Rolstoelbus, Taxi Expo, rolstoelvervoer, taxi, TaxiPro

Vrijwilligers buurtbus weigeren rolstoelers vast te zetten

De vrijwillige chauffeurs van buurtbussen in de Stadsregio Arnem Nijmegen weigeren om zelf rolstoelers vast te zetten. Zij vinden de verantwoordelijkheid te zwaar. Ze hebben immers geen opleiding daartoe gehad, zoals professionele taxichauffeurs dat wel krijgen. Daarom gaan stewards van busmaatschappij Breng voortaan op elektrische driewielers naar de buurtbussen om de reizigers in een rolstoel vast te zetten.

De buurtbussen waren vorig jaar omgebouwd om ook rolstoelers te kunnen vervoeren. De chauffeurs, allen vrijwilligers, weigerden echter de rolstoelers vast te zetten in de bus.

Verstandelijke beperking

“Breng en de Stadsregio Arnhem Nijmegen besloten daarop stewards in te zetten die daarbij zouden assisteren. Hiervoor werden mensen met een verstandelijke beperking aangenomen”, meldt de Gelderlander.

Als een rolstoeler met de buurtbus mee wil, moet hij twee dagen van tevoren bellen. Op het afgesproken tijdstip meldt zich dan niet alleen de buurtbus, maar ook een steward die de rolstoeler vastzet.

Elektrische driewieler

Op zijn elektrische driewieler rijdt hij achter de bus aan om de rolstoeler op de plek van bestemming weer uit de bus te rijden. Eerder waren elektrische scooters aangeschaft, maar de stewards bleken daarmee niet om te kunnen gaan.

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “Vrijwilligers buurtbus weigeren rolstoelers vast te zetten”

Peter van Tienhoven|19.12.13|09:25

gaat lekker zo !!! laat de prof zijn werk lekker doen en zet deze niet bij de klikobak!!!!!!!!!!!!!!!

Jesse Rienstra|19.12.13|10:20

Dit is schandalig zit in de opleiding tot taxi chauffeur en die rolstoel hoort vast simpel laat die knakker gauw een andere vrijwilligersbaan of iets zoeken

Het gaat hier om de veiligheid van je passagiers die in dit geval een projectiel kan zijn bij hard remmmen of een aanrijding! Bij mij een regel voor dit veiligheid voor alles

Hentheman Wnf|19.12.13|12:58

Is wel te begrijpen.

Ik heb 3 jaar rolstoelbus gereden met 1-3 kinderen en heb een speciale opleiding gehad,ben hierin ook bijgeschoold.

Echter, ik heb ook altijd begeleiders gehad (ongeschoold), die willen meehelpen…en dat gaat niet altijd vlot. Ik moet er altijd bijstaan of checken of alles goed vast zit

Van iemand hoorde ik ook dat vroeger een rolstoelbus-chauffeur meer verdiende, dan een gewone chauffeur…? Klopt dat?

Renate Wijermars|19.12.13|19:41

Ik kan me herrinneren dat een gediplomeerde taxi-chauffeur beboet is voor het niet vastzetten.
Volgens mij kan er door regiotaxi gebruik gemaakt worden van opgeleide chauffeurs, goedgekeurde bussen en dat tegen openbaar vervoer- tarief.
Ik vind de oplossing van stewards ronduit belachelijk. De chauffeur is nl ook verantwoordelijk tijdens het rijden. Ik vraag me af of de passagier in een rolstoel wel verzekerd is bij een niet opgeleide chauffeur.
Hartelijk groetend
Renate (gediplomeerd)

John Janos|19.12.13|20:26

Ik geef die gast helemaal gelijk… Als een verpleegkundige een ingreep moet uitvoeren die gewoonlijk door een arts cq specialist dient te worden uitgevoerd staan ze ook te stuiteren… “Schoenmaker houd je bij je leest”…

Jan Mekkes|20.12.13|11:51

Niet te geloven dit. Het vak van taxichauffeur en van buschauffeur wordt helemaal uitgehold. Professionele BETAALDE krachten horen dit werk te doen. Dit land gaat helemaal kapot door al het (hoe goed ook bedoelde) vrijwilligers werk.

Henk Mullem|20.12.13|14:25

beste Jan,volkomen mee eens,maak van al die goedwillende chauffeurs op buurtbus projecten stewards of begeleiders,en zet betaalde professionals achter het stuur. dus blauwe platen of gele maar dan volgens K.S.O.V normen.
dus bij deze een oproep aan alle gedeputeerden van Nederland met vervoer in hun pakket Bezint eer Ge begint en erken dat aan veiligheid dus kwaliteit nu eenmaal een prijskaartje hangt.
groeten Henk van Mullem,een van de vele gefrusteerde professionals.

alle andere gedipl.chauffeurs, helemaal gelijk hebben jullie. Wij maar cursussen volgen en vooral geen fouten maken bij dit rolstoelwerk en dan vrijwilligers gebruiken met behulp van een steward. Moet niet gekker worden, met alle respect voor de vrijwilligers hoor!
Bij ons liegen de boetes er niet om als een rolstoel niet goed vaststaat zelfs.
Groetjes Coby, ook een van de vele gefrusteerde professionals

Paul Lamote|23.12.13|15:41

@Jan Mekkes
Voor drie passagiers per uur kun je geen vol betaalde kracht inzetten.

Jan Willem Faasse|27.12.13|12:32

Is hier sprake van een misverstand?

In gewoon openbaar vervoer zet de buschauffeur de rolstoeller niet vast.
De buurtbus is een vorm van openbaar vervoer. Een vaste route op vaste tijden. Dus geen taxi.

Het probleem van de bezuinigingen op aangepast vervoer op het stoepje van BRENG leggen is ‘not done’.

Ik bedank in ieder geval de vrijwilligers van de buurtbussen voor hun inzet.

Peter Klercq|17.01.14|19:13

Deze mensen kunnen gewoon gebruik maken van de deeltaxi lijkt mij.
Buurtbussen zijn hier al niet voor ingericht.

In normale lijndienstbussen kan alleen een heupgordel om.

Opleiding voor rolstoelvervoer is overbodig, uitleg hoe het gordelsysteem werkt is al genoeg en verder gewoon rijstijl aanpassen.

Extra opleidingen is weggegooid geld, en dat alleen omdat het binnen het Valys vervoer een eis is…..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.