Taxistandplaats Den Haag
Brandbrief

Steeds meer vergunningloze taxichauffeurs actief in Haagse opstapmarkt: ‘Gemeente schiet al jaren tekort’

Taxistandplaats bij het Binnenhof in Den Haag. Foto ter illustratie. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Peter Hilz

Er zijn de afgelopen jaren steeds meer illegale taxichauffeurs actief op de Haagse opstapmarkt. Dat constateert Stichting Taxibelang Haaglanden (STH). Volgens STH-voorzitter Pieter Jan Biesheuvel moet er intensiever worden gehandhaafd.

Sinds 2014 is het voor taxichauffeurs die in Den Haag actief zijn in de opstapmarkt verplicht om aangesloten te zijn bij een Toegelaten Taxiorganisatie (TTO). Zonder TTO-vergunning, die wordt afgegeven door de gemeente, zijn chauffeurs niet welkom op de standplaatsen. Toch zijn vergunningloze chauffeurs steeds vaker op deze standplaatsen te vinden, constateert STH.

“Veel goedwillende chauffeurs zijn hier de dupe van”, schrijft voorzitter Pieter Jan Biesheuvel in een brandbrief aan het Haagse stadsbestuur. “Zij betalen netjes voor een vergunning en voldoen aan de geldende regels, terwijl zij steeds vaker constateren dat ook chauffeurs zonder een vergunning actief zijn op de opstapmarkt.”

Sluitstuk

Om deze problemen het hoofd te bieden moet er intensiever worden gehandhaafd, stelt Biesheuvel. Maar de gemeente schiet daarin volgens hem al jaren tekort. “Die handhaving moet er aan de voorkant zijn door te controleren op het hebben van een vergunning, en aan de achterkant door als sluitstuk de vergunning van de niet meewerkende TTO te kunnen intrekken”, aldus Biesheuvel.

De STH-voorzitter pleit daarom voor de terugkeer van zogeheten mysteryguest-onderzoeken. “Die controles zijn echter arbeidsintensief en kostbaar”, zegt Biesheuvel daar direct bij. “Dat betekent dat we dat alleen kunnen doen als de gemeente zijn taak ook weer serieus neemt.”

Capaciteitsproblemen

De gemeente staat niet onwelwillend tegenover het gebruik van mysteryguest-onderzoeken. “Het is een manier om te handhaven”, laat verantwoordelijk wethouder Arjen Kapteijns (Mobiliteit) via zijn woordvoerder tegen deze site weten. Toch lijkt een eventuele terugkeer nog ver weg. “Ook de gemeente Den Haag heeft te maken met capaciteitsproblemen onder handhavers. Dat kunnen wij niet snel oplossen.”

Daarnaast is de gemeente voorstander van een gelijk speelveld voor zowel de opstap- als de bestelmarkt. “Op dit moment is de opstapmarkt veel meer gereguleerd dan de bestelmarkt”, aldus de woordvoerder. Als het aan Den Haag wordt dat zo snel mogelijk veranderd, maar daar is echter wel een wetswijziging voor nodig. “Een aanpassing van de wet duurt nog wel enkele jaren”, verwacht de gemeente.

Broodroof

Hart voor Den Haag-voorman Richard de Mos hekelt de reactie van wethouder Kapteijns. De fractievoorzitter van de grootste partij in de Haagse gemeenteraad kan niet geloven dat het nog enkele jaren duurt voordat dit probleem kan worden opgelost. “Door niet op te treden faciliteert Kapteijns broodroof, want hardwerkende chauffeurs met een vergunning lopen nu klanten mis. Met zo’n wethouder als vriend heb je geen vijanden meer nodig.”

Daarnaast is De Mos van mening dat de GroenLinks-wethouder zich niet moet verschuilen achter het verschil tussen de opstap- en bestelmarkt. “Besteltaxi’s hebben, anders dan opstaptaxi’s, geen TTO-vergunning en mogen onder geen beding gebruik maken van taxistandplaatsen. Daar moet de wethouder gewoon keihard op handhaven, in plaats van zich te verschuilen achter landelijke wet- en regelgeving”, besluit De Mos.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.