Taxibranche schreeuwt om chauffeurs: terughalen na coronacrisis lukt zelden
De coronacrisis heeft het tekort aan chauffeurs in de taxibranche alleen maar verergerd. Nu de vraag naar zorgvervoer weer toeneemt, lukt het vaak niet om personeel terug te halen dat eerder noodgedwongen ontslagen werd.
Het is een tendens die al jaren te zien is in de taximarkt: chauffeurs in het zorgvervoer worden schaars. De coronacrisis heeft deze situatie niet verbeterd. Doordat het werk afnam, zagen taxibedrijven hun voertuigen meer stil staan en konden contracten van chauffeurs soms niet worden verlengd. Deze chauffeurs blijken nu het werk weer aantrekt veelal niet terug te keren als er een beroep op hen wordt gedaan.
Dit probleem speelt onder andere bij Taxi Steen uit Ommen. Eigenaresse Diana Begeman stelt dat zij in tijden van corona van ongeveer dertig chauffeurs afscheid heeft moeten nemen. “Wij hadden ongeveer negentig mensen in dienst, en dit zijn er nu rond de zestig.” Nu de vraag weer toeneemt, zou zij zeker weer vijftien extra chauffeurs nodig hebben. Op het moment dat alles weer open gaat en het vervoer weer het oude volume bereikt, is zelfs dit volgens haar niet meer voldoende. “De mensen keren niet zomaar terug”, legt zij uit. “Velen zijn iets anders gaan doen.”
Ook Willem-Jan Boute, eigenaar van Taxi Boute uit Amersfoort, kampt met dit probleem. In maart heeft hij het failliete Brink Vervoer overgenomen. Toentertijd heeft hij niet alle chauffeurs van het overgenomen bedrijf in dienst kunnen nemen. Hij gaf aan dat hij op het moment dat het werk zou aantrekken met hen in gesprek wilde gaan. “Sommigen zijn inmiddels bij ons aan de slag gegaan, maar anderen hebben een andere baan gevonden buiten de taxibranche en blijven daar nu werken.”
Inmiddels stelt Boute dat hij hulp krijgt van de gemeente Amersfoort, het UWV en dat hij zich heeft ingeschreven bij een uitzendbureau. Tot nu toe heeft het niks opgeleverd. “Wij kunnen zeker nog zes chauffeurs gebruiken. De vraag neemt toe en als de horeca weer verder open mag komende zomer komt er nog een probleem bij. Dan moeten we weer avond- en nachtchauffeurs erbij hebben.”
Situatie in een maand omgeslagen
Dat dit probleem in het gehele land speelt, wordt bevestigd door detacheerder en opleider van taxipersoneel Taxiwerq. Commercieel directeur Rutger Smale stelt dat zij samenwerken met de meeste vervoerders en merken dat zij kampen met zware tekorten. “Daarbij zien we dat bedrijven die voorheen nooit gebruik maakten van onze dienstverlening zich nu ook bij ons melden.”
Volgens Smale is de situatie in een maand tijd omgeslagen. “Waar vervoerders vier weken geleden nog aangaven dat ze de tekorten redelijk onder controle hadden, is de paniek nu toegeslagen en zijn ze juist naarstig op zoek naar mensen.” De oorzaak is volgens hem voornamelijk de toename in de vraag naar ritten. “Nu mensen voor de tweede keer gevaccineerd zijn, merk je dat de angst onder oudere gebruikers afneemt. Ook de reguliere zorg neemt weer toe en er mag steeds meer. Al deze factoren zorgen voor een flinke vraagtoename.”
De commercieel directeur is er van overtuigd dat de maximering in voertuigen wel een rol speelt in de tekorten, maar dat zelfs het helemaal opheffen van deze maatregel het probleem niet zal oplossen.
Dertig uur in twee dagen
Smale stelt dat de chauffeurs die in de crisismaanden minder zijn ingezet, nu het vervoer weer toeneemt weer worden gevraagd om meer uren te maken. “Maar op een gegeven moment kom je op een punt dat je mensen niet nog meer kan inzetten.” Ook Begeman geeft aan dat zij het afgelopen weekend dertig uur heeft gewerkt in twee dagen, maar dat zij dit niet van haar personeel kan vragen in verband met de arbeids- en rusttijden.
Wat volgens Smale de situatie verder bemoeilijkt is het feit dat de eisen van nieuwe potentiële chauffeurs zijn toegenomen. “Sollicitanten zeggen dan dat ze wel voor je willen werken, maar wel onder bepaalde voorwaarden zoals niet ingezet worden in de weekenden. Hier kan echter niet altijd aan worden voldaan.”
Voor Taxiwerq is het in de rol van opleider nu belangrijk om ervoor te zorgen dat kandidaten die wel nieuw instromen snel en goed worden opgeleid. “Veel taxibedrijven verwijzen kandidaten dan ook naar onze website om snel weer aan geschikte chauffeurs te komen. Daarnaast organiseren we bijeenkomsten in samenwerking met onze klanten om het vak van taxichauffeur te promoten en mensen hier warm voor te maken.” De verwachting van zowel Taxiwerq als de taxiondernemers zelf is dat het probleem in 2021 nog niet over zal gaan, en mogelijk zelfs blijft bestaan tot in 2022.
Dan wordt het toch tijd om de lonen te verhogen, lijkt mij
Bij eerlijk werk (?) hoort een eerlijk loon!
Het is een leuk vak, maar ondergewaardeerd en uitgebuit vaak. Vele uren, tegen of over de rand van de wetten en regels en daarbij vele weekenden moeten werken! Om het weekend dag of nachtdienst is prima, maar zelf bij een taxi bedrijf gewerkt waarbij elk weekend als soort van “verplicht” is. Daarbij nog steeds het vrij lage salaris maakt het allemaal niet aantrekkelijker.
Velen willen niet eens terug: lange dagen, veel onderbrekingen. Met dank aan de huidige CAO, die door werkgevers zelf is gestimuleerd en waarover ze nu gaan klagen? Tijd voor betere werkomstandigheden om dit mooie vak weer aantrekkelijk(er) te maken
Wat een lachertje : deze mevrouw schreeuwt om chauffeurs > wil er graag 15 terug van de 30 die er uit gegooid waren
Komt goed wordt er dan met plaatstalen gezicht verteld > de tijd zal het leren : de vervangings markt taxi-branche staat “reeds klaar”
Compleet met nieuwe Elektrische Voertuigen en rijkelijk uitgedoste chauffeurs naar internationale maatstaven enz.enz.
Er is echter een groot manco de werkelijke kosten zijn zo hoog dat het niet loont tegen de opbrengst > nu niet en voorlopig niet
komt door al dat contract werk de loondienst chauffeur word niet beloont.
vroeger kon je nog eens een duitje bij verdienen boven je cao salaris
baas tevreden chauffeur tevreden op sommige inhalige personen na.
leven en latten leven.
heb zelf als loon chauffeur gewerkt daarna als werkgever had chauffeurs in dienst die ook wel eens te veel in hun eigen zak stopten juist even apart onderonsje met de chauffeur.
even uitleggen dat ze werknemer waren en hoe ze het netjes kon houden.
lang verhaal kort te maken .ach dat was vroeger toen schreef je poep met de lange oe.
vriendelijke groeten j.halsema
Verplicht aanbesteden: opdrachtgevers gaan voor de laagste prijs!
Lage lonen, daar zijn chauffeurs ook de dupe van net zoals de bedrijven.
Vrijwilligers staan nu klaar om het over te nemen voor nog minder geld.
Nieuwe chauffeurs haken af, als ze horen dat eerst een opleiding vereist is.
Hoogste tijd om het Taxi vervoer op de schop te nemen en de regelneuten aan te spreken op wat ze veroorzaakt hebben.
Systeem van voor 2000 zonder al die regelneuten was zo slecht nog niet. Integendeel !
Als eerste een veel beter C.A.O.
Betere werkomstandigheden.
Rex Urban jij heb het prima omschreven
Er zijn ongetwijfeld taxi bedrijven bij wie het niet aantrekt. Wat de ene teveel heeft kan hij uitbesteden bij anderen. Werkverdeling noemen we dat. Maar dan ook echt werkverdeling. Nieuwe taxichauffeurs opleiden heeft niet veel zin bij een afnemende markt. In het uiterste geval kan de gemeente of verzekeraar aankloppen bij vrijwilligers die uiteraard wel een opleiding moeten volgen om een beetje kwaliteit te krijgen.
Het taxi vak moet aantrekkelijk voor chauffeurs zijn, dat is het nu in veel gevallen niet, mede als gevolg van onzinnige regelgeving, aanbestedingen en laag loon.
Dat los je niet op door werkverdeling of vrijwilligers op te leiden.
Dat kost ook onnodig veel geld en is nu niet eerlijk voor chauffeurs die alles wel volgens de wet moeten doen.
Je ziet bij veel bedrijven achter op de busjes: collega’s gezocht, al jaren lang.
Het is een probleem wat al jaren speelt en geen corona probleem.
Het beroep is een prachtig zorgberoep als je een sociaal mens bent die zich met hart en ziel inzet voor de mensen
en met name de zieke mensen. Maar maak er geen marktwerkende concurrerende taxibedrijven van, met directeuren die met de buit vertrekken en de bedrijven failliet laten verklaren. Een paar uitzonderingen daar gelaten.
Met vriendelijke groet,
I. Elberse, zz per Taxibarche en ervaringsdeskundige.
Johan dat is nog niks,
Bij mij hebben ze auto’s gestolen wilde mij later nog een hand geven,,,auto’s volledig gestript sinassapel kistjes terug..banden verkocht geld gejat bekeuringen niet betaald waren spoorloos auto’s zonder pardon meegenomen in weekenden en dan TCA 500.000 taxi vergunning in de prullebak mijn nummers gratis ingeleverd en TCA heeft ze weer verkocht? falliet 10 jaar 1.157.000 doorgaan?? 2012 opnieuw begonnen alleen!!!!
Tijdens carona hebben ze de chauffeurs met een kluitje in het riet gestuurd , en nu is er geen vertrouwen meer met de taxi-branch en worden ze elders veel beter betaald en behandelt dus die komen niet meer terug ?