Henk van Gelderen
Taxi Expo '22

Henk van Gelderen (AIM) pleit voor dialoog binnen taxibranche

Henk van Gelderen wil dialoog starten tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer. Foto: Henk van Gelderen

Tijdens Taxi Expo ’22 vindt ook het Nationaal Congres Contractvervoer plaats. Henk van Gelderen van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM), is een van de sprekers. Tijdens het congres wil hij een aantal zaken aan de kaak stellen. In dit interview licht hij alvast een tipje van de sluier op. “De sector heeft bijna geen vlees meer op de botten.”

Wat wil je zoal vertellen op het Nationaal Congres Contractvervoer?

“Ik wil verschillende zaken bespreken. Allereerst willen we laten zien wat het afgelopen jaar heeft opgeleverd qua aanbestedingen. De facts and figures. Wat waren de trends en ontwikkelingen? Wellicht dat we ook nog speciale aandacht gaan besteden aan zero-emmissie.”

“Daarnaast wil ik het ook hebben over de vraag hoe wij onze mooie voorziening in stand kunnen houden. Waar kunnen we efficiënter werken, zonder dat we de prijs per kilometer nog lager proberen te krijgen. Die handdoek is namelijk al helemaal uitgewrongen. De sector heeft bijna geen vlees meer op de botten. Er wordt nauwelijks nog geld in verdiend. We zullen dus moeten kijken naar hoe we het anders kunnen gaan doen. Daar hebben wij ook bepaalde ideeën over.”

Waarom wil je dat bespreekbaar maken?

“Omdat we ons oog op de toekomst moeten richten. Kijk naar al die aanbestedingen. Het kan niet meer goedkoper. De rek is eruit. Wellicht kan het wel efficiënter, maar dat is nog wat anders dan goedkoper. Daar hebben wij een visie over en die willen we op het congres ventileren.”

Wat wil je daarmee bereiken?

“Wij willen dat er een dialoog tussen opdrachtgevers en de taxibranche op gang komt. We moeten het hebben over oplossingen. Vaak zit het knelpunt niet eens bij de vervoerders, maar meer bij de politiek.”

Heb je daar een concreet voorbeeld van?

“Er zijn nog steeds gemeenten die verschillende vormen van vervoer apart aanbesteden. Denk hierbij aan de Regiotaxi, Wmo-vervoer en het leerlingenvervoer. De kans is groot dat die voorzieningen naar verschillende vervoerders gaan. Als dit nou eens bij één vervoerder gecombineerd wordt ondergebracht, is dat veel aantrekkelijker. Bijvoorbeeld voor de mensen die er werken. Want die kunnen dan betere contracten krijgen waarmee ze kunnen concurreren op de arbeidsmarkt. Iets wat nu erg nodig is. Maar dit soort zaken liggen wel aan de kant van de opdrachtgever, bij de gemeenten. Daar willen wij onder andere over praten.”

Waarom wil je deze discussie op tafel leggen tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer?

“Ik heb altijd gepleit voor dialoog met de opdrachtgevers. Dat zal ook wel moeten, want we zijn toch tot elkaar veroordeeld. Het Nationaal Congres Contractvervoer is daar een mooi podium voor.”

Heb je een beetje zin in het congres?

“Jazeker. We zitten met z’n allen in een heel dankbare sector. Het is veel meer dan alleen vervoer. Het is ook zorg. Vooral voor de mensen waarvoor we het doen. Het is een heel dankbaar beroep. Daarnaast is onze branche ook ontzettend dynamisch. Er gebeurt zoveel. Er is altijd wat te bespreken. Dat is wat onze sector zo mooi maakt.”

Wil jij ook bij het Nationaal Congres Contractvervoer aanwezig zijn? Dat kan! Registreer jezelf hier

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Henk van Gelderen (AIM) pleit voor dialoog binnen taxibranche | TaxiPro
Henk van Gelderen
Taxi Expo '22

Henk van Gelderen (AIM) pleit voor dialoog binnen taxibranche

Henk van Gelderen wil dialoog starten tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer. Foto: Henk van Gelderen

Tijdens Taxi Expo ’22 vindt ook het Nationaal Congres Contractvervoer plaats. Henk van Gelderen van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM), is een van de sprekers. Tijdens het congres wil hij een aantal zaken aan de kaak stellen. In dit interview licht hij alvast een tipje van de sluier op. “De sector heeft bijna geen vlees meer op de botten.”

Wat wil je zoal vertellen op het Nationaal Congres Contractvervoer?

“Ik wil verschillende zaken bespreken. Allereerst willen we laten zien wat het afgelopen jaar heeft opgeleverd qua aanbestedingen. De facts and figures. Wat waren de trends en ontwikkelingen? Wellicht dat we ook nog speciale aandacht gaan besteden aan zero-emmissie.”

“Daarnaast wil ik het ook hebben over de vraag hoe wij onze mooie voorziening in stand kunnen houden. Waar kunnen we efficiënter werken, zonder dat we de prijs per kilometer nog lager proberen te krijgen. Die handdoek is namelijk al helemaal uitgewrongen. De sector heeft bijna geen vlees meer op de botten. Er wordt nauwelijks nog geld in verdiend. We zullen dus moeten kijken naar hoe we het anders kunnen gaan doen. Daar hebben wij ook bepaalde ideeën over.”

Waarom wil je dat bespreekbaar maken?

“Omdat we ons oog op de toekomst moeten richten. Kijk naar al die aanbestedingen. Het kan niet meer goedkoper. De rek is eruit. Wellicht kan het wel efficiënter, maar dat is nog wat anders dan goedkoper. Daar hebben wij een visie over en die willen we op het congres ventileren.”

Wat wil je daarmee bereiken?

“Wij willen dat er een dialoog tussen opdrachtgevers en de taxibranche op gang komt. We moeten het hebben over oplossingen. Vaak zit het knelpunt niet eens bij de vervoerders, maar meer bij de politiek.”

Heb je daar een concreet voorbeeld van?

“Er zijn nog steeds gemeenten die verschillende vormen van vervoer apart aanbesteden. Denk hierbij aan de Regiotaxi, Wmo-vervoer en het leerlingenvervoer. De kans is groot dat die voorzieningen naar verschillende vervoerders gaan. Als dit nou eens bij één vervoerder gecombineerd wordt ondergebracht, is dat veel aantrekkelijker. Bijvoorbeeld voor de mensen die er werken. Want die kunnen dan betere contracten krijgen waarmee ze kunnen concurreren op de arbeidsmarkt. Iets wat nu erg nodig is. Maar dit soort zaken liggen wel aan de kant van de opdrachtgever, bij de gemeenten. Daar willen wij onder andere over praten.”

Waarom wil je deze discussie op tafel leggen tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer?

“Ik heb altijd gepleit voor dialoog met de opdrachtgevers. Dat zal ook wel moeten, want we zijn toch tot elkaar veroordeeld. Het Nationaal Congres Contractvervoer is daar een mooi podium voor.”

Heb je een beetje zin in het congres?

“Jazeker. We zitten met z’n allen in een heel dankbare sector. Het is veel meer dan alleen vervoer. Het is ook zorg. Vooral voor de mensen waarvoor we het doen. Het is een heel dankbaar beroep. Daarnaast is onze branche ook ontzettend dynamisch. Er gebeurt zoveel. Er is altijd wat te bespreken. Dat is wat onze sector zo mooi maakt.”

Wil jij ook bij het Nationaal Congres Contractvervoer aanwezig zijn? Dat kan! Registreer jezelf hier

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.