Blueplates-taxi
Taxi Innovatieprijs

Blueplates koppelt autoloze taxichauffeur aan voertuig

Blueplates is een van de genomineerden voor de Taxi Innovatieprijs Foto: Blueplates

Tijdens Taxi Expo ’22 vindt ook de uitreiking van de Taxi Innovatieprijs plaats. Deze prijs is in het leven geroepen om bedrijven te stimuleren te blijven innoveren. Blueplates is een van de vijf genomineerden die kans maakt op deze felbegeerde prijs. Directeur Oliver Yeboah legt in een uitgebreid interview uit wat Blueplates inhoudt en waarom jij op hun zou moeten stemmen.

Wat ging er door je heen toen je hoorde dat Blueplates was genomineerd voor de Taxi Innovatieprijs?

“We zijn heel blij met de nominatie. Het voelt als waardering, een stukje erkenning. Het is toch de branche die zijn waardering uitspreekt over onze dienst. Daarnaast denk ik dat heel wat mensen graag als een van de genomineerden op dat podium hadden willen staan.”

Kan je uitleggen wat Blueplates precies doet?

“Wij zijn een platform voor taxigebruikers- en eigenaren. Sommige chauffeurs hebben een eigen auto, anderen niet. Via onze app kunnen chauffeurs hun auto beschikbaar stellen aan andere chauffeurs. In Nederland zijn taxichauffeurs verplicht een aantal uren rust te nemen. Ze mogen maar een aantal uur per dag rijden. Door de auto op een duurzame manier in te zetten, willen wij de taxichauffeur financieel tegemoet komen. In de rusturen van de ene chauffeur, kan een andere chauffeur rijden met zijn auto. Iedereen verdient daaraan.”

“De taxichauffeur die zijn auto verhuurt, hoeft namelijk niet meer in z’n eentje op te draaien voor de kosten. Dat doet hij samen met iemand anders. Degene die de auto alleen flexibel gebruikt, hoeft enkel te betalen voor het gebruik van de auto. Bij ons betaal je sowieso alleen voor het gebruik. Als de auto niet gebruikt, heb je ook geen kosten.”

Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

“Ik heb zelf als taxichauffeur rondgereden. Dan zie je waar de knelpunten liggen. Een auto kost veel geld. Ook als de auto stilstaat. Zo zijn we op het idee gekomen om de auto’s te delen. Het innovatieve daarvan is de duurzame inzet van de auto en de flexibiliteit die daarmee gepaard gaat. Op het moment dat twee mensen dezelfde auto gebruiken, heb je een auto minder nodig. Dat is niet alleen goed voor de kosten die daaraan vastzitten, maar ook voor het reduceren van CO2-uitstoot, bijvoorbeeld.”

Hebben jullie veel gebruikers?

“Ja, we hebben veel gebruikers en dat worden er per dag meer. In de beginfase hadden we natuurlijk te maken met corona. Niemand kon rijden door de lockdowns. Begin dit jaar liep het pas écht storm. Toen waren er namelijk geen lockdowns meer. Inmiddels hebben we zelfs wachtlijsten, omdat we nog niet genoeg auto’s beschikbaar hebben voor het aantal aanmeldingen. Wij hebben de ambitie om uiteindelijk een groot deel van de markt te kunnen bedienen. Daar hebben wij tussen de drie- en vijfduizend auto’s voor nodig. Daar zijn we hard mee bezig, we zijn groeiende.”

Waarom zouden mensen op Blueplates moeten stemmen voor de Taxi Innovatieprijs?

“Als je weet wat een taxichauffeur allemaal moet doen om een passagier van de ene plek naar de andere te brengen, dan kan je niet anders dan op ons stemmen. In een tijd waarin alles duurder is geworden en dat we minder CO2 willen uitstoten, hebben wij een win-win situatie gecreëerd. Zowel de taxichauffeur als het milieu hebben hier profijt van. Wat wil je nog meer, waarom zou je daar niet voor gaan?”

U kunt hier uw stem uitbrengen op een van de vijf genomineerden voor de Taxi Innovatieprijs. Wilt u ook aanwezig zijn bij Taxi Expo ’22 of bij het Nationaal Congres Contractvervoer? Dat kan! U kunt zich hier gratis aanmelden

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Blueplates koppelt autoloze taxichauffeur aan voertuig”

Peter Walgreen|22.09.22|17:52

Goed voor het reduceren van Co2 uitstoot?
Als de ene chauffeur stopt en een andere rijd verder, wat is dan de Co2 winst?

Oliver Yeboah|29.09.22|22:49

Goede vraag Peter. De winst is te behalen op twee plekken. 1) Afhankelijk van de auto, komt er ca 8,6 ton co2 vrij bij de productie van 1 elektrische auto. Daar waar je normaal 2 auto’s nodig hebt voor 2 chauffeurs, heb je met ons concept maar 1 elektrische auto nodig. Met onze elektrische vloot, doelen we het aantal taxi’s in NL te halveren naar 21750 voertuigen.
2) Elektrische auto’s zijn emissievrij. Dat betekent dat je bij gebruik (wanneer de chauffeurs dus rijden) geen co2 uitstoot.

Blueplates koppelt autoloze taxichauffeur aan voertuig | TaxiPro
Blueplates-taxi
Taxi Innovatieprijs

Blueplates koppelt autoloze taxichauffeur aan voertuig

Blueplates is een van de genomineerden voor de Taxi Innovatieprijs Foto: Blueplates

Tijdens Taxi Expo ’22 vindt ook de uitreiking van de Taxi Innovatieprijs plaats. Deze prijs is in het leven geroepen om bedrijven te stimuleren te blijven innoveren. Blueplates is een van de vijf genomineerden die kans maakt op deze felbegeerde prijs. Directeur Oliver Yeboah legt in een uitgebreid interview uit wat Blueplates inhoudt en waarom jij op hun zou moeten stemmen.

Wat ging er door je heen toen je hoorde dat Blueplates was genomineerd voor de Taxi Innovatieprijs?

“We zijn heel blij met de nominatie. Het voelt als waardering, een stukje erkenning. Het is toch de branche die zijn waardering uitspreekt over onze dienst. Daarnaast denk ik dat heel wat mensen graag als een van de genomineerden op dat podium hadden willen staan.”

Kan je uitleggen wat Blueplates precies doet?

“Wij zijn een platform voor taxigebruikers- en eigenaren. Sommige chauffeurs hebben een eigen auto, anderen niet. Via onze app kunnen chauffeurs hun auto beschikbaar stellen aan andere chauffeurs. In Nederland zijn taxichauffeurs verplicht een aantal uren rust te nemen. Ze mogen maar een aantal uur per dag rijden. Door de auto op een duurzame manier in te zetten, willen wij de taxichauffeur financieel tegemoet komen. In de rusturen van de ene chauffeur, kan een andere chauffeur rijden met zijn auto. Iedereen verdient daaraan.”

“De taxichauffeur die zijn auto verhuurt, hoeft namelijk niet meer in z’n eentje op te draaien voor de kosten. Dat doet hij samen met iemand anders. Degene die de auto alleen flexibel gebruikt, hoeft enkel te betalen voor het gebruik van de auto. Bij ons betaal je sowieso alleen voor het gebruik. Als de auto niet gebruikt, heb je ook geen kosten.”

Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

“Ik heb zelf als taxichauffeur rondgereden. Dan zie je waar de knelpunten liggen. Een auto kost veel geld. Ook als de auto stilstaat. Zo zijn we op het idee gekomen om de auto’s te delen. Het innovatieve daarvan is de duurzame inzet van de auto en de flexibiliteit die daarmee gepaard gaat. Op het moment dat twee mensen dezelfde auto gebruiken, heb je een auto minder nodig. Dat is niet alleen goed voor de kosten die daaraan vastzitten, maar ook voor het reduceren van CO2-uitstoot, bijvoorbeeld.”

Hebben jullie veel gebruikers?

“Ja, we hebben veel gebruikers en dat worden er per dag meer. In de beginfase hadden we natuurlijk te maken met corona. Niemand kon rijden door de lockdowns. Begin dit jaar liep het pas écht storm. Toen waren er namelijk geen lockdowns meer. Inmiddels hebben we zelfs wachtlijsten, omdat we nog niet genoeg auto’s beschikbaar hebben voor het aantal aanmeldingen. Wij hebben de ambitie om uiteindelijk een groot deel van de markt te kunnen bedienen. Daar hebben wij tussen de drie- en vijfduizend auto’s voor nodig. Daar zijn we hard mee bezig, we zijn groeiende.”

Waarom zouden mensen op Blueplates moeten stemmen voor de Taxi Innovatieprijs?

“Als je weet wat een taxichauffeur allemaal moet doen om een passagier van de ene plek naar de andere te brengen, dan kan je niet anders dan op ons stemmen. In een tijd waarin alles duurder is geworden en dat we minder CO2 willen uitstoten, hebben wij een win-win situatie gecreëerd. Zowel de taxichauffeur als het milieu hebben hier profijt van. Wat wil je nog meer, waarom zou je daar niet voor gaan?”

U kunt hier uw stem uitbrengen op een van de vijf genomineerden voor de Taxi Innovatieprijs. Wilt u ook aanwezig zijn bij Taxi Expo ’22 of bij het Nationaal Congres Contractvervoer? Dat kan! U kunt zich hier gratis aanmelden

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Blueplates koppelt autoloze taxichauffeur aan voertuig”

Peter Walgreen|22.09.22|17:52

Goed voor het reduceren van Co2 uitstoot?
Als de ene chauffeur stopt en een andere rijd verder, wat is dan de Co2 winst?

Oliver Yeboah|29.09.22|22:49

Goede vraag Peter. De winst is te behalen op twee plekken. 1) Afhankelijk van de auto, komt er ca 8,6 ton co2 vrij bij de productie van 1 elektrische auto. Daar waar je normaal 2 auto’s nodig hebt voor 2 chauffeurs, heb je met ons concept maar 1 elektrische auto nodig. Met onze elektrische vloot, doelen we het aantal taxi’s in NL te halveren naar 21750 voertuigen.
2) Elektrische auto’s zijn emissievrij. Dat betekent dat je bij gebruik (wanneer de chauffeurs dus rijden) geen co2 uitstoot.