Camera Traksi

Rijgedrag bepaalt premie taxiverzekering: hoe zit het met privacy?

Foto: Traksi

Traksi biedt taxiverzekeringen aan waarbij het rijgedrag van de chauffeur bepalend is voor de hoogte van de maandelijkse premie. Om dit vast te stellen worden er verschillende technieken gebruikt. Dit roept vragen op bij chauffeurs in verband met de privacy. TaxiPro legde daarom de belangrijkste vragen voor aan de verzekeraar.

Wat voor technieken gebruikt Traksi om het rijgedrag van taxichauffeurs te meten?

“Om gebruik te maken van de verzekering van Traksi, stemt een taxichauffeur ermee in dat onze meetapparatuur in de auto wordt ingebouwd. Een kastje met sensoren houdt onder andere het bochtenwerk, de snelheid en het optrekken en afremmen van de chauffeur bij. Daarnaast worden er twee camera’s in het voertuig geplaatst.”

Camera’s, hoe zit dat? 

“Over de camera’s krijgen we de meeste privacy-gerelateerde vragen. Zowel de chauffeur als de passagiers willen zich natuurlijk op hun gemak voelen in de taxi en camera’s kunnen hen daarvan weerhouden. De camera’s zijn echter niet gericht op het interieur van de taxi, maar op de voor- en achterruit. Enkel in het geval van impact, zoals bij een ongeval, wordt het signaal afgegeven om camerabeelden op te slaan. Dit gebeurt vanaf dertig seconden voor impact tot dertig seconden hierna. Deze beelden worden vervolgens alleen gebruikt om te zien wie de schuldige partij is en wie de schade hoort uit te keren.”

Wordt er in de taxi dan nog wel voldaan aan de privacy wet- en regelgeving?

“De camera’s zijn naar buiten gericht, waardoor personen in het taxivoertuig niet gefilmd worden en onze werkwijze volledig voldoet aan de privacy wet- en regelgeving. Een taxichauffeur hoeft zich hier dus geen zorgen over te maken. Verder gaat het meeste beeldmateriaal verloren doordat de camera alleen in het geval van een ongeval beelden opslaat.”

Wat wordt er gedaan met de gegevens over het rijgedrag?

“Chauffeurs met een taxiverzekering van Traksi stemmen in met het laten vastleggen van hun rijgedrag. Deze gegevens worden niet gedeeld, maar alleen gebruikt om de maandelijkse premie vast te stellen. Mocht een chauffeur te hard rijden, hoeven zij niet bang te zijn dat deze informatie met andere instanties wordt gedeeld. Structureel onzorgvuldig rijden resulteert natuurlijk wel in een hogere premie, maar dit kunnen zij zelf in de Traksi-app bijhouden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Rijgedrag bepaalt premie taxiverzekering: hoe zit het met privacy?”

Peter Vriens|13.12.21|09:42

Een Taxi heeft verplicht een BCT aan boord die alle bewegingen met lokaties van de Chauffeur met zijn passagiers reeds vast legt en voor lange tijd opslaat.
Door deze data op te slaan is de privacy reeds in het geding.
Om privacy reden mag de BCT data wettelijk alleen d.m.v. 4 ogen systeem worden ingezien.
ILT beweerd altijd dat vastleggen gebeurt om reden van veiligheid.
Het werkt niet, (wat we al wisten), waarom mag/zou een verz.maatschappij er nog een extra kastje bij zetten, op Uw kosten?

Rijgedrag bepaalt premie taxiverzekering: hoe zit het met privacy? | TaxiPro
Camera Traksi

Rijgedrag bepaalt premie taxiverzekering: hoe zit het met privacy?

Foto: Traksi

Traksi biedt taxiverzekeringen aan waarbij het rijgedrag van de chauffeur bepalend is voor de hoogte van de maandelijkse premie. Om dit vast te stellen worden er verschillende technieken gebruikt. Dit roept vragen op bij chauffeurs in verband met de privacy. TaxiPro legde daarom de belangrijkste vragen voor aan de verzekeraar.

Wat voor technieken gebruikt Traksi om het rijgedrag van taxichauffeurs te meten?

“Om gebruik te maken van de verzekering van Traksi, stemt een taxichauffeur ermee in dat onze meetapparatuur in de auto wordt ingebouwd. Een kastje met sensoren houdt onder andere het bochtenwerk, de snelheid en het optrekken en afremmen van de chauffeur bij. Daarnaast worden er twee camera’s in het voertuig geplaatst.”

Camera’s, hoe zit dat? 

“Over de camera’s krijgen we de meeste privacy-gerelateerde vragen. Zowel de chauffeur als de passagiers willen zich natuurlijk op hun gemak voelen in de taxi en camera’s kunnen hen daarvan weerhouden. De camera’s zijn echter niet gericht op het interieur van de taxi, maar op de voor- en achterruit. Enkel in het geval van impact, zoals bij een ongeval, wordt het signaal afgegeven om camerabeelden op te slaan. Dit gebeurt vanaf dertig seconden voor impact tot dertig seconden hierna. Deze beelden worden vervolgens alleen gebruikt om te zien wie de schuldige partij is en wie de schade hoort uit te keren.”

Wordt er in de taxi dan nog wel voldaan aan de privacy wet- en regelgeving?

“De camera’s zijn naar buiten gericht, waardoor personen in het taxivoertuig niet gefilmd worden en onze werkwijze volledig voldoet aan de privacy wet- en regelgeving. Een taxichauffeur hoeft zich hier dus geen zorgen over te maken. Verder gaat het meeste beeldmateriaal verloren doordat de camera alleen in het geval van een ongeval beelden opslaat.”

Wat wordt er gedaan met de gegevens over het rijgedrag?

“Chauffeurs met een taxiverzekering van Traksi stemmen in met het laten vastleggen van hun rijgedrag. Deze gegevens worden niet gedeeld, maar alleen gebruikt om de maandelijkse premie vast te stellen. Mocht een chauffeur te hard rijden, hoeven zij niet bang te zijn dat deze informatie met andere instanties wordt gedeeld. Structureel onzorgvuldig rijden resulteert natuurlijk wel in een hogere premie, maar dit kunnen zij zelf in de Traksi-app bijhouden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Rijgedrag bepaalt premie taxiverzekering: hoe zit het met privacy?”

Peter Vriens|13.12.21|09:42

Een Taxi heeft verplicht een BCT aan boord die alle bewegingen met lokaties van de Chauffeur met zijn passagiers reeds vast legt en voor lange tijd opslaat.
Door deze data op te slaan is de privacy reeds in het geding.
Om privacy reden mag de BCT data wettelijk alleen d.m.v. 4 ogen systeem worden ingezien.
ILT beweerd altijd dat vastleggen gebeurt om reden van veiligheid.
Het werkt niet, (wat we al wisten), waarom mag/zou een verz.maatschappij er nog een extra kastje bij zetten, op Uw kosten?