Nieuwe standplaats Leidseplein lost weekenddrukte taxi’s niet op

De eerste week na opening van de nieuwe taxistandplaats op het Amsterdamse Leidseplein is relatief goed verlopen. Maar de enorme drukte met taxi’s in de uitgaansuren wordt ook in de nieuwe situatie niet opgelost en dat was ook nooit de verwachting. Voor deze en andere structurele knelpunten op en rondom de standplaats moeten andere oplossingen worden bedacht. Dat schrijft verkeerswethouder Pieter Litjens in een brief aan de Amsterdamse gemeenteraad.

De nieuwe taxistandplaats, met opstelstrook in het Leidsebosje, werd op 6 november in gebruik genomen. Het idee achter de veranderingen is het terugdringen van auto- en taxiverkeer op het plein, zodat er meer rust en ruimte voor fietsers en voetgangers ontstaat. In de eerste week bleek het ook zo te werken. “Tot aan het uitgaansweekend, maar ook tijdens grote delen van het weekend, voldeed de nieuwe standplaats aan de verwachtingen”, schrijft Litjens aan de raad.

Taxi’s netjes op hun plek

In die eerste dagen, toen de drukte op het Leidseplein en de vraag naar taxivervoer normaal waren, verliep alles eigenlijk naar behoren. Hooguit moesten chauffeurs gewezen worden op de juiste plaats om klanten in te laten stappen. Maar alle taxi’s stonden netjes waar ze moesten staan en uit de omgeving van het Leidseplein kwamen geen klachten over taxi-overlast. Met de inzet van verkeersregelaars werd alles ook op donderdagavond, de eerste uitgaansavond, in goede banen geleid.

Maar vrijdag en zaterdag was het in de avond en nacht een ander verhaal. Dan wordt het Leidseplein doorgaans overspoeld met uitgaanspubliek én taxi’s om deze mensen weer naar huis te brengen. “De capaciteit van de nieuwe standplaats is niet voldoende om deze aanvoer op te vangen. Dit is ook nooit de verwachting geweest”, schrijft de wethouder. “Structureel knelpunt voor het Leidseplein was en blijft de enorme toevoer van taxi’s (TTO’s en anderen). Dit lost de nieuwe standplaats niet op. Ook al is deze, ook tot tevredenheid van de chauffeurs, groter dan de vorige taxistandplaats op het plein.”

Andere oplossingen

“Per definitie kan niet worden verwacht dat bepaalde reeds bestaande knelpunten in de omgeving van het Leidseplein, zoals bijvoorbeeld het taxirondje Leidsegracht, met de nieuwe taxistandplaats worden opgelost. Voor deze knelpunten zal nog steeds naar andere oplossingen moeten worden gezocht”, aldus Litjens.

Het gaat om eerste bevindingen en een situatie waar alle betrokkenen nog aan moeten wennen. Zo wordt verwacht dat een groot deel van het taxiverkeer via de Stadhouderskade gaat rijden, maar het is afwachten wat dat precies met het verkeersbeeld ter plaatse zal doen. Ook van andere zaken moet de tijd uitwijzen of bestaande knelpunten veranderen, of dat er nieuwe ontstaan. Van nieuw gesignaleerd gedrag, zo legt de wethouder, staat nog niet vast of het een probleem vormt of dat het om ‘wengedrag’ gaat.

Nieuw knelpunt

Uiteraard blijft het monitoren op de grote standplaats niet tot de eerste week beperkt. Wel worden naar aanleiding van de eerste bevindingen al wat maatregelen genomen om taxichauffeurs en andere bestuurders in het gebied te stimuleren het ‘gewenste gedrag’ te vertonen. Als bepaalde gedragingen een nieuw knelpunt dreigen op te leveren, dan zal geprobeerd worden dat zo snel en hoed mogelijk te ondervangen.

De komende tijd hebben bepaalde thema’s verhoogde aandacht. Het gaat dan om aanrijroutes: waar ontstaat drukte en daardoor eventueel overlast voor omwonenden. Daarnaast is er het betaande rondje Raamplein – Leidsegracht – Prinsengracht en weer terug. Dit is een bekend knelpunt met veel toeterende taxi’s.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Nieuwe standplaats Leidseplein lost weekenddrukte taxi’s niet op”

Ruben Brandenburg|22.11.17|11:37

er is gewoon niet goed over nagedacht, hoe moet je nu na 7 uur savonds klanten op pikken bv bij paradiso, is onmogelijk geworden weteringschans is verboden in te rijden, het zelfde geld voor het nieuwe le mar theater, daar mag je ook niet meer komen met de taxi, als je even slecht ter been bent kan je het dus wel schudden om daar een taxi te pakken, trouwens op het hele stuk weteringschans zitten een paar hotelletjes, savonds niet bereikbaar meer. gewoon niet goed over nagedacht

Nieuwe standplaats Leidseplein lost weekenddrukte taxi’s niet op | TaxiPro

Nieuwe standplaats Leidseplein lost weekenddrukte taxi’s niet op

De eerste week na opening van de nieuwe taxistandplaats op het Amsterdamse Leidseplein is relatief goed verlopen. Maar de enorme drukte met taxi’s in de uitgaansuren wordt ook in de nieuwe situatie niet opgelost en dat was ook nooit de verwachting. Voor deze en andere structurele knelpunten op en rondom de standplaats moeten andere oplossingen worden bedacht. Dat schrijft verkeerswethouder Pieter Litjens in een brief aan de Amsterdamse gemeenteraad.

De nieuwe taxistandplaats, met opstelstrook in het Leidsebosje, werd op 6 november in gebruik genomen. Het idee achter de veranderingen is het terugdringen van auto- en taxiverkeer op het plein, zodat er meer rust en ruimte voor fietsers en voetgangers ontstaat. In de eerste week bleek het ook zo te werken. “Tot aan het uitgaansweekend, maar ook tijdens grote delen van het weekend, voldeed de nieuwe standplaats aan de verwachtingen”, schrijft Litjens aan de raad.

Taxi’s netjes op hun plek

In die eerste dagen, toen de drukte op het Leidseplein en de vraag naar taxivervoer normaal waren, verliep alles eigenlijk naar behoren. Hooguit moesten chauffeurs gewezen worden op de juiste plaats om klanten in te laten stappen. Maar alle taxi’s stonden netjes waar ze moesten staan en uit de omgeving van het Leidseplein kwamen geen klachten over taxi-overlast. Met de inzet van verkeersregelaars werd alles ook op donderdagavond, de eerste uitgaansavond, in goede banen geleid.

Maar vrijdag en zaterdag was het in de avond en nacht een ander verhaal. Dan wordt het Leidseplein doorgaans overspoeld met uitgaanspubliek én taxi’s om deze mensen weer naar huis te brengen. “De capaciteit van de nieuwe standplaats is niet voldoende om deze aanvoer op te vangen. Dit is ook nooit de verwachting geweest”, schrijft de wethouder. “Structureel knelpunt voor het Leidseplein was en blijft de enorme toevoer van taxi’s (TTO’s en anderen). Dit lost de nieuwe standplaats niet op. Ook al is deze, ook tot tevredenheid van de chauffeurs, groter dan de vorige taxistandplaats op het plein.”

Andere oplossingen

“Per definitie kan niet worden verwacht dat bepaalde reeds bestaande knelpunten in de omgeving van het Leidseplein, zoals bijvoorbeeld het taxirondje Leidsegracht, met de nieuwe taxistandplaats worden opgelost. Voor deze knelpunten zal nog steeds naar andere oplossingen moeten worden gezocht”, aldus Litjens.

Het gaat om eerste bevindingen en een situatie waar alle betrokkenen nog aan moeten wennen. Zo wordt verwacht dat een groot deel van het taxiverkeer via de Stadhouderskade gaat rijden, maar het is afwachten wat dat precies met het verkeersbeeld ter plaatse zal doen. Ook van andere zaken moet de tijd uitwijzen of bestaande knelpunten veranderen, of dat er nieuwe ontstaan. Van nieuw gesignaleerd gedrag, zo legt de wethouder, staat nog niet vast of het een probleem vormt of dat het om ‘wengedrag’ gaat.

Nieuw knelpunt

Uiteraard blijft het monitoren op de grote standplaats niet tot de eerste week beperkt. Wel worden naar aanleiding van de eerste bevindingen al wat maatregelen genomen om taxichauffeurs en andere bestuurders in het gebied te stimuleren het ‘gewenste gedrag’ te vertonen. Als bepaalde gedragingen een nieuw knelpunt dreigen op te leveren, dan zal geprobeerd worden dat zo snel en hoed mogelijk te ondervangen.

De komende tijd hebben bepaalde thema’s verhoogde aandacht. Het gaat dan om aanrijroutes: waar ontstaat drukte en daardoor eventueel overlast voor omwonenden. Daarnaast is er het betaande rondje Raamplein – Leidsegracht – Prinsengracht en weer terug. Dit is een bekend knelpunt met veel toeterende taxi’s.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Nieuwe standplaats Leidseplein lost weekenddrukte taxi’s niet op”

Ruben Brandenburg|22.11.17|11:37

er is gewoon niet goed over nagedacht, hoe moet je nu na 7 uur savonds klanten op pikken bv bij paradiso, is onmogelijk geworden weteringschans is verboden in te rijden, het zelfde geld voor het nieuwe le mar theater, daar mag je ook niet meer komen met de taxi, als je even slecht ter been bent kan je het dus wel schudden om daar een taxi te pakken, trouwens op het hele stuk weteringschans zitten een paar hotelletjes, savonds niet bereikbaar meer. gewoon niet goed over nagedacht