‘Taxichauffeur is prachtig werk, maar het wordt te weinig gewaardeerd’

2018 was voor FNV Taxi een jaar dat gedomineerd werd door cao-onderhandelingen, succesvolle acties bij bedrijven en opdrachtgevers, moeizame overgangen van vervoer, goede en minder goede aanbestedingen. Het was het jaar waarin taxi-urenapp van de vakbond werd gelanceerd, maar ook het jaar van strijd met een andere app. Maar vooral ook het jaar van verandering, aldus Minke Jansma van FNV Taxi in haar terugblik op 2018.

De branche is nog lang niet in rustig vaarwater, maar we merken wel dat de sector doelgroepenvervoer weer een beetje groeit en dat met name de arbeidsmarkt aantrekt. Voor de werknemers in de sector goed nieuws; het maakt namelijk dat je een betere onderhandelingspositie hebt naar je werkgever toe. Wat schaars is wordt duur betaald, luidt het gezegde. Helaas gaat deze vlieger in de taxisector niet op. 

De lonen, de arbeidsvoorwaarden en met name de arbeidsverhoudingen lopen achter bij andere sectoren in Nederland. Zaken die in andere bedrijfstakken volkomen normaal zijn, zoals bijvoorbeeld roosters met begin- en eindtijden, toeslagen voor werken op onaangename uren en waardering en respect van je leidinggevende, zijn in de taxisector een utopie. Planners die chauffeurs afblaffen, leidinggevenden die personeel intimideren, discussies over de betaalde uren, grove cao-overtredingen; helaas zijn het voor ons normale geluiden. Uiteraard zijn er ook werkgevers die het wel goed (willen) doen en die hun werknemers waarderen, maar het zijn met name de slechte werkgevers die het imago van de markt bepalen.

Overstap naar andere sectoren

De enorme flexibiliteit, het imago en het gebrek aan zekerheid vertalen zich nu in een krappe chauffeursmarkt. Ook werknemers die al jaren als taxichauffeur werken, maken nu de keuze om naar andere sectoren te gaan, met betere arbeidsvoorwaarden en betere arbeidsverhoudingen. Omscholing naar buschauffeur, vrachtwagenchauffeur of de overstap naar bijvoorbeeld de metaalsector behoort nu tot de mogelijkheden en we zien werknemers deze kansen ook pakken. Hartstikke begrijpelijk maar voor de sector een probleem. Ervaren vakkrachten verdwijnen uit de sector en nieuwe chauffeurs zijn lastig te vinden. 

En dat terwijl wij zoveel chauffeurs met passie horen praten over hun werk. De diversiteit van het werk, de omgang met verschillende doelgroepen, de waardering van cliënten/klanten en het gevoel dat jij van belang bent voor de mobiliteit van diegenen die daar zelf niet voor kunnen zorgen, worden allen genoemd als positieve punten. Veel taxichauffeurs zijn trots op hun werk in het doelgroepenvervoer en doen het werk met veel plezier. Het is prachtig werk dat er toe doet maar dat prachtige werk is in de afgelopen jaren door opdrachtgevers en vervoerders te weinig gewaardeerd.

Werknemer is een mens, geen nummer

Om de werknemers voor de sector te kunnen behouden, zal er iets fundamenteel moeten veranderen in de houding van werkgevers en opdrachtgevers. Een werknemer is niet enkel een kostenpost, waardering uit je niet door je te laten leiden door excellijstjes. Een werknemer is een mens, geen nummer. Waardering uit je door aandacht te hebben voor de werknemers die het werk uitvoeren, door fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en vooral door werknemers serieus te nemen in het vak dat zij uitoefenen. 

In 2019 hoop ik dat we in de sector stappen kunnen maken om het imago, de arbeidsverhoudingen en de arbeidsvoorwaarden te verbeteren. Zodat we er samen voor zorgen dat de sector aantrekkelijk is voor nieuwe werknemers maar vooral ook dat we er voor zorgen dat de werknemers die nu al dag in dag uit het zorgvervoer verrichten, behouden blijven voor de sector.

Minke Jansma
FNV Taxi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

3 reacties op “‘Taxichauffeur is prachtig werk, maar het wordt te weinig gewaardeerd’”

Misschien dat het (a)sociaal fonds taxi zijn imago ook eens kan proberen te verbeteren, die werken er ook bepaald niet aan mee om iemand in loondienst te nemen.
Ik kreeg een boete door een foutje van ongeveer € 60.00 die nog hoger lag dan het jaarsalaris van mijn werkneemster.
Volgend jaar gaat deze werkneemster zich als ZZPer verhuren aan mij of ik neem haar in mijn op te zetten VOF, dan ben ik ook van die criminelen af.

R Anouke Van Der Wart|28.12.18|16:52

Even aan de FNV, ik werkte bij een flinke vervoerder, die om kosten te drukken uren ging inpikken. Dat scheelde ons gemiddeld 250 euro netto per maand. Klagen betekent ontslagen. Samen met een flink aantal collega’s de FNV gebeld. Antwoord: wij hebben niets raars gevonden (voor dat het uren inpikken begon), we zien het met 2 of 3 jaar wel weer. Hartelijk dank FNV.
Daarnaast is het vertrouwen in de chauffeur 0. Maakt niet uit wat of hoe er gebeurd. Aan jou wordt niets gevraagd. Jij bent schuldig.

arno palmen|04.01.19|08:53

Zo lang dat het voor werkgevers nog altijd oh zo makkelijk is om failliet te gaan, en een week later onder andere naam weer op te starten, blijft deze sector niet de beste naam hebben, chauffeurs zijn gewoon speelballen om maar onder de transitievergoeding uit te komen.

‘Taxichauffeur is prachtig werk, maar het wordt te weinig gewaardeerd’ | TaxiPro

‘Taxichauffeur is prachtig werk, maar het wordt te weinig gewaardeerd’

2018 was voor FNV Taxi een jaar dat gedomineerd werd door cao-onderhandelingen, succesvolle acties bij bedrijven en opdrachtgevers, moeizame overgangen van vervoer, goede en minder goede aanbestedingen. Het was het jaar waarin taxi-urenapp van de vakbond werd gelanceerd, maar ook het jaar van strijd met een andere app. Maar vooral ook het jaar van verandering, aldus Minke Jansma van FNV Taxi in haar terugblik op 2018.

De branche is nog lang niet in rustig vaarwater, maar we merken wel dat de sector doelgroepenvervoer weer een beetje groeit en dat met name de arbeidsmarkt aantrekt. Voor de werknemers in de sector goed nieuws; het maakt namelijk dat je een betere onderhandelingspositie hebt naar je werkgever toe. Wat schaars is wordt duur betaald, luidt het gezegde. Helaas gaat deze vlieger in de taxisector niet op. 

De lonen, de arbeidsvoorwaarden en met name de arbeidsverhoudingen lopen achter bij andere sectoren in Nederland. Zaken die in andere bedrijfstakken volkomen normaal zijn, zoals bijvoorbeeld roosters met begin- en eindtijden, toeslagen voor werken op onaangename uren en waardering en respect van je leidinggevende, zijn in de taxisector een utopie. Planners die chauffeurs afblaffen, leidinggevenden die personeel intimideren, discussies over de betaalde uren, grove cao-overtredingen; helaas zijn het voor ons normale geluiden. Uiteraard zijn er ook werkgevers die het wel goed (willen) doen en die hun werknemers waarderen, maar het zijn met name de slechte werkgevers die het imago van de markt bepalen.

Overstap naar andere sectoren

De enorme flexibiliteit, het imago en het gebrek aan zekerheid vertalen zich nu in een krappe chauffeursmarkt. Ook werknemers die al jaren als taxichauffeur werken, maken nu de keuze om naar andere sectoren te gaan, met betere arbeidsvoorwaarden en betere arbeidsverhoudingen. Omscholing naar buschauffeur, vrachtwagenchauffeur of de overstap naar bijvoorbeeld de metaalsector behoort nu tot de mogelijkheden en we zien werknemers deze kansen ook pakken. Hartstikke begrijpelijk maar voor de sector een probleem. Ervaren vakkrachten verdwijnen uit de sector en nieuwe chauffeurs zijn lastig te vinden. 

En dat terwijl wij zoveel chauffeurs met passie horen praten over hun werk. De diversiteit van het werk, de omgang met verschillende doelgroepen, de waardering van cliënten/klanten en het gevoel dat jij van belang bent voor de mobiliteit van diegenen die daar zelf niet voor kunnen zorgen, worden allen genoemd als positieve punten. Veel taxichauffeurs zijn trots op hun werk in het doelgroepenvervoer en doen het werk met veel plezier. Het is prachtig werk dat er toe doet maar dat prachtige werk is in de afgelopen jaren door opdrachtgevers en vervoerders te weinig gewaardeerd.

Werknemer is een mens, geen nummer

Om de werknemers voor de sector te kunnen behouden, zal er iets fundamenteel moeten veranderen in de houding van werkgevers en opdrachtgevers. Een werknemer is niet enkel een kostenpost, waardering uit je niet door je te laten leiden door excellijstjes. Een werknemer is een mens, geen nummer. Waardering uit je door aandacht te hebben voor de werknemers die het werk uitvoeren, door fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en vooral door werknemers serieus te nemen in het vak dat zij uitoefenen. 

In 2019 hoop ik dat we in de sector stappen kunnen maken om het imago, de arbeidsverhoudingen en de arbeidsvoorwaarden te verbeteren. Zodat we er samen voor zorgen dat de sector aantrekkelijk is voor nieuwe werknemers maar vooral ook dat we er voor zorgen dat de werknemers die nu al dag in dag uit het zorgvervoer verrichten, behouden blijven voor de sector.

Minke Jansma
FNV Taxi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

3 reacties op “‘Taxichauffeur is prachtig werk, maar het wordt te weinig gewaardeerd’”

Misschien dat het (a)sociaal fonds taxi zijn imago ook eens kan proberen te verbeteren, die werken er ook bepaald niet aan mee om iemand in loondienst te nemen.
Ik kreeg een boete door een foutje van ongeveer € 60.00 die nog hoger lag dan het jaarsalaris van mijn werkneemster.
Volgend jaar gaat deze werkneemster zich als ZZPer verhuren aan mij of ik neem haar in mijn op te zetten VOF, dan ben ik ook van die criminelen af.

R Anouke Van Der Wart|28.12.18|16:52

Even aan de FNV, ik werkte bij een flinke vervoerder, die om kosten te drukken uren ging inpikken. Dat scheelde ons gemiddeld 250 euro netto per maand. Klagen betekent ontslagen. Samen met een flink aantal collega’s de FNV gebeld. Antwoord: wij hebben niets raars gevonden (voor dat het uren inpikken begon), we zien het met 2 of 3 jaar wel weer. Hartelijk dank FNV.
Daarnaast is het vertrouwen in de chauffeur 0. Maakt niet uit wat of hoe er gebeurd. Aan jou wordt niets gevraagd. Jij bent schuldig.

arno palmen|04.01.19|08:53

Zo lang dat het voor werkgevers nog altijd oh zo makkelijk is om failliet te gaan, en een week later onder andere naam weer op te starten, blijft deze sector niet de beste naam hebben, chauffeurs zijn gewoon speelballen om maar onder de transitievergoeding uit te komen.