Protest touringcars. Foto: Busvervoer NL

Touringcarsector is helemaal klaar met onverschillige overheid

Protest touringcars. Foto: Busvervoer NL

Busvervoer Nederland vindt dat de overheid de touringcarsector links laat liggen en dat is de brancheorganisatie helemaal zat. Die vermeende desinteresse heeft volgens de brancheorganisatie grote gevolgen, waaronder het verlies van inmiddels 1.700 banen.

De branchevereniging richt zijn pijlen vooral op twee ministeries: Economische Zaken en Infrastructuur & Waterstaat. Die eerste vindt “dat ze geen relatie met de touringcarsector heeft, maar neemt wel besluiten die de sector hard raken. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat is doof voor de boodschap dat een opverende economie niet voor elk bedrijf betekent dat ze uit de zorgen zijn.”

Ook de voorzitter van Busvervoer Nederland is duidelijk in zijn bewoordingen. “De desinteresse van het Rijk kostte inmiddels 1.700 medewerkers hun baan, schaadt de vrije tijdseconomie en is een klap in het gezicht van mensen die graag duurzaam reizen”, zegt Theo Vegter. “Er worden miljarden gestoken in het beschikbaar houden van het OV, en miljoenen besteed aan verduurzaming. Vervuilende luchtvaart wordt koste wat het kost in de lucht gehouden. Maar anderhalve ton om onze klanten te laten weten dat het veilig is om met ons te reizen, is te veel gevraagd.” Dat geld wil de sector graag hebben om met een mediacampagne te laten weten dat er veilig met touringcars kan worden gereisd.

Lange weg te gaan richting herstel

De sector ziet zichzelf als belangrijk onderdeel van het mobiliteitssysteem en zegt zich altijd zelf te hebben gered, zonder subsidies of andere vormen van hulp. De coronacrisis heeft er echter enorm ingehakt. Lange tijd stonden de bussen vrijwel allemaal stil en er is nog een hele lange weg te gaan richting echt herstel. De kapitaalsintensieve en sterk van het hoogseizoen afhankelijke bedrijfstak kreeg wel coronasteun, maar echt helpen doet dit volgens Busvervoer Nederland niet.

“Touringcarondernemers profiteerden slechts ten dele van de overheidssteun, omdat de steunpakketten geen rekening houden met de hoge doorlopende vaste lasten op momenten dat de omzet laag is, tijdens het najaar en de winter. In het eerste kwartaal van 2021, en eerder in het vierde kwartaal van 2020, ontvingen de bedrijven daarom maar mondjesmaat steun, die in maar een fractie van de werkelijke vaste lasten dekte. De steun in het tweede en derde kwartaal van 2021 is voldoende, maar ondernemers wachten in veel gevallen nog op het daadwerkelijke uitkeren daarvan.”

Alsnog tussen wal en schip

Dat er een einde gaat komen aan de steunpakketten omdat de economie weer draait, gaat volgens de touringcarbedrijven voorbij aan het feit dat zij nog lang niet volledig hersteld zijn van de coronacrisis. Ze wachten zelfs nog op hun coronasteun voor het tweede kwartaal. Intussen is aan boord van bussen nog wel een mondkapjesplicht van kracht, iets wat de sector niet kan rijmen met het feit dat die verder bijna overal is afgeschaft. De bedrijven voelen zich verkeerd behandeld door een onverschillige overheid, en dat gevoel is niet nieuw.

“Vorig jaar nam de Tweede Kamer met algemene stemmen een motie van Wytske Postma (CDA) aan, die de regering opriep om de touringcarsector niet tussen wal en schip te laten vallen. Toch is dat precies wat er nu gebeurt. Voor de touringcarsector wordt de steun te vroeg afgebouwd en wordt ondernemers de kans ontnomen om te ondernemen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Touringcarsector is helemaal klaar met onverschillige overheid”

Duco Douwstra|12.08.21|09:43

Ik ben toch wel een beetje trots dat ik met mijn goedkope groene Reisbladenboekjes de touringcar branche de afgelopen 10 jaar om en nabij een half miljoen euro heb bespaart. Aan deze al jarenlange overbodige verplichting maakt de Kiwa ruim € 70,00 mede door de ILT gefaciliteerde winst per boekje. Voor de taxibranche heb ik vanaf 2010 ruim 15 miljoen euro bespaart. Beide artikelen lever ik nog steeds al is het wel veel minder dan voorheen. Fijne dag allemaal ik ga nu lekker golfen-:))

Touringcarsector is helemaal klaar met onverschillige overheid | TaxiPro
Protest touringcars. Foto: Busvervoer NL

Touringcarsector is helemaal klaar met onverschillige overheid

Protest touringcars. Foto: Busvervoer NL

Busvervoer Nederland vindt dat de overheid de touringcarsector links laat liggen en dat is de brancheorganisatie helemaal zat. Die vermeende desinteresse heeft volgens de brancheorganisatie grote gevolgen, waaronder het verlies van inmiddels 1.700 banen.

De branchevereniging richt zijn pijlen vooral op twee ministeries: Economische Zaken en Infrastructuur & Waterstaat. Die eerste vindt “dat ze geen relatie met de touringcarsector heeft, maar neemt wel besluiten die de sector hard raken. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat is doof voor de boodschap dat een opverende economie niet voor elk bedrijf betekent dat ze uit de zorgen zijn.”

Ook de voorzitter van Busvervoer Nederland is duidelijk in zijn bewoordingen. “De desinteresse van het Rijk kostte inmiddels 1.700 medewerkers hun baan, schaadt de vrije tijdseconomie en is een klap in het gezicht van mensen die graag duurzaam reizen”, zegt Theo Vegter. “Er worden miljarden gestoken in het beschikbaar houden van het OV, en miljoenen besteed aan verduurzaming. Vervuilende luchtvaart wordt koste wat het kost in de lucht gehouden. Maar anderhalve ton om onze klanten te laten weten dat het veilig is om met ons te reizen, is te veel gevraagd.” Dat geld wil de sector graag hebben om met een mediacampagne te laten weten dat er veilig met touringcars kan worden gereisd.

Lange weg te gaan richting herstel

De sector ziet zichzelf als belangrijk onderdeel van het mobiliteitssysteem en zegt zich altijd zelf te hebben gered, zonder subsidies of andere vormen van hulp. De coronacrisis heeft er echter enorm ingehakt. Lange tijd stonden de bussen vrijwel allemaal stil en er is nog een hele lange weg te gaan richting echt herstel. De kapitaalsintensieve en sterk van het hoogseizoen afhankelijke bedrijfstak kreeg wel coronasteun, maar echt helpen doet dit volgens Busvervoer Nederland niet.

“Touringcarondernemers profiteerden slechts ten dele van de overheidssteun, omdat de steunpakketten geen rekening houden met de hoge doorlopende vaste lasten op momenten dat de omzet laag is, tijdens het najaar en de winter. In het eerste kwartaal van 2021, en eerder in het vierde kwartaal van 2020, ontvingen de bedrijven daarom maar mondjesmaat steun, die in maar een fractie van de werkelijke vaste lasten dekte. De steun in het tweede en derde kwartaal van 2021 is voldoende, maar ondernemers wachten in veel gevallen nog op het daadwerkelijke uitkeren daarvan.”

Alsnog tussen wal en schip

Dat er een einde gaat komen aan de steunpakketten omdat de economie weer draait, gaat volgens de touringcarbedrijven voorbij aan het feit dat zij nog lang niet volledig hersteld zijn van de coronacrisis. Ze wachten zelfs nog op hun coronasteun voor het tweede kwartaal. Intussen is aan boord van bussen nog wel een mondkapjesplicht van kracht, iets wat de sector niet kan rijmen met het feit dat die verder bijna overal is afgeschaft. De bedrijven voelen zich verkeerd behandeld door een onverschillige overheid, en dat gevoel is niet nieuw.

“Vorig jaar nam de Tweede Kamer met algemene stemmen een motie van Wytske Postma (CDA) aan, die de regering opriep om de touringcarsector niet tussen wal en schip te laten vallen. Toch is dat precies wat er nu gebeurt. Voor de touringcarsector wordt de steun te vroeg afgebouwd en wordt ondernemers de kans ontnomen om te ondernemen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Touringcarsector is helemaal klaar met onverschillige overheid”

Duco Douwstra|12.08.21|09:43

Ik ben toch wel een beetje trots dat ik met mijn goedkope groene Reisbladenboekjes de touringcar branche de afgelopen 10 jaar om en nabij een half miljoen euro heb bespaart. Aan deze al jarenlange overbodige verplichting maakt de Kiwa ruim € 70,00 mede door de ILT gefaciliteerde winst per boekje. Voor de taxibranche heb ik vanaf 2010 ruim 15 miljoen euro bespaart. Beide artikelen lever ik nog steeds al is het wel veel minder dan voorheen. Fijne dag allemaal ik ga nu lekker golfen-:))