Noot leerlingenvervoer

Regie leerlingenvervoer FoodValley blijft bij Noot

Foto: Noot

De regie op het leerlingenvervoer in de regio FoodValley gaat niet zoals gepland terug naar Transvision. In plaats daarvan wordt de tijdelijke oplossing permanent en zal vervoerder Noot de regie tot het einde van het contract in 2020 voor zijn rekening nemen. Dat besluit is door alle betrokken partijen in goed overleg genomen. De softwarepakketten van Transvision en de vervoerders bleken niet goed genoeg met elkaar te communiceren om goed vervoer te kunnen garanderen.

Op 1 augustus vorig jaar stroomde het leerlingenvervoer in acht gemeenten in bij de Valleihopper. Die eerste dagen verliep dat vervoer zo moeizaam dat een aantal gemeenten de regie al snel weer overnam van Transvision. Vervolgens werd besloten dat één van de vervoerders, Noot Personenvervoer, de regie tijdelijk zou overnemen. Daarbij bleef het de bedoeling dat de regie op het leerlingenvervoer weer terug zou komen bij Transvision.

Nieuwe afspraken

In februari verscheen er een rapport waarin duidelijk werd dat er bij de invoering van het leerlingenvervoer in de Valleihopper van alles was misgegaan. Voor die instroom was er geen plan van aanpak en alle betrokkenen hadden de impact van de veranderingen onderschat. Het hielp ook niet dat men van alles tegelijk wilde veranderen. Het kritische rapport van AT Osborne hielp de Regio FoodValley, Transvision en de vervoerders om de samenwerking te verbeteren en nieuwe afspraken te maken.

Een belangrijk doel van het plan van aanpak was “om de regie weer terug te beleggen bij Transvision”, zo schrijft Regio FoodValley in een brief aan de colleges van de acht gemeenten. Binnen dat plan van aanpak werd de koppeling tussen Transvision en de vervoerders getest.

Communiceren

“Via die koppeling worden de gegevens van de te vervoeren leerlingen/cliënten en routes overgezet van de regiecentrale naar de verschillende vervoerders. De afgelopen weken is die koppeling tussen de softwarepakketten van vervoerders en Transvision uitvoerig getest. Uit die testen kwam onder andere naar voren dat, door een combinatie van technische factoren aan beide zijden, de softwaresystemen niet met elkaar konden communiceren.”

Uit gezamenlijk overleg bleek vervolgens dat die problemen niet oplosbaar waren. Zeker niet op tijd om een goede start en uitvoering van het leerlingenvervoer te kunnen garanderen. Daarom is door alle partijen besloten de transitie van de regie op het vervoer stop te zetten, en om de regie tot 1 januari 2020 door Noot te laten verzorgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Regie leerlingenvervoer FoodValley blijft bij Noot”

Zorg Vervoer|25.04.18|08:22

Techniek het probleem? Wat een onzin. Het is de onwil van vervoerders die het proces frustreren en daar is Noot heel goed in. Zij hebben deze slag slim gespeeld en gewonnen. Triest.

Freek En Jetske Balke|26.04.18|16:05

Wat een dom gelul zeg, Transvision is zelf het probleem, die heeft niet alleen die problemen bij het leerlingenvervoer veroorzaakt maar veroorzaakt ook hele grote problemen binnen het zorg vervoer waar zij ook de regie van doen. Waar onder connexion de maximale wachttijd bij een ziekenhuis 45minuten was, is dit onder transvision geworden tot twee of drie uur. Geen onwil van de vervoerders dus, maar transvision moet eerst zelf de zaken op orde brengen.

Peter Vriens|04.05.18|09:47

Wanneer je eigenaar van een software bedrijf bent kun je de boel in je voordeel manipuleren.

Richard te Brinke|16.05.18|16:50

Makkelijk om op deze manier de schuld bij iemand neer te leggen. Volgens mij is dat geen taak voor ons. Het gaat er om dat dit soort constructies niet werken…Laat de regie en uitvoering gewoon bij het taxibedrijf en bij de mensen die daar verstand van hebben. Niet alleen hier maar ook in andere delen van het land gaat het mis met dit soort constructies. En wie dan de schuldigen zijn, dat mogen ze lekker zelf uitzoeken!