Acties FNV tegen verdienmodel Uber gaan door: ‘Politiek is aan zet’
FNV heeft afgelopen week met tientallen Uber-chauffeurs actie gevoerd in Den Haag naar aanleiding van de uitspraak in de Uber-rechtszaak. Deze chauffeurs moeten per direct worden behandeld als werknemers, maar het taxiplatform komt vooralsnog niet over de brug. Volgens FNV is de politiek nu aan zet om te gaan handhaven.
Uber gaat nog in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechter. Volgens het bedrijf wil het overgrote deel van de chauffeurs namelijk zelfstandig blijven. Omdat in het vonnis volgens vakbond FNV duidelijk vermeld wordt dat de chauffeurs meteen recht hebben op een behandeling volgens de taxi cao, zou de politiek ook meteen moeten beginnen met het handhaven hierop bij platforms als Uber.
Amrit Sewgobind, voorzitter van FNV, stelt dat dit van bovenaf geregeld moet worden zodat niet ieder individu zelf achter zijn rechten en geld aanmoet. “Het gaat hierbij niet alleen om Uber-chauffeurs, maar ook mensen die voor platforms werken met een algoritme zoals dat van Uber. Die zouden door de overheid nu al aangepakt kunnen worden op basis van de instrumenten die er al lang en breed zijn, zoals de wet DBA.”
Alle Tweede Kamerleden die zich met de arbeidsmarkt bezighouden werden uitgenodigd om bij de actie aanwezig zijn. Politici van rechtste partijen en uit het politieke midden kwamen echter niet kwamen opdagen. “Politici van de SP, de PvdA en DENK waren wel aanwezig. GroenLinks heeft steun betuigd, maar kon door ziekte helaas niemand afvaardigen. Van de andere partijen heeft niemand iets laten horen.”
Parcours ‘de race naar boven’
Toch vind Sewgobind dat de actie als geslaagd kan worden beschouwd. “Er ontstond meteen het gesprek tussen de politici en de chauffeurs, die vanuit de hele randstad deelnamen. Hierbij ging onder andere over de ongelijke situatie tussen de chauffeur en het taxiplatform en het gebrek aan rechten.”
De politici mochten uiteindelijk ook tegen elkaar strijden over een parcours met race autootjes die door de vakbond was opgezet. Dit werd de ‘race naar boven’ genoemd. “De auto’s werden beplakt met stickers van de partijen en de tussenstations waren bijvoorbeeld de cao loon, een eerlijke taximarkt, een gelijk speelveld en respect. Allemaal zaken die te maken hebben met de handhaving van de Uber-uitspraak.”
Opnieuw pleiten voor handhaving
Het belangrijkste voor de vakbond was dat de boodschap goed zou aankomen en dit is in hun optiek gelukt. “Politici gaven aan dat ze nogmaals in de Tweede Kamer gaan pleiten om nu in te zetten op handhaving van de uitspraak. Dit blijft ons pleidooi tot zij dit ook daadwerkelijk gaan doen.”
De vakbond hoopt dat als ook de andere grote partijen vanuit hun positie hun verantwoordelijkheid gaan nemen wat betreft dit dossier. “Het zou goed als zij hier vanuit hun liberale grondslag mee aan de slag gaan. Wij zullen in ieder geval alle politieke partijen blijven wijzen op hun verantwoordelijkheid, totdat het probleem van schijnzelfstandigheid echt is opgelost.”
Lees ook:
Wat een gelul allemaal, bijna elke uber chauffeur wilt zelfstandig blijven. Wat mij opvalt is wie gebruikt fnv als chauffeurs? Zeker boze ex uber chauffeur s die de kantjes ervan af liepen en zo zijn geblokkeerd of boze tto chauffeurs.. geloof mij fnv wilt iedereen het liefst voor een honger loon zien werken in de taxi branche.
Tuurlijk kan er gewerkt worden aan de uber app, is uber waarschijnlijk ook mee bezig. Fnv jullie zetten jullie zelf voor lul zo een echte ondernemer weet wat jullie van plan zijn met de hele taxi Branche..
93% van huidige chauffeur s zijn het niet eens met fnv de overige 7 % …. Vul maar in wie dat zijn, op de foto s is het totaal niet geloofwaardig (tientallen chauffeurs) hhhh laat me niet lachen lolbroek
Het Uber kapitalistische model:
Je hebt 10 mensen: 8 chauffeurs, 1 manager en 1 topman. Die chauffeurs verdienen net genoeg om te kunnen eten, ze moeten immers wel blijven rijden. Die manager verdient iedere maand net zoveel als die 8 chauffeurs bij elkaar. En wat die manager in een maand verdient, dat krijgt die topman in 1 dag. Die manager koopt er een tweede huisje bij, waar die 8 chauffeurs voor een te hoge huur in kunnen wonen.
als de chauffeurs beginnen te mokken stuurt de manager ze een virtueel diamantje omdat ze hun 100e 5 sterren rit hebben gereden. En de topman snuift zijn neus nog eens vol en ziet dat het goed is zo
Uber chauffeur zzp er gemiddeld omzet per week 1100 euro 💶 ,Taxi cao loon per maand 1650,- .
Dus waarom zou je loondienst chauffeur willen worden.
Als je die €1100 per week telt.
Heb je ongeveer die €1650 netto vergeet niet alles te rekenen.
Vooral je vakantie dagen.
Uber chauffeurs die willen vrijheid. Ze willen zelfstandig zijn. Als uber niet door gaat, zouden al die chauffeurs naar de bijstand gaan. Dus het beste is dan dat uber gewoon doorgaat. Uit eigen ervaring verdien je beter met uber dan loondienst. En je kan je rooster zelf inplannen, dat is het belangrijkste.
Haha sommige mensen begrijpen er echt niks van. Ik snap ook niet hoe die gasten rekenen. 15 jaar geleden tijdens zo een vakbekwaamheids opleiding kwam het aan bod (kostprijs berekenen enz) en toen was het dus al zo dat je minimaal 35 euro per uur moest omzetten om een normaal inkomen over te kunnen houden en voor. En nu anno 2021 lees je dat sommige chauffeurs happy zijn met 27 a 28 euro per uur omzet terwijl alleen de kosten al vandaag de dag abnormaal hoog zijn vergeleken met 15 jaar geleden.
Dan zou je vandaag de dag zeker volgens het NL rekenmodel minimaal 45 euro per uur moeten omzetten. Lees goed het NL rekenmodel dus niet dat Amerikaanse flash / corrupte rekenmodel! Zo een vakbekwaamheids opleiding stelde niet veel voor natuurlijk maar je leerde toch wel wat een gezonde omzet was. Dan kan je wel in discussie gaan met sommige chauffeurs maar die snappen het toch niet Blijkbaar was het dan toch goed geweest voor die chauffeurs die het niet snappen zo een vakbekwaamheids opleiding
Hebben ze het misschien daarom vrijgegeven zodat de Amerikanen de rest maar kon “pitchen” met hun Amerikaanse rekenmodel? Van alles wijsmaken en bonussen beloven enz. Het zou ook never werken als de vakbekwaamheids eis was blijven bestaan. Dan was het ook nog een drempel voor sommigen om toe te treden. Kennelijk hebben sommige chauffeurs dat toch echt nodig want ze snappen er blijkbaar helemaal niks van. Onze overheid heeft dit bewust gedaan. is gewoon een handjeklap deal geweest met belangen.
Taxi amsterdam: je snapt het helemaal! Dit roep ik al ruim 10 jaar.ik ben blij een medestander te hebben gevonden
Bedankt Rik! Er zijn gelukkig genoeg medestanders alleen jammer dat er niet geluisterd wordt naar ons. Dit is allemaal bewust kapot gemaakt door onze overheid. Zij hebben hier aan meegewerkt. Lekker uit eten en stiekem (geheime) deals sluiten met lobbyisten van big tech! En nu zijn die kapitalistische platformen te machtig geworden. Het is niet alleen de taxibranche maar ook de horeca enz die soms uitgebuit worden door dit soort verschrikkelijke big tech platformen. Nu liggen er steeds meer
Gerechtelijk uitspraken op tafel die wel positief zijn. Zowel internationaal als in de EU. Het moet gewoon allemaal veel eerlijker daar komt het op neer. De NL wet zou ons (de belastingbetaler) moeten beschermen tegen dit soort belastingontduikers! Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen allemaal maar ik ben bang dat we dit op lange termijn alsnog gaan verliezen. Er zit teveel geld achter. Ze zijn al te machtig. Ach ja we gaan het zien. Ik blijf hopen op het beste natuurlijk. Tijd zal het leren.