Daklicht taxibus

Maximumtarieven taxi 2,21 procent omhoog in 2022

De maximumtarieven voor taxivervoer worden per 1 januari 2022 verhoogd met 2,12 procent. Het gaat hierbij om de vaste bedragen, de bedragen per kilometer en per minuut. De verhoging zal niet gelden voor het contractvervoer en taxiritten die tegen een vooraf met overeengekomen tarief gereden worden. 

Het gaat nog om een concept-regeling. De komende weken wordt er gelegenheid geboden om hierop te reageren middels een internetconsultatie. De einddatum hiervan is 8 december 2021. De maximumtarieven voor taxivervoer worden sinds 2010 jaarlijks geïndexeerd. Sinds 2017 gebeurt dit op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat speelt hiermee in op de verwachte kostenontwikkeling voor taxivervoer. Voor dit jaar was de index 0,91 procent.

De verhogingen

De verhoging van de maximumtarieven ziet er als volgt uit:

  • Vast bedrag: van € 3,29 naar € 3,36
  • Bedrag per kilometer: van € 2,42 naar € 2,47
  • Bedrag per minuut: van € 0,40 naar € 0,41

Bij taxivervoer in voertuigen voor vijf tot acht personen is de stijging als volgt:

  • Vast bedrag: van € 6,69 naar € 6,83
  • Bedrag per kilometer: van € 3,04 naar € 3,11
  • Bedrag per minuut: blijft hetzelfde, namelijk € 0,46

Daarbij is er een maximumtarief dat de vervoerder in rekening kan brengen voor de wachtperiode bij aanvang van de rit, mits dit vooraf met de consument is overeengekomen. Dit bedrag wordt verhoogd van € 45,33 naar € 46,29.

Aanpassing taxameter en nieuwe tariefkaarten

Taxiondernemers zijn niet verplicht om hun tarieven aan te passen op basis van de nieuwe maximumtarieven. Mochten zij dit wel doen, kan dit nalevingslasten met zich meebrengen. De taxameter moet namelijk worden aangepast en er moeten nieuwe tariefkaarten gemaakt en binnen en buiten het voertuig worden geplaatst.

De kosten hiervoor komen gezamenlijk uit op maximaal 861.000 euro voor 41.000 taxi’s. Per taxi gaat het om een bedrag van 21 euro. De feitelijke lasten zullen echter lager zijn, omdat niet alle taxi’s worden ingezet voor vervoer waar de maximumtarieven voor gelden. Zo gelden de tarieven niet voor contractvervoer en dus het taxivervoer waarbij de prijs vooraf is overeengekomen. Bovendien zou in de praktijk kunnen blijken dat niet elke ondernemer de mogelijkheid heeft om de tarieven verhogen.

Lees ook: 

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Maximumtarieven taxi 2,21 procent omhoog in 2022”

Clash Royale|11.11.21|12:04

Wat een lachertje weer!
Dat percentage is veel te laag.
Laat ze maar is opnieuw gaan rekenen.
Volgens hun eigen berekening moet het al 1% meer zijn dan hier wordt aan gegeven.

Peter Walgreen|11.11.21|13:28

Haha, voor een rit van € 20.00 vang je dan toch ruim een Euro meer, wat een lachertje.

Peter Vriens|12.11.21|10:56

Je kan kiezen om meerdere tarieven in je taximeter te programmeren.
Tarieven die je b.v. kan gebruiken voor contractvervoer en taxiritten tegen een vooraf overeengekomen tarief met klant.
Je taximeter is je kassa die je voor elk (tarief)soort, rit, moet kunnen gebruiken.
Net als een kassa in elke winkel.
Het is niet van deze tijd dat de overheid jou tarieven voorschrijft.
Een wachttijd van max. €24.60 per uur, een chauffeur met dure taxi/branstof/verzekering/personeelskosten kan niet uit.