Rechtbank

Voorwaardelijke boete voor verouderde BCT-software

Omdat zijn boordcomputer-software niet meer aan de wettelijke eisen voldeed, is een taxiondernemer veroordeeld tot een voorwaardelijke geldboete van 800 euro. Er was eigenlijk een boete van 1.800 euro geëist, maar volgens de rechter is het de ondernemer inmiddels duidelijk dat op de hoogte blijven van de taxiregels zijn eigen verantwoordelijkheid is.

In maart 2016 zou de man bij het Centraal Station van Maastricht met een taxi zonder goed functionerende BCT hebben gereden. De Inspectie Leefomgeving en Transport stelde vast dat de boordcomputer draaide op vier jaar oude software. Door strengere regels die tussendoor werden ingevoerd, werd met die versie van de software niet meer aan de typegoedkeuring van de BCT voldaan. De officier van justitie benadrukte in de rechtszaal dat een professionele taxichauffeur de plicht heeft om op de hoogte te zijn van geldende wetten en regels en om deze ook na te leven.

De advocaat van de verdachte ging voor vrijspraak. Het zou niet bewezen zijn dat de boordcomputer draaide op achterhaalde software. De BCT zou verder ook prima hebben gefunctioneerd en de advocaat trok in twijfel of de geldigheid van de gebruikte softwareversie inderdaad van rechtswege was vervallen.

Administratie wel op orde

De typegoedkeuring van een BCT vervalt als voor de registratie, verkoop of het in omloop brengen van het apparaat zwaardere eisen van kracht worden. Dat volgt de Wet personenvervoer 2000, geeft de rechter aan. Volgens artikel 80 van diezelfde wet is het verboden taxivervoer te verrichten in strijd met de regels die artikel 79 daarvoor stelt.

In dit geval heeft de ILT vastgesteld dat de man reed met een BCT die op verouderde sofware draaide. Overigens was zijn administratie op orde en beschikt hij inmiddels wel over een goede softwareversie. Maar dat alles neemt de overtreding in kwestie niet weg. Zijn advocaat betoogde dat de man niet beter kon weten, omdat de regelgeving complex en onvoldoende duidelijk zou zijn.

Twee verschillende dingen

Maar het is ook de plicht van een taxichauffeur om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op dat gebied, stelt de rechter. ‘Ik wist het niet’ en ‘ik had het niet kunnen weten’ zijn twee verschillende dingen, en van dat laatste is volgens de rechter geen sprake. Er zijn verder ook geen feiten of omstandigheden die zijn strafbaarheid in deze zaak in de weg staan.

De Officier van Justitie eiste een geldboete van 1.800 euro, waarvan 1.000 euro voorwaardelijk en met twee jaar proeftijd. Dat vond de advocaat te zwaar, omdat de gemaakte overtreding dan net zo zwaar bestraft zou worden als het niet hebben van een BCT. De rechter vindt dat de afhandeling van de zaak erg lang heeft geduurd. Ook is voor de taxichauffeur nu duidelijk dat hij zelf op de hoogte moet blijven van de regels in de taxibranche. Bovendien was zijn administratie op orde. Vanwege dit alles vindt de rechter een voorwaardelijke boete van 800 euro genoeg, waarbij wel sprake is van een proeftijd van twee jaar.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

29 reacties op “Voorwaardelijke boete voor verouderde BCT-software”

Peter Vriens|06.12.19|10:06

Op de hoogte blijven van de BCT taxiregels zijn eigen verantwoordelijkheid, Aldus rechter?
Kan een chauffeur dat wel?
Wanneer gebruikers ervaringen met de BCT, de 0 en later de 1 meting aangeven dat de BCT ondeugdelijk is, dan kan je de BCT zoveel als je wil updaten, dat zal niet helpen. De BCT is pas deugdelijk wanneer die aan alle voorwaarden voldoet, niet alleen de updates t.b.v. ILT er uit pikken.
ILT heeft met KIWA inmiddels een BCT proeftijd van 10 jaar echter, zonder deugdelijke BCT.

Duco Douwstra|06.12.19|12:05

De rechter had de chauffeur vrij moeten spreken, de inspecteur heeft niet aangetoond dat de BCT niet correct functioneerde, uit de kloppende administratie bleek dat hij wél goed functioneerde. Dat de apparatuur van de ILT niet deugdelijk uit kan lezen is een ILT probleem, als de auto niet functioneert is dat ook niet de schuld van de taxibranche. Lees bijgaand verweer waarop vrijspraak volgde,

https://drive.google.com/file/d/1Kdoh45aGHsR5jcl-gCUvtU4hJQEUFRZN/view?usp=drivesdk

Duco Douwstra|06.12.19|12:15

Wie de besprekingen en overleg vanaf de 1e dag heeft meegemaakt weet dat de BCT aan geen enkele voorwaarde voldoet, die de wet oorspronkelijk aan de BCT heeft gesteld. Lees de offerte van Quipment uit 2006 alle eisen waaraan de BCT moest voldoen, zaten daar al in https://docs.google.com/document/d/1DM4Q71y4cE-IFGOyYnLvhF0SrYWb6QiHsjdZnM4_PsM

Nu bijna 14 jaar later zitten we nog steeds meet een onhandig onooglijk offline systeem uit de prehistorie, wat een drama wat een oplichters.

Duco Douwstra|06.12.19|12:22

Het meest belachelijke is eigenlijk nog de regel “dat er voor betrouwbare data, wel uitgegaan moet worden van een betrouwbare bediening” dus met honderden miljoenen ontwikkelen zij een systeem om onbetrouwbare taxichauffeurs te controleren, maar de voorwaarde is wel dat deze onbetrouwbare chauffeurs de BCT betrouwbaar gaan bedienen. Daar krijg je toch buikkrampen van, zowel van het lachen als van de ergernis. Het is een criminele bende, die alleen maar eigen werkgelegenheid wil handhaven.

L B|11.12.19|18:47

De verplichte BCT is een grootschalige illegale zwendel, waarbij de mensen- /burgerrechten worden geschonden met strafbare feiten. Er bestaat namelijk geen enkele wet waarin de Nederlandse Staat de bevoegdheid heeft om zijn eigen burgers in dwang/slavernij te plaatsen door hen een dwangcontract op te leggen met een commerciële private onderneming, die vervolgens de dividenden (ons geld) uitkeren aan rijke aandeelhouders.

L B|11.12.19|18:47

Burgerwetboek 1 Artikel 1, u vrij bent om een dienstbaarheid te dulden of niet te dulden. Ook is de wilsverklaring (Burgerwetboek 3 Artikel 33) door de uitspraak bevestigd, waaruit moet blijken dat u een contract bent aangegaan op vrijwillige basis vanuit Burgerwetboek 3 Artikel 44 (onrechtmatig contract onder dwang is vernietigbaar).

L B|11.12.19|18:49

Burgerwetboek 1 Artikel 1, u vrij bent om een dienstbaarheid te dulden of niet te dulden. Ook is de wilsverklaring (Burgerwetboek 3 Artikel 33)

Holland Taxi Peter Walgreen|11.12.19|21:03

L B
Wellicht liggen hier juridische mogelijkheden voor STN…..

L B|12.12.19|06:45

@Peter, alleen doen ze er niks mee…en alleen een rechtzaak beginnen is financieel niet haalbaar.

De organisaties die de belangenbehartigen van de taxibranche zouden dit moeten en kunnen doen, en niet alleen brabbelen.

Ton Van Dalfsen|12.12.19|11:37

En ik ben vrijgesproken van het niet hebben van de juiste software omdat het niet bewezen is dat de BCT niet goed funcioneerde. Het staat niet in de wet van WP2000 dat je een update moet uitvoeren.

frans ritzerfeld|12.12.19|12:14

Het O.M. is veranderd in een criminele organisatie, ik heb hiervoor gewaarschuwd, we krijgen nu bekeuringen op al deze gebreken, hoe kan het O.M. dit zo stoicijns volhouden, verleden jaar carnaval 2018, 3 taxi’s wederrechterlijk aan de ketting gelegd ( in beslag genomen ) wegens het ontbreken van de BCT, daar zijn op 8 Mei j.l. 2 taxi’s van vrij gesproken en ze zijn foetsie bij het O.M., dit ruikt naar kleptomanie gepleegd door het O.M. en bewijst dat het om een criminele organisatie gaat.

frans ritzerfeld|12.12.19|12:25

We spreken over reguliere taxi’s ingericht met geijkte taxameter + printer en mobilofoon en met vergunningen, daarnaast waren er 10 dagvaardigingen uit gevaardigd met boetes van € 1870,= per stuk. ( Dit is om jullie allemaal bang te maken )door andere volksverlakkende omstandigheden allemaal op voorwaardelijk gesteld, ben mijn eigen land uit gedeporteerd omdat klanten vermoedelijk drugs bij zich hadden, 211 dagen cel, wel helemaal vrij gesproken. Overheid moet zich schamen dat ze rood worden.

frans ritzerfeld|12.12.19|12:39

Wat ik niet snap is dat het grote en peperdure KNV Taxi haar hoofd in het zand stopt en deze volksverlakkerij met open ogen aan ziet en het allemaal laat gebeuren, er zijn inmiddels honderden taxibedrijven in staat van faillissement gejaagd. ( hij stond er bij en keek er naar ). Dat wij als induvidualisten kwetsbaar zijn is nu wel bewezen op iedere hoek van de straat loop je het risico om je werkzaamheden te vervullen aangevallen te worden, de belastingdienst verlangd 0% afwijking tegen 50% shi

frans ritzerfeld|12.12.19|12:49

Hoeveel boeken moeten over deze corruptie nog over geschreven worden. Het grootste knelpunt blijft inbreuk op de privacy, iedere taxi word gestalkt, zowel passagier als chauffeur hebben een electronische enkelband, dit mag nooit en tenimmer niet.
Taxivervoer is geen openbaar vervoer en heeft dus recht op alle privacy, wat op alle fronten geschonden word. ogen systeem, aan mijn hoela, kreeg al 2 keren telefoontje van de politie met de vraag toen heeft er een rit plaats gevonden.

frans ritzerfeld|12.12.19|12:51

Kunt U daar info over geven, ik zei meteen kom je die shit van BCT maar uit lezen, tralalala.
Met een geschreven rittenstaat is dit wel eventueel traceerbaar.
Waar is het einde ?????????????

Duco Douwstra|12.12.19|16:38

Met mijn programma http://www.bct-Admin.nl waar veel werk en tijd in is besteed kan je alle BCT gegevens tot op straatniveau decoderen en uitlezen. Dus de ILT liegt als zij beweert dat de privacy gewaarborgd is en alleen maar door 2 inspecteurs met toestemming van het OM uitgelezen kunnen worden. Voor slechts € 25,00 per jaar per voertuig. Als er zich voldoende aanmelden activeer Ik het weer.

frans ritzerfeld|13.12.19|09:35

Hoe kan onze rechterlijke macht in naam van vrouwe Justitia en de belastingdienst hierin mee gaan, dit temeer met de wetenschap dat het van voren tot achteren stinkt.
Wie is de baas van de ILenT, die moet met zijn privé vermogen aansprakelijk gesteld worden, dit zou rechtspraak zijn, want hij is crimineel en niet wij.
De ILen T heeft zich ontwikkeld tot een gulzige zelf in stand houdende kromme organisatie.
Het allerergste is dat ze ook nog beloond worden met uitbreiding van een x aantal inspect

frans ritzerfeld|13.12.19|09:49

Onze democratie is door de burocratie en regelgeving veranderd in een dictatuur, erger als de zwaarste vorm van communisme.
In de taxibranche is er ernstig sprake van concurrentievervalsende subsidie’s, kartelvorming, enz. enz. en de ILenT moet de naam veranderen in kartelpolitie, nogmaals een gewone tachograaf is voldoende om de R.T.W. te controleren.
Ben zeer benieuwd wat er van de aangespannen rechtszaak door Stichting Privacy First is aan gespannen m.b.t. de inbreuk op de privacy.

frans ritzerfeld|13.12.19|10:07

Wij worden wettelijk verplicht om als voorbeeld te noemen, een nieuwe EU type goedgekeurde en gecertificeerde auto te kopen zonder remmen.
Daarbij mag men niet in opstand komen en als men dan in opstand komt word je gestigmatiseerd en bevorderd tot crimineel, dit kan in een rechtstaat als Nederland toch nooit de bedoeling zijn.
Zelf heb ik mij een beetje verdiept in de Jurisprudentie uit gesproken door EU Hof van Justitie, hierbij zijn diverse regeringen terug gefloten m.b.t. inbreuk op de Prive

frans ritzerfeld|13.12.19|10:14

Het digitaal opslaan van persoonsgebonden of persoonsgerelateerde gegevens is verboden wegens inbreuk op de privacy en moet binnen de kortste keren vernietigd worden.
M.b.t. de BCT verlangd de belastingdienst een bewaartermijn van 7 jaren.
Tijdens de zitting van 8 Mei j.l. beriep de rechter zich er op dat de privacy is gewaarborgd door het 4 ogen systeem, waarop ik vroeg hoe het mogelijk is dat ze de BCT’s vanaf afstand, dus door de lucht, dus draadloos kunnen Upgraden, dus iedereen kan er in.

Taxi Volendam|14.12.19|18:26

Frans, Voorwaarden, overeen gekomen door: ILT, KNV, fabrikanten, waaraan de BCT moet voldoen:
1 Vereenvoudigde boekhouding.
2 Besparing op administratie kosten.
4 Minimaal keuze uit 4 BCT fabrikanten,
5 Alle merken zijn uitleesbaar met een 1 systeemkaart \ uitleeskaart.
6 Onderdelen zoals bedrading/printers kaartlezers display zijn standaard, waardoor
onderling uitwisselbaar.
7 Eerlijke concurrentie d.m.v. gebruik bct.
8 Bevorderen veiligheid.
9 Betrouwbare gegevens in bct

Taxi Volendam|14.12.19|18:27

10 Prijs compleet BCT systeem onder €1000.

De BCT voldoet aan geen van de gemaakte afspraken.
Waarom dan bekeuringen uitgedeeld worden voor verouderde software en overige BCT gebreken ongemoeid laten, is voor iedereen een raadsel.
De smoes “veiligheid” gaat niet op, daar veiligheid nooit in geding is of was dan wel aangetoond als gevolg van oververmoeide taxi chauffeurs in binnen of buitenland.
Willekeur door ILT, en niet willen toegeven dat de BCT een mislukt ICT Overheid project is.

Ton Van Dalfsen|15.12.19|12:54

Nu terug komend op het verhaal dat de chauffeur is gepakt op het hebben van een BCT met verouderde software. Eigenlijk ben ik benieuwd wat voor advocaat deze meneer had. Die heeft dus de wet niet helemaal goed door gespit. Nergens staat er in de wet dat je een update moet uitvoeren. Je hebt een gecertificeerde BCT gekocht en dat het ILT niet kan uitlezen is hun probleem. Ik heb het zonder advocaat gedaan en vrijspraak gekregen. omdat niet is bewezen dat de BCT voor en na de controle niet goed

Ton Van Dalfsen|15.12.19|12:59

werkte. De rit uitdraaien van de vorige ritten zaten namelijk nog in mijn printer bij de controle van de ILT. Dus de BCT werkte naar behoren. Ben net terug uit Australië en heb vandaar een betere BCT mee genomen. Die ga ik dus in mijn auto inbouwen samen met de Ned.BCT die dan eigenlijk als dummie gehanteerd gaat worden. OPSTARTEN, PAUZE BEGINNEN, PAUZE EINDIGEN EN DIENST AFSLUITEN. ritten ga ik er niet inzetten want het gaat hun niks aan wat en waar ik heen ga en wat ik reken.

Ton Van Dalfsen|15.12.19|13:03

Ik beroep mij op mijn privacy. de privacywet nekt hun namelijk en geen rechter zal mij ongelijk geven. En mijn BCT uit AUS. koste mij een fractie van wat hij hier kost. Precies wat Taxi Volendam zegt: ver onder de € 1000. ga hem testen en heb een contract met de leverancier voor de verkoop alhier.

frans ritzerfeld|16.12.19|09:30

Heren en dames collega’s, dank allen voor jullie support, als men deze recensies leest is dit toch een grote afgang voor onze verkeersinspectie, WAT IS ER HIER AAN DE HAND, het kan gewoon niet waar zijn er er honderden miljoenen hier aan gemeenschapsgeld verkwanseld word op kosten van de belastingbetaler, waarom dekt de politiek dit hele verhaal, waarom dekt de belastingdienst dit verhaal, bij j.l. controle is dit onrecht duidelijk bij de belasting kenbaar gemaakt, feiten zijn niet aan te slepen

frans ritzerfeld|16.12.19|09:54

Om ons allen schadeloos te stellen voor deze corruptie zou dit de Staat wel eens miljarden kunnen kosten, is dit het hete hangijzer?
Kunnen ze niet meer terug? Worden niet wij maar de verantwoordelijken hiervoor gestraft? Hoe voelen zich de inspecteurs zich als ze op deze corruptie moeten toe zien en handhaven? Waarom gaat niet 1 rechter mee? Dit zijn maffia praktijken waarbij wetten worden genegeerd, Met hoeveel wetten is de BCT bewezen in strijd, daarom is de Wet BCT gewoon niet geldig.

frans ritzerfeld|16.12.19|10:09

Iedereen wat verbaliseerd is hoort schadeloos gesteld te worden en dient ter stonde zijn zuur verdiend geld terug te krijgen.
ILenT dient wettelijk en publiekelijk kenbaar te maken hoeveel p.v.’s ze al hebben op gemaakt m.b.t. de BCT.
Doen ze dit niet bevestigen ze deze corruptie en hebben ze heel veel te verbergen

Peter Vriens|26.12.19|12:26

Implementatiewetsvoorstel richtlijnen verkoop goederen en levering digitale inhoud:
Voer deze regel in, in de zoekbalk.
Wanneer Uw BCT niet is ge update, is die niet meer te gebruiken. Mag dit ?
Er komen nieuwe regels aan waarin aangegeven wordt dat de leverancier aansprakelijk gesteld kan worden voor de on/kosten.
De BCT leverancier en Fabrikanten zijn op Uw kosten reeds 10 jaar aan het wanproduct BCT genaamd, update’s uit te voeren zonder inspraak of resultaat.
Hoe lang nog ?

.