Stekker uit regiecentrale Valleihopper

Bron: Valleihopper.nl

Er komt een einde aan de scheiding tussen regie en vervoer binnen de Valleihopper. Het is niet gelukt om met dit model meer efficiëntie en lagere kosten te realiseren. Dit kwam met name door de grote problemen met het leerlingenvervoer.

De Regio Foodvalley is een samenwerkingsverband van de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Rhenen, Renswoude, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen. De regio startte twee jaar geleden met de Valleihopper. Er werd begonnen met het vraagafhankelijke vervoer; later stroomde ook het leerlingenvervoer van de meeste gemeenten in. Net als de andere regio’s in Gelderland, werd in de Foodvalley gekozen voor een scheiding tussen regie en vervoer. Met de regiecentrale hoopte men het doelgroepenvervoer voordeliger en goedkoper te organiseren.

Ondermijning van regiemodel

Met het leerlingenvervoer ontstonden al snel forse problemen. Vervolgens nam vervoerder Noot de regie tijdelijk en later zelfs permanent over van Transvision, waarna die laatste de vervoerders verweet opzettelijk het regiemodel te hebben ondermijnd. Dat leidde weer tot boze reacties van de gemeenten. Uiteindelijk kozen de betrokken partijen voor overleg en spraken zij de intentie uit om met de gekozen aanpak alsnog de gewenste doelen te halen.

Nu is dus duidelijk geworden dat dit niet is gelukt. Boersma Management en Advies voerde in opdracht van de Regio Foodvalley een evaluatie van de Valleihopper uit. Eerder kwam AT Osborne al met een rapport met als strekking dat er van alles was misgegaan met het leerlingenvervoer. Op basis van de rapporten en een advies van de bestuurscommissie Basismobiliteit hebben de betrokken gemeenten dus besloten om per 31 december 2019 te stoppen met de regiecentrale voor Valleihopper.

Geen toegevoegde waarde

Omdat het leerlingenvervoer slecht liep, werd er in de regie als snel een scheiding gemaakt tussen routegebonden en vraagafhankelijk vervoer. Dat bracht bundeling van de aansturing juist verder weg. En omdat er veel aandacht uitging naar het verbeteren van het leerlingenvervoer, kwam ment niet toe aan een ander doel: zorgen dat er minder vraag kwam naar het vraagafhankelijk vervoer. De regie op dat vervoer loopt goed, maar al met al heeft de regiecentrale voor de Valleihopper geen toegevoegde waarde. De efficiency is niet verbeterd en de kosten voor het vervoer stegen zelfs.

Het vraagafhankelijke vervoer loopt naar behoren, maar omdat er wordt gestopt met de regiecentrale heeft dat ook gevolgen voor het vervoer. Voor het vraagafhankelijke vervoer worden de overeenkomsten per 31 december 2019 beëindigd. Inzake het wmo-vervoer wordt de komende tijd een nieuwe regionale aanbesteding voorbereid. Daarbij wordt gekozen voor het callcentermodel.

Samenwerking met andere gemeenten

De contracten voor het leerlingenvervoer worden verlengd tot 1 augustus 2020, zodat er niet allerlei veranderingen plaatsvinden halverwege het schooljaar. De komende anderhalf jaar kan dan worden gebruikt om te kijken welke kansen samenwerking met andere gemeenten biedt. Voor de uitvoering gaat de voorkeur voor na 1 augustus 2020 uit naar het traditionele model waar de vervoerder zowel de ritaanname als de planning en de uitvoering van het vervoer regelt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “Stekker uit regiecentrale Valleihopper”

Duco Douwstra|03.01.19|12:48

Hoe lang en hoe vaak gaan we nog hoppen van de ene vervoerder naar de andere vervoerder. Is er dan niet 1 model wat wel werkt, of moeten grote ondernemers het spel blijven spelen en elkaar de tent uit blijven vechten en vliegen afvangen. Zet een aantal onafhankelijke vervoersdeskundigen met veel praktijkervaring bij elkaar, om een goed, goedkoop en werkzaam model te ontwikkelen. Wat zou er mis zijn met uitsluitend zzp’ers allemaal hun eigen route niet goed dan raakt hij zijn route krijt

Rob Elfferich|03.01.19|14:14

Ik zou bij een aanbesteding eens uitgaan van kwaliteit en niet alleen voor geld. Als een bedrijf fatsoenlijk wordt betaald kunnen ze ook goed werk leveren. Heb 10 jaar lang, tot 2014, met kinderen en volwassen gereden met allerhande beperkingen. In het begin kon je de mensen nog fatsoenlijk helpen, maar na vernieuwen van contracten moest alles snel en sneller, zonder rekening te houden met het “soort” passagiers. sleutels zoeken waar Er werd zelfs gezegd 5 minuten en dan weg rijden.
Jammer.

Ton van Dalfsen|03.01.19|16:35

Wij staan in Europa op NUMMER 1 om het via aanbestedingen het vervoer te regelen. Onze omliggende landen kijken veelal door de vingers omdat ze de lokale bedrijven het meest gunnen en daarom geen aanbesteding uit te schrijven. Wij staan in europa trouwens overal bijna op nummer 1. Als er in de toekomst een referendum wordt uitgeschreven voor een NEXIT stem ik op JA. Zelf bescherming net als de britten

Waarom denk je dat ze het referendum afgeschaft hebben? Ze weten natuurlijk ook wel dat een ruime meerderheid van de Nederlanders voor een Nexit zal zijn.

Dick van Engelen|04.01.19|01:10

Duco Douwstra ” Zet een aantal onafhankelijke vervoersdeskundigen met veel praktijkervaring bij elkaar, om een goed, goedkoop en werkzaam model te ontwikkelen.” Goedkoop en werkzaam gaat denk ik met alle voorschriften, wetten en Gemeentelijke eisen niet lukken , wat ik wel weet is dat het er vergeleken met vroeger voor de chauffeur niet leuker op wordt!

Ton van Dalfsen|04.01.19|10:32

@ Peter, Wacht maar tot volgende verkiezingen. FvD krijgt nog meer winst. Daardoor wordt het nog slechter om een kabinet te vormen onder de huidige partijen. Kan nog weleens zo zijn dat FvD en PVV een meerderheid krijgen. dan komt er snel toch een referendum met de uitkomst die zij al weten. NEXIT. Als Fortuin nog leefde waren we allang uit de EU. Sinds de Oostbloklanden erbij zijn gekomen is het alleen maar slechter geworden. Dat zei gisteravond al een Brit tegen mij.

Ton van Dalfsen|04.01.19|10:34

Bij een NEXIT zijn we weer zelf de baas. Geen Europese aanbestedingen meer. Weer eerlijk met de gemeentes in je eigen plaats zaken doen. Net zoals vroeger.

Ik ben het met je eens Ton, waarom denk je dat ze de beslissing over het fantastische klimaatakkoord pas na de die verkiezingen (voor de 1e kamer?) tekenen? Als ze dat er voor doen dan weten ze 100% zeker dat er bijna niks meer overblijft van de coalitiepartijen

Peter Vriens|07.01.19|11:16

“Vervoersdeskundigen” zijn de oorzaak van waar we nu zijn: een verziekte uitgeknepen markt, faillissementen aan de lopende band, doorgeslagen kostbare regelgeving enz.
Met de Taxi automatisering in de jaren 90 kwamen ook overbodige en kosten verhogende vervoersmakelaars.
Iedereen kan zich kennelijk deskundige noemen.
Een succesvol project door deze lieden is nauwelijks aan te wijzen.
Het is tijd voor een frisse wind door aanbestedingsland, No cure no pay !

Ton van Dalfsen|07.01.19|20:01

Je bent pas een vervoersdeskundige als je zelf een taxibedrijf hebt of met succes heb gehad

Johan Zevenbergen|08.01.19|18:22

En dan rijd er dus al geruimetijd elke dag een lokale taxi een schoolrit voor een noodoppvang van Voorthuizen naar Apeldoorn en vv in opdracht van ov plus,
zet barneveld zonder enige opzegging of enig overleg met wie dan ook,
van de een op de andere dag plots taxi noot in die de opdracht zonder enig overleg weer door sluist naar de vallei.
Kortom ze klooie zelf ook maar wat aan daar in Barneveld.

Stekker uit regiecentrale Valleihopper | TaxiPro

Stekker uit regiecentrale Valleihopper

Bron: Valleihopper.nl

Er komt een einde aan de scheiding tussen regie en vervoer binnen de Valleihopper. Het is niet gelukt om met dit model meer efficiëntie en lagere kosten te realiseren. Dit kwam met name door de grote problemen met het leerlingenvervoer.

De Regio Foodvalley is een samenwerkingsverband van de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Rhenen, Renswoude, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen. De regio startte twee jaar geleden met de Valleihopper. Er werd begonnen met het vraagafhankelijke vervoer; later stroomde ook het leerlingenvervoer van de meeste gemeenten in. Net als de andere regio’s in Gelderland, werd in de Foodvalley gekozen voor een scheiding tussen regie en vervoer. Met de regiecentrale hoopte men het doelgroepenvervoer voordeliger en goedkoper te organiseren.

Ondermijning van regiemodel

Met het leerlingenvervoer ontstonden al snel forse problemen. Vervolgens nam vervoerder Noot de regie tijdelijk en later zelfs permanent over van Transvision, waarna die laatste de vervoerders verweet opzettelijk het regiemodel te hebben ondermijnd. Dat leidde weer tot boze reacties van de gemeenten. Uiteindelijk kozen de betrokken partijen voor overleg en spraken zij de intentie uit om met de gekozen aanpak alsnog de gewenste doelen te halen.

Nu is dus duidelijk geworden dat dit niet is gelukt. Boersma Management en Advies voerde in opdracht van de Regio Foodvalley een evaluatie van de Valleihopper uit. Eerder kwam AT Osborne al met een rapport met als strekking dat er van alles was misgegaan met het leerlingenvervoer. Op basis van de rapporten en een advies van de bestuurscommissie Basismobiliteit hebben de betrokken gemeenten dus besloten om per 31 december 2019 te stoppen met de regiecentrale voor Valleihopper.

Geen toegevoegde waarde

Omdat het leerlingenvervoer slecht liep, werd er in de regie als snel een scheiding gemaakt tussen routegebonden en vraagafhankelijk vervoer. Dat bracht bundeling van de aansturing juist verder weg. En omdat er veel aandacht uitging naar het verbeteren van het leerlingenvervoer, kwam ment niet toe aan een ander doel: zorgen dat er minder vraag kwam naar het vraagafhankelijk vervoer. De regie op dat vervoer loopt goed, maar al met al heeft de regiecentrale voor de Valleihopper geen toegevoegde waarde. De efficiency is niet verbeterd en de kosten voor het vervoer stegen zelfs.

Het vraagafhankelijke vervoer loopt naar behoren, maar omdat er wordt gestopt met de regiecentrale heeft dat ook gevolgen voor het vervoer. Voor het vraagafhankelijke vervoer worden de overeenkomsten per 31 december 2019 beëindigd. Inzake het wmo-vervoer wordt de komende tijd een nieuwe regionale aanbesteding voorbereid. Daarbij wordt gekozen voor het callcentermodel.

Samenwerking met andere gemeenten

De contracten voor het leerlingenvervoer worden verlengd tot 1 augustus 2020, zodat er niet allerlei veranderingen plaatsvinden halverwege het schooljaar. De komende anderhalf jaar kan dan worden gebruikt om te kijken welke kansen samenwerking met andere gemeenten biedt. Voor de uitvoering gaat de voorkeur voor na 1 augustus 2020 uit naar het traditionele model waar de vervoerder zowel de ritaanname als de planning en de uitvoering van het vervoer regelt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “Stekker uit regiecentrale Valleihopper”

Duco Douwstra|03.01.19|12:48

Hoe lang en hoe vaak gaan we nog hoppen van de ene vervoerder naar de andere vervoerder. Is er dan niet 1 model wat wel werkt, of moeten grote ondernemers het spel blijven spelen en elkaar de tent uit blijven vechten en vliegen afvangen. Zet een aantal onafhankelijke vervoersdeskundigen met veel praktijkervaring bij elkaar, om een goed, goedkoop en werkzaam model te ontwikkelen. Wat zou er mis zijn met uitsluitend zzp’ers allemaal hun eigen route niet goed dan raakt hij zijn route krijt

Rob Elfferich|03.01.19|14:14

Ik zou bij een aanbesteding eens uitgaan van kwaliteit en niet alleen voor geld. Als een bedrijf fatsoenlijk wordt betaald kunnen ze ook goed werk leveren. Heb 10 jaar lang, tot 2014, met kinderen en volwassen gereden met allerhande beperkingen. In het begin kon je de mensen nog fatsoenlijk helpen, maar na vernieuwen van contracten moest alles snel en sneller, zonder rekening te houden met het “soort” passagiers. sleutels zoeken waar Er werd zelfs gezegd 5 minuten en dan weg rijden.
Jammer.

Ton van Dalfsen|03.01.19|16:35

Wij staan in Europa op NUMMER 1 om het via aanbestedingen het vervoer te regelen. Onze omliggende landen kijken veelal door de vingers omdat ze de lokale bedrijven het meest gunnen en daarom geen aanbesteding uit te schrijven. Wij staan in europa trouwens overal bijna op nummer 1. Als er in de toekomst een referendum wordt uitgeschreven voor een NEXIT stem ik op JA. Zelf bescherming net als de britten

Waarom denk je dat ze het referendum afgeschaft hebben? Ze weten natuurlijk ook wel dat een ruime meerderheid van de Nederlanders voor een Nexit zal zijn.

Dick van Engelen|04.01.19|01:10

Duco Douwstra ” Zet een aantal onafhankelijke vervoersdeskundigen met veel praktijkervaring bij elkaar, om een goed, goedkoop en werkzaam model te ontwikkelen.” Goedkoop en werkzaam gaat denk ik met alle voorschriften, wetten en Gemeentelijke eisen niet lukken , wat ik wel weet is dat het er vergeleken met vroeger voor de chauffeur niet leuker op wordt!

Ton van Dalfsen|04.01.19|10:32

@ Peter, Wacht maar tot volgende verkiezingen. FvD krijgt nog meer winst. Daardoor wordt het nog slechter om een kabinet te vormen onder de huidige partijen. Kan nog weleens zo zijn dat FvD en PVV een meerderheid krijgen. dan komt er snel toch een referendum met de uitkomst die zij al weten. NEXIT. Als Fortuin nog leefde waren we allang uit de EU. Sinds de Oostbloklanden erbij zijn gekomen is het alleen maar slechter geworden. Dat zei gisteravond al een Brit tegen mij.

Ton van Dalfsen|04.01.19|10:34

Bij een NEXIT zijn we weer zelf de baas. Geen Europese aanbestedingen meer. Weer eerlijk met de gemeentes in je eigen plaats zaken doen. Net zoals vroeger.

Ik ben het met je eens Ton, waarom denk je dat ze de beslissing over het fantastische klimaatakkoord pas na de die verkiezingen (voor de 1e kamer?) tekenen? Als ze dat er voor doen dan weten ze 100% zeker dat er bijna niks meer overblijft van de coalitiepartijen

Peter Vriens|07.01.19|11:16

“Vervoersdeskundigen” zijn de oorzaak van waar we nu zijn: een verziekte uitgeknepen markt, faillissementen aan de lopende band, doorgeslagen kostbare regelgeving enz.
Met de Taxi automatisering in de jaren 90 kwamen ook overbodige en kosten verhogende vervoersmakelaars.
Iedereen kan zich kennelijk deskundige noemen.
Een succesvol project door deze lieden is nauwelijks aan te wijzen.
Het is tijd voor een frisse wind door aanbestedingsland, No cure no pay !

Ton van Dalfsen|07.01.19|20:01

Je bent pas een vervoersdeskundige als je zelf een taxibedrijf hebt of met succes heb gehad

Johan Zevenbergen|08.01.19|18:22

En dan rijd er dus al geruimetijd elke dag een lokale taxi een schoolrit voor een noodoppvang van Voorthuizen naar Apeldoorn en vv in opdracht van ov plus,
zet barneveld zonder enige opzegging of enig overleg met wie dan ook,
van de een op de andere dag plots taxi noot in die de opdracht zonder enig overleg weer door sluist naar de vallei.
Kortom ze klooie zelf ook maar wat aan daar in Barneveld.