Onderzoek

Dit zijn de regels voor het gebruik van een dashcam in de taxi

Dashcam. Foto: iStock / show999
Dashcam. Foto: iStock / show999 (onbeperkt gebruik)

Er komen geregeld incidenten voor met taxi’s. Om het veiligheidsgevoel van chauffeurs te garanderen en vandalisme te voorkomen, worden daarom dashboardcamera’s ingezet. Voor het gebruik van deze camera’s is geen specifieke wet, maar voor de verspreiding van de beelden gelden strikte regels.

De afgelopen jaren zijn er meerdere keren schokkende beelden van incidenten opdoken, die vanuit voertuigen zijn opgenomen. Soms zijn het opnames gemaakt door passagiers zelf, maar ze komen ook geregeld van dashcams. Dat zijn camera’s die op de voorruit of op het dashboard van een auto worden geplaatst om vast te leggen wat zich in het gezichtsveld van de bestuurder afspeelt. Er zijn ook dashcams met een tweede lens, waarmee ook wordt vastgelegd wat er verder in de auto gebeurt.

De meeste toestellen registreren alle rijgegevens en geven een geluidssignaal wanneer het voertuig een witte lijn overschrijdt of wanneer het snelheidslimiet wordt overschreden. Sommige modellen hebben eveneens een G-sensor, die een opname start op het moment dat er hard wordt geremd, er een botsing plaatsvindt of als het voertuig plotseling van richting verandert.

Bij het plaatsen van een dashcam moet allereerst rekening worden gehouden met de regels op het gebied van verkeersveiligheid. De camera moet stevig en op de juiste wijze gemonteerd zijn, zodat deze bij een botsing niet kan losraken. Het is niet strafbaar om de camera rijdend te bedienen, maar als de chauffeur daardoor onveilig rijgedrag vertoont, is dat wel strafbaar.

Directe en indirecte identificatie

Een dashcam mag in Nederland dus gebruikt worden, maar de privacywetgeving moet wel worden gerespecteerd. De openbare weg mag gefilmd worden met de dashcam. Hierbij zijn echter wel vaak mensen direct of indirect herkenbaar in beeld. Bij directe identificatie gaat het met name om het gezicht en bij indirecte identificatie bijvoorbeeld om een kentekenplaat. Als hier geen toestemming voor is gevraagd, is de publicatie van deze beelden verboden. Dit mag dan alleen als hetgeen waarmee iemand geïdentificeerd kan worden onherkenbaar wordt gemaakt. Een gezicht of kentekenplaat kan bijvoorbeeld vervaagd worden.

Op het moment dat een bestuurder een overtreding begaat en dit wordt met een privécamera gefilmd, kunnen deze beelden wel gebruikt worden als bewijsmateriaal bij een eventuele rechtszaak. Als het OM weet dat er beelden beschikbaar zijn, kan de chauffeur zelfs verplicht worden om deze beschikbaar te stellen. Het is vervolgens aan de rechter om te besluiten of de beelden wel of niet worden toegelaten als bewijs. De politie benadrukt echter dat deze beelden een eenzijdig beeld geven die weinig zeggen over de context rondom een ongeval. “Alleen op basis van camerabeelden zal het OM zelden een zaak opbouwen”, aldus een woordvoerder.

Regels verschillend in andere landen

Net als in Nederland geldt in veel andere Europese landen ook een gedoogbeleid voor dashcams of is het gebruik hiervan helemaal toegestaan. Maar in sommige landen, zoals Griekenland en Portugal, is het gebruik verboden of moet er toestemming worden gevraagd aan de passagiers. Omdat de wetten in verschillende landen sterk kunnen verschillen en ze aan verandering onderhevig zijn, raadt de politie bestuurders aan om zich goed in te lichten voordat zij met een dashcam naar het buitenland gaan.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Dit zijn de regels voor het gebruik van een dashcam in de taxi | TaxiPro
Onderzoek

Dit zijn de regels voor het gebruik van een dashcam in de taxi

Dashcam. Foto: iStock / show999
Dashcam. Foto: iStock / show999 (onbeperkt gebruik)

Er komen geregeld incidenten voor met taxi’s. Om het veiligheidsgevoel van chauffeurs te garanderen en vandalisme te voorkomen, worden daarom dashboardcamera’s ingezet. Voor het gebruik van deze camera’s is geen specifieke wet, maar voor de verspreiding van de beelden gelden strikte regels.

De afgelopen jaren zijn er meerdere keren schokkende beelden van incidenten opdoken, die vanuit voertuigen zijn opgenomen. Soms zijn het opnames gemaakt door passagiers zelf, maar ze komen ook geregeld van dashcams. Dat zijn camera’s die op de voorruit of op het dashboard van een auto worden geplaatst om vast te leggen wat zich in het gezichtsveld van de bestuurder afspeelt. Er zijn ook dashcams met een tweede lens, waarmee ook wordt vastgelegd wat er verder in de auto gebeurt.

De meeste toestellen registreren alle rijgegevens en geven een geluidssignaal wanneer het voertuig een witte lijn overschrijdt of wanneer het snelheidslimiet wordt overschreden. Sommige modellen hebben eveneens een G-sensor, die een opname start op het moment dat er hard wordt geremd, er een botsing plaatsvindt of als het voertuig plotseling van richting verandert.

Bij het plaatsen van een dashcam moet allereerst rekening worden gehouden met de regels op het gebied van verkeersveiligheid. De camera moet stevig en op de juiste wijze gemonteerd zijn, zodat deze bij een botsing niet kan losraken. Het is niet strafbaar om de camera rijdend te bedienen, maar als de chauffeur daardoor onveilig rijgedrag vertoont, is dat wel strafbaar.

Directe en indirecte identificatie

Een dashcam mag in Nederland dus gebruikt worden, maar de privacywetgeving moet wel worden gerespecteerd. De openbare weg mag gefilmd worden met de dashcam. Hierbij zijn echter wel vaak mensen direct of indirect herkenbaar in beeld. Bij directe identificatie gaat het met name om het gezicht en bij indirecte identificatie bijvoorbeeld om een kentekenplaat. Als hier geen toestemming voor is gevraagd, is de publicatie van deze beelden verboden. Dit mag dan alleen als hetgeen waarmee iemand geïdentificeerd kan worden onherkenbaar wordt gemaakt. Een gezicht of kentekenplaat kan bijvoorbeeld vervaagd worden.

Op het moment dat een bestuurder een overtreding begaat en dit wordt met een privécamera gefilmd, kunnen deze beelden wel gebruikt worden als bewijsmateriaal bij een eventuele rechtszaak. Als het OM weet dat er beelden beschikbaar zijn, kan de chauffeur zelfs verplicht worden om deze beschikbaar te stellen. Het is vervolgens aan de rechter om te besluiten of de beelden wel of niet worden toegelaten als bewijs. De politie benadrukt echter dat deze beelden een eenzijdig beeld geven die weinig zeggen over de context rondom een ongeval. “Alleen op basis van camerabeelden zal het OM zelden een zaak opbouwen”, aldus een woordvoerder.

Regels verschillend in andere landen

Net als in Nederland geldt in veel andere Europese landen ook een gedoogbeleid voor dashcams of is het gebruik hiervan helemaal toegestaan. Maar in sommige landen, zoals Griekenland en Portugal, is het gebruik verboden of moet er toestemming worden gevraagd aan de passagiers. Omdat de wetten in verschillende landen sterk kunnen verschillen en ze aan verandering onderhevig zijn, raadt de politie bestuurders aan om zich goed in te lichten voordat zij met een dashcam naar het buitenland gaan.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.