Dwangsom goedkope reisbladenboekjes touringcars ingetrokken
Uitgeverij Werkmappentaxi kan doorgaan met het uitgeven van zijn goedkope reisbladenboekjes voor touringcars. ILT oordeelt na een bezwaarprocedure dat nergens expliciet een verbod op deze activiteit staat vermeld. De last onder dwangsom die ILT eerder oplegde aan de uitgeverij van Duco Douwstra is daarmee ingetrokken. Voor Douwstra is het in korte tijd de tweede overwinning in deze kwestie.
Voor ongeregeld busvervoer is een reisblad nodig, waarop de vervoerder voor elke reis de bestemming, de route en het aantal passagiers invult. Het is alleen Kiwa toegestaan om boekjes met deze bladen af te geven. Dit bedrijf heeft daarvoor een mandaat van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De uitgeverij van Duco Douwstra brengt echter al enige jaren reisbladenboekjes voor touringcars op de markt tegen veel lagere prijzen dan Kiwa rekent. Vanwege deze door ILT geconstateerde overtreding werd aan de uitgeverij een last onder dwangsom opgelegd van 100 euro per overtreding, met een maximum van 100.000 euro. Tegen dat besluit tekende de uitgeverij bezwaar aan.
Geen verbod
Terwijl die procedure nog liep, vroeg Douwstra de voorzieningenrechter om een voorlopige uitspraak. Deze viel uit in het voordeel van de uitgeverij: voorlopig mocht deze doorgaan met de verkoop ‘niet officiële’ reisbladen voor touringcars. De redenering van ILT dat de Europese Verordening het aan anderen dan Kiwa verbiedt om de reisbladen te verkopen hield volgens de rechter geen stand, al zei hij daarmee nog niets over het gebruik van de boekjes.
Na een hoorzitting op 12 juli jongstleden heeft ILT Rail en Wegvervoer besloten dat de beschikking van 19 april wordt ingetrokken. Die beschikking hield een last onder dwangsom in van 100 euro per overtreding door Uitgeverij Werkmappentaxi, met een maximum van 100.000 euro. Deze last onder dwangsom was door het besluit van de voorzieningenrechter al opgeschort.
Instanties aanwijzen
Opvallend is ook dat de ILT de redenering van de voorzieningenrechter volgt. Die constateerde namelijk dat Uitgeverij Werkmappentaxi weliswaar niet is aangewezen om de reisbladenboekjes uit te geven, maar dat de Europese Verordening 1073/2009 daarmee nog niet overreden wordt. Artikel 12, lid 4 van deze verordening bevat een gebod aan Europese lidstaten om één of meer instanties aan te wijzen voor het uitgeven van reisbladenboekjes voor touringcars. Daarmee is het nog geen verbodsbepaling.
Lees ook:
Nu is de chauffeurspas aan de beurt Douwstra!
Deze dient slechts 1 doel, namelijk de bankrekening van de Kiwa spekken.
Daar zal die echt niet voor bedoeld zijn.
Wanneer er bij onze oosterburen , door de T.U.V., €25 in rekening wordt gebracht wordt voor een vergelijkbare kaart is er nog werk aan de winkel.
Beste Volendam,De hele commerciële Kiwa monopolie moet van de baan.Maar eerst de BCT verplichting afschaffen,dat zijn er al een heleboel kaarten die je niet meer hoeft te kopen en kunnen we weer over de hele wereld kijken welke mooie systemen we graag in de taxi hebben.Er zou toch allang een systeem moeten zijn waar je via diverse apps bestellingen op kan krijgen.En we moeten weer mogen ondernemen zonder ILT dreigingen om niks.Er is uitvoerig overleg dat de prijzen in EU overeenstemming moeten
Als Kiwa al als enige wettelijke taken mag uitvoeren en er geen concurrentie is, dan mogen er niet meer kosten in rekening gebracht worden dan de werkelijke kosten, vergelijk leges voor een paspoort. Omdat je als burger/bedrijf nergens anders heen kunt mag er geen winst op gemaakt worden omdat er geen alternatief is. Het is dus geen geste van Kiwa maar puur eigenbelang om voorlopig de alternatieve reisbladen niet te verbieden, anders moet de prijs van hun producten omlaag naar kostprijs.