Chauffeur, bestuurder

Sociaal Fonds: maak werk van verplichte Risico Inventarisatie & Evaluatie

Foto ter illustratie. Foto: iStock / Dusan Petkovic

De Arbowet verplicht bedrijven om een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) uit te voeren. Toch doen lang niet alle taxibedrijven dit, constateert Sociaal Fonds Mobiliteit. SFM heeft zijn RI&E voor de taxibranche onlangs vernieuwd en onderstreept het belang om hier werk van te maken. Er zal namelijk strenger op naleving worden gecontroleerd en de eventuele boete is niet mals.

De RI&E is een verplichte checklist om risico’s op het gebied van veiligheid, welzijn en en gezondheid van alle werknemers in een bedrijf in kaart te brengen. Dat kan gaan over een goede werkplek in de taxi of over een veilige vloer in de garage van het bedrijf, maar ook om bijvoorbeeld het risico op agressie en geweld in de werkomgeving. De analyse maakt duidelijk wat er op die en andere vlakken goed gaat en wat er beter moet, en in veel gevallen ook hoe je dat laatste voor elkaar krijgt.

Elke onderneming moet een preventiemedewerker hebben die verantwoordelijk is voor onder meer de RI&E. In veel kleinere bedrijven wordt die rol ingevuld door de eigenaar. SFM verzorgt de opleiding van preventiemedewerkers en de RI&E is daar onderdeel van. Dat instrument is dus onlangs op heel wat punten aangepast, legt Annemarie Ebbendorf uit.

Aandacht voor ongewenst gedrag

“De checklist is nu zo ingericht dat je ook vragen kunt overslaan als ze niet van toepassing zijn. Je hoeft bijvoorbeeld verder niet met de veiligheid van je garagevloer bezig te zijn als je taxibedrijf geen garage heeft. Daarnaast hebben we de vragen duidelijker geformuleerd en daarmee de RI&E als geheel gebruiksvriendelijker gemaakt. Ook is de RI&E aangepast aan de meest recente arbo-wetgeving, want die regels veranderen met enige regelmaat. Er staat meer in over ongewenst gedrag op de werkvloer uitbannen, want dat is tegenwoordig een speerpunt van de Inspectie SZW. En natuurlijk staan er vragen over richtlijnen met betrekking tot Covid-19 in.”

Niet in een uurtje ingevuld

Het uitvoeren van een Risico Inventarisatie & Evaluatie is zoals gezegd niet vrijblijvend. Het is volgens de Arbowet voor elk bedrijf met personeel in Nederland verplicht. Toch lijkt zo ongeveer de helft van de Nederlandse bedrijven er niet (voldoende) werk van te hebben gemaakt. Taxibedrijven zijn daarop geen uitzondering.

“Het goed invullen van de RI&E vereist dat de preventiemedewerker goed van alles op de hoogte is en ook vragen aan mensen stelt over hoe zij zaken ervaren. Je hebt het niet in een uurtje ingevuld en dat zou een reden kunnen zijn waarom veel taxibedrijven nog geen RI&E hebben. En het kan ook onbekendheid met het hele concept zijn. Maar het is belangrijk dat je hier als taxibedrijf werk van maakt”, aldus Ebbendorf.

Voor 4.500 euro op de bon

Ze doelt daarmee in de eerste plaats op de noodzaak van een veilige werkomgeving. Maar het niet voldoen aan de regels kan ook duur uitpakken. De Inspectie SZW (de vroegere Arbeidsinspectie) maakt sinds kort meer werk van het toezicht op de naleving. Met eerst een waarschuwing kom je niet meer weg, heeft de inspectiedienst al laten weten. Een bedrijf zonder RI&E gaat gelijk voor 4.500 euro op de bon, waar dat voorheen ‘slechts’ 3.000 euro was. Geen plan van aanpak voor de RI&E? Dat kostte eerst 750 euro en is nu goed voor het viervoudige, dus 3.000 euro.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Sociaal Fonds: maak werk van verplichte Risico Inventarisatie & Evaluatie | TaxiPro
Chauffeur, bestuurder

Sociaal Fonds: maak werk van verplichte Risico Inventarisatie & Evaluatie

Foto ter illustratie. Foto: iStock / Dusan Petkovic

De Arbowet verplicht bedrijven om een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) uit te voeren. Toch doen lang niet alle taxibedrijven dit, constateert Sociaal Fonds Mobiliteit. SFM heeft zijn RI&E voor de taxibranche onlangs vernieuwd en onderstreept het belang om hier werk van te maken. Er zal namelijk strenger op naleving worden gecontroleerd en de eventuele boete is niet mals.

De RI&E is een verplichte checklist om risico’s op het gebied van veiligheid, welzijn en en gezondheid van alle werknemers in een bedrijf in kaart te brengen. Dat kan gaan over een goede werkplek in de taxi of over een veilige vloer in de garage van het bedrijf, maar ook om bijvoorbeeld het risico op agressie en geweld in de werkomgeving. De analyse maakt duidelijk wat er op die en andere vlakken goed gaat en wat er beter moet, en in veel gevallen ook hoe je dat laatste voor elkaar krijgt.

Elke onderneming moet een preventiemedewerker hebben die verantwoordelijk is voor onder meer de RI&E. In veel kleinere bedrijven wordt die rol ingevuld door de eigenaar. SFM verzorgt de opleiding van preventiemedewerkers en de RI&E is daar onderdeel van. Dat instrument is dus onlangs op heel wat punten aangepast, legt Annemarie Ebbendorf uit.

Aandacht voor ongewenst gedrag

“De checklist is nu zo ingericht dat je ook vragen kunt overslaan als ze niet van toepassing zijn. Je hoeft bijvoorbeeld verder niet met de veiligheid van je garagevloer bezig te zijn als je taxibedrijf geen garage heeft. Daarnaast hebben we de vragen duidelijker geformuleerd en daarmee de RI&E als geheel gebruiksvriendelijker gemaakt. Ook is de RI&E aangepast aan de meest recente arbo-wetgeving, want die regels veranderen met enige regelmaat. Er staat meer in over ongewenst gedrag op de werkvloer uitbannen, want dat is tegenwoordig een speerpunt van de Inspectie SZW. En natuurlijk staan er vragen over richtlijnen met betrekking tot Covid-19 in.”

Niet in een uurtje ingevuld

Het uitvoeren van een Risico Inventarisatie & Evaluatie is zoals gezegd niet vrijblijvend. Het is volgens de Arbowet voor elk bedrijf met personeel in Nederland verplicht. Toch lijkt zo ongeveer de helft van de Nederlandse bedrijven er niet (voldoende) werk van te hebben gemaakt. Taxibedrijven zijn daarop geen uitzondering.

“Het goed invullen van de RI&E vereist dat de preventiemedewerker goed van alles op de hoogte is en ook vragen aan mensen stelt over hoe zij zaken ervaren. Je hebt het niet in een uurtje ingevuld en dat zou een reden kunnen zijn waarom veel taxibedrijven nog geen RI&E hebben. En het kan ook onbekendheid met het hele concept zijn. Maar het is belangrijk dat je hier als taxibedrijf werk van maakt”, aldus Ebbendorf.

Voor 4.500 euro op de bon

Ze doelt daarmee in de eerste plaats op de noodzaak van een veilige werkomgeving. Maar het niet voldoen aan de regels kan ook duur uitpakken. De Inspectie SZW (de vroegere Arbeidsinspectie) maakt sinds kort meer werk van het toezicht op de naleving. Met eerst een waarschuwing kom je niet meer weg, heeft de inspectiedienst al laten weten. Een bedrijf zonder RI&E gaat gelijk voor 4.500 euro op de bon, waar dat voorheen ‘slechts’ 3.000 euro was. Geen plan van aanpak voor de RI&E? Dat kostte eerst 750 euro en is nu goed voor het viervoudige, dus 3.000 euro.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.