Henk van Gelderen

‘Forse kostenstijging taxivervoer door afschaffen BPM-teruggave’

Henk van Gelderen wil dialoog starten tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer. Foto: Henk van Gelderen

De NEA-index, het jaarlijkse overzicht van kostenontwikkelingen voor taxivervoer, zal substantieel stijgen door de afschaffing van de BPM-teruggave voor taxi’s. Dat stelt Henk van Gelderen, directeur van Sociaal Fonds Taxi, dat de index jaarlijks laat samenstellen door Panteia.

Ook dit jaar zal pas medio oktober meer bekend worden over de kostenontwikkelingen voor het taxivervoer in Nederland. Gegevens die daarvoor nodig zijn, waaronder de jaarlijkse begroting van de Rijksoverheid, zijn nu nog niet bekend. Wel staat vast dat per 1 januari 2020 de BPM-teruggave op taxivoertuigen wordt afgeschaft. Afhankelijk van het voertuig valt daarmee een voordeel van duizenden tot tienduizenden euro’s op de aanschaf van nieuwe taxi’s weg.

Nog geen exacte percentages

Dat baart de sector uiteraard zorgen en men wacht met spanning af wat de daadwerkelijke effecten zullen zijn. “Het is nog niet mogelijk om exacte getallen te noemen, simpelweg omdat een deel van de gegevens waarop de NEA-index wordt gebaseerd nog niet beschikbaar is”, vertelt Henk van Gelderen namens Sociaal Fonds Taxi. “Maar ik kan nu al wel zeggen dat de index substantieel zal stijgen door het afschaffen van de BPM-teruggaveregeling.”

“We kunnen nog niet over exacte percentages praten, ik kan alleen aangeven dat het effect van de afschaffing van de BPM-teruggave qua procenten niet in de dubbele cijfers zal gaan lopen. Door de afschaffing krijgen taxiondernemers met hogere afschrijvingskosten te maken. Die zullen, samen met andere gegevens over bijvoorbeeld sociale lasten, verzekeringen en brandstofkosten, leiden tot de uiteindelijke NEA-index. En die zal flink hoger uitvallen dan vorig jaar, zoveel is zeker.”

Taxisector is tegen

Met het afschaffen van de BPM-teruggave wil de regering de taxisector stimuleren om sneller over te stappen op uitstootvrije voertuigen. De BPM-teruggave kan namelijk duizenden tot tienduizenden euro’s belopen. Zeker voor de zwaardere taxibussen in het doelgroepenvervoer loopt dit snel op. Voor taxibusjes met weinig of geen uitstoot is er sprake van weinig of geen BPM. 

De taxisector zelf is (nu nog) tegen de maatregel, omdat de verwachting is dat het vervoer hierdoor veel duurder wordt en er tegelijk met name in (rolstoel)taxibusjes nog een heel beperkt aanbod in uitstootvrije voertuigen is. Bovendien is het aandeel van zorg- en straattaxivervoer op het totale vervoer in Nederland beperkt, waardoor het effect van de maatregel minimaal zou zijn. Ondanks stevig verzet vanuit de branche werd er eind vorig jaar definitief ingestemd met het afschaffen van de BPM-teruggave op taxi’s per 1 januari 2020.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “‘Forse kostenstijging taxivervoer door afschaffen BPM-teruggave’”

Luchthaven taxi|29.08.19|11:07

Net opnieuw contact gehad met Belastingdienst over de afschaffing van de BPM regeling voor taxi’s.
Zij zeggen dat er nog steeds niets definitief is en het nog steeds “plannen” zijn.
Hoe komen jullie erbij dat het al definitief is?
Hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
Els

Cederic Schonbaum|29.08.19|11:46

Definitief of niet, ik zou het risico niet lopen.
Op mijn nieuwe Chevrolet Express zit ongeveer 150.000 euro bpm en dat wil ik niet mis lopen.
Eigenlijk te gek voor woorden want omgebouwd op LPG is deze schooner dan alles wat er nu aan 8 persoons bussen te koop is.

Johan Zevenbergen|29.08.19|12:26

lekker discriminerende maatregel, wel de taxi en taxibus, maar niet alle duizenden bedrijfsauto,s uit de andere sectoren.

Wensis Rompas|29.08.19|13:46

Dan maar een oude bak uit 2009. :) ik heb teveel tegenslagen gehad, alleen al, met het starten van een taxi onderneming. En ik word al, voor mijn gevoel, afgestraft met een taxi verzekering van ommenabij 500 tot wel 1200 euro p.m. En dat met flink wat jaren schadevrij.

Ron Daalder|29.08.19|14:25

Vervelend nieuws, niet te begrijpen ook. In het weekend rij ik soms meer dan 500km per nacht. Er is geen electrische auto die dat redt zonder aan de lader te moeten. Meer werk maken van waterstofauto’s, dat is de oplossing. Geen uitstoot en geen afgewerkte accu’s.

Cor van Bentum|29.08.19|14:57

En dat is nog niet alles.Ook de ko regeling wordt afgeschaft voor een mans bedrijfjes.
Ook dat is het nog niet want ook de zelfstandige aftrek wordt verlaagd.
Goed bezig overheid.

Jorg|29.08.19|19:26

@ Cor met de 9% btw zal het toch sowieso niet meevallen om binnen de kleine ondernemersregeling te blijven vallen.

Holland Taxi Peter Walgreen|29.08.19|19:40

Ja Cor,
Je bedoelt de KOR (kleine ondernemers regeling) die gaat er inderdaad uit per 01-01-2020
Ik zat steeds net binnen die regeling maar door de BTW verhoging van 6 naar 9% kom ik er net boven en dat kost me meteen ongeveer € 4000.00 over 2019

Jorg|29.08.19|22:55

@ Peter mits je ook je tarieven hebt aangepast zodat die extra 3 % btw opvangen wordt kost het je in feite “alleen” het KOR bedrag -/- 38% (hangt een beetje van jou omstandigheden af) aan minder te betalen IB over dit KOR bedrag.
(iets natuurlijk wat al treurig genoeg is na alle verzekerings en nu weer BPM ellende)

Mark Berentssen|03.09.19|15:37

Cederic Schonbaum: Jij moet wel bakken met geld verdienen als je een busje kan kopen waar 150.000 BPM in zit.

Ton Van Dalfsen|04.09.19|11:13

@ Cederic, 150.000 BPM? Zeker helemaal behangen met bladgoud

‘Forse kostenstijging taxivervoer door afschaffen BPM-teruggave’ | TaxiPro
Henk van Gelderen

‘Forse kostenstijging taxivervoer door afschaffen BPM-teruggave’

Henk van Gelderen wil dialoog starten tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer. Foto: Henk van Gelderen

De NEA-index, het jaarlijkse overzicht van kostenontwikkelingen voor taxivervoer, zal substantieel stijgen door de afschaffing van de BPM-teruggave voor taxi’s. Dat stelt Henk van Gelderen, directeur van Sociaal Fonds Taxi, dat de index jaarlijks laat samenstellen door Panteia.

Ook dit jaar zal pas medio oktober meer bekend worden over de kostenontwikkelingen voor het taxivervoer in Nederland. Gegevens die daarvoor nodig zijn, waaronder de jaarlijkse begroting van de Rijksoverheid, zijn nu nog niet bekend. Wel staat vast dat per 1 januari 2020 de BPM-teruggave op taxivoertuigen wordt afgeschaft. Afhankelijk van het voertuig valt daarmee een voordeel van duizenden tot tienduizenden euro’s op de aanschaf van nieuwe taxi’s weg.

Nog geen exacte percentages

Dat baart de sector uiteraard zorgen en men wacht met spanning af wat de daadwerkelijke effecten zullen zijn. “Het is nog niet mogelijk om exacte getallen te noemen, simpelweg omdat een deel van de gegevens waarop de NEA-index wordt gebaseerd nog niet beschikbaar is”, vertelt Henk van Gelderen namens Sociaal Fonds Taxi. “Maar ik kan nu al wel zeggen dat de index substantieel zal stijgen door het afschaffen van de BPM-teruggaveregeling.”

“We kunnen nog niet over exacte percentages praten, ik kan alleen aangeven dat het effect van de afschaffing van de BPM-teruggave qua procenten niet in de dubbele cijfers zal gaan lopen. Door de afschaffing krijgen taxiondernemers met hogere afschrijvingskosten te maken. Die zullen, samen met andere gegevens over bijvoorbeeld sociale lasten, verzekeringen en brandstofkosten, leiden tot de uiteindelijke NEA-index. En die zal flink hoger uitvallen dan vorig jaar, zoveel is zeker.”

Taxisector is tegen

Met het afschaffen van de BPM-teruggave wil de regering de taxisector stimuleren om sneller over te stappen op uitstootvrije voertuigen. De BPM-teruggave kan namelijk duizenden tot tienduizenden euro’s belopen. Zeker voor de zwaardere taxibussen in het doelgroepenvervoer loopt dit snel op. Voor taxibusjes met weinig of geen uitstoot is er sprake van weinig of geen BPM. 

De taxisector zelf is (nu nog) tegen de maatregel, omdat de verwachting is dat het vervoer hierdoor veel duurder wordt en er tegelijk met name in (rolstoel)taxibusjes nog een heel beperkt aanbod in uitstootvrije voertuigen is. Bovendien is het aandeel van zorg- en straattaxivervoer op het totale vervoer in Nederland beperkt, waardoor het effect van de maatregel minimaal zou zijn. Ondanks stevig verzet vanuit de branche werd er eind vorig jaar definitief ingestemd met het afschaffen van de BPM-teruggave op taxi’s per 1 januari 2020.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “‘Forse kostenstijging taxivervoer door afschaffen BPM-teruggave’”

Luchthaven taxi|29.08.19|11:07

Net opnieuw contact gehad met Belastingdienst over de afschaffing van de BPM regeling voor taxi’s.
Zij zeggen dat er nog steeds niets definitief is en het nog steeds “plannen” zijn.
Hoe komen jullie erbij dat het al definitief is?
Hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
Els

Cederic Schonbaum|29.08.19|11:46

Definitief of niet, ik zou het risico niet lopen.
Op mijn nieuwe Chevrolet Express zit ongeveer 150.000 euro bpm en dat wil ik niet mis lopen.
Eigenlijk te gek voor woorden want omgebouwd op LPG is deze schooner dan alles wat er nu aan 8 persoons bussen te koop is.

Johan Zevenbergen|29.08.19|12:26

lekker discriminerende maatregel, wel de taxi en taxibus, maar niet alle duizenden bedrijfsauto,s uit de andere sectoren.

Wensis Rompas|29.08.19|13:46

Dan maar een oude bak uit 2009. :) ik heb teveel tegenslagen gehad, alleen al, met het starten van een taxi onderneming. En ik word al, voor mijn gevoel, afgestraft met een taxi verzekering van ommenabij 500 tot wel 1200 euro p.m. En dat met flink wat jaren schadevrij.

Ron Daalder|29.08.19|14:25

Vervelend nieuws, niet te begrijpen ook. In het weekend rij ik soms meer dan 500km per nacht. Er is geen electrische auto die dat redt zonder aan de lader te moeten. Meer werk maken van waterstofauto’s, dat is de oplossing. Geen uitstoot en geen afgewerkte accu’s.

Cor van Bentum|29.08.19|14:57

En dat is nog niet alles.Ook de ko regeling wordt afgeschaft voor een mans bedrijfjes.
Ook dat is het nog niet want ook de zelfstandige aftrek wordt verlaagd.
Goed bezig overheid.

Jorg|29.08.19|19:26

@ Cor met de 9% btw zal het toch sowieso niet meevallen om binnen de kleine ondernemersregeling te blijven vallen.

Holland Taxi Peter Walgreen|29.08.19|19:40

Ja Cor,
Je bedoelt de KOR (kleine ondernemers regeling) die gaat er inderdaad uit per 01-01-2020
Ik zat steeds net binnen die regeling maar door de BTW verhoging van 6 naar 9% kom ik er net boven en dat kost me meteen ongeveer € 4000.00 over 2019

Jorg|29.08.19|22:55

@ Peter mits je ook je tarieven hebt aangepast zodat die extra 3 % btw opvangen wordt kost het je in feite “alleen” het KOR bedrag -/- 38% (hangt een beetje van jou omstandigheden af) aan minder te betalen IB over dit KOR bedrag.
(iets natuurlijk wat al treurig genoeg is na alle verzekerings en nu weer BPM ellende)

Mark Berentssen|03.09.19|15:37

Cederic Schonbaum: Jij moet wel bakken met geld verdienen als je een busje kan kopen waar 150.000 BPM in zit.

Ton Van Dalfsen|04.09.19|11:13

@ Cederic, 150.000 BPM? Zeker helemaal behangen met bladgoud