Handhaving niet altijd volgens taxiprotocollen

De coronaprotocollen voor veilig taxivervoer zijn door veel gemeenten en handhavende instanties geaccepteerd, maar nog zeker niet door allemaal. Bedrijven die zich aan de voorschriften houden, lopen dan toch tegen beperkingen of zelfs forse boetes aan. KNV vindt dat niet acceptabel en werkt aan nog bredere omarming van de voorschriften.

Een voorbeeld van waar het sectorprotocol botst met plaatselijk beleid, betreft het Rotterdamse CrewTax – ZenoDrivers. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het vervoer van scheepsbemanningen tussen Schiphol en schepen. In het kader van de protocollen wordt zo’n bemanning als een huishouden gezien. En aangezien aan boord de veiligheidsmaatregelen uit hetzelfde protocol in acht zijn genomen, mogen er maximaal vier passagiers per busje meereizen. Toch kregen taxi’s van dit bedrijf op Schiphol meerdere keren met handhavers te maken die er andere criteria op nahielden.

“We houden ons exact aan de voorschriften uit het protocol en we mogen dus maximaal vier leden van dezelfde bemanning tegelijk vervoeren”, legt Arthur Rath uit. “Toch werd ik laatst door een van mijn chauffeurs gebeld: hij was tegengehouden door een BOA die hem op die manier niet wilde laten rijden. En begin deze week was het zelfs met twee taxi’s tegelijk raak, waarbij ik het idee kreeg dat de handhavers onze taxi’s stonden op te wachten. We hebben maar net kunnen voorkomen dat we daarbij voor in totaal 11.000 euro boetes aan onze broek kregen.”

Noodverordening gaat boven sectorprotocol

Een woordvoerster van de gemeente Haarlemmermeer, waar Schiphol onder valt, geeft aan waarom de protocollen daar niet worden gehanteerd. “Ons handhavingsbeleid is gebaseerd op de noodverordening van het rijk, niet op de sectorprotocollen. Sectorprotocollen van brancheverenigingen moeten zijn gebaseerd op de geldende noodverordening en moeten zijn goedgekeurd door de rijksoverheid.”

Die noodverordening is dus leidend in het handhavingsbeleid van de gemeente Haarlemmermeer. “Ons handhavingsbeleid is gebaseerd op de wet- en regelgeving van de overheid en in dit geval op de noodverordening van het Rijk. Protocollen van brancheverenigingen moeten zijn goedgekeurd door de rijksoverheid. De lokale overheid gaat daar niet over.” Het beleid raakt dan ook niet alleen het bedrijf uit Rotterdam. “Wij zien vaker dat taxi’s en taxibusjes teveel passagiers vervoeren en zich daarbij niet houden aan de maatregelen zoals voorgeschreven door de noodverordening.”

Protocollen hebben status

Hubert Andela van KNV Zorgvervoer en Taxi stelt dat er vooral veel goed gaat in de naleving van de protocollen, maar geeft ook aan: “Er lopen meer KNV-leden aan tegen het feit dat BOA’s, politie en marechaussee de diverse sectorprotocollen niet erkennen. Dat is natuurlijk niet acceptabel. We maken als sector op advies van het kabinet en VNO-NCW de protocollen niet voor niks.”

Hij legt uit dat de protocollen zijn getoetst aan de kaders van het RIVM. Als de 1,5 meter afstand niet kan worden gehouden, kunnen andere maatregelen passend zijn. “Welke andere maatregelen – extra handhygiëne, eventueel solo rijden, mondkapjes of schermen – dan het beste zijn, bepaalden we samen met andere organisaties die er toe doen. Denk aan VNG, Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, IederIn en de vakbonden. Dat geeft de protocollen wel degelijk status.”

Andela stelt dat deze boodschap nog meer onder de aandacht moet worden gebracht, zodat alle handhavende instanties er hun beleid op af te stemmen. KNV praat daarover met onder meer grotere gemeenten en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “We verwachten dat dit op korte termijn effect gaat hebben. Nogmaals, de protocollen zijn niet voor niks in samenspraak met veel betrokkenen en deskundigen in elkaar gezet. Mocht een ondernemer in de tussentijd toch een boete krijgen, dan raad ik hem of haar zeker aan om daar bezwaar tegen te maken.”

Lees ook: Nieuwe coronaprotocollen zorgvervoer en taxivervoer

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

9 reacties op “Handhaving niet altijd volgens taxiprotocollen”

Marco Mens|11.06.20|11:56

De wirwar van regels en protocollen die ook nog eens verschillen per gemeenten maakt het er allemaal niet makkelijker op. Beleid zou eenduidig moeten zijn en voor iedere burger begrijpelijk.
Op deze wijze wordt er naar willekeur gehandeld door overheden. En is het totaal onbegrijpelijk geworden hoe je nog verantwoord kan ondernemen. Zeker als je beseft dat mensen die van of naar Schiphol gaan vliegen/hebben gevlogen waarbij de onderlinge afstand van 1,5 meter ook niet meer gewaarborgd is/word.

Don Roemer|11.06.20|12:25

25 juni dient er een kort geding tegen de Staat en het RIVM door het ‘alternatieve’ RIVM met als boegbeeld wetenschapper Willem Engel. Hopelijk is deze fascistische idioterie dan snel voorbij. https://www.youtube.com/watch?v=j32avzg0218&t=1415s

Rodney Barten|11.06.20|12:44

Het is toch van de zotte dat je maar 4 personen in een busje vervoerd mag worden, krijg geregeld aanvragen van 5-8 passagiers. Moeten ze dan 2 taxibusjes nemen om vervolgens op Schiphol met z’n allen in het vliegtuig te stappen? Dit is niet uit te leggen.

Frans Ritzerfeld|11.06.20|12:56

71% overweegt te stoppen, dan worden die ander 29% ook nog de doodsteek toe gebracht, want wij willen ons allemaal zelf in stand houden, regelgeving in de taxibranche grenst aan het absurde.

michel boode|11.06.20|14:04

KNV kan wel leuk een protocol opstellen maar als dit niet door het RIVM wordt ondersteunt heeft dit geen waarde en gaan er gewoon maximaal 2 pax in een busje.

Peter Walgreen|11.06.20|17:05

Net nog een hele tijd met een rijinstructeur staan praten, hij mag gewoon weer lesgeven en zowel hij als zijn leerling(e) hoeven geen mondkapje te dragen!
Ze zitten dus ongeveer 30 centimeter van elkaar.

Jorg|11.06.20|17:42

Voor die 71% is alweer een nieuwe lichting onderweg ben ik bang.

https://www.kiwaregister.nl/publicaties/voorstel-verlaagde-tarieven-per-1-juli-2020

Peter Walgreen|14.06.20|23:23

Jorg,
Ik denk dat je wijst naar het verlagen van de prijs van een taxivergunning met liefst ongeveer € 1150.00 ik denk dat je helemaal gelijk gaat krijgen.
Het verlengen van je chauffeurskaart is overigens wel weer ongeveer € 7.00 duurder geworden, de dieven…..

mike van Wanum|17.06.20|09:23

Een taxi heeft een landelijk geldende vergunning ,waarom dan niet een landelijk vastgelegd protocol ? Noodverordening is dus in etappes van toepassing en eindigt als ze in het vliegtuig stappen waar ze dan een niet medisch masker op doen . Hoe is het virus dan in Nederland terecht gekomen ? Schijnveiligheid om een luchtvaartmaatschappij in leven te houden ,maar een kleine ondernemer die zijn hoofd boven water probeert gehouden ,op te hangen aan onduidelijke regels .

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.