Uber

Gemeente Arnhem treedt niet op tegen taxidienst Uber

De gemeente Arnhem gaat geen actie ondernemen tegen taxidienst Uber, die sinds een maand actief is in de stad. In tegenstelling tot de taxi’s, heeft de gemeente niks te zeggen over de bestelmarkt waar Uber toe behoort.

Uber maakte vorige maand zijn intrede in Arnhem en Nijmegen. Hierbij werd duidelijk dat het steun kreeg van lokale taxibedrijven, waaronder Citax Nijmegen Electric. Niet iedereen bleek de komst van het taxiplatform te steunen. Zo ontstond er onrust bij taxichauffeurs en in de gemeenteraad, schrijft de Gelderlander.

De Arnhemse partijen SP en PvdA willen weten welke gevolgen de komst van Uber heeft voor de bestaande taxibranche. Het college heeft in reactie hierop aangegeven dat het nog te vroeg is om dit te bepalen. Volgens de burgemeester en wethouders is Uber namelijk nog niet of nauwelijks actief in de gemeente, en kan er ook nog niet worden gekeken of de dienstverlening aan banden kan worden gelegd.

Daarbij maakt het college duidelijk dat de lokale regelgeving alleen van toepassing is voor de opstapmarkt en niet op de online bestelmarkt. De gemeente stelt daarom niet bevoegd te zijn om Uber te verbieden. Ook de taxiverordening die een jaar geleden werd opgesteld in Arnhem, waarin taxichauffeurs met elkaar regels hebben afgesproken, is niet van toepassing op Uber.

‘Lagere prijzen leiden niet direct tot uitbuiting’

De SP en PvdA stellen zich zorgen te maken over de lage tarieven van het taxiplatform die zouden kunnen leiden tot oneerlijke concurrentie en uitbuiting van de eigen chauffeurs. Het college is echter van mening dat lagere prijzen niet direct tot uitbuiting leiden. Zij geven aan dat taxichauffeurs namelijk zelf hun tarieven kunnen vaststellen en hun eigen strategie kunnen bepalen. Het college stelt de ontwikkelingen rondom de taxidienst wel in de gaten te willen houden.

Lees ook: 

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

5 reacties op “Gemeente Arnhem treedt niet op tegen taxidienst Uber”

Taxi Volendam|18.06.21|10:48

Zelf een vergelijkbaar platform gaan gebruiken is zo moeilijk niet.
Uber neemt jou 30 % van je omzet af en buit je verder uit.
Voor een fractie van 30 % heb je je eigen platform.
Echter: het wordt je niet vanzelf gebracht, je moet er op uit om dit aan te schaffen.
Van een Overheid hoef je niets te verwachten, in tegendeel, die helpt alleen het groot kapitaal zoals we dagelijks ervaren.

Ton van Dalfsen|18.06.21|12:37

@Taxi Volendam, Was het ook niet zo dat de BCT ook bedoeld was voor controleren op oneerlijke concurrentie ?
Een taak voor ILT toch?

Ton van Dalfsen|18.06.21|12:40

In het stuk van: ILT pakt onderkant taxi aan met de woorden zoals geschreven: De ILT richt zich als handhaver op veilig vervoer voor iedereen en op de bevordering van eerlijke concurrentie op de taximarkt.
Daar hebben ze het niet over Opstap of bestel markt

Ton van Dalfsen|19.06.21|13:03

Het verbaasd mij ook niet dat B&W van Arnhem er nog niets tegen wil doen. Ligt politiek nogal gevoelig Uber en Den Haag. Meeste landen doen wat tegen Uber maar Nederland niet. Want er zitten lobbyisten van Uber dik in politiek. Nu ik het toch over ILT had: laten ze eens die chauffeursdiensten gaan controleren die ook eigen auto’s hebben op gele platen. Iets van als mysterie klant doen of zo?

Paul|21.06.21|12:57

Hier hebben ze tenminste goed nagedacht !!!
Samenwerken en tarieven aanpassen. Hiermee maaien ze de mogelijkheid weg voor pretrijders om de markt over te nemen.