Interview

Duco Douwstra blijft strijden voor vervanging BCT

Vol overgave en zonder blad voor de mond te nemen. Dit beschrijft de houding van voormalig taxiondernemer en uitgever van de goedkope werkmap voor taxichauffeurs Duco Douwstra. Hiermee heeft hij veel voor elkaar gekregen, waaronder het verlagen van de hoge boetes voor taxichauffeurs en het legaliseren van het daklicht met bedrijfsnaam- en nummer. Één ding is hem nog niet gelukt: de overheid de rij- en rusttijden centraal en landelijk online laten registreren. Ook hier hoopt hij nog in te slagen.

Duco Douwstra was sinds 1963 werkzaam in de taxibranche. Eerst als chauffeur bij het voormalige RATAX, wat de Utrechtse Taxi Centrale (UTC) is geworden. In 1972 startte hij zijn eigen onderneming onder de vlag van de UTC, dat hij uitbouwde tot een bedrijf met 35 taxi’s. Bovendien was Douwstra twintig jaar voorzitter van de UTC. Dit bedrijf begon al in 1990 met automatiseren, namelijk met de Commodore 64. “Vanaf medio 2005 konden we alle taxichauffeurs efficiënt en nauwlettend monitoren”, stelt Douwstra. “Als er een klacht binnenkwam, konden we binnen vijf minuten achterhalen welke chauffeur het betrof. Dat werkte zeer preventief. De sancties waren namelijk niet mals.”

In 1996 werd er vanuit de politiek geopperd om alle taxi’s in Nederland te voorzien van een Boordcomputer Taxi (BCT) om de rij- en rusttijden te monitoren. “Hiervoor werd een werkgroep in het leven geroepen, waar ik ook deel van uitmaakte. Een aantal deskundigen haakten echter al snel af. Dit kwam mede doordat de beleidsmaker die door het voormalig ministerie van Infrastructuur en Milieu was aangesteld, niks wilde weten van de goedwerkende systemen die grote bedrijven zoals de UTC, RTC en TCA al geruime tijd gebruikten.”

Alternatief voor de BCT van de ILT

Er moest daarentegen een totaal nieuw systeem ontwikkeld worden om onder andere de rij- en rusttijden te controleren. “Dit zag ook ik als waanzin, omdat de bestaande systemen eigenlijk alleen maar landelijk uitgerold hoefden te worden.” Douwstra slaagde er echter niet in om de projectmanager en de overige beleidsmakers van het ministerie hiervan te overtuigen.

Uiteindelijk heeft het van 2005 tot 2016 geduurd voordat de huidige BCT verplicht werd. “Tegen wil en dank, zonder deugdelijk uittesten. Tot op de dag van vandaag werkt het systeem namelijk niet naar behoren. Dit terwijl het voor miljoenen euro’s ontwikkeld is en het de ondernemers ook veel geld kost.” Daarom werkt de ILT nu aan een alternatief, dat in 2024 gereed moet zijn. Taxiondernemers krijgen tot 2028 de tijd om over te stappen.

De ILT gaf recent aan dat het momenteel veel handwerk kost om gegevens van de arbeids- en rusttijden uit de BCT’s te halen en te verwerken. Om uiteenlopende redenen zou het ook wel eens mis gaan met het uitlezen, uploaden en verwerken van de BCT-bestanden. Dit kost naast de inspecteurs ook taxichauffeurs- en ondernemers veel tijd. Over het alternatief is tot nu toe bekend dat er geen specifieke app of apparaat meer verplicht zal zijn om arbeids- en rusttijden door te geven, zoals de BCT. Taxiondernemers mogen in plaats daarvan zelf kiezen welk apparaat of welke app ze hiervoor kiezen. De wijze waarop en de frequentie waarmee ze dit doen, zal wel vaststaan.

Alleen maar voordelen

Douwstra noemt het feit dat er een alternatief wordt ontwikkeld “te belachelijk voor woorden. Er is maar één manier om de taxibranche efficiënt, eerlijk en doelmatig te controleren en dat is online via een landelijke server met intelligente software. Alle taxi’s moeten hierin geregistreerd worden en kunnen zo gemonitord worden. Dit deden alle grote taxibedrijven- en centrales al voor de eeuwwisseling en verzekeraars bieden dit nu ook aan. De ILT zou dit ook moeten kunnen, maar dan voor alle chauffeurs in Nederland.”

Waarom de overheid nog steeds niet over de brug is gekomen, is volgens Douwstra nooit goed uitgelegd. “Een online systeem levert alleen maar voordelen op, want alle overtredingen komen veel duidelijker aan het licht. Er kan bijvoorbeeld gekeken worden wie er consequent te hard rijdt en op basis daarvan kunnen waarschuwingen worden gegeven. Chauffeurs weten in ieder geval dat ze in de gaten worden gehouden, wat de kans op overtredingen kleiner maakt. Dit zou het uitgangspunt moeten zijn. Er dienen hierbij wel duidelijke afspraken gemaakt te worden over wat er wel en niet beboet moet worden.”

Honderd keer gedacht: ‘ik stop ermee’

Dat de BCT in 2016 verplicht werd in alle taxi’s wil volgens hem overigens niet zeggen dat de taxicentrales gestopt zijn met het online monitoren van hun chauffeurs. “Dit doen ze nog steeds. Daarnaast hebben de taxi’s een boordcomputer, omdat het verplicht is. Maar aangehouden worden door de ILT via de BCT is uitzonderlijk. Dan ben je echt een pechvogel, maar tegelijkertijd is dat niet eerlijk.”

Tot op de dag van vandaag blijft Douwstra zich inzetten voor de landelijke online registratie van de rij- en rusttijden. “Ik heb al honderd keer gedacht: ‘ik stop ermee, want het gaat toch niet doordringen bij de overheid’. Maar iedere keer gaat het toch weer borrelen.” Na veel aandringen is hij uiteindelijk uitgenodigd bij het overleg over het alternatief over de BCT dat binnenkort zal plaatsvinden. Hier wil hij zijn zienswijze nog eens voor het voetlicht brengen.

Daarnaast wil hij graag in gesprek gaan met de nieuwe staatssecretaris voor Digitalisering, Alexandra van Huffelen. “Zij is directeur van de GVB geweest, dus ze moet bekend zijn met de centrale online registratie en coördinatie van voertuigen. Daarom zou ik graag mijn kijk op de zaak met haar delen en de vraag bij haar neerleggen waarom de ILT niet wil digitaliseren. Hopelijk biedt zij het licht aan het einde van een tunnel naar een meer transparante en betere taxibranche.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

23 reacties op “Duco Douwstra blijft strijden voor vervanging BCT”

Business VIP Service|17.02.22|12:54

Misschien kan Douwe in Rusland of Korea gaan werken en wonen, daar zijn gek op mensen in de gaten houden.

Ton van Dalfsen|17.02.22|13:25

Zoals ik al meerdere malen aangaf: Het systeem is er al jaren.
vdonl.nl/vdo_tachograaf bekijk deze website van vdo maar eens.
Al jaren in de transport en bus sector voor rij en rusttijden controle in gebruik en verplicht.
Zelfs online uitleesbaar. en rijstijl analyse.

Ton van Dalfsen|17.02.22|15:09

Het zal nu weer gebeuren: Quote: Een aantal deskundigen haakten echter al snel af. Dit kwam mede doordat de beleidsmaker die door het voormalig ministerie van Infrastructuur en Milieu was aangesteld, niks wilde weten van de goedwerkende systemen die grote bedrijven zoals de UTC, RTC en TCA al geruime tijd gebruikten.
En waarom? KIWA is bezig met een APP. ILT en KIWA zijn? 2 bendes die elkaar de hand boven het hoofd houden. En Mevr v Huffelen is bekend met de tachograaf

Duco Douwstra|17.02.22|16:12

Uit de reactie van “Business VIP Service” blijkt dat hetgeen ik voorstel heel erg hard nodig is. Kennelijk realiseert dit bedrijfje zich niet dat 80% van de Taxibranche al op deze manier wordt gemonitord, grote vervoerders moeten hun online gegevens al delen met hun opdrachtgevers en zo worden de TTO’s in Amsterdam al lang gecontroleerd. Maar mijn naam goed schrijven lukt VIP niet eens, het gaat er niet om, om mensen in de gaten te houden, maar wel om goed en kwaad te scheiden en uit te bannen.

Taxi Amsterdam|17.02.22|23:34

@Duco, business vip service heeft in ieder geval een terecht punt. Iets normaal gaan vinden wat eigenlijk helemaal niet normaal is moet men onmiddellijk mee gaan stoppen! Zie ook het huidige corona prik wanbeleid. Alsof het normaal is dat mensen bijna 4 keer per jaar geprikt worden met een tijdelijk goedgekeurd experimenteel vaccin die niet eens goed werkt. En dat allemaal voor een griep achtige virus! Het is triest om te zien hoe sommige mensen zich vandaag de dag gedragen door angst en paniek!

Taxi Amsterdam|17.02.22|23:39

Daarnaast is het zo dat er gewoon gehandhaafd moet worden. Daar hebben we handhavers en politie en ilt enz voor. Als we allemaal hun werk gaan zitten doen dan is het einde zoek! Dan krijgen we een samenleving dat elke burger de andere gaat controleren op weet ik veel wat. Vandaag is het zijn of haar rijstijl en morgen is het dat je een scheet liet! Met de verzekeringen idem! Waarom als iemand 20 jaar schadevrij rijdt nog een controlerende kastje aan boord om je rijstijl bij te houden?

Taxi Amsterdam|17.02.22|23:50

Zeggen die schadevrije jaren dan niets meer? Dat absurde systeem proberen ze ook te normaliseren maar dat is ook niet normaal! Lijkt me logisch toch dat als je 20 jaar schadevrij rijdt je een lagere premie betaalt dan een beginnende bestuurder? Moeten ze lekker bij beginnende bestuurders doen en niet bij mensen met vele schadevrije jaren! Gebruik maken van handige innovatieve apps en technieken kunnen altijd handig zijn maar big brother is watching you taferelen gaat mij een beetje te ver!

Taxi Amsterdam|18.02.22|00:07

En by the way @duco ik kan je vertellen dat de meeste TTO’s niks anders deden dan zakken vullen de afgelopen jaren Je moest is weten wat voor tuig er actief was in de Amsterdamse taximarkt onder het huidige mislukte tto beleid. Ze hadden toch alle data enz? Waarom bleven ze nog actief rijden dan? Goed en kwaad scheiden en uit bannen en bla dat is precies wat zij ook zeiden! Enigste wie de rotte appels hadden aangepakt waren de eerder genoemde controlerende instanties door simpelweg te handhaven!

Taxi Amsterdam|18.02.22|00:24

Niet dat het nu veel beter is hoor want er zijn
nog genoeg rotte appels maar mijn punt is vooral: Laat iedereen gewoon vooral zijn werk doen. De politie of handhaver uithangen terwijl je een taxi chauffeur / ondernemer of een taxicentrale bent lijkt me gewoon geen goed idee. Als je kijkt naar de TTO’s bijvoorbeeld dan is ook gebleken dat het totaal niet heeft gewerkt. Gewoon gezond verstand gebruiken met ze allen en gewoon je werk doen dan kom je er wel.

Duco Douwstra|18.02.22|00:34

Je noemt precies op waar ik al jaren voor aan het strijden ben, als jij zegt dat de TTO’s niet goed gecorrigeerd worden, dan wordt het des te meer de hoogste tijd, dat een aantal echte deskundigen de ILT gaan adviseren hoe en op welke manier zij wél orde op zaken kunnen stellen. Klanten oplichten, vrouwen lastig vallen en overige passagiers niet correct behandelen, intrekken voor bepaalde tijd of voor altijd van de chauffeurs pas. Duidelijk gedragsregels opstellen en laten ondertekenen.

Taxi Amsterdam|18.02.22|08:54

@duco ik ben het met je eens dat je bijv met het nieuwe taxi beleid wat de gemeente Amsterdam binnenkort gaat uitrollen duidelijkere gedragsregels kan opstellen en kan laten ondertekenen. Maar waar moet je dan allemaal mee akkoord gaan? Dat als je een keer net boven de toegestane maximum snelheid rijdt dan geautomatiseerd een bon krijgt? Gemeente Amsterdam wilt bijna alles binnen de ring terug dringen naar max 30 km/u. Ik zeg vooral prima ga daar maar op handhaven dan. En dan bedoel ik dus ga

Taxi Amsterdam|18.02.22|09:00

Aan het werk! Ga lekker flitsen of laseren of whatever maar laat mij met rust met je controlerende kastjes aan boord! Je hebt rotte appels in elke branche of overal gebeurt er wel wat @duco. Moeten mensen daardoor nu allemaal enkelbandjes om of verplicht afgeluisterd worden als zij aan het werk zijn? Kijk maar naar de stopera wat daarbinnen allemaal gebeurt! De ene na de andere schandaal met grensoverschrijdende gedrag enz. Daar nu ook tijdens het werk een enkelbandje om of afgeluisterd worden?

Taxi Amsterdam|18.02.22|09:08

Dat er ook misstanden zijn in de taxibranche dat is duidelijk maar om dan te zeggen we gaan weer experimenteren of we gaan de branche weer (discrimineren) of anders behandelen dan andere medeweggebruikers dat gaat mij veel te ver! Genoeg wanbeleid vanuit de gemeente Amsterdam ook de laatste jaren met dat autoluwe gebeuren! Een taxirit wat eerst nog geen tientje was is nu makkelijk 25 euro. Is toch ook eigenlijk oplichting? Ze hadden makkelijk een uitzondering kunnen maken voor taxi’s net zoals

Taxi Amsterdam|18.02.22|09:15

In andere Europese wereldsteden. Heb 4 jaar geleden aan tafel gezeten met iemand van de gemeente Amsterdam van verkeer en vervoer. Alles uitgelegd dat dat autoluwe voor taxi’s niet moest gaan gelden en dat het meer kost voor de klant meer uitstoot meer slijtage enz. Had ook Oslo als voorbeeld genoemd dat zij daar ook autoluw hadden maar nog wel met een gezonde verstand konden nadenken door een logische uitzondering te maken voor taxi’s! Hier werd maar niet geluisterd naar ons met als gevolg

Taxi Amsterdam|18.02.22|09:22

Jaren lang omrijden terwijl er makkelijk een uitzondering gemaakt kon worden voor taxi’s! Wat zeg jij @duco? Ook wel crimineel beleid eigenlijk of niet daar bij de gemeente Amsterdam? Jaren lang meer uitstoot en jaren lang onnodig meer kilometers. Bijv locatie Nwe Doelenstraat naar het Museumplein of de Damstraat naar Anne Frank. Omrijden of niet de taxiritjes Ad hoc of de (online) boekingen met of zonder vaste prijs gingen gewoon door hoor niet dat dat voor corona afnam. Zo lang zij niet eerst

Taxi Amsterdam|18.02.22|09:37

Zelf hun zooitje op orde hebben moeten zij helemaal niks gaan bepalen voor een ander! Jaren lang al die extra uitstoot en jaren lang hebben al die klanten extra betaald. Dag in en dag uit! Dit zijn keiharde feiten die ook onderbouwd kunnen worden met data en cijfers! Daarom zeg ik vooral laat iedereen gewoon goed zijn werk doen. Gedragsregels en protocollen enz dat is prima maar aub geen mass surveillance samenleving creëren! Kwaadwillenden zijn vroeg of laat toch de klos. En als je dan toch

Taxi Amsterdam|18.02.22|09:42

Een mass surveillance samenleving / systeem wilt dan mogen zij daar bij de stopera als voorbeeld er mee beginnen. Dan wil ik hun wel even volgen en afluisteren enz. Even kijken of ze wel doen waarvoor ze betaald worden van onze belasting centen. Na al die jaren wanbeleid lijkt me dat pas echt fair.

Jan de Waal|18.02.22|11:38

Taxi Amsterdam en Duco en andere collega”s laten we eerst lekker een bakkie nemen en daarna gewoon onze werkzaamheden uitvoeren en dat is de Gasten van A naar B rijden en de meest mogelijke service aanbieden en blijven doen,ik zit 33 jaar op de weg in Den Haag en al die controles van ILT en Politie daar krijg ik iedere staande houding weer de slappe lach van ieder die mij controleerd van deze twee instanties heeft gelijk ze snappen het zelf niet ik neem een bakkie en PROOST !!!

Taxi Amsterdam|18.02.22|13:16

@Jan de Waal ik ben ook vaak genoeg gecontroleerd hoor in Amsterdam en omgeving en of ze het nou snappen of niet dat hoort er gewoon bij. Zo lang ze maar geen fouten maken (als ze het niet snappen) heb ik er geen problemen mee. De laatste jaren in Amsterdam was het door dat autoluwe soms een hel om klanten van A naar B te brengen. Desondanks bleef ik professioneel en een top service aanbieden maar dat wanbeleid heeft psychisch ook veel gedaan zowel bij chauffeurs als bij klanten. Steeds maar

Taxi Amsterdam|18.02.22|13:24

Weer dat omrijden. Klanten die langer wachten op hun rit. Eenmaal aangekomen weer helemaal omrijden. Dat was de reden waarom ik ging praten met de gemeente Amsterdam. Ik wou juist efficiënt en snel van A naar B zowel voor de klant als voor mezelf. Net als hoe het altijd was voor taxi’s die dienstverlenend horen te zijn. Alles uitgelegd maar Amsterdam wou er maar niet aan beginnen. Alle Europese (hoofd)steden wel maar Amsterdam niet. Dan is dat van A naar B rijden soms echt niet leuk meer.

Taxi Amsterdam|18.02.22|13:35

En ergens in 2012 nog ver voor dat autoluwe gebeuren hadden ze campagnes om de taximarkt te stimuleren van ja wees het visitekaartje van Amsterdam rij efficiënt en ga niet omrijden enz. Kijk wat er paar jaar daarna gebeurde door hun eigen autoluwe wanbeleid. Verder blijf ik altijd doorgaan maar zal ik me altijd uitspreken als ik vind dat iets niet klopt of iets niet rechtvaardig is. Hopelijk gaat deze nieuwe wethouder het beter doen. Tot die tijd blijf ik ook bakkies hier en daar doen. PROOST!

Taxi Volendam|18.02.22|15:40

je moet op een normale manier de kost kunnen verdienen, echter dat gaat vanzelfsprekend niet met 5000 taxi’s in de hoofdstad. Veel te veel.
De concurrentie is moordend, waardoor er allerlei regels overtreden worden om aan de kost te komen.
Dat moet natuurlijk stoppen.
Om te beginnen zal dat toch aangepast moeten worden.
Na 22 jaar vrijgeven van vergunningen is dat wel duidelijk geworden.
10 bakker winkels in 1 straatje gaat ook niet.

Duco Douwstra|20.02.22|10:20

Beste Taxi Amsterdam (ik weet niet wie jij echt ben, maar oké) het gaat bij online monitoren en controleren niet over 10 of 20 km. te hard, de functie moet zijn om dingen die echt niet door de beugel kunnen er uit te filteren. Ik heb mij 40 jaar bezig gehouden met monitoren en sanctioneren, als er 5% van de geconstateerde misdragingen of overtredingen beboet worden, is dat al 1000 X meer dan nu. Het gaat mij om de preventieve werking, bedrijven monitoren al hun chauffeurs al zo, nu nog de ZZP-er

Duco Douwstra blijft strijden voor vervanging BCT | TaxiPro
Interview

Duco Douwstra blijft strijden voor vervanging BCT

Vol overgave en zonder blad voor de mond te nemen. Dit beschrijft de houding van voormalig taxiondernemer en uitgever van de goedkope werkmap voor taxichauffeurs Duco Douwstra. Hiermee heeft hij veel voor elkaar gekregen, waaronder het verlagen van de hoge boetes voor taxichauffeurs en het legaliseren van het daklicht met bedrijfsnaam- en nummer. Één ding is hem nog niet gelukt: de overheid de rij- en rusttijden centraal en landelijk online laten registreren. Ook hier hoopt hij nog in te slagen.

Duco Douwstra was sinds 1963 werkzaam in de taxibranche. Eerst als chauffeur bij het voormalige RATAX, wat de Utrechtse Taxi Centrale (UTC) is geworden. In 1972 startte hij zijn eigen onderneming onder de vlag van de UTC, dat hij uitbouwde tot een bedrijf met 35 taxi’s. Bovendien was Douwstra twintig jaar voorzitter van de UTC. Dit bedrijf begon al in 1990 met automatiseren, namelijk met de Commodore 64. “Vanaf medio 2005 konden we alle taxichauffeurs efficiënt en nauwlettend monitoren”, stelt Douwstra. “Als er een klacht binnenkwam, konden we binnen vijf minuten achterhalen welke chauffeur het betrof. Dat werkte zeer preventief. De sancties waren namelijk niet mals.”

In 1996 werd er vanuit de politiek geopperd om alle taxi’s in Nederland te voorzien van een Boordcomputer Taxi (BCT) om de rij- en rusttijden te monitoren. “Hiervoor werd een werkgroep in het leven geroepen, waar ik ook deel van uitmaakte. Een aantal deskundigen haakten echter al snel af. Dit kwam mede doordat de beleidsmaker die door het voormalig ministerie van Infrastructuur en Milieu was aangesteld, niks wilde weten van de goedwerkende systemen die grote bedrijven zoals de UTC, RTC en TCA al geruime tijd gebruikten.”

Alternatief voor de BCT van de ILT

Er moest daarentegen een totaal nieuw systeem ontwikkeld worden om onder andere de rij- en rusttijden te controleren. “Dit zag ook ik als waanzin, omdat de bestaande systemen eigenlijk alleen maar landelijk uitgerold hoefden te worden.” Douwstra slaagde er echter niet in om de projectmanager en de overige beleidsmakers van het ministerie hiervan te overtuigen.

Uiteindelijk heeft het van 2005 tot 2016 geduurd voordat de huidige BCT verplicht werd. “Tegen wil en dank, zonder deugdelijk uittesten. Tot op de dag van vandaag werkt het systeem namelijk niet naar behoren. Dit terwijl het voor miljoenen euro’s ontwikkeld is en het de ondernemers ook veel geld kost.” Daarom werkt de ILT nu aan een alternatief, dat in 2024 gereed moet zijn. Taxiondernemers krijgen tot 2028 de tijd om over te stappen.

De ILT gaf recent aan dat het momenteel veel handwerk kost om gegevens van de arbeids- en rusttijden uit de BCT’s te halen en te verwerken. Om uiteenlopende redenen zou het ook wel eens mis gaan met het uitlezen, uploaden en verwerken van de BCT-bestanden. Dit kost naast de inspecteurs ook taxichauffeurs- en ondernemers veel tijd. Over het alternatief is tot nu toe bekend dat er geen specifieke app of apparaat meer verplicht zal zijn om arbeids- en rusttijden door te geven, zoals de BCT. Taxiondernemers mogen in plaats daarvan zelf kiezen welk apparaat of welke app ze hiervoor kiezen. De wijze waarop en de frequentie waarmee ze dit doen, zal wel vaststaan.

Alleen maar voordelen

Douwstra noemt het feit dat er een alternatief wordt ontwikkeld “te belachelijk voor woorden. Er is maar één manier om de taxibranche efficiënt, eerlijk en doelmatig te controleren en dat is online via een landelijke server met intelligente software. Alle taxi’s moeten hierin geregistreerd worden en kunnen zo gemonitord worden. Dit deden alle grote taxibedrijven- en centrales al voor de eeuwwisseling en verzekeraars bieden dit nu ook aan. De ILT zou dit ook moeten kunnen, maar dan voor alle chauffeurs in Nederland.”

Waarom de overheid nog steeds niet over de brug is gekomen, is volgens Douwstra nooit goed uitgelegd. “Een online systeem levert alleen maar voordelen op, want alle overtredingen komen veel duidelijker aan het licht. Er kan bijvoorbeeld gekeken worden wie er consequent te hard rijdt en op basis daarvan kunnen waarschuwingen worden gegeven. Chauffeurs weten in ieder geval dat ze in de gaten worden gehouden, wat de kans op overtredingen kleiner maakt. Dit zou het uitgangspunt moeten zijn. Er dienen hierbij wel duidelijke afspraken gemaakt te worden over wat er wel en niet beboet moet worden.”

Honderd keer gedacht: ‘ik stop ermee’

Dat de BCT in 2016 verplicht werd in alle taxi’s wil volgens hem overigens niet zeggen dat de taxicentrales gestopt zijn met het online monitoren van hun chauffeurs. “Dit doen ze nog steeds. Daarnaast hebben de taxi’s een boordcomputer, omdat het verplicht is. Maar aangehouden worden door de ILT via de BCT is uitzonderlijk. Dan ben je echt een pechvogel, maar tegelijkertijd is dat niet eerlijk.”

Tot op de dag van vandaag blijft Douwstra zich inzetten voor de landelijke online registratie van de rij- en rusttijden. “Ik heb al honderd keer gedacht: ‘ik stop ermee, want het gaat toch niet doordringen bij de overheid’. Maar iedere keer gaat het toch weer borrelen.” Na veel aandringen is hij uiteindelijk uitgenodigd bij het overleg over het alternatief over de BCT dat binnenkort zal plaatsvinden. Hier wil hij zijn zienswijze nog eens voor het voetlicht brengen.

Daarnaast wil hij graag in gesprek gaan met de nieuwe staatssecretaris voor Digitalisering, Alexandra van Huffelen. “Zij is directeur van de GVB geweest, dus ze moet bekend zijn met de centrale online registratie en coördinatie van voertuigen. Daarom zou ik graag mijn kijk op de zaak met haar delen en de vraag bij haar neerleggen waarom de ILT niet wil digitaliseren. Hopelijk biedt zij het licht aan het einde van een tunnel naar een meer transparante en betere taxibranche.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

23 reacties op “Duco Douwstra blijft strijden voor vervanging BCT”

Business VIP Service|17.02.22|12:54

Misschien kan Douwe in Rusland of Korea gaan werken en wonen, daar zijn gek op mensen in de gaten houden.

Ton van Dalfsen|17.02.22|13:25

Zoals ik al meerdere malen aangaf: Het systeem is er al jaren.
vdonl.nl/vdo_tachograaf bekijk deze website van vdo maar eens.
Al jaren in de transport en bus sector voor rij en rusttijden controle in gebruik en verplicht.
Zelfs online uitleesbaar. en rijstijl analyse.

Ton van Dalfsen|17.02.22|15:09

Het zal nu weer gebeuren: Quote: Een aantal deskundigen haakten echter al snel af. Dit kwam mede doordat de beleidsmaker die door het voormalig ministerie van Infrastructuur en Milieu was aangesteld, niks wilde weten van de goedwerkende systemen die grote bedrijven zoals de UTC, RTC en TCA al geruime tijd gebruikten.
En waarom? KIWA is bezig met een APP. ILT en KIWA zijn? 2 bendes die elkaar de hand boven het hoofd houden. En Mevr v Huffelen is bekend met de tachograaf

Duco Douwstra|17.02.22|16:12

Uit de reactie van “Business VIP Service” blijkt dat hetgeen ik voorstel heel erg hard nodig is. Kennelijk realiseert dit bedrijfje zich niet dat 80% van de Taxibranche al op deze manier wordt gemonitord, grote vervoerders moeten hun online gegevens al delen met hun opdrachtgevers en zo worden de TTO’s in Amsterdam al lang gecontroleerd. Maar mijn naam goed schrijven lukt VIP niet eens, het gaat er niet om, om mensen in de gaten te houden, maar wel om goed en kwaad te scheiden en uit te bannen.

Taxi Amsterdam|17.02.22|23:34

@Duco, business vip service heeft in ieder geval een terecht punt. Iets normaal gaan vinden wat eigenlijk helemaal niet normaal is moet men onmiddellijk mee gaan stoppen! Zie ook het huidige corona prik wanbeleid. Alsof het normaal is dat mensen bijna 4 keer per jaar geprikt worden met een tijdelijk goedgekeurd experimenteel vaccin die niet eens goed werkt. En dat allemaal voor een griep achtige virus! Het is triest om te zien hoe sommige mensen zich vandaag de dag gedragen door angst en paniek!

Taxi Amsterdam|17.02.22|23:39

Daarnaast is het zo dat er gewoon gehandhaafd moet worden. Daar hebben we handhavers en politie en ilt enz voor. Als we allemaal hun werk gaan zitten doen dan is het einde zoek! Dan krijgen we een samenleving dat elke burger de andere gaat controleren op weet ik veel wat. Vandaag is het zijn of haar rijstijl en morgen is het dat je een scheet liet! Met de verzekeringen idem! Waarom als iemand 20 jaar schadevrij rijdt nog een controlerende kastje aan boord om je rijstijl bij te houden?

Taxi Amsterdam|17.02.22|23:50

Zeggen die schadevrije jaren dan niets meer? Dat absurde systeem proberen ze ook te normaliseren maar dat is ook niet normaal! Lijkt me logisch toch dat als je 20 jaar schadevrij rijdt je een lagere premie betaalt dan een beginnende bestuurder? Moeten ze lekker bij beginnende bestuurders doen en niet bij mensen met vele schadevrije jaren! Gebruik maken van handige innovatieve apps en technieken kunnen altijd handig zijn maar big brother is watching you taferelen gaat mij een beetje te ver!

Taxi Amsterdam|18.02.22|00:07

En by the way @duco ik kan je vertellen dat de meeste TTO’s niks anders deden dan zakken vullen de afgelopen jaren Je moest is weten wat voor tuig er actief was in de Amsterdamse taximarkt onder het huidige mislukte tto beleid. Ze hadden toch alle data enz? Waarom bleven ze nog actief rijden dan? Goed en kwaad scheiden en uit bannen en bla dat is precies wat zij ook zeiden! Enigste wie de rotte appels hadden aangepakt waren de eerder genoemde controlerende instanties door simpelweg te handhaven!

Taxi Amsterdam|18.02.22|00:24

Niet dat het nu veel beter is hoor want er zijn
nog genoeg rotte appels maar mijn punt is vooral: Laat iedereen gewoon vooral zijn werk doen. De politie of handhaver uithangen terwijl je een taxi chauffeur / ondernemer of een taxicentrale bent lijkt me gewoon geen goed idee. Als je kijkt naar de TTO’s bijvoorbeeld dan is ook gebleken dat het totaal niet heeft gewerkt. Gewoon gezond verstand gebruiken met ze allen en gewoon je werk doen dan kom je er wel.

Duco Douwstra|18.02.22|00:34

Je noemt precies op waar ik al jaren voor aan het strijden ben, als jij zegt dat de TTO’s niet goed gecorrigeerd worden, dan wordt het des te meer de hoogste tijd, dat een aantal echte deskundigen de ILT gaan adviseren hoe en op welke manier zij wél orde op zaken kunnen stellen. Klanten oplichten, vrouwen lastig vallen en overige passagiers niet correct behandelen, intrekken voor bepaalde tijd of voor altijd van de chauffeurs pas. Duidelijk gedragsregels opstellen en laten ondertekenen.

Taxi Amsterdam|18.02.22|08:54

@duco ik ben het met je eens dat je bijv met het nieuwe taxi beleid wat de gemeente Amsterdam binnenkort gaat uitrollen duidelijkere gedragsregels kan opstellen en kan laten ondertekenen. Maar waar moet je dan allemaal mee akkoord gaan? Dat als je een keer net boven de toegestane maximum snelheid rijdt dan geautomatiseerd een bon krijgt? Gemeente Amsterdam wilt bijna alles binnen de ring terug dringen naar max 30 km/u. Ik zeg vooral prima ga daar maar op handhaven dan. En dan bedoel ik dus ga

Taxi Amsterdam|18.02.22|09:00

Aan het werk! Ga lekker flitsen of laseren of whatever maar laat mij met rust met je controlerende kastjes aan boord! Je hebt rotte appels in elke branche of overal gebeurt er wel wat @duco. Moeten mensen daardoor nu allemaal enkelbandjes om of verplicht afgeluisterd worden als zij aan het werk zijn? Kijk maar naar de stopera wat daarbinnen allemaal gebeurt! De ene na de andere schandaal met grensoverschrijdende gedrag enz. Daar nu ook tijdens het werk een enkelbandje om of afgeluisterd worden?

Taxi Amsterdam|18.02.22|09:08

Dat er ook misstanden zijn in de taxibranche dat is duidelijk maar om dan te zeggen we gaan weer experimenteren of we gaan de branche weer (discrimineren) of anders behandelen dan andere medeweggebruikers dat gaat mij veel te ver! Genoeg wanbeleid vanuit de gemeente Amsterdam ook de laatste jaren met dat autoluwe gebeuren! Een taxirit wat eerst nog geen tientje was is nu makkelijk 25 euro. Is toch ook eigenlijk oplichting? Ze hadden makkelijk een uitzondering kunnen maken voor taxi’s net zoals

Taxi Amsterdam|18.02.22|09:15

In andere Europese wereldsteden. Heb 4 jaar geleden aan tafel gezeten met iemand van de gemeente Amsterdam van verkeer en vervoer. Alles uitgelegd dat dat autoluwe voor taxi’s niet moest gaan gelden en dat het meer kost voor de klant meer uitstoot meer slijtage enz. Had ook Oslo als voorbeeld genoemd dat zij daar ook autoluw hadden maar nog wel met een gezonde verstand konden nadenken door een logische uitzondering te maken voor taxi’s! Hier werd maar niet geluisterd naar ons met als gevolg

Taxi Amsterdam|18.02.22|09:22

Jaren lang omrijden terwijl er makkelijk een uitzondering gemaakt kon worden voor taxi’s! Wat zeg jij @duco? Ook wel crimineel beleid eigenlijk of niet daar bij de gemeente Amsterdam? Jaren lang meer uitstoot en jaren lang onnodig meer kilometers. Bijv locatie Nwe Doelenstraat naar het Museumplein of de Damstraat naar Anne Frank. Omrijden of niet de taxiritjes Ad hoc of de (online) boekingen met of zonder vaste prijs gingen gewoon door hoor niet dat dat voor corona afnam. Zo lang zij niet eerst

Taxi Amsterdam|18.02.22|09:37

Zelf hun zooitje op orde hebben moeten zij helemaal niks gaan bepalen voor een ander! Jaren lang al die extra uitstoot en jaren lang hebben al die klanten extra betaald. Dag in en dag uit! Dit zijn keiharde feiten die ook onderbouwd kunnen worden met data en cijfers! Daarom zeg ik vooral laat iedereen gewoon goed zijn werk doen. Gedragsregels en protocollen enz dat is prima maar aub geen mass surveillance samenleving creëren! Kwaadwillenden zijn vroeg of laat toch de klos. En als je dan toch

Taxi Amsterdam|18.02.22|09:42

Een mass surveillance samenleving / systeem wilt dan mogen zij daar bij de stopera als voorbeeld er mee beginnen. Dan wil ik hun wel even volgen en afluisteren enz. Even kijken of ze wel doen waarvoor ze betaald worden van onze belasting centen. Na al die jaren wanbeleid lijkt me dat pas echt fair.

Jan de Waal|18.02.22|11:38

Taxi Amsterdam en Duco en andere collega”s laten we eerst lekker een bakkie nemen en daarna gewoon onze werkzaamheden uitvoeren en dat is de Gasten van A naar B rijden en de meest mogelijke service aanbieden en blijven doen,ik zit 33 jaar op de weg in Den Haag en al die controles van ILT en Politie daar krijg ik iedere staande houding weer de slappe lach van ieder die mij controleerd van deze twee instanties heeft gelijk ze snappen het zelf niet ik neem een bakkie en PROOST !!!

Taxi Amsterdam|18.02.22|13:16

@Jan de Waal ik ben ook vaak genoeg gecontroleerd hoor in Amsterdam en omgeving en of ze het nou snappen of niet dat hoort er gewoon bij. Zo lang ze maar geen fouten maken (als ze het niet snappen) heb ik er geen problemen mee. De laatste jaren in Amsterdam was het door dat autoluwe soms een hel om klanten van A naar B te brengen. Desondanks bleef ik professioneel en een top service aanbieden maar dat wanbeleid heeft psychisch ook veel gedaan zowel bij chauffeurs als bij klanten. Steeds maar

Taxi Amsterdam|18.02.22|13:24

Weer dat omrijden. Klanten die langer wachten op hun rit. Eenmaal aangekomen weer helemaal omrijden. Dat was de reden waarom ik ging praten met de gemeente Amsterdam. Ik wou juist efficiënt en snel van A naar B zowel voor de klant als voor mezelf. Net als hoe het altijd was voor taxi’s die dienstverlenend horen te zijn. Alles uitgelegd maar Amsterdam wou er maar niet aan beginnen. Alle Europese (hoofd)steden wel maar Amsterdam niet. Dan is dat van A naar B rijden soms echt niet leuk meer.

Taxi Amsterdam|18.02.22|13:35

En ergens in 2012 nog ver voor dat autoluwe gebeuren hadden ze campagnes om de taximarkt te stimuleren van ja wees het visitekaartje van Amsterdam rij efficiënt en ga niet omrijden enz. Kijk wat er paar jaar daarna gebeurde door hun eigen autoluwe wanbeleid. Verder blijf ik altijd doorgaan maar zal ik me altijd uitspreken als ik vind dat iets niet klopt of iets niet rechtvaardig is. Hopelijk gaat deze nieuwe wethouder het beter doen. Tot die tijd blijf ik ook bakkies hier en daar doen. PROOST!

Taxi Volendam|18.02.22|15:40

je moet op een normale manier de kost kunnen verdienen, echter dat gaat vanzelfsprekend niet met 5000 taxi’s in de hoofdstad. Veel te veel.
De concurrentie is moordend, waardoor er allerlei regels overtreden worden om aan de kost te komen.
Dat moet natuurlijk stoppen.
Om te beginnen zal dat toch aangepast moeten worden.
Na 22 jaar vrijgeven van vergunningen is dat wel duidelijk geworden.
10 bakker winkels in 1 straatje gaat ook niet.

Duco Douwstra|20.02.22|10:20

Beste Taxi Amsterdam (ik weet niet wie jij echt ben, maar oké) het gaat bij online monitoren en controleren niet over 10 of 20 km. te hard, de functie moet zijn om dingen die echt niet door de beugel kunnen er uit te filteren. Ik heb mij 40 jaar bezig gehouden met monitoren en sanctioneren, als er 5% van de geconstateerde misdragingen of overtredingen beboet worden, is dat al 1000 X meer dan nu. Het gaat mij om de preventieve werking, bedrijven monitoren al hun chauffeurs al zo, nu nog de ZZP-er