Touringcar, passagiers
Touringcar

EU-voorstel om 17-jarigen rijbewijs te laten halen geldt niet voor aspirant-buschauffeurs

Passagiers in een touringcar, foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

De Europese Commissie presenteert voorstellen om het chauffeurstekort in Europa aan de pakken. Het Europese bestuursorgaan wil de regelgeving aanpassen, zodat jonge chauffeurs in heel Europa op 17-jarige leeftijd al aan een rijbewijsopleiding kunnen beginnen. Het voorstel geldt echter alleen voor vrachtwagenchauffeurs en daarmee “schiet het voorstel ernstig tekort in het personenvervoer”, zegt Raluca Marian, directeur van de Internationale Wegtransport Unie (IRU).

In Nederland is het al mogelijk om een rijopleiding tot bus- en touringcarchauffeur als 17-jarige te beginnen, maar in Europa is dat nog niet het geval. Om het personeelstekort aan te pakken wil de Europese Commissie de leeftijdsgrenzen binnen heel Europa versoepelen.

Uit een rapport van IRU uit 2022 blijkt dat er in Europa momenteel een tekort heerst van 600.000 chauffeurs. Volgens de prognose zal dit tekort tegen 2026 oplopen tot bijna 2 miljoen, als de huidige trend zich doorzet. De toename is te wijten aan de vergrijzing van de bestuurders en het lage aandeel jonge bestuurders. In Europa is slechts 6 procent van de beroepschauffeurs jonger dan 25 jaar.

Kloof

Doordat de Europese Commissie de wetgeving wil aanpassen, kunnen aspirant-chauffeurs jonger beginnen aan de rijopleiding. Volgens IRU neemt dit een belangrijke belemmering voor de toetreding weg. De kloof tussen de leeftijd waarop jongeren school afmaken en de datum waarop ze beroepschauffeur mogen worden is te groot.

In de nieuwe wetgeving wil de Europese Commissie de minimumleeftijd voor vrachtwagenchauffeurs op achttien jaar zetten. Daarnaast heeft het bestuursorgaan ook aanbevolen om 17-jarigen toe te staan een opleiding te beginnen. Deze wijziging geldt echter niet voor het personenvervoer waar ook touringcars onder vallen, tot ontsteltenis van IRU.

Verschil tussen lidstaten

“In het personenvervoer schiet het voorstel van de Europese Commissie ernstig tekort”, zegt Marian. “In sommige lidstaten zien we goed opgeleide 18-jarige mannen en vrouwen veilig bussen besturen, terwijl in veel andere lidstaten de minimumleeftijd tussen 21 en 24 jaar ligt.”

Marian verbaast zich erover dat de Europese Commissie het personenvervoer lijkt te vergeten. De IRU-directeur stelt dat de personeelstekort ook spelen in deze branche. “Er wordt door de EU geen stap genomen om het nijpende tekort aan chauffeurs in het personenvervoer aan te pakken.”

Dit artikel verscheen eerder op zustervakblad OVPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Sander Van Vliet

1 reactie op “EU-voorstel om 17-jarigen rijbewijs te laten halen geldt niet voor aspirant-buschauffeurs”

Stef Bouwhuis|09.03.23|16:18

De andere kant is dat met zo’n tekort je als werknemer ‘goud’ waard bent. Natuurlijk is er een CAO, maar dan nog kan je misschien wat extraatjes los krijgen. En werkgevers moeten ook veel doen om chauffeurs te werven. Direct een hoog loon bieden bij het starten van de opleiding bijvoorbeeld.

EU-voorstel om 17-jarigen rijbewijs te laten halen geldt niet voor aspirant-buschauffeurs | TaxiPro
Touringcar, passagiers
Touringcar

EU-voorstel om 17-jarigen rijbewijs te laten halen geldt niet voor aspirant-buschauffeurs

Passagiers in een touringcar, foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

De Europese Commissie presenteert voorstellen om het chauffeurstekort in Europa aan de pakken. Het Europese bestuursorgaan wil de regelgeving aanpassen, zodat jonge chauffeurs in heel Europa op 17-jarige leeftijd al aan een rijbewijsopleiding kunnen beginnen. Het voorstel geldt echter alleen voor vrachtwagenchauffeurs en daarmee “schiet het voorstel ernstig tekort in het personenvervoer”, zegt Raluca Marian, directeur van de Internationale Wegtransport Unie (IRU).

In Nederland is het al mogelijk om een rijopleiding tot bus- en touringcarchauffeur als 17-jarige te beginnen, maar in Europa is dat nog niet het geval. Om het personeelstekort aan te pakken wil de Europese Commissie de leeftijdsgrenzen binnen heel Europa versoepelen.

Uit een rapport van IRU uit 2022 blijkt dat er in Europa momenteel een tekort heerst van 600.000 chauffeurs. Volgens de prognose zal dit tekort tegen 2026 oplopen tot bijna 2 miljoen, als de huidige trend zich doorzet. De toename is te wijten aan de vergrijzing van de bestuurders en het lage aandeel jonge bestuurders. In Europa is slechts 6 procent van de beroepschauffeurs jonger dan 25 jaar.

Kloof

Doordat de Europese Commissie de wetgeving wil aanpassen, kunnen aspirant-chauffeurs jonger beginnen aan de rijopleiding. Volgens IRU neemt dit een belangrijke belemmering voor de toetreding weg. De kloof tussen de leeftijd waarop jongeren school afmaken en de datum waarop ze beroepschauffeur mogen worden is te groot.

In de nieuwe wetgeving wil de Europese Commissie de minimumleeftijd voor vrachtwagenchauffeurs op achttien jaar zetten. Daarnaast heeft het bestuursorgaan ook aanbevolen om 17-jarigen toe te staan een opleiding te beginnen. Deze wijziging geldt echter niet voor het personenvervoer waar ook touringcars onder vallen, tot ontsteltenis van IRU.

Verschil tussen lidstaten

“In het personenvervoer schiet het voorstel van de Europese Commissie ernstig tekort”, zegt Marian. “In sommige lidstaten zien we goed opgeleide 18-jarige mannen en vrouwen veilig bussen besturen, terwijl in veel andere lidstaten de minimumleeftijd tussen 21 en 24 jaar ligt.”

Marian verbaast zich erover dat de Europese Commissie het personenvervoer lijkt te vergeten. De IRU-directeur stelt dat de personeelstekort ook spelen in deze branche. “Er wordt door de EU geen stap genomen om het nijpende tekort aan chauffeurs in het personenvervoer aan te pakken.”

Dit artikel verscheen eerder op zustervakblad OVPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Sander Van Vliet

1 reactie op “EU-voorstel om 17-jarigen rijbewijs te laten halen geldt niet voor aspirant-buschauffeurs”

Stef Bouwhuis|09.03.23|16:18

De andere kant is dat met zo’n tekort je als werknemer ‘goud’ waard bent. Natuurlijk is er een CAO, maar dan nog kan je misschien wat extraatjes los krijgen. En werkgevers moeten ook veel doen om chauffeurs te werven. Direct een hoog loon bieden bij het starten van de opleiding bijvoorbeeld.