BCT Cabman

Cabman: zonder update gaat boordcomputer taxi op zwart

Alle boordcomputers taxi in Nederland dienen voor 20 maart 2020 geüpdatet te worden. Gebeurt dat niet, dan gaan de BCT’s hoe dan ook op zwart, waarschuwt producent en marktleider Cabman. De boordcomputer kan dan niet meer worden gebruikt of gerepareerd. “Wij roepen onze klanten daarom op om de update zo snel mogelijk te laten uitvoeren.”

De geldigheidscertificaten van alle BCT’s lopen op 20 maart van dit jaar af. “Door middel van de 2.3 software-update worden onder andere de veiligheidscertificaten verlengd,’’ legt Cabman uit. “Als je de BCT niet voor 20 maart 2020 hebt geüpdatet naar de BCT-software 2.3, worden deze certificaten niet op tijd verlengd en verlopen ze. Hierdoor gaat de BCT automatisch op slot en is het systeem vervolgens niet meer te gebruiken. Wij kunnen deze ook niet meer repareren. Je moet in dat geval een vervangende BCT aanschaffen en laten plaatsen.”

Nieuwe kaarten

Naast dat de update nodig is voor het verlengen van de veiligheidscertificaten, is het ook noodzakelijk om de nieuwe chauffeurs- , ondernemings- en keuringskaarten te kunnen gebruiken. Deze worden momenteel verstrekt door Kiwa. “De nieuwe kaart kan pas gebruikt worden als de BCT zijn update heeft gehad”, legt Cabman uit. “Als je nog gebruik maakt van een oude kaart omdat je nog geen nieuwe hebt ontvangen, kun je de BCT updaten. De 2.3 softwareversie werkt namelijk ook met de oude kaarten.’’ 

Het advies van Cabman duidelijk: wacht niet te lang met het updaten van de BCT en controleer na installatie met een nieuwe chauffeurs-, ondernemers- of keuringskaart of de update correct is geïnstalleerd. “Gelukkig is een aanzienlijk deel van de Cabman boordcomputers al geüpdatet door onze servicepartners of helpdesk. Maar het is van groot belang dat ook de rest van de BCT’s de update ondergaan.’’

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

16 reacties op “Cabman: zonder update gaat boordcomputer taxi op zwart”

Duco Douwstra|12.02.20|14:54

Als een BCT ge-update moet worden, dient dat gratis gedaan te worden. De BCT is gekocht en geïnstalleerd niet of niet meer aan de eisen voldoet die bij de aanschaf zijn voorgeschreven, dan dient een update net als bij de smartphone enz. gratis gedaan te worden, zodat de geleverde hard- software weer aan de eisen voldoet waaraan hij moet voldoen overeenkomstig de levering. Het kan toch niet zo zijn dat het updaten voor de nagenoeg monopolist BCT leverancier een extra verdien model is geworden?

Taxi Ter Aar|12.02.20|16:03

Behalve dat de update opnieuw tijd en geld kostte bleek deze ook nog eens een bug te bevatten zodat iedereen nog een 2e update nodig bleek te hebben. Behalve de herstelde software zijn alle kosten en verloren uren dan opnieuw door de chauffeur in kwestie op te hoesten. Met dank aan Euphoria/Cabman die de schuld van de foute software afschuift op de KIWA.

Dominique Beuwer|12.02.20|17:16

Beste Taxi Ter Aar, welke bug doel je op? Heeft het iets met geblokkeerde sessie te maken toevallig?

Henk de Vries|13.02.20|10:18

Ben het helemaal met Douwstra eens.BCT hoort gratis geüpdate te worden.Waarom moet er aan verdiend worden de aanschaf en installeren kost ook al veel geld.
Ongetwijfeld zal er het 1 en ander van de belasting terug komen.

Ton Van Dalfsen|13.02.20|11:00

Ik ben er van overtuigd dat de BCT zonder update gewoon nog werkt op de oude chauffeurskaart en ondernemerskaart. Ik heb een reserve wagen met een Cabman erin en wacht af na 20 Maart. Die Cabman die ik heb was al afgeschreven en wil hem toch al niet meer gebruiken en hem eruit halen. Maar wacht tot na 20 Maart.

Ton Van Dalfsen|13.02.20|11:00

En Duco, Je hebt groot gelijk.

Ton Van Dalfsen|13.02.20|11:38

Paar jaar geleden was mijn chauffeurskaart stuk. Heb dus op BSN nummer gereden. Men zei toen dat je dat maar 28 dagen kan doen en daarna gaat hij op zwart. Nou echt niet. Heb een dik half jaar dag in dag uit op het BSN nummer gereden en hij ging niet op zwart.

airport-taxi vervoer|13.02.20|11:51

Digitale afpersing, gelukkig werken we ook met rittenstaten want deze bct’s zijn, zelfs na tig betaalde(!) updates, nog zo onbetrouwbaar als wat !

Taxi Volendam|13.02.20|13:09

Dus wanneer ik mijn laptop niet op tijd update, zit er niets anders op dan hem weg te gooien?
Afpersing inderdaad wat ik niet pik.
Zitten we in een land met krankzinnigen of zo?
1 doestelling haalt de BCT, Dat is de Taxiondernemer uitmelken !
Misschien was dat de bedoeling van de BCT, want aan niet 1 eis heeft die nooit voldaan ook niet na al de update’s en door de onbetrouwbare ingevoerde data kan dat ook niet.

Peter Vriens|13.02.20|13:37

Het lijkt me simpel. Niks meer met je BCT doen en in plaats daarvan zoals velen de ouderwetse ritstaat bijhouden. Dat bespaart je nog extra administratiewerk en geld op de koop toe.
De taximeter is een aparte wet en kan daarom gewoon blijven functioneren.
De bct heb je, alleen voldoet deze (na inmiddels 10 jaar) helaas niet.
Het gaat om deugdelijke ritgegevens die je kunt tonen d.m.v. je ritstaat mocht dat nodig zijn.
Laten we de rechter eens om een oordeel vragen.

Arash Ayubzadeh|13.02.20|18:20

Bij de laatste update moest ook meteen betalen voor de vorige versie’s die waren uitgebracht maar nog niet was geupdate volgens ICR. meteen Ipv 1x moest 3x afrekenen.

Yous Sef|15.02.20|19:31

ICR……noem je ook wel wat op ( je weet in ieder geval altijd zeker dat je teveel betaald bij ze )

Taxi Volendam|17.02.20|11:44

De wet verplicht je een goedwerkende BCT.
De 0 en 1 meting i.o.v. IVW, uitgevoerd door Andersson Elffers Felix geeft aan dat de BCT niet goed werkt, waardoor hij zijn doelstellingen niet haalt ondanks alle Update’s.
Een BCT die aan zijn doelstellingen voldoet is daardoor niet te koop.
Het is bedrog een apparaat te verplichtten waarvan de ondeugdelijkheid bekend is waarvoor je ook nog moet betalen voor updates.
ILT en Fabrikanten maken zich schuldig mee te werken aan dit bedrog.

Ed de Callafon|03.03.20|12:27

Sinds vorige jaar ben ik in het bezit van een nieuwe ondernemerskaart, en deze is j.l. vervangen door een nieuwe G3 kaart. De nieuwe G3 kaart verloopt in 2022.

Na contact met de KIWA beweren ze, dat de ondernemerskaarten uitgegeven in 2018 en 2019 maar 3 jaar geldig zijn.

Ben ik nu de enige die belazert is, of zijn er meerdere.

Holland Taxi Peter Walgreen|19.03.20|11:34

Ed,
Iedereen wordt gewoon bestolen door KIWA, eerst waren de kaarten voor 5 jaar geldig en nu nog maar voor 3 jaar maar wel voor dezelfde prijs natuurlijk!

H_e_m@live.nl|24.03.20|02:16

Ik heb een probleem! Ik wist niet dat de Bct Cabman op zwart zou gaan na 20 maart, ben de update helemaal vergeten uit te laten voeren tot ik dus verrast werd hiermee en dus niet meer kon inloggen! Dit kan toch niet zomaar gebeuren, euphoria zegt letterlijk bekijk het maar, ik ben ten einde raad is hier nog iets aan te doen? Help?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.