Uber-chauffeur hoeft geen taxameter te gebruiken
Een taxichauffeur die een Uberrit reed zonder de in zijn auto aanwezige taxameter te gebruiken, zat daarmee volgens de rechter fout. Maar het hoger beroep kende een andere uitkomst.
De chauffeur in kwestie rijdt zowel regulier taxivervoer als vervoer via Uber. Bij ritten via de app wordt vooraf duidelijk om welke rit en prijs het gaat. En dan is het volgens de chauffeur dus niet nodig om de meter te gebruiken waarmee tijdens de rit de prijs wordt bijgehouden. De rit waarin hij werd ‘betrapt’ op het niet gebruiken van de taxameter was via de Uber-app tot stand gekomen.
In het kader van het hoger beroep is navraag gedaan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Daaruit bleek dat ILT geen apart vervolgingsbeleid heeft voor taxichauffeurs die voor Uber rijden. Met Uber zelf zijn daar ook geen afspraken over gemaakt. Volgens ILT is er geen taxameter nodig voor een Uberrit die via de app tot stand is gekomen en die een eenheidprijs oplevert. Als de taxameter aanwezig is, hoeft deze voor zo’n rit niet te worden gebruikt.
Vaste ritprijs
Het Besluit Personenvervoer 2000 schrijft voor dat bij taxivervoer een taxameter in het voertuig aanwezig moet zijn en gebruikt moet worden. Dat geldt niet voor contractvervoer en er zijn ook andere uitzonderingen mogelijk. Dat is bijvoorbeeld het geval bij taxivervoer waar de vaste ritprijs van tevoren is afgesproken door chauffeur en passagier – bijvoorbeeld via een app.
Dat de taxichauffeur zonder zijn taxameter te gebruiken een rit heeft gereden, staat voor iedereen vast. De vraag is of dat ook mocht. Taxivervoer mag in beginsel alleen worden verricht als de taxameter aan boord wordt gebruikt. Maar dat hoeft dus niet als een chauffeur zijn voertuig uitsluitend gebruikt voor taxiritten tegen een vast tarief. De man gebruikt zijn taxi echter zowel voor regulier vervoer als voor ritten via Uber, en dus niet uitsluitend voor ritten tegen een vast tarief.
Mag wel en niet
Maar het gerechtshof gaat een stapje verder. Want de regelgeving komt hier op neer: voor Uberritten hoef je geen taxameter te gebruiken, maar als je met datzelfde voertuig ook reguliere ritten rijdt, dan moet je de taxameter wél gebruiken voor Ubberritten. Maar het is eigenlijk niet duidelijk waarom dat dan zou moeten. Het gerechtshof spreekt daarom van een “een ongerijmdheid in de regelgeving”, want iets mag tegelijk wel en niet.
Het gerechtshof vindt het meest redelijke dan ook dat een taxichauffeur voor een Uberrit geen taxameter hoeft te gebruiken, waarbij het niet uitmaakt of de taxi ook voor andere vormen van vervoer wordt gebruikt. Het rijden van de Uberrit zonder taxameter is dan ook niet strafbaar, aldus het gerechtshof. De taxichauffeur is daarom van alle rechtsvervolging ontslagen.
Even iets anders,
De Taximeter is geijkt en krijgt jaarlijks een keuring en wordt dan weer geijkt op de wielomslag voertuig en krijgt dan een zegel en keuringsrapport!
Dit is een waarborging voor de klant zodat er tussendoor niet gesjoemelt kan worden!
Er is contractwerk met vaste tarieven Prima! Dat zijn de enige 2 systemen toegestaan!
Uber mag op basis GPS een rit berekenen bij opdracht klant zonder enige controle van waarborging en mag zelfs de tarieven tussendoor verhogen bij grote aanvraag
Klant en te weinig Taxi,s
Zit er soms een Zegel op die Uberserver?
De betaling gaat achteraf via europeese belasting ontduikende constructies!
Viva Ollanda!
Tijdens het taxi-examen inderdaad jaren geleden geleerd, dat bij een afgesproken prijs de meter mee moest lopen, o.a. om de klant duidelijk te maken, dat de afgesproken prijs inderdaad lager is, dan de wettelijke maximum prijs. Maar de Cabman geeft geen lopende meter aan.
Precies oneerlijke concurrentie.
of allemaal een taxi meter en bct of niemand,
En allemaal belasting betalen of niemand.
waneer komt deze uitspraak?
Of is de politiek en het rechtssysteem gezwicht voor het grote geld.
Ik begrijp niet goed waarom de nadruk zo op een Uberrit wordt gelegd. Oké het ging toevallig om een Uberrit. Maar alle contract of andersoortige ritten waar de passagier er geen enkel belang bij heeft wat de taxameter aangeeft, omdat de ritprijs duidelijk vooraf vaststaat en dus is overeengekomen, behoeft een taxameter niet gebruikt te worden.Dat kan vaak ook nog eens tot verwarring of zelfs fraude leiden.Wat bij Schiphol kortingen,toch de meterprijs afrekenen nogal eens voorkomt.Ik heb al in
een paar rechtszaken een paar jaar geleden gelijk in gekregen, bij chauffeurs die op Schiphol een boete hadden gekregen omdat zij de meter niet aan hadden gezet.Dus deze vrijspraak heeft niks met Uber te maken, wel raar dat er pas in hoger beroep vrijspraak is geëist.
Inderdaad Pierre, vorige week van een van mijn taxi’s verplicht een update laten uitvoeren omdat mijn Cabman niet meer werkte, en nu dus geen kortingsknop meer, dus bij een vooraf afgesproken prijs kan de klant niet meer zien wat hij werkelijk aan korting heeft gekregen bij een afspraak vooraf omdat je dan op het 0 tarief gaat rijden.
Je mag wel jurist zijn om de BCT en Taximeter juist te bedienen.
Bct kan bij contract werk, 80% van het taxi werk,meestal niet juist bediend worden ! Laat staan dat Ilt de gegevens er in op juistheid kan controleren.
@ Denise en iedereen :
Updaten van de BCT is Niet wettelijk verplicht!
De BCT, nu reeds 10 jaar oud, is van meet af aan rijp voor de sloop.
Welk ict project bedacht door de overheid eigenlijk niet ?
@ Denise, Precies ook wat Peter zegt. Update is niet verplicht. Staat nergens in de wet. Ik heb geen updates laten uitvoeren. BCT’s van mij voldoen aan de wettelijke specificaties toen ik ze kocht. Dat ze achteraf niet goed waren en updates plaats vonden is niet mijn probleem. Heb bijna 2 jaar geleden een proces verbaal van ILT voor gehad en daarop met behulp van Duco bezwaar ingediend en wacht nog steeds op uitspraak.
En iedereen is zo stom geweest om die dure update te laten uitvoeren terwijl het niet verplicht is. Laat je BCT weer terug zetten naar voor de update. Zou toch kunnen? Bij een PC kan je toch ook systeem herstel doen naar eerder punt voor een update
Dat is nou mijn volgende vraag @Ton van Dalfsen mijn BCT is gecrasht en had geen keus volgens de wira kon er alleen maar nieuwe software in dus je begrijpt het al mijn kortings knop is dus verdwenen
Ik zou zo graag de vorige versie software er weer in willen hebben , en inderdaad het word een onwerkbare situatie zo voor ons allen
@ Ton Koning, Vraag eens bij Cabman zelf. Ze moeten toch de oude software hebben. Waarom heeft TAXiTRONiC ( Neone) nog wel de kortingsknop? Volgens eerdere berichtgeving hier in het onderwerp kortingsknop was het bullshit dat de kortingsknop verboden was. Eigenlijk hebben de mensen die de kortingsknop hebben laten verwijderen met nieuwe software een niet meer gecertificeerde BCT omdat er aan geknoeid is door Cabman. Toch?
Je kan je afvragen wat al die BCT certificaten, keuringen en ijken voor nut gehad hebben.
Al deze gemaakte onkosten terug vorderen?
Ton (09.27uur)
Mijn Cabman BCT werkte in het geheel niet meer en door het laten uitvoeren van 2 updates over elkaar heen werkt deze wel weer gelukkig.
Het ging om een zogenaamde Fix update en daarna een update voor het vrijschakelen…..
En zoals ik altijd zeg: ILT kan mijn rug op. Ik laat mij niet voorschrijven hoe en wanneer ik mijn werk doe en bedien. Nog effe en de overheid verplicht je een bepaald toiletpapier te gebruiken. Ik heb een duidelijke administratie. De grootste brokken makers zijn de mensen die in de ochtend van huis naar kantoor rijden en na de hele dag achter de PC te hebben gewerkt dan met kleine oogjes weer aan hun terug reis beginnen. Zie alle ongelukken die eind van de dag gebeuren. Geen taxi bij betrokken
@ Denise, Waarom nog je BCT gebruiken. Ik rij al een jaar met een auto zonder BCT. Gewoon rittenstaten bijhouden. Komt op het zelfde neer. Begin tijd rit, eindtijd rit. belaste kilometers, onbelaste kilometers invullen.
En tegenwoordig de nieuwe wet op privacy mag ILT eigenlijk niet meer de gegevens uitlezen. Je mag weigeren ivm privacy wanneer en waar je bent geweest.
Probeer mijn BCT decodeer en uitlees http://www.bct-admin.nl programma eens gratis uit.Volledige rittenstaten,signalen bij overtreden rijtijden koppeling administratie, terugkijken tot op straatniveau (dus hoezo privacy?)daarom mocht ik laatst van de corrupte officier bij een rechtszaak niet als getuige deskundige gehoord worden.Ik weet veel te veel,ik weet ook dat er inmiddels veel mensen wel plezier hebben van de BCT,nou dat is fijn.Maar de verplichting moet verdwijnen,er zijn veel betere systemen.
Ton,
Ik denk dat je daar een ijzersterk punt hebt voor wat betreft de wet op de privacy.
Ton,
Ik denk dat je een ijzersterk punt hebt voor wat betreft de wet op de privacy!
Betreffende de BCT downgraden,dat schijnt niet te kunnen helaas volgens Cabman.Heb paar maanden terug dit probleem ook ook voorgelegd aan de ILT en Nmi,deze gaven aan dat deze beslissing puur en alleen bij Cabman zelf ligt.Mocht iemand weten waar of door wie downgraden mogelijk is hoor ik graag
@ Frank, Heel eenvoudig te downgraden: De BCT eruit halen. Voor de wielen van de auto op de grond leggen. Auto starten en in zijn vooruit zetten. Daarna Rittenstaten maken en wat je met je vinger de BCT bedient. Het zelfde met de pen op de rittenstaat schrijven. Net zo geloofwaardig als de BCT zelf. Alle tijden op de rittenstaat schrijven en misschien een apart kolom maken voor de pauzes.
Vanmorgen op de snelweg een wagen van ILT ingehaald. Had zo op gehoopt dat hij achter mij aan kwam. Wil graag proces verbalen hebben voor het niet hebben van updates. Want ze hebben wettelijk geen poot om op te staan.
@ Denise,
Wie heeft jou die update verplicht en was of is dat bedrijf bevoegd dat te doen?
Omdat updaten niet verplicht is, zijn velen nieuwgierig hoe dit in zijn werk is gegaan.
Daarnaast is het mogelijk en mag de taximeter voorzien zijn van zeg maar 20 kortingstarieven of een voorafgaande van de rit in de meter in te voeren ritprijs.
Straattaxi moet zich wel houden aan max.tarieven vastgesteld door de overheid.
Prijsafspraken zijn toegestaan.
Wat betreft de update, dat is automatisch gegaan bij de jaarlijkse keuring,er was niet bekend dat de kortingsknop zou worden verwijderd,dat bleek pas achteraf. Heb toen gevraagd hem terug te zetten,maar dat kan blijkbaar in de Cabman niet meer.
Peter, hoe kan je dan een voorafgaande prijs in de Cabman zetten??
Peter ,mag ik vragen hoe je dan van te voren een ritprijs in de cabman zet,of moet je de software hiervoor laten aanpassen?
Frank, Wij gebruiken daarbij de Digitax Taximeter waar veel tarieven in geprogrammeerd zijn.
Ook het oude enkel systeem zit bij ons in de meter, naast het dubbel systeem wat de laatste jaren gebruikt wordt. Daarin wordt afstand EN tijd berekend.
Het oude enkel systeem is tijd OF afstand berekenen.
Nadeel van het dubbel systeem is dat bij taxiwerk waarbij veel gewacht moet worden de wachttijd max. 22.20 euro per uur is. Een loonchauffeur kost meer!
Alles geijkt door NMI overigens.
Frank, Hebben ze je niet gevraagd om een update uit te laten voeren tijdens de keuring? Ze mogen niet zomaar ongevraagd een update uitvoeren. En zeker niet als het een eigen update van Cabman is. Ik heb helemaal geen updates in de cabman’s Dus als een rit met afgesproken is zetten wij de prijs na de rit erin bij afsluiten. Er moet een manier zijn om de oude versie er weer op te krijgen.
https://www.parool.nl/amsterdam/gaat-politiek-ook-uber-aanpakken~a4602720/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free
Veel onwaarheden in dit artikel. 1. Uber zelf heeft geen taxivergunningen. 2. Uber is er vanaf 2012 terwijl de TCA al vanaf de deregulering in 2000 geen monopolie i Amsterdam meer heeft. 3. De corrupte Politiek heeft Uber altijd schandalig bevoordeeld. En Uberpop schofterig lang getolereerd
Ton,
Ja ja ik had zelf gevraagd voor de update niet wetende van de consequenties. meestal rijdt ik inderdaad op 0 tarief en vul achteraf de prijs in.Beter zal zijn als de klant de meter ziet lopen,en dan achteraf ook zijn werkelijk verkregen korting ziet.
@Frank Jansen
het is niet de moeilijkheid om de software te herschrijven en aan te passen maar de wil om het te doen en het belang van de vraag van je klant dit is het zelfde met de uitdraai van je rittenstaat totaal een aanfluiting soms is communiceren en luisteren echt moeilijk arrogantie ten top
Nieuwe software moet gecertificeerd worden voordat het in de BCT gebruikt mag worden.
Dit certificeren heeft de fabrikant veel geld gekost.
Dat is een reden waarom de fabrikanten zeggen dat oude software niet meer kan.
Ze willen de kosten terug verdienen!
Eigenbelang van de Fabrikanten!
Natuurlijk kan de oude software er weer ingezet worden.
BCT marktwering is er niet omdat er slechts 1 Fabrikant is.
Ondanks alle update’s blijven opgeslagen BCT gegevens onbetrouwbaar dus onbruikbaar voor ILT.
Uber maakt gewoon gebruik van indicatieve prijzen. Website Uber: “De ritprijs kan afwijken als gevolg van het verkeer, weer en andere factoren”. Dat is dus hetzelfde als een normale taxirit. Mogen alle chauffeurs nu gaan rijden met een taxameter app?
Voor uber gebruik ik gewoon het popptje plus knoptje voor elke klant. Zo hou je een complete en sluitende (kilometer)administratie bij.