Rolstoelbus, Taxi Expo, rolstoelvervoer, taxi, TaxiPro

Nieuwe Code VVR voor veilig rolstoelvervoer in de maak

Een rolstoeler wordt het veiligst vervoerd als hij overstapt naar een gewone autostoel. De rolstoel gaat dan als bagage mee in de taxi. Als de rolstoeler die overstap niet kan maken, is het van belang dat hij veilig vervoerd kan worden in de rolstoel. De Code VVR geeft taxichauffeurs, taxibedrijven, rolstoelpassagiers en gemeenten richtlijnen om rolstoelers veilig te vervoeren. En deze Code VVR is nu vernieuwd, zo meldt Sociaal Fonds Taxi.

Deze vernieuwde uitgave is een uitgebreide actualisatie van de voorgaande versies van de Code VVR. Bij de uitwerking zijn verschillende belanghebbende partijen betrokken.

Wet- en regelgeving

Nieuw ten opzichte van de vorige versie is de aanpassing aan de meest recente wet- en regelgeving. Ook zijn er nieuwe praktijkgerichte inzichten beschreven. De Stichting Vast = Beter en bedrijven, organisaties en overheden die betrokken zijn bij ,of een relatie hebben met, het vervoeren van rolstoelgebruikers hebben daaraan bijgedragen.

Momenteel is de code VVR nog in ontwikkeling. Daarom heeft Sociaal Fonds Taxi een conceptversie (/2.032,6kB) van de Code VVR gepubliceerd. Naar verwachting verschijnt begin 2015 de definitieve versie.

Rolstoelvervoer

Het uitvoeren van rolstoelvervoer is een van de moeilijkste taken in de taxibranche. Er komt bijvoorbeeld veel kijken bij het juist vastzetten van de rolstoel en passagier. Daarom heeft Sociaal Fonds Taxi enkele jaren geleden een internetcursus laten maken waarin wordt ingegaan op meerdere aspecten van het rolstoel vervoer.

De SFT cursus Het Rolstoel ABC is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het uitvoeren van het rolstoelvervoer met taxibusjes.

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Nieuwe Code VVR voor veilig rolstoelvervoer in de maak”

Lucas Nietveld|23.10.14|21:18

Zo is het concept al beter! voor mensen met een scootmobiel,die spierziekten of ledematen ontbreken om,toch mobiel te blijven,alleen een punt wat ze niet uit de praktijk hebben ,is dat vooruit de lift oprijden,beter is als,achteruit in verband met hoogte vrees en ruimtelijke inzicht,wat een beter gevoel geeft!
Voor ons is dit beter om de klant,met de scootmobiel beter in de Taxi te plaatsen,op de slakke stand uiteraard,en nu geen gezeur meer van gemeente,s deze code handhaven!!!

Reinier Vermeulen|30.10.14|19:35

Omdat rolstoelvervoer een zeer aparte specialisme is binnen de taxi branche moet je niet alleen met een nieuwe onbenullig VVR code komen, maar met een speciale opleiding met theoretisch – praktijk vaardigheden en examen bij het CBR. Met zo’n verplichte aparte chauffeursdiploma “taxi-rolstoel” kan veel ellende bij cliënten voorkomen worden. Want er word wat geklungeld, gestunt en rond gescheurd met deze doelgroep!!!!

Stefano D'Olivo|13.11.14|20:32

Het is mijn inziens ook goed om de rolstoelen te voorzien van een geregistreerd keurmerk zodat deze makkelijk te herkennen zijn voor de chauffeur.
Nu kan er door jan en alleman een sticker worden opgeplakt en dan wordt er gezegd dat de rolstoel VVR goedgekeurd is.
Vaak zitten de sjorogen van de rolstoel lager dan toegestaan, zelfs bijna op dezelfde hoogte als het vastzet mechaniek, maar er zit wel een sticker op !
Vastzetpunten zitten vaak op onlogische plaatsen, bv onder de zitting ofzo.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.