Uber blijft bij standpunt dat chauffeurs zelfstandigen zijn
Terwijl een Belgisch overheidsorgaan recent oordeelde dat een Uber-chauffeur een afhankelijke positie inneemt en feitelijk werknemer is, houdt het taxiplatform voet bij stuk. “Uber-chauffeurs zijn zelfstandigen.”
“Chauffeurs die de Uber-app gebruiken zijn zelfstandig, zoals eerder bevestigd in een bindende uitspraak van de Belgische rechtbank in januari 2019”, laat het Amerikaanse bedrijf in een officiële reactie weten aan TaxiPro. “We zullen de visie van de Commissie (CAR) bestuderen, wanneer deze gepubliceerd wordt.”
Uber reageert hiermee op een uitspraak van de Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie (CAR). Die federale instelling, die oordeelt over iemand zijn sociaal statuut, besliste dat een Uber chauffeur feitelijk werknemer is. Deze beslissing die deze week uitlekte, legt een bom onder het business model van Uber. De uitspraak van CAR geldt voor één specifieke chauffeur, die een kracht indiende, maar dient mogelijk als jurisprudentie voor andere Uber-chauffeurs die hun status aanhangig willen maken.
Niet als werknemers beschouwen
Uber houdt vast aan een uitspraak van de Belgische rechter van januari 2019 waarin werd beslist dat Uber-chauffeurs niet als werknemers beschouwd mogen worden. Deze uitspraak is overigens vorig najaar aangevochten door de Brusselse taxifederatie. De uitspraak in deze zaak moet binnenkort volgen.
Tuurlijk zijn wij zelfstandig! Wie anders denkt is echt dom!!!.
Of je nu wek krijgt via een telefoon of via een ander apparaat(TCA) maakt niks uit.
Werk krijgen via een apparaat …..dan is zeker iedereen in loondienst die werk accepreerd.
Wat een tijd verspilling.
Wat een tijd verspilling.
Een zelfstandige kan zijn eigen prijzen bepalen.
En nu mag je voor hun rijden met de verplichtingen die hun willen en tegen hun voorwaarde ook nog het liefste hun route.
Succes voor diegene die er aan mee werken.
Clash Royale, Je kan ook zelf bepalen of je voor de prijzen van Uber wilt rijden of niet. vind je het te laag, rij er dan niet voor. Niemand verplicht het je.
Beter succes die voor andere rijden, ook een pot nat ik kan het weten als ik je mij verhaal vertel over andere aanbieders kan je niet meer slapen na 25 jaar weet ik wel beter.
Uber, een bedrijf uit San Francisco, pakt eerst jou klanten af, die je dan weer terug kan krijgen door met ze in zee te gaan.
Daarmee pakt Uber wel 30% van JOU omzet af.
Dit kan gebeuren doordat er te weinig omzet is door een veel te veel aan Taxi’s in de steden, wanbeleid dus.
Uber speelt hier op in, hersenspoelt jou met wat omzet, die ze je (nogmaals) afgepakt hebben.
Zou je 30% betalen van je boodschap kosten aan een dergelijke uitbuiter als Uber?
Het is een ongezonde gang van zaken.
Uber bepaalt de tarief die je verdient. Als de passagier klachten heeft belt die uber en krijg jij op je donder. Van iber mag je niet voor bolt rijden. Het is gewwon een verkapte dienstverband.
Money talks! Zo veel geld en zo veel macht heeft dat bedrijf dus dan kunnen ze internationaal ook heel veel voor elkaar krijgen blijkt maar weer. Ik heb medelijden met collega ondernemers die in 2019 nog een nieuw voertuig hebben geleased omdat dat het laatste jaar was voor teruggave BPM! Naast het leasecontract hadden de meesten flink aanbetaald dus zitten ze er aan vast. Het ergste van alles is dat sommigen nu met een vrijwel nieuwe auto van een catalogus waarde van soms wel een ton maar Uber
X ritten gaan rijden om het hoofd boven water te houden. Voor de Uber x klant wel fijn momenteel. Die zien voor een prikkie nu de dikste auto’s voor komen rijden. Voor die chauffeurs lijkt me dat een hel momenteel! In deze corona crisis tijd zal het meeste werk van dat schijt bedrijf ook alleen maar Uber x werk zijn en dan heb je het eigenlijk niet eens meer over 30% commissie maar eerder 60% wat er af gaat van de werkelijke meterprijs. Het is aan onze overheid om dit soort monopolie achtige
Bedrijven een halt toe te roepen. Het is oneerlijke concurrentie, ze bepalen teveel en ze zijn gewoon veel te machtig geworden. Er zijn landen die zeggen: Ok, innovatie = prima je bent welkom maar je gaat onze burgers niet uitbuiten! Dus overheden kunnen gewoon duidelijk harde eisen stellen dat chauffeurs niet onder het minimum zitten na aftrek van alle commissies! NL zou moeten kijken naar landen die dat wel doen en dat voorbeeld gewoon overnemen. Dan is wat mij betreft elke taxi app welkom!
Inmiddels gestopt als taxiondernemer maar altijd tegen deze systemen geweest en er ook niet aan meegewerkt. Uber gaat tussen jou en je klant in staan, pakt geld maar laat jou alsnog het werk opknappen. Dit kan toch nooit werken? Ow wacht, er zijn blijkbaar heel veel mensen dom genoeg om hier in te trappen. Echter moet je achteraf niet gaan lopen janken dat je zo weinig geld krijgt voor je werk, dit is je eigen stomme schuld, je helpt mee de arbeidsmarkt kapot te maken.
@Hendrik ter Horst, Bennie de Wit, Taxi Amsterdam,Peter Vriens, het ging er om of je zelfstandige bent of niet en dat is aan de rechter om dat te bepalen. Waar jullie het nu over hebben is een hele andere kwestie en dat is meer de frustratie dat heel veel ritten nu worden gereden door Uberchauffeurs. Voor Uber waren al die ritten voor bassie ‘jullie’ ‘TTO’s en was het zakken vullen ‘ MONOPOLIE’ want er was nauwelijks concurrentie.
Probleem is dat tijden veranderen en veel mensen blijven in de tijd hangen mede door eigenbelang. Wie van jullie heeft nog een videorecorder of een cassettedeck waarschijnlijk niemand want je heb er geen belang bij. Moraal van het verhaal is TTO’S en de gehele taxibranche is stil blijven staan voor hun eigenbelang. Terwijl er door andere is door ontwikkeld. Want niemand kan zeggen dat het concept van Uber slecht is, sterker nog het is goed. Alleen de bedrijfsvoering daar kun je je vraagtekens
bij zetten. En de discussie of je je daarbij moet aansluiten of niet dat moet ieder voor zich weten, maar de jeugd heeft de toekomst en die zijn alleen bezig met dit soort applicatie’s en heel veel mensen hebben de Uberapp dus het is wel heel naïef om te denken dat het niets gaat worden. Daarbij komt kijken dat iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten en dan zit je bij Uber goed. Er wordt al jaren geopperd om de taxibranche gelijk te trekken’regels en prijzen’ ik denk….
dat wij blij moeten zijn dat dat nog niet is gebeurd want dan hebben de TTO’s en andere taxicentrale’s geen bestaansrecht meer wat Uber is wat dat betreft gebruiksvriendelijker ook voor de zakelijke markt. En dat komt omdat de taxibranche is stil blijven staan en nu honderd licht jaren achter staat ten opzichte van Uber en dat de staat ze nog uit de wind houdt maar dat gaat ook niet lang meer duren.
Ik heb het al eerder geschreven, als je het niet met de voorwaarden van Uber eens bent, stop er dan mee en ga voor een TTO werken. Je krijgt de voorwaarden als je begint. En iemand schreef dat je niet voor Bolt mag werken, je mag voor, iedereen werken want je bent zelfstandige.
Ko de Ruiter
Je wilt als zelfstandige gezien,wegens vele voordelen,worden hier in Nederland.
Ik ben op het punt aangekomen dat onze Belastingdienst JA JA (toeslagen affaire 2.0 ik wordt gediscrimineerd omdat ik Uber in mijn IB aangifte heb staan ) mij tot testcase lijkt te hebben gebombardeerd om een uitspraak te krijgen van de rechter dat ik in dienst ben geweest bij UBER.
Ik moet als ik als NIET zelfstandige wordt gezien 7000 Euro gaan betalen. Dus mensen hou hier rekening mee als je iets schreeuwt.
@Bernard Rondeltap
Tja, dus straks wordt u behalve door Uber ( die zelf geen belasting betaald )ook door de Belastingdienst benadeeld wegens het niet afdragen van belastingsgelden verdiend voor het werken voor Uber…Sorry maar dat is toch gewoon humor
In Nederland zijn wij echte eigenondernemers, maar in buitenland is soms anders daar rijden ze uber met prive auto,s,en niet echte taxis.
Ik zeg vanaf de begin al uber is voor mij Allen maar een taxicentrale in de vorm van upp.
Meer dan dat mogen ze mij niet zijn.
Uber kan dit probleem heel eenvoudig oplossen. Geef gewoon toe dat je feitelijk een taxicentrale ben. Iedere taxicentrale bepaald de prijzen die je als aangesloten ondernemer mag berekenen aan cliënten die via een contract rijden. Bij cliënten die niet via een contract rijden bepaalt de overheid de prijs. En er zijn echt meer centrales die verbieden om voor andere aanbieders te rijden. Als dit dan niet bij Uber mag gaan alle centrales in Nederland over de kop.
Uber kan dit probleem heel simpel oplossen door toe te geven feitelijk een taxicentrale te zijn. Voor contract vervoer bepaalt iedere centrale de prijzen die je als aangesloten ondernemer mag rekenen en voor al het andere vervoer bepaalt de overheid deze. Ook een reguliere taxicentrale werkt niet gratis, betalen moet je overal. En er zijn echt meer centrales die verbieden om voor andere aanbieders te rijden.