Leeftijdsgrens rijbewijs buschauffeur gaat omlaag naar 18 jaar
De leeftijdsgrens voor het behalen van een rijbewijs voor de bus te verlagen naar 18 jaar. De maatregel is volgens minister Schultz van Haegen nodig om te zorgen voor voldoende nieuwe buschauffeurs. KNV Bus ziet in deze maatregel een beloning voor de lobby van de afgelopen jaren.
Tussen 2011 en 2017 is met positief resultaat al geëxperimenteerd met de verlaging van de leeftijdsgrens. Nu varieert de minimumleeftijd – afhankelijk van de situatie – tussen de 21 en 24 jaar. Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu, wil de wet herzien om ervoor te zorgen dat er in de toekomst genoeg nieuwe chauffeurs zijn om het grote aantal oudere bestuurders op te volgen.
Lobby door touringcarsector
De leeftijdsverlaging zorgt er tevens voor dat de vervolgopleiding van jongeren die in het chauffeursvak willen stappen beter aansluit op hun middelbare school. De ministerraad heeft ermee ingestemd het besluit voor advies aan de Raad van State te zenden. De verwachting is dat de nieuwe leeftijdsgrens dit najaar gaat gelden.
Carlo Cahn, secretaris van KNV Bus, is goed te spreken over de voorgenomen maatregel. “Sterker nog: het is een gevolg van lobby door de touringcarsector. Er heeft tot 31 december 2016 een experiment gelopen waarbij mensen van 18, 19 en 20 jaar al examen mochten doen en onder enkele restricties mochten rijden. Wij hebben gepleit voor een wettelijke verankering hiervan en dit is nu het gevolg. We zijn er dus tevreden mee”, aldus Cahn.
Kan problemen geven
“Het enige resterende punt van zorg is dat binnen de Europese Unie de minimumleeftijd op 24 staat en dat Europese landen daar naar beneden toe van mogen afwijken. Veel landen om ons heen hebben dat ook daadwerkelijk gedaan, veelal naar 21 jaar. Maar dat geldt niet voor iedereen. Hoewel de kans klein is, kan het problemen geven als een te jonge chauffeur in een Zuid-Europees land ineens geen geldig rijbewijs blijkt te hebben. Een ander bezwaar dat we nog hebben geldt de restrictie om maximaal 50 kilometer rondom de standplaats te rijden. Dat is voor OV-chauffeurs geen punt, maar in de touringcarsector rijd je al snel veel meer.”
Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:
Mijn inziens een goed initiatief en een welkome aanvulling op de mogelijkheden voor nieuwe chauffeurs. Maar er is nog wel wat finetuning noodzakelijk. Nu is het voordeel alleen nog maar voor OV bedrijven en vrijwel niet voor touringcarbedrijven.
Om touringcarbedrijven jonge instrom te bieden zou het ook mogelijk moeten zijn dat een jonge chauffeur met rijbewijs onder begeleiding van een ervaren chauffeur ook een touringcar zou mogen besturen buiten de 50 KM grens. Op die manier kunnen wij nieuwe chauffeurs goed opleiden en zijn zij een paar jaar later klaar voor het echte werk. Van OV diensten leren de chauffeurs het vak van een touringcarchauffeur niet, dat beroepsverschil ligt te ver uiteen.
Om touringcarbedrijven jonge instroom te bieden zou het ook mogelijk moeten zijn dat een jonge chauffeur met rijbewijs onder begeleiding van een ervaren chauffeur ook een touringcar zou mogen besturen buiten de 50 KM grens. Op die manier kunnen wij nieuwe chauffeurs goed opleiden en zijn zij een paar jaar later klaar voor het echte werk. Van OV diensten leren de chauffeurs het vak van een touringcarchauffeur niet, dat beroepsverschil ligt te ver uiteen. Edwin Leuris https://www.limousine.nl