Stientje van Veldhoven

Kabinet stemt in met vereenvoudiging taxiregels

Omdat van taxichauffeurs voortdurend wordt bijgehouden of ze strafbare feiten begaan, hoeven ze voortaan niet elke vijf jaar meer een nieuwe Verklaring Omtrent Gedrag aan te vragen. Met deze maatregel wil het kabinet de lastendruk voor de taxisector wil verminderen. Het kabinet schrapt ook de zogenoemde communautaire vergunning voor ondernemers die al beschikken over een taxivergunning.

De ministerraad heeft vrijdag ingestemd met deze voorstellen van staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Kort na haar aantreden eind 2017 sprak zij het voornemen al uit om de taxiregels verder te vereenvoudigen. Sindsdien zijn de plannen verder ontwikkeld en nu worden de veranderingen ook daadwerkelijk doorgevoerd. Het Besluit Personenvervoer 2000 wordt daarvoor aangepast en de wijziging geldt voor de hele taxibranche.

VOG op elk moment intrekken

Wie als taxichauffeur wil werken, moet een chauffeurspas hebben en daarvoor is een Verklaring Omtrent Gedrag nodig. Die moet nu nog elke vijf jaar opnieuw worden aangevraagd. Maar taxichauffeurs worden al continue gescreend. Begaan ze een stafbaar feit, dan kan dankzij die continue screening de VOG op elk moment worden ingetrokken. Die werkwijze maakt het overbodig om elke vijf jaar een nieuwe VOG te moeten aanvragen.

De andere verandering betreft vergunningen. Ondernemers die hun taxi’s willen inzetten voor openbaar vervoer hebben daar nu een aparte vergunning voor nodig. Dat is de zogenaamde communautaire vergunning. Deze wordt geschrapt, omdat met de taxivergunning al voldoende kwaliteitswaarborgen voor de reiziger worden geboden, aldus het kabinet.

Ontheffing of vrijstelling

De wijzigingen van het Besluit Personenvervoer 2000 geven “taxiondernemers verder meer ruimte om in te spelen op ontwikkelingen in de markt”, schrijft het kabinet. “De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat krijgt de mogelijkheid om wettelijke beperkingen voor nieuwe reisconcepten waar taxireizigers bij gebaat zijn weg te nemen. Dit kan door onder bepaalde voorwaarden vrijstelling- of ontheffing te verlenen van bepaalde wettelijke vereisten, bijvoorbeeld op het gebied van ICT.” Bij zo’n ontheffing of vrijstelling vervalt de verplichting om veilig en volgens de voorschriften te werken uiteraard niet, benadrukt het kabinet.

Lees ook: Staatssecretaris wil taxiregels verder vereenvoudigen

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

13 reacties op “Kabinet stemt in met vereenvoudiging taxiregels”

Ton Van Dalfsen|22.06.19|11:20

“De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat krijgt de mogelijkheid om wettelijke beperkingen voor nieuwe reisconcepten waar taxireizigers bij gebaat zijn weg te nemen. Dit kan door onder bepaalde voorwaarden vrijstelling- of ontheffing te verlenen van bepaalde wettelijke vereisten, bijvoorbeeld op het gebied van ICT.”
MET DEZE BCT KAN JE NIETS MET ICT. Weg met dat ding en laat de ondernemer zelf kiezen wat goed voor hem is

Bennie de Wit|22.06.19|13:57

Dus de dure Kiwa vergunning moet nog wel alleen die vergunningen achter je raam hoeft niet meer? Nou wat een verschil!

airport-taxi vervoer|22.06.19|21:55

Goh da’s toevallig! Uber wil toch het openbaar vervoer gaan opslokken? Het zal toch niet zijn dat mevrouw van Veldhoven zich alleen door dat bedrijf laat leiden?

Taxi Volendam|23.06.19|12:14

Het zou niemand verbazen wanneer Stientje van Veldhoven “Taxiregels” vereenvoudigd voor eigen gewin.Waar hebben we het over:
Kosten VOG: €8 per jaar?
Zou het niet de voorkeur hebben om de nog steeds oplopende kosten van de Boordcomputer Taxi,
inmiddels ver over de € 100 miljoen, Ex Kiwa kaarten, tegen het licht te houden?
DE 0 EN 1 meting geven het drama BCT precies aan : Een bodemloze put.
Waarom stoppen kamerleden geldverspilling niet door b.v de verantwoordelijke op het matje te roepen?

Ton Van Dalfsen|23.06.19|13:40

@ Taxi Volendam, Als de kamerleden haar op het matje roepen komt ze er toch weer mee weg wat haar medewerkers en ILT haar vertellen. Haar medewerkers en het ILT spelen onder één hoedje om de leugens te verdoezelen die ze sinds het idee BCT al vertellen.

Holland Taxi Peter Walgreen|23.06.19|14:35

Ton heeft helemaal gelijk, zolang als die beroepsleugenaars haar blijven voorliegen en niet vervangen worden blijft het een drama.

Ton Van Dalfsen|23.06.19|19:48

Het vervelende van alles is: dat of de minister of de staatssecretaris naar huis worden gestuurd. En niet de ambtenaren die alles verdoezelen en/of hun voorliegen. Rapporten bewust niet aan de ministers en staatssecretarissen geven/laten inzien of de rapporten naar hun eigen hand laten schrijven om de leugens te verdoezelen. Begrijp echt niet waarom de kamerleden zo met hun laten sollen.

Ton Van Dalfsen|23.06.19|19:52

Heb nu een nieuwe wagen en er zijn er nog 2 op komst en laat geen BCT meer inbouwen. De BCT’s hier zijn ouwe rotzooi ( idee uit 2007 ) uit 2007 en kan daarmee niet innoveren zoals elke ondernemer zou moeten/kunnen. Je gaat toch ook niet een supermarkt eigenaar een bepaalde kasregister opleggen! Hij wil ook met de tijd mee gaan.

Ton Van Dalfsen|23.06.19|20:07

Heb nog een appeltje te schillen met het ILT: De chauffeurspas van mijn zoon is door hun in Mei geschorst ivm een akkefietje wat in privé tijd is gebeurt. Nadat de brief daarvan was binnen gekomen kwam er 2 weken erna een brief van ILT dat hij een nieuwe VOG moest aanvragen en binnen 4 weken dat opsturen. Zo gebeurt en kreeg ook een nieuwe VOG want Justitie zag geen feiten dat hij geen taxi mocht besturen. Dus VOG opgestuurd en kreeg net vrijdag de brief van ILT dat zijn schorsing per ….

Ton Van Dalfsen|23.06.19|20:12

is opgeheven en hij een nieuwe duplicaat kon aanvragen bij kiwa op kosten van ILT. Nou denkt ILT: zijn we voor deze fout die we hebben begaan mooi afgekomen! Dus niet want onze bezwaar zetten wij door en dit gaat ILT veel geld kosten. Wij willen gecompenseerd worden voor gederfde inkomsten van mijn zoon. Ik bijt mij hierin vast.

Rex Urban|24.06.19|10:38

€ 0.66 cent per maand besparen t.b.v de Taxibranche, door regelgeving te vereenvoudigen.
Hoe durf je met zo’n maatregel om lastendruk te verminderen te komen.
Dat de Taxi wetgeving op veel punten belachelijk is zij zo. Dat geeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven niet het recht om de Taxibranche lekker te maken met zo’n bespottelijke maatregel.
Zo’n fooi geef je een zwerver uit fatsoen niet.
Wellicht toch nuttig om kamer leden ons eigen verhaal kenbaar te maken.

Duco Douwstra|24.06.19|22:36

De taxichauffeurs worden continue gestigmatiseerd. De staatsecretaris zegt het echt, “dankzij die continue screening” dat wisten de taxichauffeurs natuurlijk allang, maar nu bevestigt Stientje het echt zelf. En hoezo besparing, vroegen moest je er nog persoonlijk voor naar het stadhuis enz. Nu betaal je € 41,50 en bestel je hem online, wat een Bullshit besparing eens in de 5 jaar. Een chauffeurspas kost € 130,00 kassa voor Kiwa aandeelhouder Schultz van Haegen, het is crimineel tuig.

Ton Van Dalfsen|25.06.19|06:23

Staatssecretaris zou eigenlijk op haar departement de vuist op tafel moeten slaan en zeggen tegen haar medewerkers: Ik wil binnen 2 uur alles hier op tafel hebben. Ook de BCT stukken vanaf begin af aan. Denk dat er dan een aantal medewerkers het zweet in de naad krijgen want daar komen hun leugens op tafel/aan het licht

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.