Kiwa

Ombudsman: Kiwa handelt meldingen kapotte chauffeurspassen niet goed af

Foto: Kiwa, aangeleverd door Margo Bosma

De Nationale ombudsman heeft meerdere klachten binnengekregen van taxichauffeurs over de manier waarop Kiwa is omgegaan met hun meldingen over kapotte chauffeurspassen. Kort na ontvangst en buiten hun schuld zouden deze kapot zijn gegaan, maar toch moesten zij voor een nieuw exemplaar betalen.

Kiwa levert de chauffeurspassen die wettelijk verplicht zijn om taxiwerk uit te voeren. Hier betalen chauffeurs 117 euro voor. Als een pas kapot gaat moet er een nieuwe worden aangevraagd, waar opnieuw voor moet worden betaald. De chauffeurs klaagden hierover omdat het niet hun schuld zou zijn dat de pas kapot was gegaan, zo staat in het rapport van de Nationale ombudsman.

Volgens Kiwa zijn de chauffeurs volgens de wet verplicht zijn om te betalen voor een nieuwe pas. Alleen als binnen een jaar na levering van de pas blijkt dat hij fout was geproduceerd, hoeven zij niet te betalen. Dan komen de chauffeurs aanmerking voor de zogenoemde coulanceregeling.

In het geval van deze chauffeurs stonden er echter taxiritten op de chauffeurspassen geregistreerd, wat betekent dat ze werkten op het moment van levering. Ze waren dan ook niet fout geproduceerd, concludeert Kiwa. Daarom konden de chauffeurs geen aanspraak doen op de coulanceregeling.

Toch technisch onderzoek gedaan

Tijdens het onderzoek van de Nationale ombudsman bleek dat Kiwa toch een technisch onderzoek was gestart naar de chauffeurspassen. Daarbij werd de prijs van alle nieuwe passen tijdelijk verlaagd naar 30 euro en werden de kosten voor de nieuwe passen terugbetaald aan de chauffeurs die een klacht hadden ingediend.

Uiteindelijk bleek uit dit onderzoek dat de passen die kapot waren gegaan, geheugenproblemen hadden. Dit was de reden dat ze niet goed werkten. Inmiddels is er een nieuwe versie van de pas uitgebracht. Kiwa stelt dat als deze pas in de toekomst kapot gaat, zij de kosten voor een nieuw exemplaar ook niet zullen vergoeden, tenzij de pas fout is geproduceerd. Er wordt hierbij gekeken of de pas werkte op het moment van de levering.

Productieproblemen ook later boven tafel

Kiwa zou toekomstige klachten over kapotte chauffeurspassen dus op dezelfde manier als voorheen behandelen. Volgens de ombudsman is dit niet juist. Het zou namelijk de taak van Kiwa moeten zijn om goedwerkende passen te leveren die niet binnen een jaar kapot gaan. Als dit wel gebeurt, zou er niet alleen gekeken moeten worden of de pas op het moment van de levering werkte. Op een later moment kan namelijk ook blijken dat de pas niet goed is geproduceerd.

Volgens de ombudsman zou Kiwa bij problemen met de pas daarom altijd moeten onderzoeken wat de oorzaak is van het probleem. Als hieruit blijkt dat het niet is veroorzaakt door de productie van de pas, maar toch doordat de chauffeur hier onzorgvuldig gebruik van heeft gemaakt, hoeft Kiwa geen coulance te verlenen. Dit zou wel op een duidelijke wijze gecommuniceerd moeten worden naar de chauffeur.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

9 reacties op “Ombudsman: Kiwa handelt meldingen kapotte chauffeurspassen niet goed af”

mem mox|04.11.21|13:34

Mijn pas ging na 5 dagen kapot. Eigen schuld volgens kiwa.
Dat ding is niet eens uit mijn BCT geweest (half erin laten) of gevallen of wat dan ook. Vieze oplichters daar.

Peter Vriens|04.11.21|17:54

Een Taxipas kost in Duitsland 50 euro en Belgie 20 euro.
Hoe leg je het geloofwaardig uit waarom de pas bij Kiwa 117 euro moet kosten.

“Ze waren dan ook niet fout geproduceerd”, concludeert Kiwa?
Alles wat geproduceerd wordt gaat wel eens stuk, door b.v. slechte productie, wat zich later openbaart.
Hoe kan een pas gebruiker aantonen dat de pas niet goed geproduceerd is?
Mag een onafhankelijk bedrijf dit a.u.b. vast stellen en niet de kiwa.

Peter Walgreen|05.11.21|10:07

Het zijn en blijven oplichters.

Ton van Dalfsen|05.11.21|13:15

Oplichters zijn het. Boeven van de bovenste plank.
Waarom is een paspoort en/of Rijbewijs goedkoper?
Ah ja. Winstoogmerk want Kiwa is privaat. Dus oplichtersbende

airport-taxi vervoer|05.11.21|20:05

Wat wel vreemd blijft is dat ze niet eens het fatsoen hebben om een antwoordnummer te nemen. Ik neem aan dat dat toch echt te duur is voor deze semi-semi-semi overheidsinstelling

Johan Thien|06.11.21|10:37

Mijn vrij nieuwe pas ging ook stuk, gewoon onder het rijden terwijl er ritten op stonden.
Nieuwe pas aangeschaft a €117.00 en de kapotte pas op hun verzoek opgestuurd om te laten controleren (paar dagen later kwam er een courier aan de deur om de pas op te halen terwijl hij allang opgestuurd was)
Nooit meer iets van gehoord.
Bedrijf is trouwens van de echtgenoot van (ex) minister Kajsa Ollongren
Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,iets met belangen verstrengeling.

Peter Vriens|07.11.21|11:36

@ Johan.
Bedoel je soms mevr. Schultz van Haegen en haar man die er met 3 miljoen Kiwa smeergeld vandoor zijn?
Ja, het spreekwoord zegt: “Wie het dichtst bij het vuur zit, warmt zich het meest”
Weet je meteen waarom de pas hier zo duur is. Dat geld moet toch liks of rechts om boven tafel komen.

Peter Walgreen|07.11.21|14:15

Lijkt me een mooi gevalletje voor Follow the money.

Michaël Vermeer|11.11.21|11:00

De mijne al 3 x vervangen in 5 jaar, stelletje oplichters

Ombudsman: Kiwa handelt meldingen kapotte chauffeurspassen niet goed af | TaxiPro
Kiwa

Ombudsman: Kiwa handelt meldingen kapotte chauffeurspassen niet goed af

Foto: Kiwa, aangeleverd door Margo Bosma

De Nationale ombudsman heeft meerdere klachten binnengekregen van taxichauffeurs over de manier waarop Kiwa is omgegaan met hun meldingen over kapotte chauffeurspassen. Kort na ontvangst en buiten hun schuld zouden deze kapot zijn gegaan, maar toch moesten zij voor een nieuw exemplaar betalen.

Kiwa levert de chauffeurspassen die wettelijk verplicht zijn om taxiwerk uit te voeren. Hier betalen chauffeurs 117 euro voor. Als een pas kapot gaat moet er een nieuwe worden aangevraagd, waar opnieuw voor moet worden betaald. De chauffeurs klaagden hierover omdat het niet hun schuld zou zijn dat de pas kapot was gegaan, zo staat in het rapport van de Nationale ombudsman.

Volgens Kiwa zijn de chauffeurs volgens de wet verplicht zijn om te betalen voor een nieuwe pas. Alleen als binnen een jaar na levering van de pas blijkt dat hij fout was geproduceerd, hoeven zij niet te betalen. Dan komen de chauffeurs aanmerking voor de zogenoemde coulanceregeling.

In het geval van deze chauffeurs stonden er echter taxiritten op de chauffeurspassen geregistreerd, wat betekent dat ze werkten op het moment van levering. Ze waren dan ook niet fout geproduceerd, concludeert Kiwa. Daarom konden de chauffeurs geen aanspraak doen op de coulanceregeling.

Toch technisch onderzoek gedaan

Tijdens het onderzoek van de Nationale ombudsman bleek dat Kiwa toch een technisch onderzoek was gestart naar de chauffeurspassen. Daarbij werd de prijs van alle nieuwe passen tijdelijk verlaagd naar 30 euro en werden de kosten voor de nieuwe passen terugbetaald aan de chauffeurs die een klacht hadden ingediend.

Uiteindelijk bleek uit dit onderzoek dat de passen die kapot waren gegaan, geheugenproblemen hadden. Dit was de reden dat ze niet goed werkten. Inmiddels is er een nieuwe versie van de pas uitgebracht. Kiwa stelt dat als deze pas in de toekomst kapot gaat, zij de kosten voor een nieuw exemplaar ook niet zullen vergoeden, tenzij de pas fout is geproduceerd. Er wordt hierbij gekeken of de pas werkte op het moment van de levering.

Productieproblemen ook later boven tafel

Kiwa zou toekomstige klachten over kapotte chauffeurspassen dus op dezelfde manier als voorheen behandelen. Volgens de ombudsman is dit niet juist. Het zou namelijk de taak van Kiwa moeten zijn om goedwerkende passen te leveren die niet binnen een jaar kapot gaan. Als dit wel gebeurt, zou er niet alleen gekeken moeten worden of de pas op het moment van de levering werkte. Op een later moment kan namelijk ook blijken dat de pas niet goed is geproduceerd.

Volgens de ombudsman zou Kiwa bij problemen met de pas daarom altijd moeten onderzoeken wat de oorzaak is van het probleem. Als hieruit blijkt dat het niet is veroorzaakt door de productie van de pas, maar toch doordat de chauffeur hier onzorgvuldig gebruik van heeft gemaakt, hoeft Kiwa geen coulance te verlenen. Dit zou wel op een duidelijke wijze gecommuniceerd moeten worden naar de chauffeur.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

9 reacties op “Ombudsman: Kiwa handelt meldingen kapotte chauffeurspassen niet goed af”

mem mox|04.11.21|13:34

Mijn pas ging na 5 dagen kapot. Eigen schuld volgens kiwa.
Dat ding is niet eens uit mijn BCT geweest (half erin laten) of gevallen of wat dan ook. Vieze oplichters daar.

Peter Vriens|04.11.21|17:54

Een Taxipas kost in Duitsland 50 euro en Belgie 20 euro.
Hoe leg je het geloofwaardig uit waarom de pas bij Kiwa 117 euro moet kosten.

“Ze waren dan ook niet fout geproduceerd”, concludeert Kiwa?
Alles wat geproduceerd wordt gaat wel eens stuk, door b.v. slechte productie, wat zich later openbaart.
Hoe kan een pas gebruiker aantonen dat de pas niet goed geproduceerd is?
Mag een onafhankelijk bedrijf dit a.u.b. vast stellen en niet de kiwa.

Peter Walgreen|05.11.21|10:07

Het zijn en blijven oplichters.

Ton van Dalfsen|05.11.21|13:15

Oplichters zijn het. Boeven van de bovenste plank.
Waarom is een paspoort en/of Rijbewijs goedkoper?
Ah ja. Winstoogmerk want Kiwa is privaat. Dus oplichtersbende

airport-taxi vervoer|05.11.21|20:05

Wat wel vreemd blijft is dat ze niet eens het fatsoen hebben om een antwoordnummer te nemen. Ik neem aan dat dat toch echt te duur is voor deze semi-semi-semi overheidsinstelling

Johan Thien|06.11.21|10:37

Mijn vrij nieuwe pas ging ook stuk, gewoon onder het rijden terwijl er ritten op stonden.
Nieuwe pas aangeschaft a €117.00 en de kapotte pas op hun verzoek opgestuurd om te laten controleren (paar dagen later kwam er een courier aan de deur om de pas op te halen terwijl hij allang opgestuurd was)
Nooit meer iets van gehoord.
Bedrijf is trouwens van de echtgenoot van (ex) minister Kajsa Ollongren
Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,iets met belangen verstrengeling.

Peter Vriens|07.11.21|11:36

@ Johan.
Bedoel je soms mevr. Schultz van Haegen en haar man die er met 3 miljoen Kiwa smeergeld vandoor zijn?
Ja, het spreekwoord zegt: “Wie het dichtst bij het vuur zit, warmt zich het meest”
Weet je meteen waarom de pas hier zo duur is. Dat geld moet toch liks of rechts om boven tafel komen.

Peter Walgreen|07.11.21|14:15

Lijkt me een mooi gevalletje voor Follow the money.

Michaël Vermeer|11.11.21|11:00

De mijne al 3 x vervangen in 5 jaar, stelletje oplichters