Regiotaxi Utrecht

Opnieuw problemen met Regiotaxi Utrecht

DVG is opnieuw in gebreke gesteld inzake de uitvoering van Regiotaxi Utrecht. Na een slechte start eind vorig jaar brachten diverse maatregelen de gewenste verbetering. Maar de opdrachtgevers vinden dat met name de stiptheid onder de maat is. DVG erkent de problemen en betreurt de situatie, maar wijt deze vooral aan twee oorzaken: een hoog ziekteverzuim in de maand juni en de groeiende drukte op wegen in en rond Utrecht.

Op 1 oktober 2016 ging DVG aan de slag als vervoerder inzake Regiotaxi Utrecht, maar de start was ronduit slecht. Over de eerste vier dagen kwamen er maar liefst 99 klachten binnen. Er werden snel afspraken gemaakt om tot verbetering te komen. Dat gebeurde onder druk van de gemeenten Utrecht en Stichtse Vecht en van de provincie Utrecht. Niet zonder succes, zo schreef de gemeente Stichtse Vecht vorige week in een informatiebrief aan de gemeenteraad. “Vanaf december 2016 tot en met mei 2017 hielden partijen de vinger aan de pols en steeg de dienstverlening naar een aanvaardbaar niveau.”

‘Vertrouwen ernstig geschaad’

Maar, en daarmee komt de kern van het schrijven aan bod: “In juni 2017 is het niveau van de dienstverlening echter opnieuw onder de minimumeisen op het gebied van stiptheid, omrijtijd en registratie GPS gezakt. De gang van zaken heeft het vertrouwen van de provincie en van gemeenten Stichtse Vecht en Utrecht, dat DVG de overeenkomst naar behoren kan uitvoeren, ernstig geschaad. Mede om die reden is DVG opnieuw in gebreke gesteld”, aldus het document.

Helemaal weg is het vertrouwen niet, maar DVG moet van de opdrachtgevers wel heel snel orde op zaken stellen. Gebeurt dat niet, dan kunnen er maatregelen worden genomen, waaronder het opleggen van boetes. Het was mogelijk om de vervoerscontracten te ontbinden, maar daar is met het oog op de continuïteit vooralsnog niet voor gekozen.

24 procent ziekteverzuim

Wim Brouwer, directeur van DVG,  geeft aan de ontstane situatie zeer te betreuren. Maar volgens hem zijn er oorzaken waar de vervoerder weinig invloed op heeft. De eerste daarvan betreft de inzet van beschikbaar personeel. “Met name in juni hebben we met veel ziekteverzuim te maken gehad. In de eerste twee weken van die maand was dat ziekteverzuim onder de chauffeurs 24 procent; later zakte dat af naar 19 procent. En vanwege de krapte op de arbeidsmarkt was het lastig om vervangend personeel te vinden. Inmiddels is het verzuim weer op normaal niveau.”

“Een andere oorzaak is iets waar we eigenlijk niets aan kunnen doen: de enorme congestie op wegen in en rond Utrecht”, legt Brouwer uit. “Met name tijdens de spits komt Utrecht helemaal vast te staan. We merken aan dat toegenomen echt dat de economie weer op gang is gekomen. Daar komen nog allerlei opbrekingen, afsluitingen en werkzaamheden van en aan wegen bovenop. Dat maakt het allemaal niet makkelijker voor ons om op tijd te zijn, en vanuit de planning wordt er ook niet echt rekening mee gehouden.”

Weinig aan doen

Extra taxi’s inschakelen heeft wat Brouwer betreft weinig zin. “Nog los van het feit dat daar geen personeel voor is: de klant schiet er niets mee op als er twee keer zoveel taxi’s vaststaan in het verkeer.” Brouwer benadrukt dat hij de situatie heel vervelend vind, “maar we kunnen er helaas weinig aan doen. De komende tijd is er vanwege de vakantie minder verkeer op de weg, wat in combinatie met het lagere ziekteverzuim voor een betere performance zal zorgen. Maar al met al hebben we een gezamenlijk probleem, dat we hopelijk gezamenlijk met de opdrachtgevers kunnen oplossen. We doen in elk geval ons uiterste best”, aldus Brouwer.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

10 reacties op “Opnieuw problemen met Regiotaxi Utrecht”

Karin Roest|10.07.17|16:54

Die krapte op de arbeids markt zal erger worden en zeker nu met die nieuwe Cao wie wil voor dat flut loontje nog taxi chauffeur worden?
4 jaar de nullijn geen extra’s meer met de feestdagen,vakantie dagen inleveren.
Als je een contract heb van 20 uur moet je beschikbaar zijn voor 40 uur.

Vind ik het nog leuk om taxichauffeur te zijn JA alleen mag het niet de bedoeling zijn dat wij als werkende straks langs de voedselbank mogen.Werken moet lonen maar in onze branche word het steeds minder.

Bas Lachenal|10.07.17|17:02

Ben het met bovenstaande reactie eens, alleen jammer dat jullie weer een foto van de verkeerde vervoerder geplaatst hebben. De foto is van een voertuig van WdK en niet van dvg

Pierre van Aert|10.07.17|22:53

De werkgever kan niets aan het ziekteverzuim van 24 % doen ? ?

Dat ligt toch echt aan de werkomstandigheden, normaal is 5 %

Piet Pietersen|11.07.17|08:32

Dat krijg je met een aanbesteding op prijs, goed gedaan Provincie

Marjolein van Loenen|11.07.17|10:39

Voor een taxichauffeur met hart voor de klant is dit werk armoede. Ik ben er daarom mee gekapt. De reactie van Karin klopt als een bus. Uit het artikel blijkt ook dat de planning nog veel moet leren. Sneu voor de mensen die vervoerd moeten worden, maar er klopt geen bal van dit vervoer. Terwijl er zo veel geld in omgaat!

Wiola van Dulst|11.07.17|23:24

Geef niet de taxibedrijven de schuld. Het probleem ligt bij de gemeentes en hun bezuinigingen. Zo lang als wij stemmen op de verkeerde neo liberale partijen zal de situatie voor de klanten en ons niet beter worden.

Maarten Schreuder|12.07.17|10:04

De gemeentes liggen m.i. aan de basis van het probleem : stop met de aanbestedingsprocedures die altijd aan de goedkoopste gegund wordt !
Er is altijd maar een minimaal budget beschikbaar, dus kwaliteit komt op het tweede plan.
En die moet van de onderbetaalde chauffeur komen die zich uit de naad werkt om de ontevreden klanten op een leuke manier te vervoeren.
Waarom gaan de gemeentes niet met elke partij apart rond de tafel zitten om uit te zoeken welke partij het meest in aanmerking komt ?

Cor Verbrugh|13.07.17|19:52

Allemaal het gevolg van (aanbestedingen) a race to the bottom. Goedkoop is duurkoop!

Robert van Beuningen|13.07.17|22:36

Nu de economie aantrekt,kan je ook eens overwegen om chauffeurs in vaste dienst te nemen,vooral chauffeurs die de wegen goed kennen.

Gerrit Zeevat|18.07.17|22:42

Het busje is niet van WdK maar van 1 van de uitvoerders in Utrecht.
Het hoge ziekteverzuim in juni is wel heel toevallig gelijk met de ramadan. Of discrimineer ik nu?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.