RMC

AOV Amsterdam definitief gegund aan RMC en Transvision

Gepubliceerd op 08-05-2017 om 10:40

RMC en Transvision zijn definitief de bedrijven die de komende jaren het Aanvullend Openbaar Vervoer in Amsterdam gaan verzorgen. Transvision deed dat al voor een deel, RMC is in dit kader nieuw. Met het Amsterdamse AOV is momenteel per jaar zo’n 20 miljoen euro gemoeid.

Transvision blijft binnen het AOV twee varianten voor zijn rekening nemen: Deur tot deur Plus en Kamer tot kamer-vervoer. RMC gaat het Beschermd Vervoer en het Deur tot Deur Samenreizend-vervoer verzorgen. Daarmee neemt RMC het stokje over van Connexxion, dat heeft toegezegd tot 1 juli de AOV-clienten te zullen blijven vervoeren. De gemeente heeft op zijn beurt toegezegd dat zoveel mogelijk van de huidige chauffeurs kunnen blijven rijden voor het AOV.

Definitief verloren

Connexxion raakt dus een belangrijke opdracht kwijt. Toen de voorlopige gunning een maand geleden bekend werd, gaf het bedrijf aan zich niet zonder meer bij die uitkomst neer te zullen leggen. Connexxion zei destijds onder meer het volgende: “Wij hebben moeten kiezen voor de bovenzijde van de bandbreedte van de prijs om het contract rendabel te kunnen uitvoeren. Naar onze mening hebben wij een zeer mooi voorstel gedaan met innovaties.” Connexxion zei toen ook al toe dat als het werk definitief verloren zou gaan, het bedrijf alles zou doen om het personeel te begeleiden naar de nieuwe vervoerder.

Cees Tommel, algemeen directeur van RMC, was vanzelfsprekend blij met de voorlopige gunning. “Ik ben zeer trots. RMC bewijst opnieuw een gewilde partner te zijn om doelgroepenvervoer te verzorgen. Onze dienstverlening maakt het voor iedereen mogelijk om actief deel te nemen aan de maatschappij. Om naar school te gaan, uitstapjes te maken of familie te bezoeken. Die vrijheid is zó belangrijk en drijft ons tot de beste service en kwaliteit.”

Slimme oplossingen gezocht

Van de winnende vervoerder wordt verwacht dat er een bijdrage wordt geleverd aan meer mobiliteit op maat binnen het Amsterdamse doelgroepenvervoer, zodat de kwaliteit en efficiëntie van dat vervoer toenemen. Er wordt gezocht naar slimme oplossingen, onder meer om te zorgen dat mensen langer of vaker van het reguliere openbaar vervoer gebruik kunnen maken. Tegelijk is het de verwachting dat de opdracht net als de voorgaande jaren in omvang zal blijven groeien.

Dat komt bijvoorbeeld door de vergrijzing, maar ook door een ander indicatiebeleid. Mensen krijgen minder snel een indicatie voor individuele voorzieningen als een scootmobiel, maar deze mensen rest dan wel de mogelijkheid om van het AOV gebruik te maken. Anderzijds kan een betere toegankelijkheid van het reguliere OV weer een krimp van de omvang het AOV tot gevolg hebben.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

4 reacties op “AOV Amsterdam definitief gegund aan RMC en Transvision”

Ruud Verhagen|11.05.17|11:55

Hier in het Rotterdamse zijn wij ook blij met de specifieke kwaliteiten waardoor RMC zo’n gewilde partner is……

Henk Mullem|11.05.17|13:53

Ik ben voor al blij met de uitspraak van de Gemeente dat zo veel mogelijk personeel dat dit werk al rijdt dit kan blijven doen.
Als nu alle aanbestedende partijen zich hiervoor zouden in spannen komt er misschien eindelijk een eind aan het balletje balletje komen als het gaat om personeel.
Collegiale groet Henk van Mullem Voorzitter Sector Raad Vervoer CNV Vakmensen

Piet Pietersen|11.05.17|17:44

Sterker nog in het bestek is geregeld dat altijd 75% moet worden overgenomen en dat de uitzonderingsgrond van de OPOV niet geldt. wat dat betreft komt de gemeente Amsterdam haar toezeggingen na.

Marion te Kolste|13.07.17|00:47

Ik ben helemaal niet blij met RMC.
D.d. 04-07-17 had ik om 15.30 uur een rit geboekt, om 15.50 nog steeds geen taxi, diverse keren naar de centrale gebeld, zonder resultaat, uiteindelijk de taxi om 16.15 geannuleerd, om 16.45 uur stond de taxi alsnog voor de deur, van een annulering was niets bekend.
De taxi kwam dus 1¼ uur te laat en ik kon niet meer naar de fysiotherapeut
Wat een waardeloze organisatie, bij Connexxion heb ik zoiets nog nooit meegemaakt!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.