taxibord, taxi, station

NS Zonetaxi voor de taxibranche: kosten en opbrengsten

Ieder taxibedrijf dat aan de kwaliteitseisen voldoet, kan meedoen aan NS Zonetaxi. Maar dan moet de directeur zich wel nog deze maand aanmelden. Ritten worden verdeeld onder alle deelnemende bedrijven per station, waarbij geen limiet aan het aantal bedrijven wordt gesteld. Eén vervoerder mag voor maximaal twee treinstations een licentie nemen voor NS Zonetaxi.

NS Zonetaxi moet het aantal treinreizigers dat gebruikt maakt van de taxi weer doen toenemen. Het is een project van NS en KNV Taxi en gaat half november van start in tientallen steden in Nederland. Belangrijkste verschil met de Treintaxi: dit project draait volledig zonder subsidie.

Taxibranche

Stichting NS Zonetaxi wil vooral heel transparant zijn naar de taxibranche. Daartoe werd deze week de laatste informatiebijeenkomst gehouden. Daarbij zijn alle voorwaarden, kwaliteitseisen en tarieven bekend gemaakt aan geïnteresseerde taxibedrijven.

NS Zonetaxi werkt als volgt. De consument wordt lid voor maximaal 1 euro (net als bijvoorbeeld OV Fiets) en krijgt een account. Een rit kan tot 30 minuten van tevoren besteld worden. De klant krijgt een bevestiging met daarbij alle gegevens over de vervoerder; naam vervoerder, telefoonnummer, kenteken taxi, etc. Elk station dat aan het project meedoet, krijgt 1 tot 2 standplaatsen voor de NS Zonetaxi.

Ritprijs NS Zonetaxi

De ritprijs bedraagt 3 euro starttarief en dan 4 euro per zone van 2 kilometer. Dus zone 1 = 7 euro, zone 2 = 11 euro, zone 3 = 15 euro, etc. Hierbij geldt geen maximaal aantal zones. De klant betaalt per auto en mag met maximaal 4 personen instappen. De riprijs wordt berekend op basis van kortste route routeplanner. De klant betaalt per automatische incasso.

Van deze opbrengsten gaat 92,4% naar de vervoerder. Dat wordt binnen 7 dagen uitbetaald, belooft regelorganisatie Transvision. De resterende 7,6% houdt regelorganisatie Transvision in voor de overhead. Om NS Zonetaxi te mogen rijden betaalt een taxibedrijf 750 euro entreebijdrage en een variabele licentie-fee per jaar.

Vervoerders

De jaarlijkse licentie die een taxibedrijf moet betalen is afhankelijk van de grootte van het station en het aantal vervoerders dat er actief is. De totale bijdrage is € 250 per 5.000 in- en uitstappers van een treinstation en loopt op tot maximaal 5.000 euro per station.

Deze stationsbijdrage wordt gedeeld door het aantal vervoerders. Dus zijn er op een station 10.000 in- en uitstapper per dag, dan bedraagt de jaarlijkse fee € 500. Zijn er twee vervoerders actief, dan betaalt ieder taxibedrijf € 250. Zijn er drie taxibedrijven actief, betaalt iedereen € 166,67. Er geldt geen maximum-aantal vervoerders per station.

Ritverdeling

De ritten worden verdeeld en uitgegeven door Transvision. Hierbij wordt het ‘bij binnenkomst om-en-om’ principe gehanteerd. Tenzij de vervoerders onderling afspraken maken te kijken naar herkomst/bestemming of beschikbaarheid (vervoerder A ‘s ochtends, Vervoerder B de rest van de dag). Dan verdeelt Transvision de ritten conform deze afspraak.

Zodra de proef van start gaat zal de NS een forse marketingcampagne opstarten, zo belooft de spoorwegmaatschappij. Alle 2 miljoen klanten krijgen een email, NS Zonetaxi wordt zichtbaar op de website, er komen posters en folders en Metro en Spits zullen er melding van maken.

TX Keur

Taxibedrijven die mee willen doen moeten beschikken over TX Keur of een heleboel losse kwaliteitseisen aantonen (leeftijd voertuigen, verklaring Sociaal Fonds Taxi, cursussen, etc). De voertuigen moeten beschikken over datasystemen en het planpakket moet koppelbaar zijn met Korton WinTOP (het systeem dat Transvision gebruikt voor ritaanname, rituitgifte en ritbewaking). Openingstijden: zolang de treinen rijden,

Ook geldt er een minimale omvang per taxibedrijf om mee te mogen doen. Hiermee wil NS Zonetaxi garanderen dat een taxibedrijf over voldoende capaciteit beschikt de gewenste service te verlenen, ook tijdens de spitsuren. Alle ritten moeten zelf uitgevoerd worden door eigen voertuigen en eigen personeel. Onderaanneming of detachering is niet toegestaan.

Taxivoertuigen

De minimale omvang is afhankelijk van de grootte van stations. Bij de kleinere stations ( < 10.000 in- en uistappers) moet een taxibedrijf moet minimaal 5 taxivoertuigen in kunnen zetten. Bij de grotere stations moet er een minimaal aantal van 10 of 15 taxivoertuigen beschikbaar zijn in de vloot.

Na toetsing door Transvision, krijgen de geschikte taxibedrijven (of TTO’s) een contract van drie jaar. Tijdens deze periode kunnen er geen nieuwe vervoerders op een station bij komen. Hiermee wil NS Zonetaxi voorkomen dat vervoerders, die de kat uit de boom kijken, gemakkelijk kunnen instappen als blijkt dat NS Zonetaxi een succes is. En zo meeliften op het succes van vervoerders die wel hun nek hebben uitgestoken.

Treintaxi

KNV Taxi en NS zijn alletwee voor de helft eigenaar van Stichting NS Zonetaxi. Zij beslissen samen over alle voorwaarden en regels. Transivision heeft de aanbesteding gewonnen als vervoersregisseur. De NS maakt binnenkort bekend op welke tientallen stations de NS Zonetaxi half november definitief van start gaat. De verwachting is dat er volgend jaar weer 30 stations bij komen. Het is de bedoeling dat uiteindelijk ook Treintaxi volledig wordt vervangen door NS Zonetaxi.

Nu nog maakt 0,8% van de treinreizigers gebruik van de taxi voor vervoer van en naar het station. De NS heeft als doelstelling dat dit stijgt naar 3%. De spoorwegmaatschappij belooft dan ook veel reclame te gaan maken voor het product. 

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “NS Zonetaxi voor de taxibranche: kosten en opbrengsten”

Piet van Raaij|20.09.12|10:41

zoal altijd weer gaat het naar de grotere bedrijven, er zijn ook bedrijven in een stad die voldoen aan alle eisen behalve dan dat ze geen tien voertuigen hebben.

John van Beek|21.09.12|03:20

starttarief zone taxi €3,00 , gewone taxi €2,65. Zone 2 km kost € 4,00, gewone taxi €3,90. Klanten zijn dus duurder uit met zone taxi. En waarom mogen zij wel meer vragen dan het wettelijk maximale toegestane ritprijs?

Martijn Arnout Dörr|21.09.12|12:26

John, het klopt niet wat jij hier zegt daar er geen tijds-tarief is inbegrepen;Voorbeeld: 6KM = bij Zonetaxi €15,00 Bij gewone StandplaatsTaxi = 6X €1,95 = €11,70 + €2,65 = €14,35 + (10 min.rijtijd) €3,20 = €17,55
Meer dan een Knaak inleveren op deze ritprijs dus!+ dan nog de variabele licentie-fee en entreebijdrage + alle kosten om aan alle eisen & TX flauwekul mee te doen +/- €2000,-? per jaar? Nou succes ermee!! Niet interessant! en de taxi-handel alleen maar verziekt met goedkope rit-prijzen

Martijn Arnout Dörr|21.09.12|12:42

Oh ja.. dan hebben we daar ook nog de 8% overhead-kosten voor Transvision + alle kosten van fouten en langer wachten op je centen via bank.. Wie worden hier beter van? Transvission, NS, & TX-Keur (KNV)! Dus met andere woorden, die zogenaamde subsidie die er niet opzit, dokken de taxibedrijven die er wel brood in zien gewoon zelf!! Dankjewel KNV taxi! hebben jullie mooi voor elkaar! zijn wij & de klant echt weer mee geholpen! Ik ben echt benieuwd hoelang deze reactie hier op blijft staan..

John van Beek|21.09.12|14:17

Het klopt dat ik geen rekening heb gehouden met de tijd, omdat klanten geen gebruik gaan maken van de gehele zone waar ze voor betalen. En ik reken met de maximale tarief en er zijn bedrijven die hun tarief lager hebben ingesteld. Ook hebben we hier in Alkmaar een OV-taxi en daar moeten klanten ook regelmatig langer op wachten dan gebruikelijk. Dus dit gaat echt niet werken en laten ze eerst de OV taxi maar eens op tijd rijden.En KNV is er echt niet voor de ondernemer maar voor de opdrachtgever.

Paul Dijkhuizen|01.10.12|02:29

Toch blijft het vreemd, taxibedrijven zijn gehouden aan een wettelijk maximum voor instap en kilometerkosten maar de NS niet?? Ook al zouden we geen geld per minuut rekenen, is het nog steeds niet toegestaan om het bedrag voor instap en/of per kilometer te verhogen… is toch echt bij wet vastgesteld! Wetten zijn er kennelijk niet voor iedereen… schijnt ook verboden te zijn om binnen een deelmarkt met meerdere aanbieders, subsidie te verlenen aan één of enkele daarvan… hoezo regiotaxi?

Paul Dijkhuizen|01.10.12|02:36

John, OV-taxi bestaat niet meer, kon ook niet, OV staat voor Openbaar Vervoer, definitie hiervan is vervoer dat rijdt volgens een dienstregeling, OV-taxi deed dit niet, had dus per definitie geen OV in de naam mogen hebben, is overgegaan in REGIO-taxi… Ontstaan uit, jawel, de TREINtaxi… ideetje van de NS als ik mij niet vergis, zodat de busmaatschappijen (connexxion) op rustige stations geen bussen meer in hoefden te zetten… Helaas al snel verhuisd naar uitsluitend de ‘drukke’ stations…

Paul Dijkhuizen|05.10.12|18:28

Kan iemand mij uitleggen waarom KNVtaxi voor de helft eigenaar is van een (commerciele)stichting? Is het niet een beetje vreemd dat een bond eigenaar is???

rodie van der steen|18.10.12|12:48

ben blij dat we allemaal wakker zijn geworden

Omer Ozer|11.12.12|17:58

Heel erg jammer voor de eenmanszaken die hard hun best doen hun brood te verdienen. In lelystad staan nu meer dan 11 taxi’s op het station te wachten op passagiers. Door deze regeling kunnen kunnen ze allemaal fluiten naar hun centen. Er moet een regeling komen voor bedrijven die niet te klein en niet een regeling om grote bedrijven te bevoordelen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.