Besseling Vervoert, TESLA, touringcars

Ministerie IenM wil definitieve verlaging minimimleeftijd buschauffeurs

De minimumleeftijd van buschauffeurs moet definitief verlaagd worden van 21 naar 18 jaar. Dit wil minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Door de verlaging van de leeftijdsgrens kunnen jonge chauffeurs eerder worden aangetrokken en opgeleid voor de OV­sector. De sector kampt al langere tijd met een hoge gemiddelde leeftijd van chauffeurs en weinig nieuwe aanwas.

De minister heeft dit besloten naar aanleiding van een proef die in 2011 begon. Die proef is door Grontmij uitgewerkt in een rapport. Door de leeftijdsverlaging kunnen 18­-jarigen al een D-­rijbewijs krijgen, waarmee ze mogen rijden op stads­ en streekbussen en op touringcars met geregelde diensten. Om te mogen rijden op touringcars zonder een vast rooster moeten de chauffeurs minimaal 20 jaar oud zijn. Door de leeftijdsgrensverlaging kunnen chauffeurs op jongere leeftijd instromen.

Vergrijzing

De sector kampt al langere tijd met vergrijzing. In het rapport van het ministerie en Grontmij is te lezen dat veel geïnteresseerde jongeren niet willen of kunnen wachten tot ze 21 jaar zijn, waardoor ze een andere loopbaan kiezen. Doordat deze jongeren geen kans krijgen om in de OV­sector in te stromen, treden er maar weinig jonge chauffeurs toe in de sector.

Europese regelgeving stelt dat chauffeurs minimaal 18 jaar moeten zijn, maar in Nederland is 21 de wettelijke minimumleeftijd. Door de wet te veranderen kunnen jonge chauffeurs meteen op hun 18e in dienst treden bij een busbedrijf. Ze mogen dan alleen rijden op bussen die in Nederland rijden en het het traject mag niet langer dan 50 kilometer zijn.

Veiligheid

De proef wees uit dat het verschil in veilig rijgedrag bij chauffeurs tussen de 18 en 20 jaar nauwelijks verschilde van rijgedrag van chauffeurs tussen de 21 en 24 jaar. Daarbij wordt in het rapport de kanttekening gemaakt dat deze chauffeurs minder kilometers aflegden dan oudere chauffeurs en dat de testgroep gering was. Deze kanttekeningen zijn voor de minister echter geen reden om de leeftijd niet te verlagen.

Bovendien zouden er veel voordelen zitten aan de verlaging van de minimumleeftijd. Naast een oplossing voor de vergrijzing, zou er door de leeftijdsgrensverlaging een kweekvijver ontstaan waaruit uiteindelijk betere chauffeurs kunnen worden geselecteerd.

KNV

De werkgeversorganisatie KNV reageerde verheugd op de verlaging van de minimumleeftijd. De organisatie maakt zich al langere tijd zorgen om de vergrijzing in de taxibranche.

Voorzitter Tonnie Hodes van KNV Busvervoer: ‘Jongeren met de vereiste kwaliteiten kunnen door de leeftijdsgrensverlaging gelijk na hun middelbare schoolopleiding kiezen voor een prachtig beroep. Touringcarvervoer past uitermate goed in het vervoer van de toekomst. Het is flexibel en bovendien de meest duurzame vorm van reizen. Deze jonge mensen zijn meer dan welkom’.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

6 reacties op “Ministerie IenM wil definitieve verlaging minimimleeftijd buschauffeurs”

Bas van der Donk|25.11.15|16:21

Je moet je serieus afvragen of iemand van 18 jaar al een dergelijke verantwoording zou kunnen dragen. Ik denk dat we de verantwoordelijkheden en benodigde competenties van een touringcarchauffeur niet moeten onderschatten. Ik zou eens gaan beginnen om chauffeurs op te leiden in sitiaties waarbij samen wordt gereden met een ervaren chauffeur op pendelreizen en/of int lijndiensten. Ook een gedegen opleiding traject binnen de taxiwereld zou een optie zijn.

Yvonne S. Jansen|26.11.15|14:34

Helemaal mee eens, Bas van der Donk. Het is niet voor niets dat veel werkgevers in deze branch stellen dat chauffeurs al meerdere jaren hun rijbewijs moeten hebben. Je wilt toch niet dat zij met passagiers aan boord van hun fouten moeten leren!

Viptouringcar.nl|27.11.15|15:13

Ik zou geen 18-jarige chauffeur zomaar iedere vorm van touringcarvervoer laten verrichten binnen ons bedrijf. De rijvaardigheid mag dan wel nauwelijks verschillen t.o.v. ‘oudere’ chauffeurs, maar ervaring binnen het verkeer is er onvoldoende. Ook een 30-jarige die net zijn rijbewijzen heeft behaald en geen ervaring heeft in het verkeer zal dit eerst met een (personen)auto mogen gaan opdoen i.p.v. met een touringcar.
In de luchtvaart wordt je ook niet meteen gezagvoerder op een Boeing 747.

Ton van Dalfsen|07.12.15|17:15

Helemaal met jullie eens. Kijk maar eens naar de transportwereld. Ze doen altijd een onderzoek naar ongelukken met vrachtwagens maar vergeten daarbij ook de leeftijds catagorie mee te onderzoeken. Zal je verbazen hoeveel ongelukken er wel niet zijn met jonge onervaren chauffeurs. Laat men eerst maar ervaring opdoen op kleiner materiaal zoals bij de touringcars eerst ervaring opdoen op 14 persoons bussen of iets dergelijks. heel veel mensen kennen de krachten van groot materiaal. zelfs luxe wagen

Ton van Dalfsen|07.12.15|17:16

heel veel mensen kennen de krachten van groot materiaal NIET. zelfs een luxe wagen

Albert van Kerkhoff|26.12.15|17:23

helaas, ervaring kan men enkel bekomen indien me aan het roer staat. In mijn beleving maakt het dan geen verschil of men met 18 aan de eerste busreis begint of bij de 50 jarige leeftijd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.