De watertaxi van Veltman Marine Service
Waddeneilanden

Veltman Marine Service stopt met nachtelijke watertaxi: ‘Zie geen oplossing meer’

De watertaxi Vigilant, van Veltman Marine Service, komende vanuit Ameland, meert aan in Holwerd. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Olaf Kraak

Na 33 jaar komt er een einde aan de nachtelijke watertaxi van de Veltman Marine Service. Deze dienst, die bij donker passagiers van waddeneiland Ameland van en naar vasteland vervoerde, was jarenlang niet weg te denken uit de cultuur van de eilanders. De watertaxi, die per 1 januari 2023 ophoudt te bestaan, stopt volgens eigenaar Richard Veltman vanwege beperkende regels. “Mijn besluit staat vast, het boek is dicht.”

“Wij voelen ons niet beschermd door de wet- en regelgeving”, legt Richard Veltman uit. “Het is nogal lastig gebleken om medewerking te krijgen bij het aanvragen van een vergunning. Toen hebben we maar de beslissing genomen om ermee te stoppen. Dat is natuurlijk verschrikkelijk jammer, maar ik zie gewoon geen oplossing meer.”

Milieuvergunning

In 2010 werd de watertaxi branche door Rijkswaterstaat gewezen op het verschil tussen de praktijk en de relevante wetgeving. In de jaren erna is gewerkt aan een wetswijziging (BPR) waarin watertaxi’s een plek zouden krijgen. Die wet is uiteindelijk in 2016 aangenomen. “Het gaat erom dat je een passende beoordeling laat uitvoeren die kijkt of jouw activiteit geen significant negatieve gevolgen heeft voor het milieu”, legt Veltman uit. “We hebben aan de bevoegde autoriteiten gevraagd hoe we dit gaan aanpakken, maar we werden niet warm ontvangen. Je wordt eigenlijk een beetje het bos in gestuurd. Op een gegeven moment weet je gewoon niet meer bij wie je moet aankloppen. Dan is de keuze heel simpel: we stoppen ermee.”

Hartverwarmende verhalen

Volgens Veltman maakten veel bedrijven maar ook overheden, zoals de brandweer, politie en ambulancepersoneel, veelvuldig gebruik van zijn watertaxi bij donker. “Maar ook veel eilanders en bezoekers”, zegt hij daar direct bij. Toen hij het nieuws naar buiten bracht, werd Veltman dan ook bedolven onder reacties en steunbetuigingen. “Wij hebben veel teleurgestelde en verbaasde reacties binnengekregen, maar ook hartverwarmende verhalen.”

“In al die jaren hebben wij honderden mensen, in allerlei omstandigheden, blij gemaakt met een overtocht. Denk daarbij aan vaders die hun vrouwen achterna gingen, omdat die op het punt stonden te bevallen. Of mensen die bijvoorbeeld nieuwe longen kregen en met spoed van het eiland af moesten, omdat ze op een wachtlijst stonden. Dat zijn heftige dingen.”

Caroline van der Plas

De commotie op het Waddeneiland was dan ook groot, toen bekend werd dat stekker uit de nachtelijke watertaxi zou worden getrokken. De kwestie heeft zelfs de landelijke politiek bereikt. Zo diende BBB-voorvrouw Caroline van der Plas zelfs een motie in, in de Tweede Kamer. De motie riep het kabinet op om er alles aan te doen om te voorkomen dat nachtelijk vervoer vanaf Ameland komt te vervallen. Deze motie werd uiteindelijk met 79 zetels door een meerderheid van de Tweede Kamer aangenomen. “Maar voor mij komt het wel wat laat”, zegt Veltman daarover. “Mijn besluit staat vast, het boek is dicht.”

Punt uit de taart

Hoewel Veltman met pijn in het hart afscheid neemt van de nachtelijke watertaxi, beaamt hij tevens dat dit slechts een van de vele diensten is die zijn bedrijf levert. “Het is een punt uit de taart. Ik ben er niet van afhankelijk, maar ik heb het altijd belangrijk gevonden. Dat komt omdat ik zelf ook een eilander ben. Ik ben hier opgegroeid en ik weet als geen ander wat zich kan afspelen tussen 19.00 uur ’s avonds en 06.00 uur ’s ochtends, wanneer de veerboot niet vaart.”

Minister zoekt naar mogelijke oplossingen

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) heeft aangegeven samen met de provincie Friesland te willen kijken naar een mogelijke oplossing voor de watertaxi tussen Ameland en Holwerd. De minister erkende voorafgaand aan de ministerraad van vrijdag, onder meer dat “zo’n watertaxi van levensbelang is” voor de bereikbaarheid van de eilanden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Veltman Marine Service stopt met nachtelijke watertaxi: ‘Zie geen oplossing meer’ | TaxiPro
De watertaxi van Veltman Marine Service
Waddeneilanden

Veltman Marine Service stopt met nachtelijke watertaxi: ‘Zie geen oplossing meer’

De watertaxi Vigilant, van Veltman Marine Service, komende vanuit Ameland, meert aan in Holwerd. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Olaf Kraak

Na 33 jaar komt er een einde aan de nachtelijke watertaxi van de Veltman Marine Service. Deze dienst, die bij donker passagiers van waddeneiland Ameland van en naar vasteland vervoerde, was jarenlang niet weg te denken uit de cultuur van de eilanders. De watertaxi, die per 1 januari 2023 ophoudt te bestaan, stopt volgens eigenaar Richard Veltman vanwege beperkende regels. “Mijn besluit staat vast, het boek is dicht.”

“Wij voelen ons niet beschermd door de wet- en regelgeving”, legt Richard Veltman uit. “Het is nogal lastig gebleken om medewerking te krijgen bij het aanvragen van een vergunning. Toen hebben we maar de beslissing genomen om ermee te stoppen. Dat is natuurlijk verschrikkelijk jammer, maar ik zie gewoon geen oplossing meer.”

Milieuvergunning

In 2010 werd de watertaxi branche door Rijkswaterstaat gewezen op het verschil tussen de praktijk en de relevante wetgeving. In de jaren erna is gewerkt aan een wetswijziging (BPR) waarin watertaxi’s een plek zouden krijgen. Die wet is uiteindelijk in 2016 aangenomen. “Het gaat erom dat je een passende beoordeling laat uitvoeren die kijkt of jouw activiteit geen significant negatieve gevolgen heeft voor het milieu”, legt Veltman uit. “We hebben aan de bevoegde autoriteiten gevraagd hoe we dit gaan aanpakken, maar we werden niet warm ontvangen. Je wordt eigenlijk een beetje het bos in gestuurd. Op een gegeven moment weet je gewoon niet meer bij wie je moet aankloppen. Dan is de keuze heel simpel: we stoppen ermee.”

Hartverwarmende verhalen

Volgens Veltman maakten veel bedrijven maar ook overheden, zoals de brandweer, politie en ambulancepersoneel, veelvuldig gebruik van zijn watertaxi bij donker. “Maar ook veel eilanders en bezoekers”, zegt hij daar direct bij. Toen hij het nieuws naar buiten bracht, werd Veltman dan ook bedolven onder reacties en steunbetuigingen. “Wij hebben veel teleurgestelde en verbaasde reacties binnengekregen, maar ook hartverwarmende verhalen.”

“In al die jaren hebben wij honderden mensen, in allerlei omstandigheden, blij gemaakt met een overtocht. Denk daarbij aan vaders die hun vrouwen achterna gingen, omdat die op het punt stonden te bevallen. Of mensen die bijvoorbeeld nieuwe longen kregen en met spoed van het eiland af moesten, omdat ze op een wachtlijst stonden. Dat zijn heftige dingen.”

Caroline van der Plas

De commotie op het Waddeneiland was dan ook groot, toen bekend werd dat stekker uit de nachtelijke watertaxi zou worden getrokken. De kwestie heeft zelfs de landelijke politiek bereikt. Zo diende BBB-voorvrouw Caroline van der Plas zelfs een motie in, in de Tweede Kamer. De motie riep het kabinet op om er alles aan te doen om te voorkomen dat nachtelijk vervoer vanaf Ameland komt te vervallen. Deze motie werd uiteindelijk met 79 zetels door een meerderheid van de Tweede Kamer aangenomen. “Maar voor mij komt het wel wat laat”, zegt Veltman daarover. “Mijn besluit staat vast, het boek is dicht.”

Punt uit de taart

Hoewel Veltman met pijn in het hart afscheid neemt van de nachtelijke watertaxi, beaamt hij tevens dat dit slechts een van de vele diensten is die zijn bedrijf levert. “Het is een punt uit de taart. Ik ben er niet van afhankelijk, maar ik heb het altijd belangrijk gevonden. Dat komt omdat ik zelf ook een eilander ben. Ik ben hier opgegroeid en ik weet als geen ander wat zich kan afspelen tussen 19.00 uur ’s avonds en 06.00 uur ’s ochtends, wanneer de veerboot niet vaart.”

Minister zoekt naar mogelijke oplossingen

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) heeft aangegeven samen met de provincie Friesland te willen kijken naar een mogelijke oplossing voor de watertaxi tussen Ameland en Holwerd. De minister erkende voorafgaand aan de ministerraad van vrijdag, onder meer dat “zo’n watertaxi van levensbelang is” voor de bereikbaarheid van de eilanden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.