Taxiwerq, wmo-vervoer

STAP-subsidie aanvullende oplossing voor chauffeurstekort taxibranche

Oudere dame stapt in de taxi. Foto: Taxiwerq

Met de STAP-subsidie kunnen mensen door scholing en ontwikkeling hun positie op de arbeidsmarkt  verbeteren. Taxiwerq is gecertificeerd om STAP-opleidingen te verzorgen voor de taxisector. “Daarmee willen we bestaande en nieuwe relaties graag de helpende hand bieden bij het chauffeurstekort in de branche”, aldus commercieel directeur Wilbert Wijne.

Taxiwerq beschikt over de keurmerken NRTO en PSO om de eigen dienstverlening en de kwaliteit ervan te blijven doorontwikkelen. Dankzij deze keurmerken is het bedrijf ook gekwalificeerd als STAP-opleider. Die afkorting staat voor STimulering Arbeidsmarkt Positie. Werkzoekenden en werkenden kunnen via dit programma tot 1.000 euro per jaar subsidie krijgen om een training, cursus of opleiding volgen.

Naast haar landelijke afspraken met het UWV en gemeenten voor het opleiden van taxichauffeurs kan Taxiwerq daar nu dus ook het STAP-Budget voor inzetten. Het bedrijf ziet de subsidie dan ook als een mogelijkheid om meer mensen aan het werk te krijgen als taxichauffeur, iets dat met het oog op de personeelstekorten in de sector goed van pas komt.

Vol inzetten op nieuwe aanvraagperiode

In 2022 wordt het beschikbare budget verspreid aangeboden over vijf aanvraagperiodes die tweemaandelijks starten. De eerste periode is gestart op 1 maart en inmiddels is de tweede aanvraagperiode van 1 mei verstreken. De derde aanvraagperiode voor het STAP-budget start 1 juli.

“Daar wil Taxiwerq ook gezien het nieuwe schoolseizoen vol op inzetten. Om de aanvragen hiervoor tijdig ingediend te krijgen, willen we samen met onze (potentiële) relaties toekomstige chauffeurs in de maanden mei en juni spreken”, aldus Wijnne. Vanwege de tweemaandelijkse start van de aanvraagperiodes blijft Taxiwerq óók na 1 juli STAP-opleider voor de opleiding tot taxichauffeur.

Handreiking aan relaties

Wijnne ziet door de inmiddels goedgekeurde aanvragen in de praktijk de meerwaarde al in van het gezamenlijk inzetten van het STAP-budget. “Daarnaast merken we dat relaties door toenemende drukte ook steeds meer ontzorgd willen worden voor wat betreft het complete proces van werving en selectie, de aanvraag van de boordcomputer taxi (BCT), opleiding en dienstverband.”

“We zijn trots dat we hier aan mee kunnen en mogen doen en we krijgen er ook veel positieve reacties over. Wij willen bestaande en potentiële relaties hiermee een handreiking aanbieden die wij zien als het gezamenlijk investeren in de toekomst”, aldus Wijnne. “Taxibedrijven die hier net als wij de meerwaarde van inzien, kunnen zich dan ook bij ons melden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “STAP-subsidie aanvullende oplossing voor chauffeurstekort taxibranche”

Stevie W|21.05.22|07:49

TaxiWerq en met name FNV hebben last van het boter-op-je-hoofd-syndroom. Met de laatste CAO’S waar ‘pauzes buiten standplaats’ en de Maxflex regeling werden ingevoerd is het toch ook niet aantrekkelijk om in deze branche te blijven werken. Aanbestedingen worden gewonnen door de laagste inschrijvers en vervolgens worden de marges op het afknijpen van personeel behaald. Als dit zo doorgaat zullen opdrachtgevers toch ook water bij de wijn moeten doen om een chauffeur een redelijk inkomen te bieden

Jorg|22.05.22|12:08

Dat STAP budget is 2 dagen na opening van de periode al op , dus alleen voor snelle (aspirant) chauffeurs

STAP-subsidie aanvullende oplossing voor chauffeurstekort taxibranche | TaxiPro
Taxiwerq, wmo-vervoer

STAP-subsidie aanvullende oplossing voor chauffeurstekort taxibranche

Oudere dame stapt in de taxi. Foto: Taxiwerq

Met de STAP-subsidie kunnen mensen door scholing en ontwikkeling hun positie op de arbeidsmarkt  verbeteren. Taxiwerq is gecertificeerd om STAP-opleidingen te verzorgen voor de taxisector. “Daarmee willen we bestaande en nieuwe relaties graag de helpende hand bieden bij het chauffeurstekort in de branche”, aldus commercieel directeur Wilbert Wijne.

Taxiwerq beschikt over de keurmerken NRTO en PSO om de eigen dienstverlening en de kwaliteit ervan te blijven doorontwikkelen. Dankzij deze keurmerken is het bedrijf ook gekwalificeerd als STAP-opleider. Die afkorting staat voor STimulering Arbeidsmarkt Positie. Werkzoekenden en werkenden kunnen via dit programma tot 1.000 euro per jaar subsidie krijgen om een training, cursus of opleiding volgen.

Naast haar landelijke afspraken met het UWV en gemeenten voor het opleiden van taxichauffeurs kan Taxiwerq daar nu dus ook het STAP-Budget voor inzetten. Het bedrijf ziet de subsidie dan ook als een mogelijkheid om meer mensen aan het werk te krijgen als taxichauffeur, iets dat met het oog op de personeelstekorten in de sector goed van pas komt.

Vol inzetten op nieuwe aanvraagperiode

In 2022 wordt het beschikbare budget verspreid aangeboden over vijf aanvraagperiodes die tweemaandelijks starten. De eerste periode is gestart op 1 maart en inmiddels is de tweede aanvraagperiode van 1 mei verstreken. De derde aanvraagperiode voor het STAP-budget start 1 juli.

“Daar wil Taxiwerq ook gezien het nieuwe schoolseizoen vol op inzetten. Om de aanvragen hiervoor tijdig ingediend te krijgen, willen we samen met onze (potentiële) relaties toekomstige chauffeurs in de maanden mei en juni spreken”, aldus Wijnne. Vanwege de tweemaandelijkse start van de aanvraagperiodes blijft Taxiwerq óók na 1 juli STAP-opleider voor de opleiding tot taxichauffeur.

Handreiking aan relaties

Wijnne ziet door de inmiddels goedgekeurde aanvragen in de praktijk de meerwaarde al in van het gezamenlijk inzetten van het STAP-budget. “Daarnaast merken we dat relaties door toenemende drukte ook steeds meer ontzorgd willen worden voor wat betreft het complete proces van werving en selectie, de aanvraag van de boordcomputer taxi (BCT), opleiding en dienstverband.”

“We zijn trots dat we hier aan mee kunnen en mogen doen en we krijgen er ook veel positieve reacties over. Wij willen bestaande en potentiële relaties hiermee een handreiking aanbieden die wij zien als het gezamenlijk investeren in de toekomst”, aldus Wijnne. “Taxibedrijven die hier net als wij de meerwaarde van inzien, kunnen zich dan ook bij ons melden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “STAP-subsidie aanvullende oplossing voor chauffeurstekort taxibranche”

Stevie W|21.05.22|07:49

TaxiWerq en met name FNV hebben last van het boter-op-je-hoofd-syndroom. Met de laatste CAO’S waar ‘pauzes buiten standplaats’ en de Maxflex regeling werden ingevoerd is het toch ook niet aantrekkelijk om in deze branche te blijven werken. Aanbestedingen worden gewonnen door de laagste inschrijvers en vervolgens worden de marges op het afknijpen van personeel behaald. Als dit zo doorgaat zullen opdrachtgevers toch ook water bij de wijn moeten doen om een chauffeur een redelijk inkomen te bieden

Jorg|22.05.22|12:08

Dat STAP budget is 2 dagen na opening van de periode al op , dus alleen voor snelle (aspirant) chauffeurs