Stientje van Veldhoven

Staatssecretaris wil taxiregels verder vereenvoudigen

Bron: Rijksoverheid.nl

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat ziet kansen om de taxiregelgeving verder te vereenvoudigen zonder de spanning op de markt te vergroten. Zij wil onder meer de verplichting afschaffen dat taxichauffeurs elke vijf jaar hun Verklaring Omtrent Gedrag moeten vernieuwen, omdat dit eigenlijk een overbodige regel is. Van Veldhoven wil het ook beter mogelijk maken om chauffeurs die de regels herhaaldelijk overtreden van de taximarkt te weren. Deze en andere plannen vormen de inzet van haar taxibeleid voor de komende jaren.

Twee ontwikkelingen sinds 2015 springen in het oog en bepalen de inzet van de staatssecretaris: de groei van het aanbod in straattaxivervoer en de snelle opmars van het gebruik van taxi-apps. De groei komt volgens de bewindsvrouw door de vereenvoudiging van de taxi regels per 1 januari 2016, maar ook door het aantrekken van de economie en de groei van het toerisme.

Dat heeft positieve gevolgen, stelt Van Veldhoven: meer aanbod betekent meer keuze voor de reiziger en het prikkelt aanbieders om zich te onderscheiden van concurrenten, bijvoorbeeld met nieuwe diensten. Negatief is de toegenomen druk op markt en overlast daardoor voor de reiziger, vooral in Amsterdam. Dan gaat het om zaken als dure ritten, gebrekkige kennis, geweigerde ritten en overlast voor de omgeving.

VOG vernieuwen overbodig

De staatssecretaris ziet nog enkele mogelijkheden om de regels te vereenvoudigen zonder de marktspanning te vergroten, zo schrijft ze aan de Tweede Kamer. Ze denkt dan aan het terugdringen van de lastendruk en maatregelen die helpen om het vervoer flexibel en vraaggericht in te richten. Zo wil ze de plicht afschaffen om elke vijf jaar de Verklaring Omtrent Gedrag te vernieuwen, want taxichauffeurs worden na het verkrijgen van zo’n VOG voortdurend gescreend op mogelijk gepleegde strafbare feiten. De verplichting om de VOG elke vijf jaar opnieuw aan te vragen is daarmee wat Van Veldhoven betreft overbodig.

Ook denkt Van Veldhoven aan “het afschaffen van de communautaire vergunningplicht voor de inzet van taxi’s voor openbaar vervoer. Taxiondernemers en -chauffeurs voldoen al aan de taxiregelgeving en de daarvoor geldende beroepseisen”, aldus de bewindsvrouw. Zo’n vergunningplicht levert volgens haar alleen maar regeldruk op voor de taxi-ondernemer, terwijl hij zonder gevolgen voor de reiziger kan worden afgeschaft. Een derde punt is het flexibeler maken van de regelgeving voor taxi en OV door vrijstellingen en ontheffingen op te nemen en te voorkomen dat regels worden gestapeld. Als de noodzaak zich aandient, kunnen deze laatste mogelijkheden in de toekomst worden benut.

Taximonitor

Van Veldhoven zet verder in op betere monitoring, meer samenwerking met gemeenten en effectievere handhaving. Ze laat daarvoor een taximonitor ontwikkelen, omdat de cijfers die niet beschikbaar zijn versnipperd en verouderd zijn. De samenwerking met de gemeenten is nodig omdat de mogelijkheden die gemeenten hebben om hun eigen taximarkt te reguleren betrekking hebben op de opstapmarkt. En het is vooral de bestelmarkt waar het aanbod in taxivervoer groeit. Met advies en expertise, onder meer op juridisch vlak, kan de Rijksoverheid gemeenten bijstaan.

Ingetrokken chauffeurskaart

Om te zorgen dat taxichauffeurs zich aan de regels houden, staat inspectiedienst ILT in nauw contact met andere handhavende diensten als politie en Belastingdienst. Mede daardoor is de ILT beter zichtbaar in Amsterdam en op Schiphol, aldus de staatssecretaris. Daarnaast worden er maatregelen uitgewerkt om taxichauffeurs die zich niet aan de regels houden te weren van de taximarkt. Dat kan bijvoorbeeld door informatie over ingetrokken chauffeurskaarten te delen met handhavende instanties. Een ander idee is het opleggen van een last onder dwangsom als zo’n ingetrokken kaart niet wordt ingeleverd. Ook zal het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs opnieuw worden doorgelicht, om te bepalen of het nodig is er wijzigingen in door te voeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

17 reacties op “Staatssecretaris wil taxiregels verder vereenvoudigen”

Rik de Swart|16.01.18|10:29

Zucht…….

Rik de Swart|16.01.18|10:30

Pfff…..ik word doodziek van dit soort omhoog gevallen huisvrouwen

Taxi Volendam|16.01.18|11:44

Eerlijke concurrentie tussen belbussen en Taxi diensten mist in dit verhaal.
Regels moeten voor iedereen gaan gelden dus ook voor al die z.g. vrijwilligers diensten om eerlijke concurrentie mogelijk te maken.
Stientje van Veldhoven wordt aangestuurd door haar ambtenaren die de laatste 20 jaar een rommeltje van het taxibeleid gemaakt hebben mede door onkunde. Vrijstellingen en ontheffingen voor b.v. de BCT zijn dan ook zeer welkom.
Overleg lijkt een goede zaak.

Duco Douwstra|16.01.18|12:39

Het is een klein begin,oké waar nagenoeg niemand iets van merkt,maar kennelijk wil zij bewegen.Dat zij het weer over meer kansen voor nieuwkomers heeft wil dus zeggen dat Uber waarschijnlijk achter dit verhaal zit.Dus moet zij beter geïnformeerd worden over de oplichterspraktijken van Uber.Ik zal binnenkort een brief opstellen met feiten en wat er echt veranderd moet worden.Zoals de rij-en rusttijden, afschaffen BCT verplichting,criminele situatie Kiwa.Schultz is nu weg dus ligt alles open.

Mario Ruig|16.01.18|13:36

Ik kan mij uiteraard vergissen maar het vakbekwaamheidsexamen is toch al afgeschaft ?… is deze mevrouw niet helemaal up to date ?. En verder …. wat mij betreft … dikke middelvinger naar overheid, Knv taxi, gemeente Amsterdam en verdere bureaucratisch betrokkenen. Ik ben er klaar mee…

Paul Dijkhuizen|16.01.18|14:41

Inderdaad heeft het zeer weinig zin om een examen voor iets dat al is afgeschaft opnieuw door te lichten. Een communautaire vergunning heeft volgens mij ook niets met taxi’s te maken, heeft betrekking op busvervoer. Instellen van een ‘monitor’, of overlegorgaan met deze staatssecretaris is misschien wel een goed idee, ik houd me aanbevolen.

Ik vrees dat er 0,0 zal veranderen zolang de ambtenaren die haar aansturen daar blijven zitten want die hebben al vele jaren oogkleppen op en dus een tunnelvisie.

Ton van Dalfsen|17.01.18|10:11

Een overleg orgaan is zinloos. De ambtenaren die daar in zitten vertellen de staatssecretaris wat ze willen vertellen en niet wat ze moeten vertellen. Dat is al jaren zo. Precies wat Peter zegt: Er zal 0,0 veranderen zolang dezelfde ambtenaren er nog zitten die elke staatssecretaris om de tuin hebben geleid

Peter Vriens|17.01.18|10:58

In de jaren 2000 (de Taxi Deregulering ) was er alleen KNV die zich uitsluitend voor de grote ondernemers inzette.
Inmiddels bijna 20 jaar later is er veel te verbeteren.
Taxibelangen is er nu, doet zijn best.
Het valt niet mee om dwarsliggende ambtenarij om te krijgen.
Iedere ondernemer kan er voor kiezen om lid van TBL te zijn en ze met goede ideen en een lidmaatschap te steunen.
De wereld verandert.
Commentaar op deze site alleen is niet genoeg.
Niets gaat vanzelf Ton.

Marion van Dijk|17.01.18|13:41

Het wordt tijd dat dit soort “gekozen” lieden die geen verstand hebben van waar ze op gezet worden(staatssecretarissen en ministers) eerst eens een maandje mee gaan lopen in de portefeuille die ze hebben. En eerst eens aanhoren wat er speelt. Ze denken maar achter hun buro te kunnen beslissen. Het is hetzelfde als ik een chirurg ga vertellen hoe een blindedarm te verwijderen. En jongens wanneer gaan we eens in opstand komen. Ik vroeg dat drie jaar geleden al. Ik begrijp jullie echt niet.

Ton van Dalfsen|18.01.18|12:17

@ Peter Vriens, ik kom nu voor mijzelf op. Heb goede contacten in politiek Den Haag nu opgebouwd en men stelt mijn mening op prijs en doen er ook wat mee. Beter dat dan afwachten of een organisatie iets ZAL bereiken. Ook lokale problemen moet men aan de kaak stellen en niet alleen het eeuwige gewauwel over de BCT etc. Heb een jaar in het bestuur van STN gezeten en had heel andere doelstellingen voor ogen die ook heel belangrijk zijn. Duco kwam tenminste in het nieuws.

Ton van Dalfsen|18.01.18|12:20

En precies ook wat Marion zegt: Wanneer gaan we eens in opstand komen. Laat je horen !!!!!!

Paul Dijkhuizen|18.01.18|14:25

@ Ton, sinds wanneer is het ineens ‘gewauwel’ wat de BCT betreft? Meen me te herinneren dat jij met een alternatieve BCT zou komen? Had je nog in het bestuur gezeten van STN had je misschien beter geweten wat er speelt. Ben zeer benieuwd wat men in Den Haag met jouw meningen heeft gedaan, (kabinet was demissionair…) kun je daar concrete voorbeelden van geven? Verder zeg ik, verzamel je achterban en kom in opstand! Uhm waartegen precies?

Albert Lasschuit|19.01.18|01:57

rik de swart
wat ben jij leeg en hol zeg { omhoog gevallen huisvrouwen } ik denk dat zij meer intelligentie heeft in haar pink dan jij in je hersenpan!!! ik kan haar niet en verwacht ook niets van haar of Den Haag! heb je zelf een vrouw en kinderen, dan sla je Haar wel erg hoog aan, ik wens Haar veel sterkte met een man die zo denigrerend over huisvrouwen doet.

Reageer de volgende keer met iets inhoudelijks

Viptouringcar.nl|19.01.18|11:13

Vernieuwen van VOG is inderdaad volledig overbodig en zou onmiddellijk stopgezet kunnen/moeten worden.
Als gecombineerd taxi- en touringcarbedrijf vind ik het ook onbegrijpelijk dat een chauffeurs voor zowel taxi- als touringcarvervoer een aparte medische keuring moeten ondergaan. Maak daar één keuring van én maak deze ook verplicht voor alle ‘vrijwilligers’ die structureel personen vervoeren die niet tot de eigen familie behoren, zoals de bestuurders van buurtbussen, hotelshuttles, etc.

Jean-pierre Mertens|19.01.18|12:36

Als men begint op de man/vrouw te spelen, kan men de discussie beter stoppen!

Laurents Deurloo|01.03.18|17:30

HET BLIJFT PRATEN EN NOG EENS PRATEN EN ER VERANDER HELEMAAL NIETS, DE BOEL PLAT GOOIEN IS HET ENINGSTE, MAAR DAN OOK ALLES.OVER EEN JAAR ZIT ER WEER IEMAND ANDERS EN DIE GAAT HET WEER EENS BEKIJKEN.HOE LATEN WIJ OONS IN DE MALING NEMEN.

Staatssecretaris wil taxiregels verder vereenvoudigen | TaxiPro
Stientje van Veldhoven

Staatssecretaris wil taxiregels verder vereenvoudigen

Bron: Rijksoverheid.nl

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat ziet kansen om de taxiregelgeving verder te vereenvoudigen zonder de spanning op de markt te vergroten. Zij wil onder meer de verplichting afschaffen dat taxichauffeurs elke vijf jaar hun Verklaring Omtrent Gedrag moeten vernieuwen, omdat dit eigenlijk een overbodige regel is. Van Veldhoven wil het ook beter mogelijk maken om chauffeurs die de regels herhaaldelijk overtreden van de taximarkt te weren. Deze en andere plannen vormen de inzet van haar taxibeleid voor de komende jaren.

Twee ontwikkelingen sinds 2015 springen in het oog en bepalen de inzet van de staatssecretaris: de groei van het aanbod in straattaxivervoer en de snelle opmars van het gebruik van taxi-apps. De groei komt volgens de bewindsvrouw door de vereenvoudiging van de taxi regels per 1 januari 2016, maar ook door het aantrekken van de economie en de groei van het toerisme.

Dat heeft positieve gevolgen, stelt Van Veldhoven: meer aanbod betekent meer keuze voor de reiziger en het prikkelt aanbieders om zich te onderscheiden van concurrenten, bijvoorbeeld met nieuwe diensten. Negatief is de toegenomen druk op markt en overlast daardoor voor de reiziger, vooral in Amsterdam. Dan gaat het om zaken als dure ritten, gebrekkige kennis, geweigerde ritten en overlast voor de omgeving.

VOG vernieuwen overbodig

De staatssecretaris ziet nog enkele mogelijkheden om de regels te vereenvoudigen zonder de marktspanning te vergroten, zo schrijft ze aan de Tweede Kamer. Ze denkt dan aan het terugdringen van de lastendruk en maatregelen die helpen om het vervoer flexibel en vraaggericht in te richten. Zo wil ze de plicht afschaffen om elke vijf jaar de Verklaring Omtrent Gedrag te vernieuwen, want taxichauffeurs worden na het verkrijgen van zo’n VOG voortdurend gescreend op mogelijk gepleegde strafbare feiten. De verplichting om de VOG elke vijf jaar opnieuw aan te vragen is daarmee wat Van Veldhoven betreft overbodig.

Ook denkt Van Veldhoven aan “het afschaffen van de communautaire vergunningplicht voor de inzet van taxi’s voor openbaar vervoer. Taxiondernemers en -chauffeurs voldoen al aan de taxiregelgeving en de daarvoor geldende beroepseisen”, aldus de bewindsvrouw. Zo’n vergunningplicht levert volgens haar alleen maar regeldruk op voor de taxi-ondernemer, terwijl hij zonder gevolgen voor de reiziger kan worden afgeschaft. Een derde punt is het flexibeler maken van de regelgeving voor taxi en OV door vrijstellingen en ontheffingen op te nemen en te voorkomen dat regels worden gestapeld. Als de noodzaak zich aandient, kunnen deze laatste mogelijkheden in de toekomst worden benut.

Taximonitor

Van Veldhoven zet verder in op betere monitoring, meer samenwerking met gemeenten en effectievere handhaving. Ze laat daarvoor een taximonitor ontwikkelen, omdat de cijfers die niet beschikbaar zijn versnipperd en verouderd zijn. De samenwerking met de gemeenten is nodig omdat de mogelijkheden die gemeenten hebben om hun eigen taximarkt te reguleren betrekking hebben op de opstapmarkt. En het is vooral de bestelmarkt waar het aanbod in taxivervoer groeit. Met advies en expertise, onder meer op juridisch vlak, kan de Rijksoverheid gemeenten bijstaan.

Ingetrokken chauffeurskaart

Om te zorgen dat taxichauffeurs zich aan de regels houden, staat inspectiedienst ILT in nauw contact met andere handhavende diensten als politie en Belastingdienst. Mede daardoor is de ILT beter zichtbaar in Amsterdam en op Schiphol, aldus de staatssecretaris. Daarnaast worden er maatregelen uitgewerkt om taxichauffeurs die zich niet aan de regels houden te weren van de taximarkt. Dat kan bijvoorbeeld door informatie over ingetrokken chauffeurskaarten te delen met handhavende instanties. Een ander idee is het opleggen van een last onder dwangsom als zo’n ingetrokken kaart niet wordt ingeleverd. Ook zal het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs opnieuw worden doorgelicht, om te bepalen of het nodig is er wijzigingen in door te voeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

17 reacties op “Staatssecretaris wil taxiregels verder vereenvoudigen”

Rik de Swart|16.01.18|10:29

Zucht…….

Rik de Swart|16.01.18|10:30

Pfff…..ik word doodziek van dit soort omhoog gevallen huisvrouwen

Taxi Volendam|16.01.18|11:44

Eerlijke concurrentie tussen belbussen en Taxi diensten mist in dit verhaal.
Regels moeten voor iedereen gaan gelden dus ook voor al die z.g. vrijwilligers diensten om eerlijke concurrentie mogelijk te maken.
Stientje van Veldhoven wordt aangestuurd door haar ambtenaren die de laatste 20 jaar een rommeltje van het taxibeleid gemaakt hebben mede door onkunde. Vrijstellingen en ontheffingen voor b.v. de BCT zijn dan ook zeer welkom.
Overleg lijkt een goede zaak.

Duco Douwstra|16.01.18|12:39

Het is een klein begin,oké waar nagenoeg niemand iets van merkt,maar kennelijk wil zij bewegen.Dat zij het weer over meer kansen voor nieuwkomers heeft wil dus zeggen dat Uber waarschijnlijk achter dit verhaal zit.Dus moet zij beter geïnformeerd worden over de oplichterspraktijken van Uber.Ik zal binnenkort een brief opstellen met feiten en wat er echt veranderd moet worden.Zoals de rij-en rusttijden, afschaffen BCT verplichting,criminele situatie Kiwa.Schultz is nu weg dus ligt alles open.

Mario Ruig|16.01.18|13:36

Ik kan mij uiteraard vergissen maar het vakbekwaamheidsexamen is toch al afgeschaft ?… is deze mevrouw niet helemaal up to date ?. En verder …. wat mij betreft … dikke middelvinger naar overheid, Knv taxi, gemeente Amsterdam en verdere bureaucratisch betrokkenen. Ik ben er klaar mee…

Paul Dijkhuizen|16.01.18|14:41

Inderdaad heeft het zeer weinig zin om een examen voor iets dat al is afgeschaft opnieuw door te lichten. Een communautaire vergunning heeft volgens mij ook niets met taxi’s te maken, heeft betrekking op busvervoer. Instellen van een ‘monitor’, of overlegorgaan met deze staatssecretaris is misschien wel een goed idee, ik houd me aanbevolen.

Ik vrees dat er 0,0 zal veranderen zolang de ambtenaren die haar aansturen daar blijven zitten want die hebben al vele jaren oogkleppen op en dus een tunnelvisie.

Ton van Dalfsen|17.01.18|10:11

Een overleg orgaan is zinloos. De ambtenaren die daar in zitten vertellen de staatssecretaris wat ze willen vertellen en niet wat ze moeten vertellen. Dat is al jaren zo. Precies wat Peter zegt: Er zal 0,0 veranderen zolang dezelfde ambtenaren er nog zitten die elke staatssecretaris om de tuin hebben geleid

Peter Vriens|17.01.18|10:58

In de jaren 2000 (de Taxi Deregulering ) was er alleen KNV die zich uitsluitend voor de grote ondernemers inzette.
Inmiddels bijna 20 jaar later is er veel te verbeteren.
Taxibelangen is er nu, doet zijn best.
Het valt niet mee om dwarsliggende ambtenarij om te krijgen.
Iedere ondernemer kan er voor kiezen om lid van TBL te zijn en ze met goede ideen en een lidmaatschap te steunen.
De wereld verandert.
Commentaar op deze site alleen is niet genoeg.
Niets gaat vanzelf Ton.

Marion van Dijk|17.01.18|13:41

Het wordt tijd dat dit soort “gekozen” lieden die geen verstand hebben van waar ze op gezet worden(staatssecretarissen en ministers) eerst eens een maandje mee gaan lopen in de portefeuille die ze hebben. En eerst eens aanhoren wat er speelt. Ze denken maar achter hun buro te kunnen beslissen. Het is hetzelfde als ik een chirurg ga vertellen hoe een blindedarm te verwijderen. En jongens wanneer gaan we eens in opstand komen. Ik vroeg dat drie jaar geleden al. Ik begrijp jullie echt niet.

Ton van Dalfsen|18.01.18|12:17

@ Peter Vriens, ik kom nu voor mijzelf op. Heb goede contacten in politiek Den Haag nu opgebouwd en men stelt mijn mening op prijs en doen er ook wat mee. Beter dat dan afwachten of een organisatie iets ZAL bereiken. Ook lokale problemen moet men aan de kaak stellen en niet alleen het eeuwige gewauwel over de BCT etc. Heb een jaar in het bestuur van STN gezeten en had heel andere doelstellingen voor ogen die ook heel belangrijk zijn. Duco kwam tenminste in het nieuws.

Ton van Dalfsen|18.01.18|12:20

En precies ook wat Marion zegt: Wanneer gaan we eens in opstand komen. Laat je horen !!!!!!

Paul Dijkhuizen|18.01.18|14:25

@ Ton, sinds wanneer is het ineens ‘gewauwel’ wat de BCT betreft? Meen me te herinneren dat jij met een alternatieve BCT zou komen? Had je nog in het bestuur gezeten van STN had je misschien beter geweten wat er speelt. Ben zeer benieuwd wat men in Den Haag met jouw meningen heeft gedaan, (kabinet was demissionair…) kun je daar concrete voorbeelden van geven? Verder zeg ik, verzamel je achterban en kom in opstand! Uhm waartegen precies?

Albert Lasschuit|19.01.18|01:57

rik de swart
wat ben jij leeg en hol zeg { omhoog gevallen huisvrouwen } ik denk dat zij meer intelligentie heeft in haar pink dan jij in je hersenpan!!! ik kan haar niet en verwacht ook niets van haar of Den Haag! heb je zelf een vrouw en kinderen, dan sla je Haar wel erg hoog aan, ik wens Haar veel sterkte met een man die zo denigrerend over huisvrouwen doet.

Reageer de volgende keer met iets inhoudelijks

Viptouringcar.nl|19.01.18|11:13

Vernieuwen van VOG is inderdaad volledig overbodig en zou onmiddellijk stopgezet kunnen/moeten worden.
Als gecombineerd taxi- en touringcarbedrijf vind ik het ook onbegrijpelijk dat een chauffeurs voor zowel taxi- als touringcarvervoer een aparte medische keuring moeten ondergaan. Maak daar één keuring van én maak deze ook verplicht voor alle ‘vrijwilligers’ die structureel personen vervoeren die niet tot de eigen familie behoren, zoals de bestuurders van buurtbussen, hotelshuttles, etc.

Jean-pierre Mertens|19.01.18|12:36

Als men begint op de man/vrouw te spelen, kan men de discussie beter stoppen!

Laurents Deurloo|01.03.18|17:30

HET BLIJFT PRATEN EN NOG EENS PRATEN EN ER VERANDER HELEMAAL NIETS, DE BOEL PLAT GOOIEN IS HET ENINGSTE, MAAR DAN OOK ALLES.OVER EEN JAAR ZIT ER WEER IEMAND ANDERS EN DIE GAAT HET WEER EENS BEKIJKEN.HOE LATEN WIJ OONS IN DE MALING NEMEN.