Geld. Foto: iStock / darkojow

Grens aan staatssteun dreigt voor touringcarbedrijven

De aanvraagronde van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) over het derde kwartaal van 2021 opent op 31 augustus. Touringcarbedrijven dreigen echter tegen het TVL-plafond van 1,8 miljoen euro aan te lopen: de maximale staatssteun van de Europese Unie voor de vaste lasten.

Ondernemers die een minimaal omzetverlies hebben van 30 procent en zeker 1.500 euro aan vaste lasten per kwartaal, kunnen een aanvraag doen voor de TVL. Net als bij het tweede kwartaal van dit jaar worden de vaste lasten in het derde kwartaal voor 100 procent vergoed. Daarbij kan zowel het eerste kwartaal van 2019 als het derde kwartaal van 2020 als referentieperiode worden gekozen.

Echter blijkt dat bedrijven in verschillende sectoren het maximale bedrag dat is vastgesteld door de Europese Unie al, of al bijna, hebben bereikt. Bij een nadere grens wordt de subsidie bijgesteld naar beneden en als de grens al is bereikt in het tweede kwartaal, wordt de aanvraag afgewezen.

Afhankelijkheid van touringcarvervoer

Net als grote winkelketens en ondernemers in de horeca is het mogelijk dat grote touringcarbedrijven in het derde kwartaal tegen dit plafond aanlopen. In een interview met BNR Nieuwsradio stelt Carlo Cahn, directeur van KNV, dat deze touringcarbedrijven veel vaste lasten hebben. Zo legt hij uit dat een bus al vijftig à zestigduizend euro per jaar kost en als men hier tachtig van heeft stilstaan, de kosten oplopen.

Ondernemers hebben de steun met het oog op afgelaste evenementen, minder toerisme en uitjes alleen nog hard nodig. Volgens Cahn is dit ook van belang voor de samenleving, omdat veel mensen afhankelijk zijn van touringcarvervoer. “Als er een verlenging van de overheidssteun komt naar het vierde kwartaal en verder – en dat willen wij heel graag – dan wordt de groep touringcarbedrijven met dit probleem groter”, deelt hij met TaxiPro.

Uitzondering voor zwaarst getroffen bedrijven

Volgens Cahn is de Europese begrenzing van staatssteun een gemakkelijke reden voor het Rijk om de verlenging van de TVL niet door te laten gaan. “Een uitzondering voor de zwaarst getroffen bedrijven zou dan voor de hand liggen. In de luchtvaart kon dat bijvoorbeeld prima geregeld worden.”

Lees ook:

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.