Opladen elektrische auto

Gemeenten mogen in 2025 taxi’s toevoegen aan zero emissiezones

Foto: ProMedia (Remco Nieuwenbroek)

Vanaf 2025 alleen nog maar schone en stille taxi’s in de grote steden en in 2030 in heel Nederland. Een jaar nadat deze ambitie is uitgesproken door het ministerie van IenW, zes grote gemeenten en een aantal private ondernemingen, zet staatssecretaris Heijnen een volgende stap: het wordt voor gemeenten mogelijk om taxi’s toe te voegen aan zero emissiezones.

“Taxi’s maken veel kilometers in de stad. Dit is dus een mooie stap op weg naar een schonere omgeving met minder verkeerslawaai”, aldus Heijnen. “Ik vind het daarbij heel belangrijk dat we in goed contact met de sector deze afspraken maken. Veel taxiondernemers hebben het niet makkelijk, ik wil dus echt zorgen dat de overstap naar een elektrische taxi of waterstoftaxi haalbaar is voor hen.”

Het was al bekend dat steden vanaf 2025 een zero emissiezone in mogen voeren voor vrachtauto’s en bestelbussen. Gemeenten kunnen er dan ook voor kiezen die zone uit te breiden met taxi’s. Gemeenten zijn zelf verantwoordelijk voor het instellen van een zero-emissiezone. Er zijn 26 gemeenten die van plan zijn dit in de komende jaren te doen.

De overstap maken wanneer het uitkomt

De staatssecretaris zet vandaag samen met de gemeente Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Tilburg en KNV, Stichting ElaadNL, Nederlandse Vereniging Duurzame Energie, Uber, SchipholTaxi, Bolt en Leaseplan haar handtekening onder het plan. Ze spreekt hiermee de ambitie uit om het juridisch mogelijk te maken dat steden vanaf 2025 zelf mogen beslissen over het enkel toelaten van uitstootvrije taxi’s in hun stad. Dit geeft een verdere invulling aan de afspraak uit het Klimaatakkoord om transport te verduurzamen.

Lees ook: Taxibranche verduurzaamt, maar hoe komen we aan voldoende netcapaciteit?

De overstap naar elektrisch of waterstof vergt echter wel een investering voor taxiondernemers. Het kabinet wil dat de overstap naar een emissievrije taxi gemaakt kan worden op een moment dat investeren hen uitkomt. Daarom wordt er een overgangsregeling uitgewerkt voor bestaande voertuigen. Dat betekent dat chauffeurs waarvan de auto nog relatief nieuw is, langer de tijd krijgen en het centrum dus nog in mogen. Het is wel de bedoeling dat vanaf 2025 alle nieuwe taxi’s zonder uitlaatgassen rijden in de deelnemende gemeenten.

Voldoende laadinfra en betaalbare voertuigen

Branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) heeft er alle vertrouwen in dat ondernemers de volgende stap kunnen zetten wanneer er aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan. Zo vindt KNV het belangrijk dat er voldoende laadinfrastructuur beschikbaar is voor taxiondernemers, bijvoorbeeld op de standplaatsen.

Daarnaast wordt het als randvoorwaardelijk gezien dat er voldoende betaalbare zero emissievoertuigen beschikbaar zijn voor ondernemers. Dit vindt KNV belangrijk omdat door corona en de nasleep ervan, onder andere het uitstel van belastingen, de investeringskracht van de sector niet groot is. Op dit moment ziet de Total Cost of Ownership-rekensom er bijvoorbeeld goed uit voor zero emissievoertuigen, maar het aanschaffen ervan valt of staat met voldoende investeringsruimte. Die is er volgens KNV lang niet in alle gevallen.

Lees ook: Routekaart moet zero emissie straattaxivervoer versnellen

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Gemeenten mogen in 2025 taxi’s toevoegen aan zero emissiezones”

Anton Opstal|21.04.22|21:03

Fijn dat KNV pleit voor oplaadpunten op standplaatsen maar gaan ze er dan ook voor zorgen dat de waanzin van de TTO’s wordt afgeschaft. Kom je als Haagse taxi leeg in Amsterdam of andersom, kan je niet laden omdat je niet op de standplaats mag staan. Zijn ze toch weer lekker zinvol bezig.