John van der Laan

Van der Laan Mobiliteit: ‘Zuinig zijn op goede mensen’

Foto: John vd Laan

Van der Laan Mobiliteit uit Nieuwkoop wil met 120 voertuigen en 180 medewerkers taxi- en touringcarvervoer aanbieden waarmee het verschil wordt gemaakt. Het bedrijf heeft in coronatijd alles gedaan om medewerkers zinvol bezig te houden en timmert nu weer aan de weg naar herstel.

Van Der Laan Mobiliteit werd in 1993 overgenomen door John van der Laan, nadat zijn vader plotseling overleed. Het bedrijf begon in 1957 als rijschool en verzorgde vanaf de jaren zestig ook taxi- en ambulancevervoer.

Zelf geboren in 1967 groeide hij op in en met het bedrijf. “Toen ik een klein jongetje was, woonden wij echt bij de zaak. Als ik ’s ochtends wakker werd, zaten de chauffeurs bij ons in de keuken, wat tevens de kantine was, en op vrijdagmiddag kwamen alle chauffeurs naar het bedrijf om de auto’s te laten wassen. We hadden dan iedereen in huis. Het voelde als familie.”

Toen zijn vader overleed, werkte hij al drie jaar binnen het bedrijf en omdat hij de nodige kennis en ervaring had, verliep de overname goed. Later is de firma uitgegroeid tot een grotere organisatie. Zo is het aantal voertuigen verdrievoudigd van dertig naar 120. Hiervan worden zeventig voertuigen ingezet voor leerlingenvervoer, wmo-vervoer, ligtaxivervoer en zittend ziekenvervoer. Daarnaast heeft het bedrijf twintig particuliere taxi’s, vijftien touringcars en vijftien personenbusjes voor verhuur zonder chauffeur.

Van der Laan elekrisch
Van der Laan touringcar.

De groei van het bedrijf heeft het familiegevoel volgens Van der Laan verminderd, maar het heeft hem wel meer vrijheid gegeven dan zijn ouders ooit gehad hebben. “Het bedrijf stond bij mijn ouders altijd op nummer één. Dit kon toen ook niet anders. In tegenstelling tot vroeger kan ik nu wel op vakantie en mij even niet met het bedrijf bemoeien. De zaken lopen dan door en daar ben ik heel blij mee.”

90 procent van de voertuigen geschorst

De taxi- en touringcarondernemer stelt dat hij geen moment spijt van heeft gehad van de overname. Het afgelopen jaar heeft hij echter als uitdagend beleefd. “Toen een groot deel van het wagenpark stil kwam te staan door corona was dit een grote schok. In 2019 had ik net een grote reorganisatie gedaan. We hebben moeten stoppen met de Regiotaxi omdat we hier binnen ons businessmodel niet op konden renderen. Andere werkzaamheden hadden we juist meer opgepakt.”

Alles stond volgens Van der Laan op de rit toen corona uitbrak. “Ik was de eerste twee dagen vreselijk chagrijnig maar al gauw besefte ik dat als ik mijn oren laat hangen, mijn medewerkers ook niet weten waar ze aan toe zijn en misschien hetzelfde doen.” Hij zette de knop om en schorste 90 procent van zijn voertuigen.

Alle medewerkers in coronatijd aan het werk

Vervolgens is hij gaan kijken hoe hij zijn mensen zinvol kon blijven inzetten. “Ik heb een fijne club mensen die ook echt begaan zijn met het bedrijf. Iedereen wil uiteindelijk echt werken en een doel hebben om ’s ochtends uit bed te komen.” Hij besloot daarom al zijn medewerkers een brief te sturen met de vraag wat voor werk zij eerder hebben gedaan en wat hun talenten en hobby’s zijn.

Vanuit daar is hij werk voor hen gaan zoeken. “Twee chauffeurs hadden bijvoorbeeld eerder schilderwerk gedaan. Zij hebben op de zaak alles geschilderd en daarna nog twee andere klussen gedaan. Zo zijn ze toch vier maanden onder de pannen geweest.” Verder heeft Van der Laan tot 30 juni op twee locaties een coronasnelteststraat gefaciliteerd waar veel chauffeurs kostendekkend aan het werk konden. “Zo heb ik ze allemaal aan het werk gezet. Zeker mijn touringcarchauffeurs, want hun werk bleef het langst achter.”

Op de vraag of hij geen afscheid had moeten nemen van mensen, is hij stellig. “Ik had wel van de helft afscheid kunnen nemen, maar als het werk aantrekt heb ik ze toch weer nodig. We hebben een goede ploeg mensen en daar moeten we zuinig op zijn. Als er geen werk is, kan ík hier wat aan doen.”

Een blik op de toekomst

Het groepsvervoer is inmiddels alweer terug op het oude niveau. De zorgen liggen vooral bij Taxi Slingerland en de touringcartak van het bedrijf, waar nog maar 30 à 40 procent van de omzet ten opzichte van voor corona wordt gemaakt. “We hebben voor drie miljoen euro aan bussen staan en je vraagt je dan toch af hoe je hiermee uit de kosten gaat komen.”

Van der Laan elekrisch
Een van de elektrische busjes van Van der Laan.

Van der Laan blijft positief en stelt dat ook zijn touringcarbedrijf door deze moeilijke tijd heen komt. Voor het groepsvervoer bereidt hij zich inmiddels voor op de toekomst door meer in te zetten op duurzaamheid. “Wij hebben net vijftien elektrische Toyota en Opelbusjes gekocht en daarnaast zonnepanelen op het dak van het bedrijf geïnstalleerd. Deze stroom gaan we gebruiken om onze voertuigen mee op te laden.”

Investeren in duurzaamheid echt nodig

Veel chauffeurs zullen de voertuigen echter thuis opladen of op een andere locatie gedurende de dag. “Een chauffeur rijdt ’s ochtends een of twee routes en ’s middags weer. Tussendoor staan ze een paar uur stil en kunnen ze laden.” Het elektrisch rijden is even wennen voor de chauffeurs, maar bevalt volgens Van der Laan tot nu toe goed. “Het is ook echt nodig om in aanmerking te komen voor bepaalde opdrachten. De komende jaren zullen we dan ook doorgaan met deze elektrificering.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Van der Laan Mobiliteit: ‘Zuinig zijn op goede mensen’ | TaxiPro
John van der Laan

Van der Laan Mobiliteit: ‘Zuinig zijn op goede mensen’

Foto: John vd Laan

Van der Laan Mobiliteit uit Nieuwkoop wil met 120 voertuigen en 180 medewerkers taxi- en touringcarvervoer aanbieden waarmee het verschil wordt gemaakt. Het bedrijf heeft in coronatijd alles gedaan om medewerkers zinvol bezig te houden en timmert nu weer aan de weg naar herstel.

Van Der Laan Mobiliteit werd in 1993 overgenomen door John van der Laan, nadat zijn vader plotseling overleed. Het bedrijf begon in 1957 als rijschool en verzorgde vanaf de jaren zestig ook taxi- en ambulancevervoer.

Zelf geboren in 1967 groeide hij op in en met het bedrijf. “Toen ik een klein jongetje was, woonden wij echt bij de zaak. Als ik ’s ochtends wakker werd, zaten de chauffeurs bij ons in de keuken, wat tevens de kantine was, en op vrijdagmiddag kwamen alle chauffeurs naar het bedrijf om de auto’s te laten wassen. We hadden dan iedereen in huis. Het voelde als familie.”

Toen zijn vader overleed, werkte hij al drie jaar binnen het bedrijf en omdat hij de nodige kennis en ervaring had, verliep de overname goed. Later is de firma uitgegroeid tot een grotere organisatie. Zo is het aantal voertuigen verdrievoudigd van dertig naar 120. Hiervan worden zeventig voertuigen ingezet voor leerlingenvervoer, wmo-vervoer, ligtaxivervoer en zittend ziekenvervoer. Daarnaast heeft het bedrijf twintig particuliere taxi’s, vijftien touringcars en vijftien personenbusjes voor verhuur zonder chauffeur.

Van der Laan elekrisch
Van der Laan touringcar.

De groei van het bedrijf heeft het familiegevoel volgens Van der Laan verminderd, maar het heeft hem wel meer vrijheid gegeven dan zijn ouders ooit gehad hebben. “Het bedrijf stond bij mijn ouders altijd op nummer één. Dit kon toen ook niet anders. In tegenstelling tot vroeger kan ik nu wel op vakantie en mij even niet met het bedrijf bemoeien. De zaken lopen dan door en daar ben ik heel blij mee.”

90 procent van de voertuigen geschorst

De taxi- en touringcarondernemer stelt dat hij geen moment spijt van heeft gehad van de overname. Het afgelopen jaar heeft hij echter als uitdagend beleefd. “Toen een groot deel van het wagenpark stil kwam te staan door corona was dit een grote schok. In 2019 had ik net een grote reorganisatie gedaan. We hebben moeten stoppen met de Regiotaxi omdat we hier binnen ons businessmodel niet op konden renderen. Andere werkzaamheden hadden we juist meer opgepakt.”

Alles stond volgens Van der Laan op de rit toen corona uitbrak. “Ik was de eerste twee dagen vreselijk chagrijnig maar al gauw besefte ik dat als ik mijn oren laat hangen, mijn medewerkers ook niet weten waar ze aan toe zijn en misschien hetzelfde doen.” Hij zette de knop om en schorste 90 procent van zijn voertuigen.

Alle medewerkers in coronatijd aan het werk

Vervolgens is hij gaan kijken hoe hij zijn mensen zinvol kon blijven inzetten. “Ik heb een fijne club mensen die ook echt begaan zijn met het bedrijf. Iedereen wil uiteindelijk echt werken en een doel hebben om ’s ochtends uit bed te komen.” Hij besloot daarom al zijn medewerkers een brief te sturen met de vraag wat voor werk zij eerder hebben gedaan en wat hun talenten en hobby’s zijn.

Vanuit daar is hij werk voor hen gaan zoeken. “Twee chauffeurs hadden bijvoorbeeld eerder schilderwerk gedaan. Zij hebben op de zaak alles geschilderd en daarna nog twee andere klussen gedaan. Zo zijn ze toch vier maanden onder de pannen geweest.” Verder heeft Van der Laan tot 30 juni op twee locaties een coronasnelteststraat gefaciliteerd waar veel chauffeurs kostendekkend aan het werk konden. “Zo heb ik ze allemaal aan het werk gezet. Zeker mijn touringcarchauffeurs, want hun werk bleef het langst achter.”

Op de vraag of hij geen afscheid had moeten nemen van mensen, is hij stellig. “Ik had wel van de helft afscheid kunnen nemen, maar als het werk aantrekt heb ik ze toch weer nodig. We hebben een goede ploeg mensen en daar moeten we zuinig op zijn. Als er geen werk is, kan ík hier wat aan doen.”

Een blik op de toekomst

Het groepsvervoer is inmiddels alweer terug op het oude niveau. De zorgen liggen vooral bij Taxi Slingerland en de touringcartak van het bedrijf, waar nog maar 30 à 40 procent van de omzet ten opzichte van voor corona wordt gemaakt. “We hebben voor drie miljoen euro aan bussen staan en je vraagt je dan toch af hoe je hiermee uit de kosten gaat komen.”

Van der Laan elekrisch
Een van de elektrische busjes van Van der Laan.

Van der Laan blijft positief en stelt dat ook zijn touringcarbedrijf door deze moeilijke tijd heen komt. Voor het groepsvervoer bereidt hij zich inmiddels voor op de toekomst door meer in te zetten op duurzaamheid. “Wij hebben net vijftien elektrische Toyota en Opelbusjes gekocht en daarnaast zonnepanelen op het dak van het bedrijf geïnstalleerd. Deze stroom gaan we gebruiken om onze voertuigen mee op te laden.”

Investeren in duurzaamheid echt nodig

Veel chauffeurs zullen de voertuigen echter thuis opladen of op een andere locatie gedurende de dag. “Een chauffeur rijdt ’s ochtends een of twee routes en ’s middags weer. Tussendoor staan ze een paar uur stil en kunnen ze laden.” Het elektrisch rijden is even wennen voor de chauffeurs, maar bevalt volgens Van der Laan tot nu toe goed. “Het is ook echt nodig om in aanmerking te komen voor bepaalde opdrachten. De komende jaren zullen we dan ook doorgaan met deze elektrificering.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.