Taxibusjes ziekenhuis

Nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi lijkt nog ver weg

Bron: TaxiPro (VK)

In de derde onderhandelingsronde voor een nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi eerder deze maand zijn vakbonden en werkgevers nog niet echt tot elkaar gekomen. Volgens FNV is het bod van de werkgevers wel iets verbeterd, maar nog lang niet genoeg.

De standpunten van beide partijen liggen volgens FNV-onderhandelaar Meindert Gorter nog “mijlenver” uit elkaar. “Na een dag onderhandelen is het voorstel van werkgevers karig, maar al wel verbeterd. Maar een loonbod van nog geen 3 procent per jaar en geen prijscompensatie voor inflatie is onder de maat. En dan moet de beloning voor de flexibele inzet van werknemers ook nog uit die 3 procent komen. Op de ziektedagen is er al wat beweging zoals afschaffing van de wachtdag voor de eerste ziektemelding. Maar ziek zijn is geen keuze, die boete moet eraf.”

Max/flex regeling

Na de openingsronde van de cao-onderhandelingen, die FNV “zwaar teleurstellend” noemt, had de bond bij het derde gesprek een aantal chauffeurs meegenomen die voorafgaand aan de onderhandelingen met hun persoonlijke verhalen duidelijk maakten wat zij belangrijk vinden in de nieuwe cao. Hogere lonen bijvoorbeeld en geen loon hoeven inleveren bij ziekte.

De vakbonden willen ook dat er meer duidelijkheid komt over de max/flex regeling. De bedoeling was om met die regeling de arbeidsvoorwaarden van werknemers te verbeteren. In de praktijk leggen sommige werknemers de regeling volgens Gorter op een andere manier uit dan de vakbonden, in het nadeel van de werknemers.

Petitie ‘echt loon voor echt werk’

De vakbondsbestuurder hekelt ook de rol van de overheden, die allemaal kleine contracten in de markt zetten die betaald worden uit verschillende geldstromen en vooral kijken naar prijs. Met als resultaat dat chauffeurs maar weinig uren kunnen werken tegen een karig salaris, zodat ze nauwelijks rond kunnen komen.

Om meer aandacht te vragen voor de problemen in de sector start FNV binnenkort een petitie onder de noemer ‘echt loon voor echt werk’. Daarmee wil de bond een brede doelgroep bereiken: vakbondsleden en niet-vakbondsleden en niet-vakbondsleden, maar ook bijvoorbeeld klanten die gebruik maken van zorgvervoer.

Eind deze week en eind volgend week zijn er ook weer onderhandelingsgesprekken over de nieuwe taxi-cao gepland.

Lees ook

FNV Taxi boos om ‘lege’ cao-voorstellen werkgevers

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi lijkt nog ver weg | TaxiPro
Taxibusjes ziekenhuis

Nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi lijkt nog ver weg

Bron: TaxiPro (VK)

In de derde onderhandelingsronde voor een nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi eerder deze maand zijn vakbonden en werkgevers nog niet echt tot elkaar gekomen. Volgens FNV is het bod van de werkgevers wel iets verbeterd, maar nog lang niet genoeg.

De standpunten van beide partijen liggen volgens FNV-onderhandelaar Meindert Gorter nog “mijlenver” uit elkaar. “Na een dag onderhandelen is het voorstel van werkgevers karig, maar al wel verbeterd. Maar een loonbod van nog geen 3 procent per jaar en geen prijscompensatie voor inflatie is onder de maat. En dan moet de beloning voor de flexibele inzet van werknemers ook nog uit die 3 procent komen. Op de ziektedagen is er al wat beweging zoals afschaffing van de wachtdag voor de eerste ziektemelding. Maar ziek zijn is geen keuze, die boete moet eraf.”

Max/flex regeling

Na de openingsronde van de cao-onderhandelingen, die FNV “zwaar teleurstellend” noemt, had de bond bij het derde gesprek een aantal chauffeurs meegenomen die voorafgaand aan de onderhandelingen met hun persoonlijke verhalen duidelijk maakten wat zij belangrijk vinden in de nieuwe cao. Hogere lonen bijvoorbeeld en geen loon hoeven inleveren bij ziekte.

De vakbonden willen ook dat er meer duidelijkheid komt over de max/flex regeling. De bedoeling was om met die regeling de arbeidsvoorwaarden van werknemers te verbeteren. In de praktijk leggen sommige werknemers de regeling volgens Gorter op een andere manier uit dan de vakbonden, in het nadeel van de werknemers.

Petitie ‘echt loon voor echt werk’

De vakbondsbestuurder hekelt ook de rol van de overheden, die allemaal kleine contracten in de markt zetten die betaald worden uit verschillende geldstromen en vooral kijken naar prijs. Met als resultaat dat chauffeurs maar weinig uren kunnen werken tegen een karig salaris, zodat ze nauwelijks rond kunnen komen.

Om meer aandacht te vragen voor de problemen in de sector start FNV binnenkort een petitie onder de noemer ‘echt loon voor echt werk’. Daarmee wil de bond een brede doelgroep bereiken: vakbondsleden en niet-vakbondsleden en niet-vakbondsleden, maar ook bijvoorbeeld klanten die gebruik maken van zorgvervoer.

Eind deze week en eind volgend week zijn er ook weer onderhandelingsgesprekken over de nieuwe taxi-cao gepland.

Lees ook

FNV Taxi boos om ‘lege’ cao-voorstellen werkgevers

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.