Daklicht

Kiwa-tarieven taxidocumenten met 1,4 procent omhoog

Bron: TaxiPro (Inge Jacobs)

De tarieven die Kiwa rekent voor het leveren van documenten voor taxivervoer en besloten busvervoer zijn per 1 januari met 1,4 procent verhoogd. Hiermee wordt de inflatie verrekend. Voor de taxisector is de stijging tegen het zere been, want die is sowieso al van mening dat de tarieven veel te hoog zijn.

De tarieven voor onder meer taxivergunningen, chauffeurskaarten, reisbladen en wijzigingen voor deze en andere documenten zijn al jaren een punt van strijd tussen taxibranche en Kiwa. Zo werden de tarieven vorig jaar met 0,3 procent verhoogd. Dat lijkt en is op zich minimaal, maar KNV kaartte toen maar weer eens aan dat de tarieven eigenlijk al jaren veel te hoog zouden zijn in vergelijking met de prijzen voor vergelijkbare producten in andere Europese landen. Dit nam niet weg dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat de verhogingen goedkeurde.

Efficiency versus inflatie

En dat is is ook voor 2021 gebeurd, ditmaal met 1,4 procent. De stijging van de tarieven wordt door twee zaken bepaald. Als Kiwa meer efficiency in de bedrijfsvoering realiseert, dan kunnen de bedragen in principe omlaag. Dat was vorig jaar het geval. Maar de tweede factor, de inflatie, was groter dan de winst door efficiency. Daardoor was er toch een stijging van 0,3 procent.

Van meer efficiency was er ditmaal geen sprake; wel van 1,4 procent inflatie. Daardoor zijn de tarieven met dat percentage verhoogd. Dat leidt tot de onderstaande veranderingen per 1 januari jongstleden:

Kiwa-tarieven 2021

Tachograafkaart

De verhoging van 1,4 procent geldt eveneens voor tachograafkaarten, die onder meer in touringcars worden gebruikt. Maar ook in vrachtwagens, en dat is waarom diverse brancheorganisaties samen al langer strijden voor het fors verlagen van deze tarieven. Die zou namelijk tot wel 70 procent hoger liggen dan in de meeste andere Europese landen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Kiwa-tarieven taxidocumenten met 1,4 procent omhoog”

Salahodin Akhtary|14.01.21|12:43

Wij “als een taxibedrijf in Arnhem” willen de tarieven van 2020 hanteren. De taxitarieven zijn hoog genoeg. Daarentegen moet Kiwa de tarieven voor de wijzigingen in de taxibedrijven aanpassen.
https://taxiarnhemcentrale.nl

Bernard Wiegman|14.01.21|13:45

Ze bedenken het wel daar bij de Kiwa lang leven de ZZP

Ed de Callafon|14.01.21|15:45

Ze hebben me al zo bestolen daar de ondernemerskaarten uitgegeven in 2019 en 2020 maar 3 jaar geldig waren.

Peter Walgreen|15.01.21|00:29

Ed,
De ondernemerskaart is van een geldigheidsduur van 5 jaar inderdaad naar 3 jaar gegaan, dus “gewoon” een schandalige verhoging van 66%!!!

Ton van Dalfsen|17.01.21|13:14

Helemaal mee eens. En wat mij verbaasd is: ILT voert grootschalige acties uit op schiphol. Zeer bedroevend terwijl iedereen weet dat ook de taxi het slecht heeft. En dan acties houden of je een fout heb gemaakt of wat iets anders. TAXI PESTEN zoals altijd. crimineel gedrag

Kees Batenburg|18.01.21|18:11

De tarieven zijn te hoog maar het is niet verboden om de klant korting te geven.

Kiwa-tarieven taxidocumenten met 1,4 procent omhoog | TaxiPro
Daklicht

Kiwa-tarieven taxidocumenten met 1,4 procent omhoog

Bron: TaxiPro (Inge Jacobs)

De tarieven die Kiwa rekent voor het leveren van documenten voor taxivervoer en besloten busvervoer zijn per 1 januari met 1,4 procent verhoogd. Hiermee wordt de inflatie verrekend. Voor de taxisector is de stijging tegen het zere been, want die is sowieso al van mening dat de tarieven veel te hoog zijn.

De tarieven voor onder meer taxivergunningen, chauffeurskaarten, reisbladen en wijzigingen voor deze en andere documenten zijn al jaren een punt van strijd tussen taxibranche en Kiwa. Zo werden de tarieven vorig jaar met 0,3 procent verhoogd. Dat lijkt en is op zich minimaal, maar KNV kaartte toen maar weer eens aan dat de tarieven eigenlijk al jaren veel te hoog zouden zijn in vergelijking met de prijzen voor vergelijkbare producten in andere Europese landen. Dit nam niet weg dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat de verhogingen goedkeurde.

Efficiency versus inflatie

En dat is is ook voor 2021 gebeurd, ditmaal met 1,4 procent. De stijging van de tarieven wordt door twee zaken bepaald. Als Kiwa meer efficiency in de bedrijfsvoering realiseert, dan kunnen de bedragen in principe omlaag. Dat was vorig jaar het geval. Maar de tweede factor, de inflatie, was groter dan de winst door efficiency. Daardoor was er toch een stijging van 0,3 procent.

Van meer efficiency was er ditmaal geen sprake; wel van 1,4 procent inflatie. Daardoor zijn de tarieven met dat percentage verhoogd. Dat leidt tot de onderstaande veranderingen per 1 januari jongstleden:

Kiwa-tarieven 2021

Tachograafkaart

De verhoging van 1,4 procent geldt eveneens voor tachograafkaarten, die onder meer in touringcars worden gebruikt. Maar ook in vrachtwagens, en dat is waarom diverse brancheorganisaties samen al langer strijden voor het fors verlagen van deze tarieven. Die zou namelijk tot wel 70 procent hoger liggen dan in de meeste andere Europese landen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Kiwa-tarieven taxidocumenten met 1,4 procent omhoog”

Salahodin Akhtary|14.01.21|12:43

Wij “als een taxibedrijf in Arnhem” willen de tarieven van 2020 hanteren. De taxitarieven zijn hoog genoeg. Daarentegen moet Kiwa de tarieven voor de wijzigingen in de taxibedrijven aanpassen.
https://taxiarnhemcentrale.nl

Bernard Wiegman|14.01.21|13:45

Ze bedenken het wel daar bij de Kiwa lang leven de ZZP

Ed de Callafon|14.01.21|15:45

Ze hebben me al zo bestolen daar de ondernemerskaarten uitgegeven in 2019 en 2020 maar 3 jaar geldig waren.

Peter Walgreen|15.01.21|00:29

Ed,
De ondernemerskaart is van een geldigheidsduur van 5 jaar inderdaad naar 3 jaar gegaan, dus “gewoon” een schandalige verhoging van 66%!!!

Ton van Dalfsen|17.01.21|13:14

Helemaal mee eens. En wat mij verbaasd is: ILT voert grootschalige acties uit op schiphol. Zeer bedroevend terwijl iedereen weet dat ook de taxi het slecht heeft. En dan acties houden of je een fout heb gemaakt of wat iets anders. TAXI PESTEN zoals altijd. crimineel gedrag

Kees Batenburg|18.01.21|18:11

De tarieven zijn te hoog maar het is niet verboden om de klant korting te geven.