Ambulance. Foto: iStock / Ignatiev

Hoe ga je om met een traumatisch ongeval in de taxi- of touringcarbranche?

Ambulance. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Ignatiev

Taxi- of touringcarchauffeurs kunnen tijdens het werk te maken krijgen met een ingrijpende gebeurtenis. Wat als dit leidt tot een trauma? En hoe zorg je bij arbeidsuitval voor een goede re-integratie in het werk? 

Dit kwam aan bod tijdens de laatste uitzending van TaxiPro TV. Raoul van Noort, trauma- en herstelbegeleidingsexpert bij RaNed, was hierbij te gast. In zijn werk krijgt hij regelmatig te maken met incidenten waar taxi- en touringcarchauffeurs bij betrokken zijn. “Wij worden benaderd bij verkeersongevallen, maar ook bij schietincidenten, molest of bedreigingen. Eigenlijk alles wat ingrijpend is.”

Van Noort legt uit dat één op de vijf chauffeurs of medewerkers die bij ernstige situaties betrokken raakt, daar geen adequate hulp bij krijgt. Langdurige uitval komt dan geregeld voor. Tijdig hulp zoeken kan dit voorkomen. “Men kent in de hulpverlening, zoals een verkeersongeval, de ‘golden hour’: het gouden uur om bijvoorbeeld een autowrak te stabiliseren. Dit is essentieel om vervolgschade te voorkomen.”

Bij psychische hulpverlening geldt een gouden 24 uur. “Hierbij kunnen veel zaken opgepakt worden door hulpverleners zoals het contact met betrokkenen, nabestaanden, het bedrijf, politie, justitie en advocatuur. Dat zijn allemaal hele belangrijke zaken.” Omdat er op zo’n moment al veel op een chauffeur en eventueel het bedrijf afkomt, kan dit hen ontzorgen.

De griepprik halen

De trauma- en herstelbegeleider vergelijkt het inschakelen van hulp in zulke situaties met het halen van een griepprik. Mensen kunnen de prik halen, ofwel denken: ‘Als ik de prik niet haal, krijg ik misschien ook geen griep’. Hetzelfde wordt gedacht over psychische problematiek na een ongeval. “Bij een ongeval waarbij men direct betrokken is geraakt en er gewonden of doden zijn gevallen, kan dit echter dusdanig traumatisch zijn dat men het niet op eigen kracht kan verwerken.” Volgens Van Noort moet enerzijds de natuur zijn werk doen, maar is ondersteuning hierbij vaak ook belangrijk.

Bekijk het hele interview hier terug: 

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Hoe ga je om met een traumatisch ongeval in de taxi- of touringcarbranche? | TaxiPro
Ambulance. Foto: iStock / Ignatiev

Hoe ga je om met een traumatisch ongeval in de taxi- of touringcarbranche?

Ambulance. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Ignatiev

Taxi- of touringcarchauffeurs kunnen tijdens het werk te maken krijgen met een ingrijpende gebeurtenis. Wat als dit leidt tot een trauma? En hoe zorg je bij arbeidsuitval voor een goede re-integratie in het werk? 

Dit kwam aan bod tijdens de laatste uitzending van TaxiPro TV. Raoul van Noort, trauma- en herstelbegeleidingsexpert bij RaNed, was hierbij te gast. In zijn werk krijgt hij regelmatig te maken met incidenten waar taxi- en touringcarchauffeurs bij betrokken zijn. “Wij worden benaderd bij verkeersongevallen, maar ook bij schietincidenten, molest of bedreigingen. Eigenlijk alles wat ingrijpend is.”

Van Noort legt uit dat één op de vijf chauffeurs of medewerkers die bij ernstige situaties betrokken raakt, daar geen adequate hulp bij krijgt. Langdurige uitval komt dan geregeld voor. Tijdig hulp zoeken kan dit voorkomen. “Men kent in de hulpverlening, zoals een verkeersongeval, de ‘golden hour’: het gouden uur om bijvoorbeeld een autowrak te stabiliseren. Dit is essentieel om vervolgschade te voorkomen.”

Bij psychische hulpverlening geldt een gouden 24 uur. “Hierbij kunnen veel zaken opgepakt worden door hulpverleners zoals het contact met betrokkenen, nabestaanden, het bedrijf, politie, justitie en advocatuur. Dat zijn allemaal hele belangrijke zaken.” Omdat er op zo’n moment al veel op een chauffeur en eventueel het bedrijf afkomt, kan dit hen ontzorgen.

De griepprik halen

De trauma- en herstelbegeleider vergelijkt het inschakelen van hulp in zulke situaties met het halen van een griepprik. Mensen kunnen de prik halen, ofwel denken: ‘Als ik de prik niet haal, krijg ik misschien ook geen griep’. Hetzelfde wordt gedacht over psychische problematiek na een ongeval. “Bij een ongeval waarbij men direct betrokken is geraakt en er gewonden of doden zijn gevallen, kan dit echter dusdanig traumatisch zijn dat men het niet op eigen kracht kan verwerken.” Volgens Van Noort moet enerzijds de natuur zijn werk doen, maar is ondersteuning hierbij vaak ook belangrijk.

Bekijk het hele interview hier terug: 

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.