Taxichauffeur met mondkapje. Foto: IRU
Interview

Taxiwerq, FNV en TCA: ‘Brede aanpak chauffeurstekort is noodzakelijk’

Taxichauffeur met mondkapje. Foto: IRU, foto bij nieuwsbericht

Detacheerder Taxiwerq, vakbond FNV en Taxicentrale Amsterdam (TCA) willen dat de taxisector zijn personeelstekort samen met de overheid gaat aanpakken. Daarbij moet er aandacht zijn voor arbeidsvoorwaarden en werkdruk, stellen zij in de meest recente aflevering van TaxiPro TV.

Die aflevering stond geheel in het teken stond van het chauffeurstekort in de taxibranche. Wilbert Wijnne, commercieel directeur van Taxiwerq, legde uit dat het detacheringsbureau voor de coronacrisis nooit serieuze problemen heeft ondervonden door een tekort aan taxichauffeurs. Toen de vraag naar taxivervoer afnam vanwege corona, nam het aantal chauffeurs dat de branche verliet echter in ongekende mate toe.

Het aantal vacatures dat nu openstaat op de vacaturesite van Taxiwerq overstijgt het aantal werkzoekenden volgens hem flink. “Het zijn er nu 273, waarvan grofweg driekwart vervoer betreft in vaste routes, zoals schoolvervoer.” Desondanks heeft de detacheerder besloten om de vacature-eisen scherper te formuleren. “Zodat mensen echt begrijpen waar ze aan beginnen. Je wil voorkomen dat kandidaten starten en dat ze vervolgens afhaken om iets simpels, zoals dat het werk toch niet past bij hun thuissituatie.” Dit werkt volgens hem. De instroom is lager, maar het percentage dat de opleiding voltooit en uiteindelijk taxiwerk gaat doen is hoger.

Bij deze instroom van chauffeurs is Taxiwerq wel iets opgevallen. “Waar wij eerst het laatste deurtje waren waar mensen aanklopten voor werk, merkten we de afgelopen tijd dat een groot deel van de kandidaten aangaf dat tijdelijk taxiwerk te willen doen. Hun hart lag nog bij hun oude werk.” In zulke gevallen is het volgens Wijnne de taak van Taxiwerq om er toch voor te zorgen dat zij een passie voor taxiwerk krijgen. “Dit lukt bij sommigen”, stelt hij. “Maar het aandeel dat terugkeert naar hun oude werk zodra de kans zich voordoet, is wel groter.”

Andere aanpak bij aanbestedingen

Om mensen opnieuw in te laten stromen, oude chauffeurs terug te laten keren en een dergelijke leegloop in de toekomst te voorkomen, moet het huidige chauffeurstekort volgens Wijnne nu breed aangepakt worden. “Iedereen speelt hierbij een rol. De bonden, overheden, opdrachtgevers.” Hij wijst hierbij ook specifiek op aanbestedingen. “Deze moeten tegen goede prijzen, met goede eisen en voorwaarden, in de markt gezet worden.”

FNV Taxi-bestuurder Meindert Gorter sluit zich erbij aan dat het probleem gezamenlijk aangepakt moet worden, maar benadrukt dat niet alles weggeschoven kan worden op aanbestedingen. “Ik denk dat de branche echt zelf een probleem gecreëerd heeft. Op het moment dat het niet goed gaat met mensen op het gebied van werk, is de taxibranche de laatste plek waar zij naartoe gaan om nog een baan te vinden. Dit zegt iets over deze markt.” Vooral hier moet volgens hem iets aan worden gedaan.

Toegenomen druk maar geen extra waardering

“Hoewel het zorgvervoer een hartstikke mooi vak is en er een maatschappelijke taak wordt uitgevoerd, kan je arbeidsvoorwaardelijk beter pakketjes gaan bezorgen”, stelt Gorter. “Daar verdien je namelijk meer mee.” Wat hij als voornaamste gevolg van het chauffeurstekort ziet bij de overgebleven leden van FNV Taxi, is de druk die zij ervaren in het werk. “Ze hebben bijvoorbeeld contracten voor twintig uur maar worden veertig uur ingezet. Dat doet iets met mensen.” Toch worden zij volgens hem niet extra beloond. “Het zou goed zijn voor werkgevers als ze in andere branches zouden kijken hoe ze daar met arbeidsvoorwaarden en de beschikbaarheid van mensen omgaan. Dan zou er namelijk een hele andere blik ontstaan, waardoor je ook betere arbeidsvoorwaarden krijgt.”

Te oud om te investeren

De tak van de taxibranche die het hardst is geraakt door corona is de straattaximarkt. Taxicentrale Amsterdam (TCA) heeft zich desondanks staande weten te houden. Directeur Hedy Borreman legt uit dat TCA wel één derde van de aangesloten chauffeurs is kwijtgeraakt sinds de crisis. De vergrijzing heeft hier volgens haar ook een rol in gespeeld. “Er reden chauffeurs bij ons die op leeftijd zijn. Die gaven veelal aan dat ze niet meer wilden investeren in een nieuw voertuig en interen op hun eigen vermogen voor die paar jaar dat ze nog rijden.”

Maar ook TCA heeft volgens haar ondervonden dat chauffeurs de overstap maakten naar andere branches of ergens in loondienst zijn gaan werken. Nu de maatregelen weer worden versoepeld, neemt het werk echter weer toe en sluiten er geleidelijk weer wat chauffeurs aan. Voor nu redt TCA het met het huidige chauffeursbestand. “Zelfstandige chauffeurs hebben het werk wel voor het uitzoeken, dus zij kiezen niet per definitie voor onze ritten. Dat is een uitdaging voor ons als deze krapte aanblijft. Als we structureel onze ritten niet wegkrijgen, gaan we weer een wervingscampagne starten.”

Taxichauffeur weer echt een beroep maken

Borreman is het met de heren eens dat de taxibranche wel eens het afvoerputje van de maatschappij lijkt. De TCA-directeur vindt het zorgwekkend dat wanneer iemand geen ander werk kan vinden, het UWV zegt dat hij of zij taxichauffeur kan worden. De overheid heeft hier volgens haar aan bijgedragen door bepaalde opleidingen te schrappen. “Hier moet iets aan gedaan worden, zodat er meer kwaliteit binnenkomt en dat taxichauffeur weer echt een beroep wordt. Daarbij zien wij aanbestedingen die echt onder marktprijzen gaan. Wij rijden tegen de nationale meterprijs en dat is omgerekend een stuk hoger dan de kilometerprijzen die overheden hanteren bij aanbestedingen. Bij sommige aanbestedingen denk ik echt: daar kun je chauffeurs niet normaal van betalen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Taxiwerq, FNV en TCA: ‘Brede aanpak chauffeurstekort is noodzakelijk’”

Duco Douwstra|26.02.22|10:39

De oplossing voor het chauffeurs tekort is afschaffen van de achterlijke na 2000 verplicht gestelde examens, waardoor heel veel mensen ervan afschrikken om voor korte of langere tijd Taxichauffeur te worden. De overheid is ook hier weer op de stoel van de ondernemer gaan zitten, alsof ondernemers en grote centrales zelf niet bij machte zijn om bekwame en onbekwame chauffeurs van elkaar te onderscheiden. Verplicht iedere nieuwkomer om 3 maanden bij een centrale of grote ondernemer te werken klaar

Taxiwerq, FNV en TCA: ‘Brede aanpak chauffeurstekort is noodzakelijk’ | TaxiPro
Taxichauffeur met mondkapje. Foto: IRU
Interview

Taxiwerq, FNV en TCA: ‘Brede aanpak chauffeurstekort is noodzakelijk’

Taxichauffeur met mondkapje. Foto: IRU, foto bij nieuwsbericht

Detacheerder Taxiwerq, vakbond FNV en Taxicentrale Amsterdam (TCA) willen dat de taxisector zijn personeelstekort samen met de overheid gaat aanpakken. Daarbij moet er aandacht zijn voor arbeidsvoorwaarden en werkdruk, stellen zij in de meest recente aflevering van TaxiPro TV.

Die aflevering stond geheel in het teken stond van het chauffeurstekort in de taxibranche. Wilbert Wijnne, commercieel directeur van Taxiwerq, legde uit dat het detacheringsbureau voor de coronacrisis nooit serieuze problemen heeft ondervonden door een tekort aan taxichauffeurs. Toen de vraag naar taxivervoer afnam vanwege corona, nam het aantal chauffeurs dat de branche verliet echter in ongekende mate toe.

Het aantal vacatures dat nu openstaat op de vacaturesite van Taxiwerq overstijgt het aantal werkzoekenden volgens hem flink. “Het zijn er nu 273, waarvan grofweg driekwart vervoer betreft in vaste routes, zoals schoolvervoer.” Desondanks heeft de detacheerder besloten om de vacature-eisen scherper te formuleren. “Zodat mensen echt begrijpen waar ze aan beginnen. Je wil voorkomen dat kandidaten starten en dat ze vervolgens afhaken om iets simpels, zoals dat het werk toch niet past bij hun thuissituatie.” Dit werkt volgens hem. De instroom is lager, maar het percentage dat de opleiding voltooit en uiteindelijk taxiwerk gaat doen is hoger.

Bij deze instroom van chauffeurs is Taxiwerq wel iets opgevallen. “Waar wij eerst het laatste deurtje waren waar mensen aanklopten voor werk, merkten we de afgelopen tijd dat een groot deel van de kandidaten aangaf dat tijdelijk taxiwerk te willen doen. Hun hart lag nog bij hun oude werk.” In zulke gevallen is het volgens Wijnne de taak van Taxiwerq om er toch voor te zorgen dat zij een passie voor taxiwerk krijgen. “Dit lukt bij sommigen”, stelt hij. “Maar het aandeel dat terugkeert naar hun oude werk zodra de kans zich voordoet, is wel groter.”

Andere aanpak bij aanbestedingen

Om mensen opnieuw in te laten stromen, oude chauffeurs terug te laten keren en een dergelijke leegloop in de toekomst te voorkomen, moet het huidige chauffeurstekort volgens Wijnne nu breed aangepakt worden. “Iedereen speelt hierbij een rol. De bonden, overheden, opdrachtgevers.” Hij wijst hierbij ook specifiek op aanbestedingen. “Deze moeten tegen goede prijzen, met goede eisen en voorwaarden, in de markt gezet worden.”

FNV Taxi-bestuurder Meindert Gorter sluit zich erbij aan dat het probleem gezamenlijk aangepakt moet worden, maar benadrukt dat niet alles weggeschoven kan worden op aanbestedingen. “Ik denk dat de branche echt zelf een probleem gecreëerd heeft. Op het moment dat het niet goed gaat met mensen op het gebied van werk, is de taxibranche de laatste plek waar zij naartoe gaan om nog een baan te vinden. Dit zegt iets over deze markt.” Vooral hier moet volgens hem iets aan worden gedaan.

Toegenomen druk maar geen extra waardering

“Hoewel het zorgvervoer een hartstikke mooi vak is en er een maatschappelijke taak wordt uitgevoerd, kan je arbeidsvoorwaardelijk beter pakketjes gaan bezorgen”, stelt Gorter. “Daar verdien je namelijk meer mee.” Wat hij als voornaamste gevolg van het chauffeurstekort ziet bij de overgebleven leden van FNV Taxi, is de druk die zij ervaren in het werk. “Ze hebben bijvoorbeeld contracten voor twintig uur maar worden veertig uur ingezet. Dat doet iets met mensen.” Toch worden zij volgens hem niet extra beloond. “Het zou goed zijn voor werkgevers als ze in andere branches zouden kijken hoe ze daar met arbeidsvoorwaarden en de beschikbaarheid van mensen omgaan. Dan zou er namelijk een hele andere blik ontstaan, waardoor je ook betere arbeidsvoorwaarden krijgt.”

Te oud om te investeren

De tak van de taxibranche die het hardst is geraakt door corona is de straattaximarkt. Taxicentrale Amsterdam (TCA) heeft zich desondanks staande weten te houden. Directeur Hedy Borreman legt uit dat TCA wel één derde van de aangesloten chauffeurs is kwijtgeraakt sinds de crisis. De vergrijzing heeft hier volgens haar ook een rol in gespeeld. “Er reden chauffeurs bij ons die op leeftijd zijn. Die gaven veelal aan dat ze niet meer wilden investeren in een nieuw voertuig en interen op hun eigen vermogen voor die paar jaar dat ze nog rijden.”

Maar ook TCA heeft volgens haar ondervonden dat chauffeurs de overstap maakten naar andere branches of ergens in loondienst zijn gaan werken. Nu de maatregelen weer worden versoepeld, neemt het werk echter weer toe en sluiten er geleidelijk weer wat chauffeurs aan. Voor nu redt TCA het met het huidige chauffeursbestand. “Zelfstandige chauffeurs hebben het werk wel voor het uitzoeken, dus zij kiezen niet per definitie voor onze ritten. Dat is een uitdaging voor ons als deze krapte aanblijft. Als we structureel onze ritten niet wegkrijgen, gaan we weer een wervingscampagne starten.”

Taxichauffeur weer echt een beroep maken

Borreman is het met de heren eens dat de taxibranche wel eens het afvoerputje van de maatschappij lijkt. De TCA-directeur vindt het zorgwekkend dat wanneer iemand geen ander werk kan vinden, het UWV zegt dat hij of zij taxichauffeur kan worden. De overheid heeft hier volgens haar aan bijgedragen door bepaalde opleidingen te schrappen. “Hier moet iets aan gedaan worden, zodat er meer kwaliteit binnenkomt en dat taxichauffeur weer echt een beroep wordt. Daarbij zien wij aanbestedingen die echt onder marktprijzen gaan. Wij rijden tegen de nationale meterprijs en dat is omgerekend een stuk hoger dan de kilometerprijzen die overheden hanteren bij aanbestedingen. Bij sommige aanbestedingen denk ik echt: daar kun je chauffeurs niet normaal van betalen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Taxiwerq, FNV en TCA: ‘Brede aanpak chauffeurstekort is noodzakelijk’”

Duco Douwstra|26.02.22|10:39

De oplossing voor het chauffeurs tekort is afschaffen van de achterlijke na 2000 verplicht gestelde examens, waardoor heel veel mensen ervan afschrikken om voor korte of langere tijd Taxichauffeur te worden. De overheid is ook hier weer op de stoel van de ondernemer gaan zitten, alsof ondernemers en grote centrales zelf niet bij machte zijn om bekwame en onbekwame chauffeurs van elkaar te onderscheiden. Verplicht iedere nieuwkomer om 3 maanden bij een centrale of grote ondernemer te werken klaar