Delft

Vijf gemeenten besteden samen leerlingen- en Jeugdwetvervoer aan

Vijf Zuid-Hollandse gemeenten willen hun leerlingen- en Jeugdwetvervoer voor een periode van ten minste vijf jaar gunnen aan één of meer taxibedrijven. Het gaat om bij elkaar zo’n 800 leerlingen en jeugdigen uit Delft, Rijswijk, Westland, Pijnacker-Nootdorp en Midden-Delfland.

Pijnacker, Delft en Westland werken al langer samen op inkoopgebied. Voor deze opdracht hebben Midden-Delfland en Rijswijk aansluiting bij de andere drie gemeenten gevonden. De diverse vervoerscontracten lopen af en men ziet daarin een mooie gelegenheid om het doelgroepenvervoer opnieuw te organiseren.

Bij het huidige vervoer zijn een kleine 700 leerlingen en ongeveer 120 jeugdigen betrokken. Op jaarbasis is al dat vervoer goed voor een omzet van zo’n 4 miljoen euro, al kunnen aan al die cijfers zoals gebruikelijk geen rechten worden ontleend. Het werk is verdeeld over elf percelen. Inschrijven op meerdere percelen mag, maar er zijn wel voorwaarden van kracht waardoor per vervoerder een maximaal aantal percelen kunnen worden gewonnen.

Prijs, kwaliteit en SROI

De aanbesteding loopt nog ruim een maand; eind maart moet er definitief gegund zijn. Inschrijvingen worden voor 30 procent beoordeeld op de vaste kilometerprijs per leerling waarvoor men denkt het vervoer te kunnen verzorgen. Nog eens 20 procent van de punten is te verdienen met gedegen plannen voor social return on investment (SROI), ofwel de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

De overige 50 procent van de weging betreft kwaliteit, waaronder implementatie, communicatie en duurzaamheid. Bij dat laatste aspect gaat het niet alleen om de inzet van emissievrije voertuigen, maar ook om de verwachtingen op dat gebied en om de duurzaamheid van de eigen bedrijfsvoering. Binnen deze aanbesteding zijn ook de nodige punten te verdienen voor interviews waarin de inschrijvers moeten aangeven hoe ze met twee op de praktijk gebaseerde situaties zouden omgaan.

Lange looptijd

De vijf gemeenten volgen de trend dat contracten voor doelgroepenvervoer een steeds langere looptijd krijgen. De nieuwe overeenkomst moet ingaan op 1 augustus 2020 en loopt pas op 31 juli 2025 weer af. Daarmee hoeft het feest nog niet voorbij te zijn, want de gemeenten hebben het recht om de overeenkomst nog tweemaal met een periode van twee jaar te verlengen. Daardoor komt de maximale looptijd dus op negen jaar. Overigens lopen de contracten voor het Jeugdwetvervoer nog iets langer door, waardoor dit vervoer per 2021 instroomt.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

1 reactie op “Vijf gemeenten besteden samen leerlingen- en Jeugdwetvervoer aan”

Strange Inthenight|06.01.20|18:12

“plannen voor social return on investment (SROI), ofwel de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”
Weten de geleerden in de Gemeenten dat deze regeling werkverdringing betekend voor veel zeer ervaren taxi-chauffeurs? Die 20 punten kunnen beter besteed worden aan kwaliteit en CO2 neutraal vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.