Taxiondernemer Raymond Korf
Nachttaxi

Texelse taxichauffeur Raymond Korf: ‘Iedereen verdient het om veilig thuis te komen’

Vlak voor het coronavirus uitbrak, startte Raymond Korf zijn eigen taxibedrijf op Texel. Foto: Waddentax Texel/Robin Waerts

Raymond Korf bouwt met zijn taxibedrijf (Waddentax Texel) aan een klein imperium op Texel. Hoewel de gepassioneerde taxiondernemer het zelf nog niet zo noemt, beaamt hij wel dat het de goede kant opgaat. Eind 2019 startte Korf zijn eigen taxionderneming. Daarna brak het coronavirus uit. In een uitgebreid gesprek met TaxiPro blikt hij terug op die roerige periode, benoemt hij het verschil tussen vaste land en eiland en spreekt hij over zijn liefde voor Texel. “Ik ga hier nooit meer weg.”

Het Texelse avontuur begon voor Raymond Korf toen de wereld stil kwam te liggen door de coronapandemie. “Tijdens een bezoek aan vrienden op het Waddeneiland in de eerste lockdown, hoorden mijn vriendin en ik hoe slecht de taxidienst ’s nachts op Texel is. Wij wilden graag kijken of we hier wat voor konden betekenen, als die nachtdiensten echt zo slecht zijn.” In de zomer van 2020 trok Korf samen met zijn verloofde de stoute schoenen aan en verhuisde van Friesland naar Texel.

Eenmaal neergestreken op het Waddeneiland, bleek waarom er in de nachtelijke uren nauwelijks taxi’s meer rondreden op Texel. Taxibedrijven die toentertijd actief waren op het eiland en nachtritten verzorgden, trokken door de coronamaatregelen de stekker uit deze dienst. Eilandbewoners werden voorzichtig, het toerisme werd aan banden gelegd en uiteindelijk werd er zelfs een avondklok ingevoerd. Korf besloot met zijn bedrijf in het gat te springen dat andere bedrijven hadden achtergelaten. “Ik ben altijd op die nacht blijven zitten. Iedereen verdient het namelijk om ’s nachts veilig thuis te komen. Wij blijven de nachten rijden. Die opvatting heb ik altijd doorgezet. Uiteindelijk kan je concluderen dat het coronavirus heel veel heeft veroorzaakt, maar aan de andere kant heeft het mij ook veel gebracht. Iedere lockdown die we meemaakten, zijn we sterker uitgekomen.”

Goede naam

Sinds zijn komst op Texel is Raymond Korf in korte tijd erin geslaagd een goede naam voor zichzelf te creëren. Samen met twee werknemers bouwt Korf aan een klein imperium op het Waddeneiland. Zo zijn er inmiddels zelfs verschillende horecabedrijven die zaken doen met Waddentax Texel. “Tijdens de tweede lockdown had ik een donatieactie opgezet. Je moet toch wat in zo’n situatie. Als mensen tien euro doneerden, kregen ze de rest van het jaar korting op het instaptarief. Het grappige is echter dat ik toen, mede door een aantal positieve artikelen in de lokale media, door een aantal restaurants werd benaderd, die zaken met mij wilden doen. Ik wist niet wat ik meemaakte. Wat gebeurt mij hier allemaal, dacht ik bij mezelf. Dat denk ik soms nog steeds.”

Ook het befaamde restaurant Bij Jef, het enige restaurant op Texel met een Michelinster, klopte uiteindelijk bij Raymond Korf op de deur. “Zij belden mij op en boden toen een substantieel bedrag om mij te helpen. Wat ze ervoor terug wilden hebben, was dat ik op bepaalde tijden – tussen 23.00 en 00.30 uur – extra rekening met hun hield. Dat als zij mij zouden bellen, ik binnen twintig minuten bij het restaurant zou staan. Dat bod heb ik toen geaccepteerd. Hoe mooi is het dat als je slechts drie maanden op het eiland actief bent en dat je dan ineens door zo’n restaurant wordt gebeld, met de mededeling dat ze je als eerste keuze willen hebben en dan enkele maanden later ook nog eens zo’n steun in de rug krijgt? Zoiets doet je toch wel iets. Het is een grote eer en zo voelt het nog steeds.”

Sfeer en mentaliteit

Inmiddels bellen verschillende restaurants Raymond Korf op als ze op bepaalde tijden een taxi nodig hebben. “We worden nu door zo’n 70 procent van alle horeca op Texel gesteund”, zegt hij daarover. Het is juist die saamhorigheid waardoor Korf zijn hart aan Texel heeft verpand. “Het verschil met andere regio’s zit ‘m vooral in sfeer en mentaliteit. Ik zal een voorbeeld geven. Als taxichauffeur heb ik vroeger veel in Friesland gereden. Als mensen daar een taxi wilden krijgen, moest dat zo snel mogelijk gebeuren. Als dat op de een of andere manier niet mogelijk was, moest het maar opgelost worden.”

“Zo heb ik weleens meegemaakt dat ik een gereserveerde rit had en dat er op de taxistandplaats, waar ik op die rit wachtte, ineens andere mensen rond mijn auto kwamen staan. ‘U brengt mij weg’, zeiden ze. Ik legde ze toen uit dat ik al gereserveerd was. ‘U brengt mij nu weg of anders trap ik een deuk in uw auto.’ Daar krijg je soms mee te maken. Andere taxichauffeurs zullen dergelijk agressief gedrag ook wel herkennen. Op Texel is de sfeer veel gemoedelijker. En ook van toeristen heb je in deze context weinig last, want die mensen zijn op vakantie. Die zijn al vrolijk, zitten lekker in hun vel en hebben minder haast. De intonatie is zo anders. Dat is prettig werken.”

De sfeer en de mentaliteit die Raymond Korf op Texel ervaart, maakt naar eigen zeggen dat hij op Texel wil blijven. “Ik ga nooit meer weg uit Texel”, vertelt hij lachend. “Ik ben hier naartoe gekomen om Texel – zeker in de nacht – de taxiservice te geven die het verdient, maar niet meer had. Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin en we hebben hier wat moois opgebouwd. Ik heb geen enkele reden om hier ooit te vertrekken.”

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.