Jan de Wit

NS kiest duurzame brandstof voor vervangend busvervoer

De touringcars die NS inzet bij werkzaamheden of storingen rijden met ingang van het nieuwe jaar op een biobrandstof die gemaakt wordt uit afval. Dit doet de spoorvervoerder samen met de Jan de Wit Group en Transvision, die maandag de contracten hebben gewonnen om het vervangend busvervoer voor NS te verzorgen.

Deze twee partijen beloven met ingang van het nieuwe contract meteen te gaan rijden op de brandstof HVO. Deze Hydrotreated Vegetable Oil wordt gemaakt van afgewerkt frituurvet en industriële vetten en worden dus beschouwd als klimaatneutraal, wat betekent dat ze zonder CO2-uitstoot rijden. Bovendien legt de productie ervan geen beslag op natuurlijke bronnen of voedselproductie.

Uitstootvrij busvervoer

Het gebruik van deze brandstof is voor NS een belangrijke eerste stap naar volledig uitstootvrij busvervoer. Dit als aanvulling op het duurzame treinvervoer, want sinds januari 2017 rijden alle NS-treinen al op windstroom. Bovendien investeren NS, de Jan de Wit Group en Transvision de komende acht jaar nog verder in vervolgstappen voor volledig uitstootvrij busvervoer, zoals door pilots met bijvoorbeeld elektrische- of waterstofbussen. Transvision gaat in de loop van het contract al met een aantal elektrische bussen rijden.

De bussen die door Jan de Wit Group worden ingezet bij stremmingen van het treinvervoer, worden ook voor andere opdrachtgevers gebruikt. Door dit contract zullen ook zij de vruchten plukken van deze duurzame brandstof. “NS is de eerste opdrachtgever die een volledige klimaatneutrale busreis vraagt. We hebben daarom besloten bij de start van dit nieuwe contract, als eerste bedrijf in Nederland, al onze bussen met eigen tankinstallaties van HVO te voorzien en hiermee als Jan de Wit Group al onze opdrachtgevers 100 procent klimaatneutraal busvervoer te bieden”, vertelt Walter de Wit, directeur Jan de Wit Group.

Elektrische bussen

Ook Transvision heeft beloofd om de onderaannemers te helpen om op HVO-brandstof te rijden, waardoor het nieuwe contract doorwerkt naar meer partijen. Tevens heeft het bedrijf de ambitie om dit vervoer met elektrische bussen uit te voeren. René van der Veer, directeur Transvision: “We zijn trots dat we samen met NS deze duurzame stappen zetten. We hebben direct contact gezocht met een Nederlandse bussenfabrikant om op termijn volledig elektrische touringcars in te kunnen zetten.”

Tijdens Taxi Expo 2018 vindt ook het gratis Seminar Busveiligheid plaats. U kunt zich (eveneens gratis) aanmelden voor deelname aan Taxi Expo en dan de optie ‘Seminar Busveiligheid’ aanvinken.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.