‘ILT-convenant kan extra troef zijn bij aanbestedingen’

Taxicentrale De Meierij uit Liempde en Besttax BV hebben vanmorgen hun handhavingsconvenant met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verlengd. Beide taxibedrijven zijn de eerste twee jaar goed doorgekomen, en profiteren nu vijf jaar van de voordelen die het convenant biedt. “We kunnen het ook bij aanbestedingen onder de aandacht brengen.”

Een goed presterend bedrijf kan een handhavingsconvenant afsluiten met de ILT voor de duur van twee of vijf jaar. Het bedrijf overlegt jaarlijks een rapport aan de inspectiedienst, maar het toezicht op de bedrijven met wie een convenant is afgesloten wordt geminimaliseerd. Hierdoor kan de inspectie een groter deel van haar aandacht richten op de risico’s bij minder presterende ondertoezichtstaanden.

Criteria

Voordat een bedrijf in aanmerking komt voor een convenant moet het aan een hoop eisen voldoen, zo bevestigt ILT-woordvoerder Yeter Atmaca. “Ze moeten aantonen zelf aan de wet- en regelgeving te voldoen en zich hier steeds in willen verbeteren. Dit tonen zij aan in bijvoorbeeld een plan van aanpak of verbetertraject.”

Daarnaast wordt door het ILT bij externe partijen, zoals de belastingdienst, gecontroleerd of het bedrijf op alle fronten goed loopt. “Als een bedrijf dan goed blijft presteren en veel positieve motivatie blijft tonen, dan kan het convenant worden verlengd met vijf jaar.”

Nodige inspanning

Voor die verlenging heeft De Meierij de nodige inspanning geleverd, laat directeur Jan van Kasteren weten. “Vooral op het gebied van rij- en rusttijden kun je laten zien dat je de zaken op een correcte manier regelt. Het convenant is een trigger om dit extra goed te doen. Een bijkomend voordeel daarbij is dat onze auto’s niet meer van de weg worden gehaald voor controles, behalve bij excessen.”

De Meierij brengt netjes een jaarlijks rapport uit aan het ILT. De instantie heeft het taxibedrijf daarnaast in september bezocht, en alles bleek in orde. “Ze kunnen blijven zeggen dat je ergens aandacht op moet vestigen. Maar de verlenging, daar zijn we zeker blij mee. Je kunt daarmee iets uitstralen op de weg, en ook richting je personeel. Daarnaast kan ik het bij aanbestedingen neerleggen. Dan heb je een extra troef in handen.”

Taxibedrijven

De Meierij en Bestax zijn nu verzekerd van hun convenant met het ILT tot en met 2020. In totaal bezitten zestien taxibedrijven door het hele land een dergelijk document met wederzijdse afspraken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “‘ILT-convenant kan extra troef zijn bij aanbestedingen’”

Tjerk Vinckx|03.12.15|02:16

Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen dan dooft ook het licht !!!!!!
Jammer dat U niets heeft geleerd van U grootvader / vader.

Tjerk Vinckx|03.12.15|02:59

Een convenant tot en met 2020, uhhhhhh lijkt op een KIWA contract voor twintig jaar met medewerking van een minister (Schultz) welk de wet WOB tegenhoud.
Daar is maar één woord voor – GLIJMIDDEL-

‘ILT-convenant kan extra troef zijn bij aanbestedingen’ | TaxiPro

‘ILT-convenant kan extra troef zijn bij aanbestedingen’

Taxicentrale De Meierij uit Liempde en Besttax BV hebben vanmorgen hun handhavingsconvenant met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verlengd. Beide taxibedrijven zijn de eerste twee jaar goed doorgekomen, en profiteren nu vijf jaar van de voordelen die het convenant biedt. “We kunnen het ook bij aanbestedingen onder de aandacht brengen.”

Een goed presterend bedrijf kan een handhavingsconvenant afsluiten met de ILT voor de duur van twee of vijf jaar. Het bedrijf overlegt jaarlijks een rapport aan de inspectiedienst, maar het toezicht op de bedrijven met wie een convenant is afgesloten wordt geminimaliseerd. Hierdoor kan de inspectie een groter deel van haar aandacht richten op de risico’s bij minder presterende ondertoezichtstaanden.

Criteria

Voordat een bedrijf in aanmerking komt voor een convenant moet het aan een hoop eisen voldoen, zo bevestigt ILT-woordvoerder Yeter Atmaca. “Ze moeten aantonen zelf aan de wet- en regelgeving te voldoen en zich hier steeds in willen verbeteren. Dit tonen zij aan in bijvoorbeeld een plan van aanpak of verbetertraject.”

Daarnaast wordt door het ILT bij externe partijen, zoals de belastingdienst, gecontroleerd of het bedrijf op alle fronten goed loopt. “Als een bedrijf dan goed blijft presteren en veel positieve motivatie blijft tonen, dan kan het convenant worden verlengd met vijf jaar.”

Nodige inspanning

Voor die verlenging heeft De Meierij de nodige inspanning geleverd, laat directeur Jan van Kasteren weten. “Vooral op het gebied van rij- en rusttijden kun je laten zien dat je de zaken op een correcte manier regelt. Het convenant is een trigger om dit extra goed te doen. Een bijkomend voordeel daarbij is dat onze auto’s niet meer van de weg worden gehaald voor controles, behalve bij excessen.”

De Meierij brengt netjes een jaarlijks rapport uit aan het ILT. De instantie heeft het taxibedrijf daarnaast in september bezocht, en alles bleek in orde. “Ze kunnen blijven zeggen dat je ergens aandacht op moet vestigen. Maar de verlenging, daar zijn we zeker blij mee. Je kunt daarmee iets uitstralen op de weg, en ook richting je personeel. Daarnaast kan ik het bij aanbestedingen neerleggen. Dan heb je een extra troef in handen.”

Taxibedrijven

De Meierij en Bestax zijn nu verzekerd van hun convenant met het ILT tot en met 2020. In totaal bezitten zestien taxibedrijven door het hele land een dergelijk document met wederzijdse afspraken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “‘ILT-convenant kan extra troef zijn bij aanbestedingen’”

Tjerk Vinckx|03.12.15|02:16

Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen dan dooft ook het licht !!!!!!
Jammer dat U niets heeft geleerd van U grootvader / vader.

Tjerk Vinckx|03.12.15|02:59

Een convenant tot en met 2020, uhhhhhh lijkt op een KIWA contract voor twintig jaar met medewerking van een minister (Schultz) welk de wet WOB tegenhoud.
Daar is maar één woord voor – GLIJMIDDEL-