Touringcar, passagiers

Steeds meer touringcarbedrijven moeten chauffeurs ontslaan

Passagiers in een touringcar, foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

Het gehoopte herstel voor de touringcarbranche blijft nog altijd uit. Na inmiddels een half jaar met nauwelijks werk en omzet, komt het water steeds meer ondernemers aan de lippen te staan. Een groeiend aantal bedrijven ziet zich inmiddels gedwongen om vaste medewerkers te ontslaan. Dat zegt Carlo Cahn van Busvervoer Nederland in gesprek met TaxiPro TV.

Toen per 1 juli de coronamaatregelen werden versoepeld, werd ook touringcarvervoer weer goed mogelijk – uiteraard met inachtneming van diverse regels en voorschriften. Maar de harde realiteit is dat mensen de touringcar nog maar mondjesmaat weten te vinden. En die situatie begint zo langzamerhand onhoudbaar te worden, vertelt Cahn. “Wij vertegenwoordigen met 160 bedrijven zo’n 80 procent van de branche en mijn inschatting is dat vrijwel iedereen in liquiditeitsproblemen zit. Iedereen heeft betalingen uitgesteld, bussen zijn geschorst, er zijn afspraken met de Belastingdienst en leasemaatschappijen gemaakt.”

Echt in de problemen komen

Dat geeft wel wat lucht, maar Cahn benadrukt dat touringcarbedrijven hun geld moeten verdienen in het hoogseizoen, van half maart tot half oktober. Dan bouwen ze ook een buffer op voor de rest van het jaar. En dat gebeurt nu dus niet, want het hoogseizoen is al volledig verloren. “Waarschijnlijk ga je vanaf november zien dat de bedrijven echt in de problemen gaan komen.” De touringcarondernemers hebben al gesneden in de flexibele schil en Cahn schat in dat er intussen voor honderden chauffeurs in vaste dienst zijn ontslagen. En als er niets verandert, dan komen daar nog veel meer ontslagen bij, om maar niet te spreken van bedrijven die failliet gaan.

Bijschakelen

Daarmee dreigt volgens Cahn een “vaak onzichtbare maar onmisbare schakel” in de mobiliteit om te vallen. De brancheorganisatie is al langer bezig de noodklok te luiden maar verwacht daar de komende tijd nog wel een paar tandjes in bij te schakelen. Zo staan er werkbezoeken van Tweede Kamerleden aan bedrijven op het programma om het probleem beter in beeld te krijgen. Cahn blijft ondanks alles positief en ziet ook veel veerkracht bij de leden van Busvervoer Nederland, “maar het lastige aan deze crisis is dat er ook gezonde bedrijven door om kunnen vallen.” Het uitgebreide interview met Carlo Cahn is maandag 31 augustus vanaf 14.00 uur te zien in TaxiPro TV.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Steeds meer touringcarbedrijven moeten chauffeurs ontslaan | TaxiPro
Touringcar, passagiers

Steeds meer touringcarbedrijven moeten chauffeurs ontslaan

Passagiers in een touringcar, foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

Het gehoopte herstel voor de touringcarbranche blijft nog altijd uit. Na inmiddels een half jaar met nauwelijks werk en omzet, komt het water steeds meer ondernemers aan de lippen te staan. Een groeiend aantal bedrijven ziet zich inmiddels gedwongen om vaste medewerkers te ontslaan. Dat zegt Carlo Cahn van Busvervoer Nederland in gesprek met TaxiPro TV.

Toen per 1 juli de coronamaatregelen werden versoepeld, werd ook touringcarvervoer weer goed mogelijk – uiteraard met inachtneming van diverse regels en voorschriften. Maar de harde realiteit is dat mensen de touringcar nog maar mondjesmaat weten te vinden. En die situatie begint zo langzamerhand onhoudbaar te worden, vertelt Cahn. “Wij vertegenwoordigen met 160 bedrijven zo’n 80 procent van de branche en mijn inschatting is dat vrijwel iedereen in liquiditeitsproblemen zit. Iedereen heeft betalingen uitgesteld, bussen zijn geschorst, er zijn afspraken met de Belastingdienst en leasemaatschappijen gemaakt.”

Echt in de problemen komen

Dat geeft wel wat lucht, maar Cahn benadrukt dat touringcarbedrijven hun geld moeten verdienen in het hoogseizoen, van half maart tot half oktober. Dan bouwen ze ook een buffer op voor de rest van het jaar. En dat gebeurt nu dus niet, want het hoogseizoen is al volledig verloren. “Waarschijnlijk ga je vanaf november zien dat de bedrijven echt in de problemen gaan komen.” De touringcarondernemers hebben al gesneden in de flexibele schil en Cahn schat in dat er intussen voor honderden chauffeurs in vaste dienst zijn ontslagen. En als er niets verandert, dan komen daar nog veel meer ontslagen bij, om maar niet te spreken van bedrijven die failliet gaan.

Bijschakelen

Daarmee dreigt volgens Cahn een “vaak onzichtbare maar onmisbare schakel” in de mobiliteit om te vallen. De brancheorganisatie is al langer bezig de noodklok te luiden maar verwacht daar de komende tijd nog wel een paar tandjes in bij te schakelen. Zo staan er werkbezoeken van Tweede Kamerleden aan bedrijven op het programma om het probleem beter in beeld te krijgen. Cahn blijft ondanks alles positief en ziet ook veel veerkracht bij de leden van Busvervoer Nederland, “maar het lastige aan deze crisis is dat er ook gezonde bedrijven door om kunnen vallen.” Het uitgebreide interview met Carlo Cahn is maandag 31 augustus vanaf 14.00 uur te zien in TaxiPro TV.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.