Lars Winters
Taxi Innovatie Prijs

Acaro stelt data beschikbaar voor opdrachtgevers binnen doelgroepenvervoer

Lars Winters, algemeen directeur Partners in Mobiliteit (PiM). Foto: Partners in Mobiliteit

Tijdens Taxi Expo ’22 vindt ook de uitreiking van de Taxi Innovatie Prijs plaats. Deze prijs is in het leven geroepen om bedrijven te stimuleren te blijven innoveren. Acaro is een van de vijf genomineerden die kans maakt op deze felbegeerde prijs. Lars Winters, algemeen directeur van Partners in Mobiliteit, legt in een interview uit wat Acaro-platform inhoudt en waarom jij op hun zou moeten stemmen.

Wat ging er door je heen toen je te horen kreeg dat je genomineerd was?

“We zijn heel erg blij met de nominatie. Het voelt als een stukje waardering. Wij proberen onze klanten, dat zijn de opdrachtgevers van het doelgroepenvervoer zoals gemeenten, zo goed mogelijk te adviseren en bij te staan. Hoe ziet het vervoer er nu uit en hoe zou het er moeten uitzien in de toekomst? Om ze daarop voor te bereiden hebben we Acaro ontwikkeld. Het is fijn dat het erkend en herkend wordt.”

Kan je uitleggen wat Acaro-platform precies inhoudt?

“Acaro-platform is een tool waarmee opdrachtgevers data die rondgaat in het doelgroepenvervoer kunnen ontsluiten. Wij verzamelen alle data en maken deze beschikbaar. Opdrachtgevers kunnen dan zelf beslissen hoe ze die data benutten. De data zit nu vooral in de systemen van de vervoerders. Opdrachtgevers hebben daar slechts beperkte toegang tot. Wij draaien die rollen eigenlijk om. Wij zorgen ervoor dat de opdrachtgever altijd een real-time inzage heeft in de data die rondgaat in het systeem. Vervolgens kan de opdrachtgever zelf besluiten hoe deze informatie benut wordt. Hierdoor ben je als opdrachtgever veel meer in controle. Dat is waarom wij Acaro-platform hebben gebouwd.”

Aan wat voor soort data moeten we denken?

“Dat hangt af van de vraag of je het over vraagafhankelijk vervoer of routegebonden vervoer hebt. Als je het over vraagafhankelijk vervoer hebt, dan gaat het over data omtrent het boeken van een rit. Je ziet precies hoe een rit geboekt is, welk voertuig er rijdt, voor hoe laat een rit geboekt is, wanneer en waar iemand instapt, wanneer en waar iemand uitstapt, etc. Het gaat over allerlei data omtrent stiptheid, afrekenen en de duurzaamheid van het vervoer. Dat soort zaken zijn allemaal real-time te monitoren.”

Waarom is dat zo belangrijk?

“Op deze manier worden de reizigers veel nadrukkelijker betrokken. Je kan ze real-time inzage geven in hun vervoer. Er zijn natuurlijk vervoerders die dat ook al aanbieden door middel van een eigen app, maar dan loop je er weer tegenaan dat je daarvoor afhankelijk bent van de vervoerder. Die reiziger is echter veel meer klant van de gemeente, dan klant van de vervoerder. Je kan dus als opdrachtgever jouw reizigers veel beter bedienen als je op de voorste rij zit qua data. Daarnaast kan je ook veel gerichter beleid ontwikkelen als opdrachtgever, als je zicht hebt op de praktijk. Ik zie dat veel opdrachtgevers die ambitie wel hebben, maar vaak de data niet hebben om te beoordelen waar de kansen en mogelijkheden liggen. Acaro kan daarbij helpen.”

Waarom moeten de mensen op jullie stemmen?

Als je het bekijkt vanuit het oogpunt van opdrachtgevers binnen het doelgroepenvervoer, dan denk ik dat Acaro dé innovatie is. Stem allemaal op Acaro, want daar wordt het vervoer beter van.”

U kunt hier uw stem uitbrengen op een van de vijf genomineerden voor de Taxi Innovatie Prijs. Wilt u ook aanwezig zijn bij Taxi Expo ’22? Dat kan! U kunt zich hier registreren

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

2 reacties op “Acaro stelt data beschikbaar voor opdrachtgevers binnen doelgroepenvervoer”

Menig Mening|13.09.22|15:21

Acaro doet mee voor de innovatieprijs. Wat is er innovatief aan deze software?
Software als Info Data Solutions van Zuyderland, Vervoersmanagement Online van PTRM, Smartwheels van EFCO of WinTop van Korton leveren al jaren real time informatie aan opdrachtgevers, zonder tussenkomst van vervoerder. Geen enkel van de door Acaro genoemde mogelijkheden is nieuw, laat staan innovatief, maar bestaat al jaren.
In hoeverre heeft Taxipro en/of Taxi-Expo hier onderzoek naar gedaan alvorens te nomineren?

Peter Vriens|16.09.22|10:47

Automatisering, de laatste 20 jaar is mede oorzaak dat veel taxibedrijven buiten spel staan met als gevolg een failissement.
Het beschikbaar zijn van een taxi, buiten de dicht bevolkte gebieden is een probleem geworden.
Dat alles onder de noemer innovatief, waarbij de overbodige verplichtte digitale handtekening in de bct een extra beletsel is om tot VRIJE keuze van taxi automatisering te komen.
Dergelijke innovaties kunnen we missen als kiespijn.
Minder regels met vrije keuze heeft de voorkeur.