Kantoorbus

De Kantoorbus wil werktijd van reistijd maken

De Kantoorbus rijdt sinds deze week elke werkdag een paar keer heen en weer tussen Assen en Groningen. Drenthe Tours heeft deze touringcar zo ingericht dat er aan boord kan worden gewerkt. De Dienst Uitvoering Onderwijs heeft al tien van deze rijdende werkplekken aangekocht voor zijn werknemers.

Drenthe Tours heeft zich voor dit initiatief laten inspireren door het Belgische Colruyt, dat een bus huurt om zijn personeel van en naar het werk te laten brengen. Die touringcar is ingericht als rijdend kantoor, en de werknemers mogen hun reistijd dan ook als werktijd rekenen.

Drenthe Tours laat nu ook zijn Kantoorbus rijden, maar dan voor alle bedrijven die belangstelling hebben om hun werknemers zo van Assen naar hun werk in Groningen te laten rijden. Afhankelijk van hoe de werkgever daar instaat, begint de werkdag dan zodra de medewerker in kwestie de bus betreedt.

Op zoek naar alternatieven

De eerste grote klant is DUO, vertelt Klaas Jan de Vries van Drenthe Tours. “Zij hebben tien stoelen afgenomen voor hun werknemers. We rijden dan ook speciaal op het terrein waar DUO is gevestigd. Daar gaat geen openbaar vervoer rechtsreeks heen en de files rond Groningen zullen door de werkzaamheden aan de rondweg de komende jaren toenemen. Mensen moeten op zoek naar alternatieven en de Kantoorbus heeft als voordeel dat ze gelijk aan het werk kunnen. Ook staan mensen niet meer in de file, want de bus mag net als lijnbussen bij files over de vluchtstrook. En als je toch eens vaststaat in het verkeer, werk je gewoon door.”

Printer en kopieermachine

Aan boord is voorzien in extra beenruimte, tafeltjes om aan te werken, USB-aansluitingen, stopcontacten en koffie. Uiteraard is er wifi en mensen kunnen ook gebruikmaken van de printer en de kopieermachine aan boord. De touringcar rijdt een paar keer per dag van Assen naar Groningen en vice versa, met vier opstapplaatsen in Assen en twee in Groningen. Als er meer dan veertig stoelen zijn verkocht, zal Drenthe Tours een tweede touringcar gaan inzetten.

Zo ver is het overigens nog niet: op de eerste dag waren er twee passagiers, een dag later drie. “Op zich was wel bekend dat we op maandag 30 april begonnen. Maar veel mensen dachten dat wij ook meededen aan de landelijke staking in het OV en daar hebben we die eerste dagen wel last van gehad. Bovendien is het nu schoolvakantie. Ook de tien stoelen van DUO zijn nu nog vrijwel allemaal onbezet. Maar er is best veel belangstelling en vanaf volgende week zal het aantal reizigers echt gaan toenemen”, denkt De Vries.

Snel terugverdiend

Het jaarabonnement kost 4.000 euro. “Ter vergelijking: een treinabonnement tweede klas kost ongeveer 2.600 euro, eerste klas ongeveer 5.000 euro. Het is dus wel duurder dan dat tweede klas-abonnement. Maar de tijd die je in de Kantoorbus doorbrengt, kun je ook gebruiken om te werken. Reizen met onze bus is per dag 4 euro duurder dan met de trein, maar dat verschil verdien je snel terug als je reistijd kunt omzetten in werktijd.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.